لطفا هم پاسخ محور عمل بکنید و هم سوال محور . بعضی ها فکر می کنن یه چیزهایی می پرسیم ، جواب هایی که به ما میده باعث میشه که ما تصمیم بگیریم به هم می خوریم یا نه . این پاسخ محوری است که او چه پاسخ هایی به سوالات من میده . لطفا هم پاسخ محور و هم سوال محور عمل کنید . یعنی ، وقتی من از اون سوال می کنم ، چه جوابی میده ؟ این میشه پاسخ محوری ، سوال محوری اینه ، اون چه سوالاتی از من می کنه ؟‌
دوستان من ، وقتی ما از یکی می خوایم که لطفا از من سوالت رو بپرس ، مطمئن باشید اولین چیزهایی که میگه دغدغه های ذهنی اونه . ما وقتی سوال می کنیم مطمئنا ، اولین سوالات ما مهمترین دغدغه های ذهنی ماست . مهمترین دل مشغولی های ماست . حساسیت های ما ، ملاک های ما ، اولویت های ما در اولین سوالات ما پنهان هستند .

وقتی پاسخ محور عمل می کنیم ، باید ببینید در جواب سوالاتی که می کنید چی میگه ؟ وقتی سوال محور عمل می کنیم وقتی ازش می خوایم سوالاتش رو بپرسه ، می خوایم بدونیم چی می پرسه ؟ من متوجه حساسیت های این آدم میشم . متوجه میشم چی براش مهمه ؟ خواهشی که ازتون دارم اینه تو سوال و جواب های خواستگاری حتما هم سوال محور و هم پاسخ محور عمل کنید .

اونایی که می خواید فقط پاسخ محور عمل کنید ، من لیست سوالاتم رو می نویسم . 100 تا سوال در نظر می گیرم ببینم اون چی میگه . ممکنه خیلی از پاسخ هایی که به شما میده ، استاندارد ، قالبی ، ساخته شده ، طراحی شده از قبل باشه . مثلا می پرسه من می خوام بدونم الگوی شما در زندگی کیست ؟ خب پسر باشه حضرت علی علیه السلام و اگه دختر باشه ، حضرت فاطمه سلام الله علیها . خب حالا کمی پایین تر بیاید . بله الگوی من پدر بزرگمه و ... ! اینا که خیلی قابل اعتماد نیست . سوالات دغدغه های یک انسان رو مشخص می کنند .
گاهی دختر می پرسه که نظرتون در مورد ادامه تحصیل من چیه ؟ پسر میگه که بله واقعا برای من افتخاره که همسر من تحصیل کرده باشه ، فرهیخته باشه و ... ! خب حالا شما از این جواب متوجه شدید که پسر مایل هستش که شما ادامه تحصیل بدید ؟

حالا بذارید من سوال محور عمل کنم . یه وقت پسره از دختره می پرسه که شما درستون کی تموم میشه ؟ چند واحد مونده ؟ نمیشه با ترم تابستون سریعتر تمومش کنید ؟ من از این سوال متوجه میشه که دغدغه ی اون اینه که من زودتر دانشگاه رو تموم کنم و دیگه نرم !

حالا پسره یه جور دیگه سوال می کنه ؟ با اشتیاق ؛ رشته ی تحصیلتون چیه ؟ ترم چندم هستید ؟ کدوم دانشگاه ؟ چه عالی ؟ میدونید رشته تون یکی از رشته های درجه یک ایرانه ؟ ... این سوالات نشون میده که اشتیاق به تحصیل داره .  این شد سوال محوری .

دوستان من ، خوبه که از طرف مقابل بخواید که سوالاتت رو بپرس ، همون طور که ما سوال می پرسیم . تا سوال محور و پاسخ محور عمل کنیم .

اگه اولین سوال ها این بود ، خونه داری ؟ ماشین داری ؟ ... ؟ واقعا این ازدواج قابل توصیه نیست . می دونید چرا ؟ چون اولین دل مشغولی های اون دختر ، دنیای بیرون این پسره نه دنیای درونش . دختر خانم ها ، حتما این اجازه رو دارید که تو سوالات تون در باره مسائل اقتصادی سوال کنید ، ماشین داره یا نداره ، خونه داره یا نداره  و ... ، ولی آقا پسر اگر خواستی سوال محور عمل کنی ، اگه دیدی اولین سوالات دختر ، خونه و ماشین بود ، این ازدواج خطرناکه . چون یه بار دیگه میگم . دغدغه این دختر دنیای بیرون توست نه دنیای درونت . انگار خودت در مرتبه ی دوم قرار داری . اول می خواد ببینه چقدر پول داری ؟ خب این که به درد نمی خوره .

همین جوری که به دخترا گفتیم ، اجازه ندید بهتون توهین کنن ، شما پسرها هم اجازه ندید بهتون توهین کنن . بهتر از این سوال نبود ؟ تو نمی خوای بفهمی من شعور دارم یا نه ؟‌ خب این جا ، این سوال محوری باعث میشه که مشت طرف مقابل باز بشه .

دوستان هم خوب سوال کنید و هم خوب گوش کنید . هم خوب بذارید سوال کنند . قطعا بدونید کسی که بیشتر حرف می زنه کمتر می شنوه .

تایپ شده از روی سخنرانی دکتر فرهنگ با حذف و اضافات

 

سوالات جلسه دوم خواستگاری- سمینار ازدواج موفق دکتر فرهنگ

سوالات جلسه دوم خواستگاری - سوالات معکوس

سوالات جلسه دوم خواستگاری - رک و مستقیم

سوالات جلسه دوم خواستگاری - تفسیر واژه ها

سوالات جلسه دوم خواستگاری - سوال از اطرافیان


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل خواستگاری (برای دختران) (۱۴۸ مطلب مشابه) مسائل خواستگاری (برای پسران) (۷۰ مطلب مشابه) راهنمای ازدواج موفق ( دکتر فرهنگ ) (۶۴ مطلب مشابه)