کفویت فرهنگی یعنی این که از لحاظ رسم و رسوم با هم منطبق باشیم . رسم هایی نداشته باشیم که طرف مقابل به هر دلیلی نخواد یا نتونه به اون رسم ها احترام بذاره . یا اصلا به طور کلی از رسم و رسوم هم با خبر نباشند .
مثلا خانواده دختر رسم دارند که بعد از بارداری عروس ، پدر و مادر عروس جشن بگیرن . حالا پسر این خانواده میره از یه خانواده ای همسر انتخاب می کنه که چنین رسمی ندارن .
بعد از بارداری عروس چه اتفاقی می افته ؟! خانواده ی پسر منتظر جشن و شام هستند ولی از طرف پدر و مادر عروس خبری به گوش نمی رسه ! قبول دارید که خانواده داماد از این بابت ناراحت میشن . چون رسم و رسومشون داره نادیده گرفته میشه .  از اون طرف خاناده ی دختر میگن ، این مسخره بازی ها چیه ؟ دخترمون حامله شده ، خدا رو شکر . دیگه چرا 2 میلیون خرج کنیم ؟
یه نمونه ی دیگه ؛
در یه خانواده رسم هست که وقتی یه عروسی میشه 10 روز جشن میگیرن ! و ناهار شام میدن ! 5 روز خونه ی پدر عروس و 5 روز خونه ی پدر داماد ! حالا فرض کنید یه پسر از این خانواده میره از خانواده ای که چنین رسمی ندارند همسر انتخاب می کنه . چه اتفاقی می افته ؟!
در خانواده ی عروس هر اتفاقی قراره بیافته همون یه شبه ! روز دوم خبری نیست ! فردای اون روز یهو خانواده ی عروس می بینن کل فامیل آقا داماد دوباره برگشتند !!! اون وقت چی میشه ؟!
ما باید ببینیم عادات ،‌ آداب ،‌رسوم ،‌سنت ها ، معاشرت ها و‌ روابط اجتماعی ما چقدر به هم شبیه هستش . گاهی وقت ها خیلی از هم دوره . اینا باعث تنش میشه . خیلی ها این چیزها رو ندیده میگیرن ،‌بعد ازدواج می کنن و کلی دردسر میکشن . اینا باید مورد بررسی قرار بگیره .
خیلی مهمه که آداب و رسوم ما با همدیگه تناسب داره با نه . فرض کنید دختر در یه خانواده ی زن سالار بزرگ شده ،‌پسر در یه خانواده ی مرد سالار بزرگ شده . توی خانواده ی دختر مادر بوده که حرف آخر و میزده و در خانواده ی پسر این پدر بوده که حرف اول و آخر رو میزده ، با هم ازدواج کنند . اینها با هم کفویت یا تناسب فرهنگی ندارند . حالا پسره می خواد حرف اول و آخر رو بزنه و دختر هم همین طور . فکر می کنید چی میشه ؟!
همه ی قومیت ها عزیز و محترم هستند . شب عروسیه . این دوست محترم عزیز نور چشم بختیاری ،‌ خوشگل ترین لباسش رو می پوشه شب عروسی میاد . شلوارهای گشاد ، کت های خاص .
این نگاه می کنه میگه زشته !!! قوم و خویش های شما با پیژامه اومدند ؟ پیژامه چیه ؟ این شلوار 5 تا دست کت و شلوار هاکوپیان ارزش داره . این خیلی گرون قیمته . اونوقته که درگیر میشیم .
نه تو توهین کردی ! گفتی قوم و خویش هات نمی دونن نباید تو عروسی با پیژامه بیان !  بابا این پیژامه نیست . شلوار رسمی ماست . اینا فرهنگشون با هم مطابقت نداره .  
یه دوستی اومد با من مشورت کرد . گفت پسر من فلان دانشگاه درس می خونه ،‌ با دختری از همون دانشگاه آشنا شده که اهل فلان شهرستانه . من رفتم دانشگاه با دختره صحبت کردم . دیدم که دختر خوبیه .
گفت اومدم مشورتی کنم . پیگیر این ازدواج بشیم یا نه . گفتم نه . گفت چرا ؟  گفتم این شهری که تو داری میگی دختره از این شهره ،‌ این شهر مردمانی داره بسیار ساده ، بسیار صاف ، بسیار بی ریا و ... . به واسطه ی آشنایی قبلی که داشتم ، گفتم این شهری که داری میگی آدم های صاف و ساده و بی غل و غشی داره . شماها رو هم من میشناسم . آدم هایی هستید اهل تجمل  ، آداب و مقررات و اتیکت و .... ! ببین فرهنگ شما با هم نمی خونه . حرف منو گوش نکرد . گفتند ما میریم شهرستان . گفتم برید .
وقتی اومدن تهران داشت با من صحبت می کرد ،‌در حد انفجار عصبانی بود .
- نمی فهمم !
- چی شد ؟
- گل خریدیم 100 هزار تومن  !!! بردیم براشون گذاشتن تو پارچ !
- ببخشید من گفتم اینا آدم های صاف و ساده ای هستند . نمی دونسته باید در گلدان کریستال بکنه دسته گل شما رو !  که به شما بر نخوره .
- دیگه
- خجالت نکشیدند .
- واسه چی ؟
- همه مرداشون بدون جوراب جلوی ما نشستن !
- گفتم بابا اینا آدم های صاف و ساده ای هستند .
موضوع اینه که ما تطابق فرهنگی نداریم . اون فکر نمی کنه که اگه بدوم جوراب جلوی شما بیاد ، از نظر شما توهین حساب میشه . توی اون شهر وقتی مهمونی میرن راحتند . جوراب رو در میاره میگه آخی خنک شدم . چه خبر عباس آقا ؟
خب فرهنگ ما با هم جور نیست . مگه مجبوری ازدواج کنی .  دوستان اینایی که میگم جدی بگیرید جدی بگیرید جدی بگیرید .
من می خوام با بزرگواری ازدواج بکنم که زبان خاصی داره . فارسی صحبت نمی کنه . کرده ، ترکه ، بلوچه و ... . خیلی خب . این خانواده سال هاست که به زبان خودشون صحبت کردند . یعنی اینا تو خونواده با زبون خودشون با هم حرف می زنن .  ما رفتیم مهمونی خونه ی اینا . اونا همه با هم حرف می زنم . من به خانمم میگم جلو من این جوری حرف نزنن من عصبانی میشم . دارن در مورد من حرف می زنن ؟!!!
سوال :
آیا شما ازدواج بین دو فرهنگ مختلف رو توصیه نمی کنید ؟
نمی گم توصیه نمی کنم ،‌میگم وقتی می خوای ازدواج کنی ، ببین چقدر فرهنگ های شما به هم نزدیکه . اگه دیدید تناسب فرهنگی دارید اشکالی نداره . ولی اگه دیدید تناسب فرهنگی ندارید این ازدواج خطاست خطاست خطاست ... چک و چونه هم نزن .
تایپ شده از روی سخنرانی دکتر فرهنگ با حذف و اضافات


معرفی انواع کفویت های لازم برای ازدواج :

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت اعتقادی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت ادراکی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت اقتصادی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت ظاهری

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت سیاسی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت شخصیتی



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
راهنمای ازدواج موفق ( دکتر فرهنگ ) (۶۴ مطلب مشابه) کفویت در ازدواج (۱۶ مطلب مشابه)