اولین چیزی که در کفویت ادراکی مهمه هست ، درک و شعوره . وقتی میگیم کفویت ادراکی مردم خیال می کنن ، اولین نکته ی مهم مدریک تحصیلی هستش . من عذر می خوام از کسانی که مدرک دکترا دارن . ولی چون توی دانشگاه های بسیاری تدریس می کنم ، بسیار میشناسم کسانی که مردک دکترا دارن ولی دریغ از فهم و شعور ، دریغ! بسیار کسانی رو میشناسم که دیپلم یا زیر دیپلم هستند ولی دریای شعور . کفویت ادراکی گام اولش اینه . این انسان فهم و شعورش در چه حدی هست . به طور خلاصه گام برای تشخیص فهم و شعور یه نفر اینه که این آدم شعور داره یا نه ؟ نه این که این آدم تحصیلاتش چقدره ؟ خب در بررسی شعور روایت قشنگی داریم . علی علیه السلام فرمودند با انسان نادان ازدواج نکنید . چرا که این کار بلایی عظیم است و فرزندان شما نیز ضایع خواهند شد . بچه ای که پدرش ، مادرش یه آدم نادان و کج فهمه ،‌عاری از شعوره ، این بچه داره زیر دستش بزرگ میشه .
گام دوم کفویت ادراکی تحصیلات خانم و آقاست . تحصیلات خیلی مهمه . ولی بعد از شعور . توصیه ی برادرانه من ، یا تحصیل خانم و آقا مساوی باشه یا خانم یک مدرک پایین تر باشه . یه مدرک ، بیشتر نه .
دوستان ،‌اگه تحصیلات خانم بالاتر بود ، می دونید چه اشکالی بوجود میاد ؟ ما مردها !!! کلا مرررررردیم ! اگه مدرک تحصیلی خانم بالاتر باشه ، به رگ غیرت ما بر می خوره . اینم بهتون بگم اول ازدواج خیلی ها میگن نه ، مهم نیست عزیزم من واقعا افتخار می کنم که دیپلمه هستم و خانمم فوق لیسانس داره . مایه ی مباهات و ... ! اینا حرفی بیش نیست ! می دونید یکی دو سال که از ازدواج میگذره تازه سر و کله ی این عدم تناسب ها پیدا میشه .
تابستونه می خوایم بریم سفر . خانم میگه دلم لک زده واسه آقا امام رضا علیه السلام . بریم مشهد . آقا میگه نه بابا بریم شمال دریا ! خانم مشهد آقا شمال .... ! می دونید چی میشه ؟ آقا میگه چیه !!! مدرکش رو به رخم می کشه . یه فوق لیسانس زپرتی داری هیچ هم حالیت نیست ! خانم میگه ببخشید من گفتم بریم مشهد اصلا اسمی از فوق لیسانس آوردم ؟! وقتی تنش ایجاد میشه آقا تازه یادش میاد که مدرک تحصیلی اون بالاتره !
مدرک تحصیلی اگه بیشتر از یه مقطع پایین تر باشه ، آقا فوق لیسانسه ، خانم دیپلمه . می دونید چه اتفاقی می افته ؟ وقتی دعوا میشه ، آقا به خانم میگه ، خب چه کارت کنم ؟! درس که نخوندی نمی فهمی ! دانشگاه نرفتی شعور نداری ! چه کارت کنم ؟
سوال : شما می دونی که چند ساله ورودی های خانم ها به دانشگاه از آقایون بیشتره . من چون تقریبا در درصد بالایی از دانشگاه های ایران تدریس داشتم و دارم ، بسیاری از دانشگاه ها ، خوابگاه پسرانه رو کردند دخترانه ! چون ورودی دخترا بیشتر شده . اگه شما میگی مدرک خانم یا مساوی یا کمتر از آقا باشه ، الان دخترایی که میرن دانشگاه تعدادشون بیشتره ، پس طبیعی هستش دخترانی مدرک تحصیلی بالاتری دارن بیشتر از پسرهاست . یه تعداد ازدواج می کنن یه تعداد هم می مونن ، اینا رو چه کارشون کنیم ؟
در جمع بندی معیارها به شما میگم . در شرایطی میشه ، معیارها رو نادیده گرفت . مثلا میگیم اشکال نداره ، دختره تحصیلاتش بالاتره ، ما این رو ندیده میگیریم .
سومین موضوع در کفویت ادراکی ، تحصیلات دو خانواده است . دو خانواده از لحاظ تحصیلات باید تقریبا هم سطح باشند . اگه یه نفر از خانواده ای هست که غالب افراد اون خانواده تحصیلات دانشگاهی دارند ، و نفر دوم از خانواده ای هست که اغلب افراد اون خانواده شغل های آزاد مثل بقال ، نجار و ... هستند این ازدواج درست نیست .
یه آقایی در تهران با من مشورت کرد ،‌این آقا 5 ماه بعد ازدواج می خواست طلاق بگیره ‌ . من رفتن خونشون . شب نشستم با آقا و خانم صحبت کردم . خیلی برام جالب بود . یکی از نکاتی که خانم گفت این بود : آقای فرهنگ ، همه ی قوم و خویش ها ما دانشگاهی ، استاد دانشگاه ،‌با کلاس ، خارج برو و ... ! اینا قوم و خویش هاشون صافکار و نقاش و ... !  گفتم ببخشید شما 5 ماه پیش که می خواستید ازدواج کنید . یادتون نبود که اینا قوم و خویشاشون فلانن و شما بهمان ؟ الان یادت افتاده ؟
اول ازدواج خیلی ها میگن مهم نیست . اصلا مهم نیست !!! خیلی هم مهمه . وقتی یه اختلاف پیش اومد ، تازه این یادش میاد که بگه قوم و خویش های شما اون طورین و مال ما این طوری !
مهمه که خانواده ها از لحاظ تحصیلاتی همچین بالانس باشن . نه این که بگید خب صبر کن ! ما تو فامیلمون 4 تا لیسانس داریم ، 3 تا فوق لیسانس . شما چی ؟  ما 4 تا لیسانس داریم شما  2  تا فوق لیسانس !  پس ما کفویت ادراکی مون یه فوق لیسانس کم داریم !!! از این کارها نکنید . مته به خشخاش نذارید .
تایپ شده از روی سخنرانی دکتر فرهنگ با حذف و اضافات


معرفی انواع کفویت های لازم برای ازدواج :

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت اعتقادی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت اقتصادی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت فرهنگی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت ظاهری

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت سیاسی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت شخصیتی



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
راهنمای ازدواج موفق ( دکتر فرهنگ ) (۶۴ مطلب مشابه) کفویت در ازدواج (۱۶ مطلب مشابه)