سلام

اول بگم که یه دختر مجرد هستم، مشکلم خجالتی بودنه. یعنی از موقعی که مدرسه میرفتم همین مشکلو داشتم تو مدرسه خیلی عذاب میکشیدم هر موقع معلم میخواست ازم درس بپرسه تمام بدنم میلرزید و از شدت لرز نمیتونستم یه لحظه اروم بگیرم البته طوری نبود که کسی متوجه بشه اما خیلی وضعیتم بد میشد یا اصلا دوست نداشتم تو مدرسه فعالیتی رو گروهی انجام بدم دلم میخواست تنها باشم و سرم تو کار خودم باشه و کسی هم کاری به کارم نداشته باشه .

اما از شانس بدم چون درسمم همیشه خوب بود سر گروه میشدم و نمیتونستم درست و حسابی گروهم رو اداره کنم و بهشون تکلیف بدم . بیشتر ترجیح میدادم زیر گروه باشم تا سرگروه و این خیلی بده.

یا تو مدرسه اگه کسی حقم رو میخورد یا به کسی پول قرض میدادم و بهم پس نمیداد نمیتونستم اعتراض کنم و حقم رو بگیرم...

یا زنگهای ورزش به معنای واقعی کلمه عزا میگرفتم نمیتونستم به هیچ وجه تو جمع های گروهی ظاهر بشم و مثلا پشت تور والیبال بازی کنم یا بسکتبال بازی کنم با بقیه همش فکر میکردم از این کار متنفرم و دوست نداشتم تو بازی دیده بشم .

البته اینم بگم ورزشم خیلی برعکس درس هام بد و افتضاح بود و فکر میکردم اگه برم با بقیه بازی کنم تواناییم از بقیه خیلی کمتره .

شایدم بخاطر همین دوست نداشتم. هر سال که تابستان میشد و خونه نشین میشدم میشستم رو رفتار هام فکر میکردم و میدیدم این خجالت کشیدن های بیهوده اصلا خوب نیست تصمیم میگرفتم سال بعد که مدرسه ها باز شد یه ادم جدیدی بشم چون مستاجر هم بودیم معمولا همیشه محله و مدرسم عوض میشد و دیگه کسی نبود که منو از سال قبل بشناسه و من راحت میتونستم یک ادم دیگه بشم  .

اما باز هم من تغییر چندانی نمیکردم هر چقدر به خودم تلقین میکردم که مثلا امسال منم باید مثل بقیه ی بچه ها پر رو باشم یا پر حرفی کنم یا نترسم و خجالت نکشم نمیشد...

بالاخره سالهای مدرسه گذشت و الان دو ساله میرم دانشگاه باز هم همون مشکلات رو دارم اینم بگم که از نظر ظاهری هیچ مشکلی ندارم همیشه تو هر جمعی که ظاهر میشم همه از قیافم تعریف میکردن و میکنن البته من انقدر اعتماد به نفسم کمه که باز هم بگم من خوش قیافه نیستم اما خوبیش اینه که تعریف از ظاهرم رو بارها و بارها از غریبه و اشنا شنیدم و تو کوچه و خیابون همیشه حتی خود خانم ها بهم نگاه میکردن بخاطر همینه که برام عادی شده و با اعتماد به نفس میتونم بگم قیافم خوبه خودمم میدونم که خدا اگه بهم رو نداده بجاش یه چهره ی خوب داده و ازین بابت ممنونشم .

راستی یه چیز دیگه اینکه شما اگر قیافم رو ببینید یه درصدم شک نمیکنید من خجالتی باشم یعنی قیافم خیلی شر و شیطونه اینو همه بهم میگن و تو نگاه اول همه راجع بهم اشتباه فکر میکنند و واقعنم حق دارن چون از چشمام شیطنت می باره و خودمم میدونم .

اما حقیقت این نیست و کم رویی بشدت عذابم میده هر چقدرم با خودم میگم من از همه بهترم و اینا هیچ فایده ای برام نداره .

اگر خیلی با خودم کلنجار برم که دیگه نباید خجالتی باشی و هی خودمو محکوم کنم و اینا فقط سه چهار روز خوبم اما بازم بعد چند روز همون ادم خجالتی و کم حرف سابق میشم.

یه مشکل دیگه ای که دارم اینه که اعتماد به نفسم هم به شدت پایینه و اصلا توانایی های خودمو باور ندارم.

اخه از بدشانسی چند بار که کاری رو بهم محول کردن توش شکست خوردم و مثلا کوچکترین موردش اینه که مثلا میخوام وسایل اشپزخونه رو جمع کنم میزنم یه لیوانی چیزی رو میشکونم و بخاطر همین فکر میکنم بی عرضه هستم و دست به هر چی بزنم همه چیو خراب میکنم .

الانم وضعیت اقتصادیم بده و میخوام برم دنبال کار ولی دیدم با این مشکلاتی که دارم یک روزه بیرونم میکنن از محیط کار و تصمیم گرفتم اول مشکلمو یکم کمش کنم و بعد برم تو محیط اجتماعی.......

راستی یه چیز دیگه از بعضی چیزها اصلا خجالت نمیکشم مثلا خجالت نمیکشم اگر ادرس جایی رو بلد نیستم از کسی سوال کنم .خانم و اقا هم برام فرقی نداره هر کسی جلوم ظاهر بشه میتونم ازش در مورد آدرس کمک بخوام.

یا مثلا به ندرت پیش میاد خجالت بکشم برم توی مغازه و با فروشنده صحبت کنم . یا مثلا اگر یه اقا پسری تو خیابون بهم متلک بندازه برعکس خیلی از دخترها اصلا خجالت نمیکشم و با اعتماد به نفس کامل پیش خودم میگم فقط یک آدم بی فرهنگ متلک میندازه و خیلی مورد های دیگه هم هست که من میتونم خجالت نکشم .

و یه مشکل دیگه هم که هست اینه که تو محیط خارج از خانواده راحت ترم مثلا با دوست هام خیلی راحت ترم تا با خواهر خودم شاید خیلی عجیب باشه اما واقعا این طوری هستم .

من فقط یه خواهر دارم که دو سال ازم بزرگتره و همیشه رفتارمون با هم خیلی خوبه اما چون اون هیچ وقت راجع به چیزای خصوصی زندگی خودش حرف نمیزنه منم نمیزنم و کلا روابط مون به همین حرف های روزمره ی زندگی و سلام و احوال پرسی خلاصه میشه.

یا با دخترخاله هام و دخترعموهام اصلا راحت نیستم و پیش شون به زور یک کلمه حرف بزنم اما پیش دوستام که هستم خیلی راحتم و بارها شده کنارشون بلند بلند تو خیابون بخندم....

الان چند ساله با یه دختر آشنا شدم و با هم دوستیم من از رفتار های اون خیلی خوشم میاد .مثلا خیلی خوش برخورده .خوش سرو زبونه.. اعتماد به نفسش خیلی بالاست . با همه راحته با همه حرف میزنه  اصلا هیچ گونه خجالت تو وجودش دیده نمیشه و به معنای واقعی کلمه پر روئه.

خیلی هم بانمکه و همیشه با حرف هاش من و بقیه رو میخندونه بخاطر همین همیشه دوست دارم باهاش رابطه داشته باشم و چند ساعتی که با اون هستم حس میکنم چقدر خوب میشه اگر منم بتونم مثل این پر رو باشم .

همیشه بتونم همه جا حقم رو بگیرم و از هیچی تو دنیا خجالت نکشم و اینا با خودم که به این چیزها فکر میکنم میبینم دنیا اون جوری چقدر قشنگ تر میشه اما بازم فوقش فقط یک هفته میتونم کارهای اون رو تقلید کنم بعد یک هفته همون ادم خجالتی سابقم که هیچ کاری نمیتونه بکنه.....

الان میخوام ازتون بهم بگین چیکار کنم که بتونم مثل دوستم باشم؟

بچه ها باور کنید من ادمی که خجالتی نباشه زیاد دیدم اما این دوستم واقعا یه چیز دیگه ست. میخوام مثل اون پر رو باشم. پر حرف باشم بتونم با بقیه شوخی کنم و بخندونم شون یا حرف های بامزه بزنم. بتونم اعتماد به نفس داشته باشم و خانوم های شاغل بگن تو محیط کار چطوری برخورد کنم بهتره و چیکار کنم که کسی متوجه نشه من خجالتیم.

مرسی که وقت گذاشتین میدونم متنم طولانی شد ببخشید


مرتبط :

در جمع های دوستانه، از چی حرف بزنیم که غیبت نشه ؟

دوست دارم که غیبت کردنم کم بشه اما نمیدونم چه جوری؟

گناه غیبت چه جوری بخشیده میشه ؟

موقع حرف زدن با دیگران، حرف کم میارم

دلم میخواد همه جا حرف برای گفتن داشته باشم

مراقب حرفها و گفته هایمان باشیم

اصولا حرف مردم برام مهم نیست

به حرف مردم خیلی حساسم

چکار کنم راحت حرفم رو بزنم و تصمیم بگیرم؟

از روی سادگیم یه حرفی میزنم که نباید بزنم

چطوری به خاطر کم حرفیم مغرور به نظر نرسم؟!

اول فکر کنید بعدا حرف بزنید

مواظب حرف ها و رفتارهامون باشیم

اصلا بلد نیستم خوب حرف بزنم

قبل از هر چیزی اول یاد بگیریم چطور باید حرف بزنیم!

حرف های دیگران خیلی واسم مهم شده

عاقل اول فکر می کند سپس حرف می زند

تصمیم گرفتم دیگه زیاد حرف نزنم

حرف بقیه نسبت به من و رفتارم برام خیلی مهمه

بعضی حرف ها رو هر جایی نزنید

دل شیر ندارم که حرفم را رک بگویم

هر حرفی باید در موقعیت خودش زده بشه

می خوام قوی بشم طوری که در مقابل حرف دیگران خودم رو نبازم؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل دختران جوان (۲۳۵۳ مطلب مشابه) روابط اجتماعی دختران (۲۶۴ مطلب مشابه) خودسازی در دختران (۵۳۷ مطلب مشابه)