وقتی میرید تفریح چه کارهایی باعث میشه که شما لذت ببرید . مثلا فرض کنید میرید کنار دریا ، دوست دارید با امواج کشتی بگیرید یا لب ساحل بشینید و کتاب بخونید یا به افق خیره بشید .
دوست دارید در جمع شلوغ کاری کنید یا یه گوشه ای می نشینید و یه موسیقی آرام گوش می کنید ؟
اگه اهل شلوغ کاری و اهل جوشیدن در جمع هستید شما شخصت برون گرا دارید . اگه دوست دارید در خلوت خودتون باشید ، شما شخصیت درون گرا دارید .
ازدواج یه شخص به شدت درون گرا با یه شخص به شدت برون گرا  صحیح نیست . فرض کنید میرید مسافرت . شما وسایل تفریح و سرگرمی رو بر میدارید مثلا کفش کوهنوردی ، راکت بدمینتون ، توپ و ... ! و همسرتون یه چمدون کتاب را جمع می کنه یا موزیک پلیرش رو پر می کنه از موسیقی های آروم بدون کلام  ! آیا این مسافرت به شما خوش میگذره ؟!
از کجا بفهمیم طرف مقابل درون گراست یا برون گرا ؟
اگه بهترین چیز برای اون مطالعه ، سکوت ، سکون و ... باشه میشه نتیجه گرفت که اون درون گراست . گاهی اوقات پیش میاد فردی هم مطالعه رو دوست داره و هم جنب و جوشش زیاد . این چه شخصیتی داره ؟

اگه شخصی 70 درصد از این ویژگی های یه برون گرا رو داشته باشه ، برون گراست ولو این که به مطالعه و سکوت هم علاقمند باشه و بلعکس .
درون گرایی و برون گرایی کاملا قابل تغییر هستش . یعنی یه دورن گرا می تونه رو خودش کار کنه بشه برون گرا .
آرام آرام روش و رویه اش رو عوض می کنه . اون روش و رویه باید به دلش بچسبه . که اون بشه جزء گروه دوم .

دومین نکته در کفویت شخصیتی :
مکان کنترل بیرونی و مکان کنترل درونی
کسی که مکان کنترل درونی داره ،‌ علت ناکامی ها ، شکست ها ، نرسیدن به خواسته ها و عدم موفقیت ها رو بیشتر در درون خودش ، اعمالش ، رفتارش ، نوع نگاهش و نوع تحلیلش بررسی می کنه . میگه من احیانا درست عمل نکردم که این طوری شد . کسی که مکان کنترل درونی داره ،‌ می پذیره که اشتباه کرده . اعتراف به خطا و اشتباه می کنه و حاضره به خاطر اشتباهی که کرده از دیگران عذرخواهی بکنه .
کسی که مکان کنترل درونی داره ، واقعا می پذیره که اشتباه کردم و می خواد که عذر خواهی بکنه و اگه شرایط ایجاب بکنه ، عذر خواهی هم می کنه .
اشتباه نکنید ! کسی که مکان کنترل درونی داره ، کسی نیست که در هر اتفاقی خودش رو محکوم می کنه ، این آدم بیماره . هر چی میشه میگه تقصیر من بود . منظور من اینه که اگه مقصر بود تقصیر رو به گردن میگیره . زندگی در کنار کسانی که مکان کنترل درونی دارند خیلی شیرینه . آدم کیف می کنه با آین آدم ها . چون می پذیره . میگه اشتباه کردم . من اگه به اون دوست تکیه نکرده بودم ، من اگه فکر نمی کردم .... ! زندگی به گونه ای دیگر بود . اشتباهم رو می پذیرم و غذر می خوام . توی زندگی مشترک هر وقت اشتباه می کنه میگه من اشتباه کردم . نمی خواد اون یکی رو محکوم کنه .
و اما کسانی که مکان کنترل بیرونی دارند . دیگران رو توی زندگی شون مقصر می دونن . وقایع ، اتفاقات ، حوادث ، شانس و ... رو در اشتباهاتشون دخیل می دونن . وقتی میگی کمی هم بدشانس بودی، میگه آره خودم هم فکر می کنم شانس بی تاثیر نبود . شانس کدومه ؟ شانس اصلا وجود نداره . انسان های موفق انتخاب می کنن برنده باشند . انسان های ناموفق انتخاب می کنند بازنده باشند .
دین ، روانشناسی ، فیزیک ، متافیزیک و ... ، هیچ کدوم شانس رو قبول ندارند . شانس یعنی چی ؟  کسی که مکان کنترل بیرونی داره ، میگه آره شانسم .... ، چنین شخصی نه تنها مسئولیتی رو در اتفاقات نمی پذیره ، بلکه مدام دنبال پیدا کردن مقصر و تعیین درصد تقصیر هستش . خب کی مقصر بود در این شرایط ؟ میگه پدرم . فکر می کنی چند درصد مقصره ؟ میگه 90 درصد !
میگیم چرا این ترم نمره ات در دانشگاه خوب نشد ؟ میگه : آقا پارتی بازیه ! هر کی با استاد کانال بزنه نمره میگیره . سوال می فروشن . نمیگه من درس نخوندم ،‌میگه با استاد کانال می زنم . 
به یکی گفتن چرا معتاد شدی ؟ میگه رفیق بد ، مواد ارزون ، البته زغال خوب هم بی تاثیر نبود ! همه رو در معتاد شدنش مقصر میدونه الا خودش !!! .
زندگی در کنار کسی که مکان کنترل بیرونی داره بسیار تلخه . کسی که مکان کنترل بیرونی داره می تونه عوض بشه ، اگه نگاهش رو عوض کنه . 
ازدواج با کسی که مکان کنترل بیرونی داره رو به هیچ وجه توصیه نمی کنم .
سومین موضوع در بحث کفویت شخصیتی ، چیزی ایت به نام شخصیت قربانی ؛
شخصیت قربانی فکر می کنه  همه ی راه ها به روی او بسته شده ، فکر می کنه هیچ امیدی برای نجات نداره ، فکر می کنه تمام شد ! تمام دنیا جلوی من صف کشیدند برای این که منو زمین بزنن . کسی که شخصیت قربانی داره فکر می کنه همه ی آدم ها عامل بدبختی اون هستند .
تو حرف هاش نفرت از انسان ها به وضوح دیده میشه . اینا بمیرن ، اونا که مرده شورشون رو ببرن ، اونا که آدم نیستند و ... ! کسی که شخصیت قربانی داره ، دوست داره از کسانی که بدگویی می کنه ، شما هم اون بدگویی رو ادامه بدید .
میگه آره خواهرم بدبختم کرد ، انتظار داره شما بگید مرده شورش رو ببرن !  کسی که شخصیت قربانی داره از رنج کشیدن لذت می بره . اصلا خوشش میاد آزار ببینه . وقتی بهش پیشنهاد میدی میگی من می تونم کمکت کنم ، میاد میگه باشه باشه ، از سیر تا پیاز زندگیش رو میگه ، بعد وقتی راهکار بهش ارائه میدی ،‌میگه نه ! می دونی اینا فایده نداره !!!  کسی که شخصیت قربانی داره ، حاضر به شنیدن توصیه های شما هست ، ولی آخرش میگه به هیچ دردی نمی خوره . خیلی دوست داره براش تاسف بخورید . آره تو رو می فهمم بدبخت شدی آخیییییییی .
کسی که شخصیت قربانی داره ، حاضر به برداشتن هیچ گامی نیست ، فکر می کنه همه چیز تموم شده است . ازدواج با کسی که شخصیت قربانی داره ، به هیچ وجه ، به هیچ وجه ، به هیچ وجه توصیه نمیشه ! بد بخت میشید اگه با چنین شخصی ازدواج کنید . توی همون مراحل اول وقتی دارید با هم صحبت می کنید ، از زمین و زمان گله داره . مدام به همه بد و بیرا میگه .
چهارمین مورد در ارتباط با کفویت شخصیتی ، توافق و عدم توافق هستش ؛
کسانی که توافق دارند ، کسانی هستند که سعی می کنند با شرایط ، محیط ، اوضاع و احوال ، خودشون رو سازگار بکنند . کنار بیان ، صاحب عقیده هستند ، برای باور خودشون ارزش قائل هستند ولی به نظرات دیگران هم احترام میذارن ، هیچ وقت دنیا رو به شکل من نمی بینن ، کسی که عنصر توافق در اون هست هیچ وقت نمیگه که من از این جا خوشم نمیاد . من وقتی شما داد می زنی می پرم بالا ، من .... ! کسی که عنصر توافق رو داره ، سعی می کنه به جای من ، ما رو ببینه . دوستان و جمع رو می بینه . زندگی در کنار کسی که توافق داره خیلی شیرینه ! اینقدر لذت بخشه ! ... . و اما کسی که توافق نداره ، همش می خواد غر بزنه ! وقتی جایی بره که خوشش نیاد میگه هواش آلودست ، سکوت نداره ، صندلی هاش سفته و ... . همش بنای ناسازگاری داره . یه چیزی میگی مخالفت می کنه . بهش میگی ،‌فلانی باحاله نه ؟! میگه کجاش باحاله ؟؟؟!!! .... مدام جبهه میگیره . مدام بین خودش و دیگران خط و مرز تعیین می کنه . مدام قهر می کنه . هر چی بگی ساز مخالف میزنه . میگی روزه میگه نه خیر شبه ! خب باشه شبه ! میگه نه فکرهام رو  کردم دیدم روزه !!! زندگی در کنار کسی که عدم توافق داره ، بسیار بسیار بسیار تلخه !
زندگی با کسی که عنصر عدم توافق داره مثل اینه که دو نفر بخوان با یک مداد ،روی یک ورق کاغذ ، هر کدوم نقاشی دلخواه خودشون رو بکشن . یعنی ما توی همه ی زندگی با هم می جنگیم .
قراره من و شریک زندگیم ، زندگی مون رو نقاشی بکنیم . نقش ازدواج در صورتی زیبا ترسیم میشه که دو نفر بخوان با هم توافق داشته باشند . من نه بخوام غالب باشم و نه بخوام مغلوب باشم . نه بجنگم . بلکه بخوام همراهی کنم . بخوام همدلی و همسویی کنم . نتیجه ی این همدلی ما رو به وجد میاره .
اگه دست داری نقاشی زندگیت رو زیبا بکشی ، عنصر توافق رو جدی بگیر . تحقیقات نشون میده ، مکان کنترل درونی ‌و توافق ، دو تا از مهمترین عناصر برای ایجاد یه زندگی خوب و زیبا به شمار میان .
پنجمین گروه در کفویت شخصیتی این که انسان ها از درک محیط پیرامون شون ، از نظر برقراری ارتباط با دنیای اطرافشون 4 گروه میشن . این که من دنیایی پیرامونم رو چه طوری درک و حس کنم و چطوری با این دنیا رابطه برقرار کنم ؟

تایپ شده از روی سخنرانی دکتر فرهنگ با حذف و اضافات


معرفی انواع کفویت های لازم برای ازدواج :

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت اعتقادی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت ادراکی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت اقتصادی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت فرهنگی

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت ظاهری

انواع کفویت در ازدواج ← کفویت سیاسی



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
راهنمای ازدواج موفق ( دکتر فرهنگ ) (۶۴ مطلب مشابه) کفویت در ازدواج (۱۶ مطلب مشابه)