سلام

ترس از آینده و این که چه اتفاقاتی قراره برای ما بیافته کم و بیش ممکنه در ما وجود داشته باشه . مخصوصا زمانی که شما قصد ازدواج داشته باشید . متاسفانه بعضی ها به جای در پیش گرفتن روشی درست برای کسب شناخت دست به دامان روش هایی میشن که سودی براشون نداره ، یا این که تلاش چندانی برای کسب شناخت نمی کنن ولی سعی می کنن از روش های جایگزین استفاده کنن .

مثل برقراری رابطه دوستی و تعیین مهریه بالا ، گاهی هم با روش های قدیمی و منسوخ شده ! سعی می کنن طرف مقابل رو امتحان کنن ، مثلا با یه شماره ناشناس بهش زنگ می زنن ، بهش پیام میدن ، دوست شون رو جلو می فرستن تا ببینن اهل دوستی هست یا نه و ... !

عزیزان ، این روش ها الان دیگه جواب نمیده ، برای کسب شناخت از همسر آینده نیاز به این هست که از روش های متعدد و طولانی تری استفاده کنید . در این پست از خانواده برتر با ما همراه باشید تا با روش پیشنهادی ما آشنا بشید .

در این روش اکثرا از توصیه های دکتر شاهین فرهنگ استفاده کردیم .

یکی از استدلال های کسانی که با قصد شناخت با طرف مقابل دوست میشن و مدتی رو با هم سپری می کنن ، اینه که میگن نمیشه بدون معاشرت مستقیم با طرف مقابل ، اون رو شناخت . پس باید مدتی با طرف مقابل ارتباط داشت تا شناخت لازم برای ازدواج صورت بگیره . یا بعضی از  دختران میگن یه مهریه سنگین به طرف مقابل تحمیل می کنیم و بعد با خیال راحت ازدواج می کنیم ! هر وقت خواست دست از پا خطا کنه ، میزان مهریه رو بهش یادآوری می کنیم !!!

قصد نقد مستقیم این استدلال ها رو فعلا ندارم ، بلکه می خوام بگم راه بهتر و مطمئن تری برای کسب شناخت وجود داره که خطرات روحی و جسمی برقراری ارتباط با طرف مقابل و سردی روابط به خاطر اینه که مرد یه چماق بالا سرش می بینه،  رو نداره .

قبل از این که کسی رو انتخاب کنید باید یه سری اطلاعات از خودتون به دست بیارید . این مساله رو جدی بگیرید ، بعضی از ما خودمون رو به درستی نمیشناسیم اون وقت مدعی هستیم که می تونیم طرف مقابل مون رو بشناسیم !

هشدار :

سعی کنید به طرف مقابل علاقه شدیدی پیدا نکنید ، پس دوستی و روابط تلفنی و ... ممنوع . چون اگه به طرف مقابل علاقه شدیدی پیدا کردید یا بهتر بگم عاشقش شدید ، باید قید شناخت درست طرف مقابل رو بزنید . تلاش نکنید فایده ای نداره ! می دونید چرا ؟

چون عشق یه فیلتر میذاره روی گوش و چشم شما ، یه فیلتر قوی دیگه هم میذاره روی عقل شما . کار این فیلتر چیه ؟

یا نمیذاره بدی های اون رو بشنوید یا ببینید ، یا این که اون ها رو برای شما کم اهمیت جلوه میده ، به طوری که اطرافیان میگن بابا !!! ، اون فلان ویژگی های بد رو داره ، شما میگی حالا داشته باشه ، چه اهمیتی داره ؟!

طوری میشه که اطرافیان میگن شما دیوونه شدی ، عقل از سرت پریده ، حتی ممکنه در مقابل اصرارهای اونا بهشون بی احترامی کنید و بگید زندگی خودمه و به هیچ کس ربط نداره! در مواردی حاد تر ، حتی ممکنه اشک های مادرتون رو هم نبینید !

بنابراین بذارید عشق و عاشقی های قبل از ازدواج مال تو فیلم ها باشه نه در واقعیت ، به هیچ وجه قبل از ازدواج عاشق نشید ، نمیگم علاقمند نشید ، بله یه تمایلی باید باشه که شما خواستگاری برید یا خواستگار راه بدید . ولی این تمایل نباید به عشق تبدیل بشه .

شمایی که قصد ازدواج دارید ؛

اولین کار اینه که برید مشاوره ژنتیک ، در این موضوع سبک ازدواج مهم نیست ، مهم اینه که اگه قصد ازدواج دارید این مشاوره رو حتما باید برید . ( پست کسانی که حتما باید قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک بشن رو مطالعه بفرمائید ) .

در مرحله بعد باید معیارهای ازدواج مدنظرتون رو بررسی کنید ؛ لطفا پست های زیر رو بخونید ؛

اولین و دومین معیار برای ازدواج ، ایمان و اخلاق

هم کُفو بودن سومین معیار ازدواج ؛

* انواع کفویت در ازدواج ← کفویت اعتقادی

* انواع کفویت در ازدواج ← کفویت ادراکی

* انواع کفویت در ازدواج ← کفویت اقتصادی

* انواع کفویت در ازدواج ← کفویت فرهنگی

* انواع کفویت در ازدواج ← کفویت ظاهری

* انواع کفویت در ازدواج ← کفویت سیاسی

* انواع کفویت در ازدواج ← کفویت شخصیتی

* شناخت بصری ها ، سمعی ها ، لمسی ها و جنبشی ها

چهارمین معیار برای ازدواج ، اصالت خانوادگی

جمع بندی معیار های ازدواج

تا این جا باید به شناخت بهتری از خودتون رسیده باشید و همین طور الان می دونید که دقیقا باید به دنبال چه کسی و با چه ویژگی هایی باشید تا این امکان رو داشته باشید که ازدواج موفق تری داشته باشید.

خب ، حالا باید مشخص بشه که به بلوغ های لازم برای ازدواج رسیدید یا نه ! این طور نباشه که تا اسم از بلوغ میاد فکرها بره سمت بلوغ جنسی ! بلوغ جنسی یکی از بلوغ هاست !

بلوغ های زیر رو در خودتون و طرف مقابل بررسی بفرمائید ؛

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ عاطفی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ اجتماعی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوع ذهنی یا فکری یا عقلی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ اخلاقی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ جنسی

انواع بلوغ در ازدواج ← بلوغ اقتصادی

در این مرحله باید شناخت شما از خودتون کامل تر شده باشه ، همین طور اطلاعات شما در مورد این که آیا طرف مقابل فارغ از این که هم کفو شما هست یا نیست، آیا اصلا آمادگی ازدواج کردن رو دارن یا نه؟!

مطالعه ی بخش بلوغ ها به پدران و مادران هم توصیه میشه، هم از این لحاظ که می تونن فرزندشون رو سالها قبل از ازدواج ، برای ازدواج آماده کنن و هم می تونن فرزندشون رو که میگه می خوام ازدواج کنم ، مورد بررسی قرار بدن که این بچه ی ما که میگه زن می خوام یا شوهر میخوام ، آمادگی ازدواج کردن داره یا نه .

در جلسات خواستگاری می تونید با اطلاعاتی که تا الان به دست آوردید ، طرف مقابل تون رو مورد سنجش قرار بدید . کم کم داریم نزدیک میشیم به زمان انتخاب همسر ، ولی قبلش پست زیر رو بخونید ؛

با چه کسانی نباید ازدواج کنیم ؟

تاکید می کنم این اطلاعاتی که کسب کردید رو در ذهن بسپارید تا وجود یا عدم وجود اون ها رو در طرف مقابل در جلسات خواستگاری و مرحله تحقیق بررسی کنید .

بریم سراغ انتخاب ؛

با توجه به اطلاعاتی که از خودتون کسب کردید ، شما دختری رو می بینید یا بهتون معرفی میشه یا خواستگاری به شما پیشنهاد میشه که حس می کنید این همون نیمه ی گم شده ی شماست .

اقدام اول :

تحقیقات کلی برای کسب شناخت کلی ؛
نامزد داره یا نه؟، کجا زندگی می کنه؟، پدر و مادرش کی هستند؟، سطح تحصیلاتش چقدره؟، نوع پوشش اون چطوریه؟، نوع رفتارش با دیگران در چه سطحی هستش؟، و ... . یعنی اطلاعاتی که برای فهمیدن اون نیاز چندانی به پرسیدن از دیگران نداشته باشید. همین طور اصل مخفیانه بودن این تحقیقات باید تا جایی که امکان داره رعایت بشه .

این طور نباشه که خانواده پسر برای فهمیدن این اطلاعات کلی به خونه ی دختر برن!، این طور نباشه که اون جا بفهمن دختر مورد نظر چه ویژگی هایی داره، شاید این طوریه که بعضی ها میگن تا حالا 100 جا خواستگاری رفتیم یا 100 خواستگار داشتیم ولی به نتیجه نرسیده !!!

این طور نباشه که خانواده ی پسر اول برن دختر مردم رو ببینن، اگه پسند کردن اون وقت برن سراغ تحقیق !!!

پسران اگه دیدند دختر مورد علاقه شون شرایط کلی مد نظرشون رو داره ، مادر یا خواهرتون رو وارد ماجرا می کنن ؛

اونا در مورد دختر مورد نظر شما، نظر میدن ... ، اگه توافق شد که ماجرا رو ادامه بدید، مادرتون با خود دختر یا خانواده ش تماس میگیره و اگه اون دختر قصد ازدواج داشته باشه، وقت میگیرید برای خواستگاری مخفیانه. خانواده رو حتما باید دخالت بدید تا بعدها کمتر شاهد برخوردهای مادرشوهری یا خواهر شوهری باشید!

قبل از این که برید خواستگاری پست های زیر رو مطالعه بفرمائید؛

خواستگاری راهی درست برای شناخت

6 تذکر دکتر فرهنگ در مورد خواستگاری

شیوه ی برگزاری جلسه اول خواستگاری

اگه بعد از برگزاری جلسه اول خواستگاری مایل بودید که ادامه بدید نوبت تحقیقات مفصل میرسه. کار تحقیق باید تا قبل از عقد ادامه داشته باشه، این یعنی اجازه ندید احساسات وارد ارتباط های شما بشه، شما می تونید در این بین، جلسات خواستگاری رو هم برگزار کنید .

یکی از گلایه های دختران اینه که بعد از جلسه اول خواستگاری خبری از خانواده ی پسر نمیشه، خانواده ی دختر بلاتکلیف می مونن که آیا اونا بر میگردن یا نه!

بنابراین اگه پسران تصمیم بر ادامه آشنایی دارند، در دورانی که دارن تحقیق می کنن یه تماس هایی با خانواده دختر بگیرن، حتی اگه شده در حد سلام و احوال پرسی. بگن که دارن فکر میکنن یا در حال تحقیق هستند، اگه نپسندیدید حتما حتما خبر بدید، دختران در مورد این بی خیر گذاشتن اون ها، شدیدا اعتراض دارند. آقا پسرها، پست های زیر رو مطالعه بفرمائید :

زیاد خواستگار داشتم ولی هیچ کدوم حتی زنگ نزدن جواب بگیرن

خسته شدیم از بس خواستگار اومد و رفت

چه مشکلی دارم که خواستگارهام منصرف میشن

نیامدن و پشیمان شدن خواستگارها

خواستگار دارم اما اصلا به نتیجه نمیرسه

چرا خواستگار میره و پشت سرشم نگاه نمی کنه ؟!

به طرز عجیبی خواستگارهام میرن و بر نمی گردن

بعضی خانواده ها انگار تفریحی میرن خواستگاری !

هیچ کدوم از جلسه های خواستگاریم به جلسه دوم نکشیده

چه مشکلی دارم که خواستگارام میرن و دیگه بر نمیگردند ؟

با اصرار اومدن و مشتاق رفتن و بعد گفتن نمیخوایم، استخاره بد اومده !

خبری از خواستگارم نشد، تماس بگیریم و علت رو جویا بشیم ؟


دخترخانم ها؛

اگه نپسندیدید، بدون لفافه نه بگید، اگه براتون مقدوره علت رو هم بگید، یادتون باشه در این زمان، ناز کردن توجیهی نداره، با جواب نه دادن خواستگارتون رو امتحان نکنید، ممکنه ایشون جزء اون کسانی باشن که نباید انتظار داشته باشید پاشنه درب خونه تون رو از جا بکنن!

بعضی از پسران عزم جدی برای ازدواج دارن، اما در این مرحله اهل ناز خریدن نیستند. بنابراین وقتی بگید نه، که واقعا جواب تون نه هست. نه رو هم محکم و مودبانه بگید . پست های زیر رو مطالعه بفرمائید؛

دختران گرامی، لطفا موقع جواب "نه" دادن به پسر، ادب رو رعایت کنید!

می خواستم به دختری ابراز علاقم کنم که مغرورانه و قلدرانه جوابم رو داد

روش جواب منفی دادن به خواستگاری مستقیم از دختر

چرا آقایون علت جواب نه رو نمی پرسند؟

ممکنه الان از جواب ردی که بهم داده پشیمون شده باشه ؟

تا از کسی جواب قطعی رد نشنیدیم یه خواستگاری دیگه بریم یا نه ؟

چطور به پسری که خیلی دوستم داره جواب رد بدم ؟

چطور میشه فهمید جواب رد قطعیه یا ناز کردنه؟

وقتی یک پسر خواستگاری میکنه چه جوابی بدیم؟

رفتم خواستگاری، نه جواب مثبت دادن نه منفی

اگه جواب رد شنیدید نفرین نکنید

دختر مورد علاقه م جواب درستی نمیده

چطوری ردشون کنم که آسیب کمتری ببینند ؟

چطوری بهش بگم از ظاهرت خوشم نیومده که ناراحت نشه ؟

به امید ازدواج با دوست پسرم خواستگارهای ایده آلم رو رد می کنم

نه میتونم جواب منفی بدم نه مثبت

به خاطر خواست پدرم ، خواستگار دلخواهم رو رد کردم ولی ...

چرا بعد از رد کردن خواستگار پشیمون میشم ؟

احساس میکنم فقط به خاطر شغلم به خواستگاریم اومده

یکی رو دوست دارم ولی داره برام خواستگار میاد

الان متوجه شدم به پسری که قول ازدواج دادم علاقه ندارم

پسر مورد علاقم رو رد کنم با وجود اینکه دوستش دارم؟


نوبت به تحقیق از طرف مقابل میرسه ؛

عزیزان، منظور از تحقیق این نیست که برید بر اساس گفته های همسایه یا بقال سر کوچه یک نفر رو قضاوت کنید، این ها فقط بخش کوچکی از روند تحقیق محسوب میشه. در تحقیق کردن حوصله به خرج بدید.

اگه پست های زیر رو مطالعه بفرمائید اطلاعات خوبی در مورد روش تحقیق کردن برای ازدواج به دست میارید ؛

منابع مناسب تحقیق برای ازدواج

چه کسی رو برای تحقیق بفرستیم ؟

شیوه مناسب تحقیق برای ازدواج

طرح سوالات مناسب تحقیق برای ازدواج

دو تفکر غلطی که مانع تحقیق درست برای ازدواج هستند

کوتاهی در تحقیق رو نمیشه با تعیین مهریه بالا جبران کرد

حالا شما یه سری اطلاعات دارید که دیگران به شما دادند ، مواردی رو که نیاز دارید دختر مورد نظر براتون توضیح بده یادداشت کنید . زمان برگزاری جلسه دوم خواستگاری بستگی به نتایج تحقیقات شما داره ، گاهی در تحقیقات به موضوعی بر می خورید که نیاز می بینید فورا از راست و دروغ بودن اون موضوع مطمئن بشید . پس مثلا 3 هفته بعد از جلسه اول ، جلسه دوم رو برگزار می کنید . گاهی این نیاز حس نمیشه و جلسه دوم خواستگاری ممکنه بعد از یک ماه برگزار بشه . این بستگی به تشخیص و صلاحدید شما داره ، ولی خانواده پسر حتما باید با خانواده ی دختر در تماس باشن .

یکی از دغدغه های پسران و دختران در مورد جلسات خواستگاری اینه که میگن در جلسات خواستگاری چه سوالاتی بپرسیم ؟! بنابراین قبل از برگزاری جلسه دوم خواستگاری ، پست های زیر رو مطالعه بفرمائید ؛

موضوعات مباحث خانواده ها در جلسه دوم خواستگاری

سوالات جلسه 2 خواستگاری - پاسخ محور و سوال محور

سوالات جلسه 2 خواستگاری - سوالات معکوس

سوالات جلسه 2 خواستگاری - رک و مستقیم

سوالات جلسه 2 خواستگاری - تفسیر واژه ها

سوالات جلسه 2 خواستگاری - سوال از اطرافیان

جلسه 2 خواستگاری - زمینه های سوال از طرف مقابل

جلسه 2 خواستگاری - شناساندن نه شناختن

جلسه 2 خواستگاری - شرایط و خواسته ها

جلسه 2 خواستگاری - معرفی دقیق خانواده ها

توجه داشته باشید که قرار نیست جلسات شما 12 ساعت طول بکشه ، می تونید موارد بالا رو در دو یا سه جلسه بررسی کنید .

دو توصیه برای بعد از جلسه دوم خواستگاری و برگزاری جلسات خواستگاری بعدی ؛

بعد از جلسه ی دوم خواستگاری ...

روش برگزاری جلسه ی سوم خواستگاری

مرحله شناخت مسائل خیلی جزئی  :

بعضی از مسائل رو از راه دور نمیشه فهمید . حتما باید با حفظ اصول ، ارتباط نزدیکی با طرف مقابل داشته باشید . بنابراین یه صیغه محرمیت بین دو طرف جاری میشه .

به قول دکتر فرهنگ ؛

" ما باید یه کاری بکنیم که شخصیت و هویت واقعی طرف مقابل رو ببینیم . چون چیزی که از هم دیگه می بینیم شخصیت آنکادر شده ی ماست . شخصیت واقعی ما شاید این قدر خوشگل نباشه که ما نشون میدیم .

خب ما باید شرایطی رو فراهم کنیم که اون دختر یا پسر ، اصلا آمادگی اون شرایط رو نداشته باشه . از قبل براش توضیح و یا عکس العملی رو طراحی نکرده باشه . باید ببینیم واکنش اون در اون لحظات چطوریه ؟ ما در روانشناسی می گیم چنین واکنش هایی ، واکنش های واقعی یه فرد هستش .

ما میگیم وقتی کسی منتظر یک واقعه نیست ، در معرض عملی قرار می گیره که اصلا پیش بینی نکرده ، اصلا براش واکنشی طراحی نکرده ، اولین واکنش ، شخصیت واقعی اونه . حالا باید دختر و پسر چنین تستی از هم بگیرن " .

نکته ی مهم و امید بخش :

کسی که دروغ میگه کم حافظه است ، بنابراین شما هر چه بیشتر طرف مقابل رو وادار به حرف زدن بکنید و هر چه بیشتر سوالات متعدد رو از زاویه های مختلفی بپرسید ، امکان مقایسه ی گفته های اون راحت تر برای شما فراهم میشه .

شما به راحتی می تونید ببینید که فلان جا در مورد این سوال گفت : ... ، اما الان داره میگه ... ! بنابراین باید یه فرصت بهش بدید و دوباره سوال رو مطرح کنید و بهش بگید که فلان جا شما اینو نگفتی ؟!

بنابراین مطمئن باشید کسی که در جلسات خواستگاری صداقت نداشته باشه دیر یا زود خودش رو رسوا میکنه .

مرحله ی بعدی می تونه تیر آخر شما باشه ، با مرحله مچ گیری با ما همراه باشید !

الان وقت مقایسه ی اطلاعاتی هستش که از خود طرف ، خانواده ش ، بقال سر کوچه ، دوستان اون و ... جمع آوری کردید .

پست های زیر رو حتما مطالعه بفرمائید ؛

مچ گیری قبل از ازدواج - روش های غیر منتظره

مچ گیری قبل از ازدواج - علائم دروغگویی با توجه به زبان بدن

مچ گیری قبل از ازدواج - نشانه های دروغگویی در گفتار

مچ گیری قبل از ازدواج - علائم هشدار دهنده

حالا شما با دختر/پسری روبرو هستید که با ویژگی های اون آشنا هستید . فرض کنیم این دختر فلان ویژگی بدنی مد نظر شما رو نداره ، ممکنه بگید درسته که فلان سایز رو نداره یا ... ، ولی عوضش فلان ویژگی اخلاقی رو داره . یا این پسر سطح درآمدش در اون سطحی که می خواستم بالا نیست ولی فلان ویژگی ها رو داره ، پس می تونم به خاطر این ویژگی ها خوب اخلاقی از فلان فانتزی های ذهنی خودم چشم پوشی کنم .

نکته ی مهمی که اینجا میشه بهش اشاره کرد اینه که به محض جاری شدن صیغه ی عقد دائم ، کار تحقیقات در مورد گذشته ی همسر کلا باید تعطیل بشه . حتی اگه بعد از عقد کسی با سند و مدرک به شما گفت همسر شما فلانه یا بهمانه ، به صراحت باید بگید به تو چه ؟!

اون دیگه همسر شماست و باید با خوب و بدش بسازید . اگه چنین اتفاقی افتاد از دو حالت خارج نیست . یا این که شما در تحقیقات تون اشتباه کردید یا خوب تحقیق نکردید یا این که خواست خدا بوده که شما متوجه نشید . البته وقتی کسی توبه واقعی می کنه و توبه ش هم پذیرفته میشه معمولا چنین حالتی پیش نمیاد که کسی گذشته ی اون فرد رو افشا کنه . در هر دو حالت ما حق نداریم آبروی طرف مقابل رو ببریم .

توضیحات بیشتر در ← بعد از ازدواج فهمیدم که همسرم قبلا ...

منه خواهر ، برادر ، دوست ، همسایه و ... تا وقتی وظیفه داریم اگه به مساله ای پی بردیم به دوست یا ... مون بگیم که صیغه ی عقد جاری نشده باشه ، وقتی صیغه ی عقد جاری شد دیگه به ما ربط نداره و باید سکوت کنیم .

موفق باشید

مرتبط:

عشق برای دخترهای با حیا و محجبه هم پیش میاد؟

چند سوال از کسانی که به روش سنتی ازدواج کردند

شک نکنید که بهترین شیوه ازدواج به روش سنتی است

از ازدواج سنتی اصلا خوشم نمیاد

کدوم ازدواج با دوام تره ، با عشق یا سنتی ؟

مزایا و معایب ازدواج های سنتی و مدرن

در جامعه امروز، ازدواج به روش سنتی جواب گو هست ؟

گاهی مواقع از خواستگاری سنتی به شدت متنفر میشم

عشقی که در ازدواج های سنتی فیلم ها وجود داره واقعیه ؟

بدترین چیز ازدواج سنتی همین فرایند طولانی بودنشه

سوال از دختر خانم ها و خانم های متاهلی که سنتی ازدواج کردن

چطوری نظرم رو نسبت به ازدواج سنتی تغییر بدم ؟

معیارهایی مدرن برای ازدواج در خانواده ای سنتی ...

من میتونم با یک ازدواج سنتی عاشق شوهرم بشم ؟

در ازدواج های سنتی، شناخت و علاقه شدید شکل میگیره ؟

در ازدواج سنتی میزان صمیمیت دختر پسر در چه حد باید باشه ؟

چه جوری تو خواستگاری سنتی بفهمم یه دختر بهم علاقه داره یا نه؟

ازدواج باید عاقلانه باشه نه عاشقانه

ازدواج عاشقانه یا ازدواج عاقلانه

الان به این نتیجه رسیدم که شوهرم رو عاقلانه انتخاب نکردم

دلم میخواد عشقی داشته باشم و ازدواج کنم

ازدواج بدون عشق یه قمار بزرگه ؟!

آسیب های برخاسته از عشقِ قبل از ازدواج

ازدواج با کدومش، عشق، دوست داشتن یا خویشاوندی؟

اومدیم و این عشق بعد ازدواج به وجود نیومد !

عشق شما دوست دخترتان هست یا زنی که با او ازدواج میکنید؟

آیا عشق بعد از ازدواج از بین میره ؟

وقتی عشق وجود نداره چرا ازدواج کنم ؟



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مشورت در ازدواج خانم ها (۲۳۰۴ مطلب مشابه) مشورت در ازدواج آقایان (۱۶۹۶ مطلب مشابه) مسائل اجتماعی روز جامعه (۶۳۴ مطلب مشابه) شناخت قبل از ازدواج (۱۵۲ مطلب مشابه) مطالب محسن نجفی (۱۴۰ مطلب مشابه)