سلام

سوالی در مورد مبحث mbti داشتم. dominica (همان من) با توجه به تست‌هایی که دادم و شناختی که نسبت به خودم دارم، شخصی با تیب intx هستم. یعنی در حال حاضر نمی دانم intj هستم یا یک intp. کمی گیج شدم. میدانم اینکه intx بودن امکان پذیر نیست و حتماً یکی از کارکردهای j و یا p بر دیگری غالب هست. افرادی در خانواده برتر حضور دارند که بدانند تفاوت یک فرد intj و intp چیست؟ سایت‌هایی که در آنها تفاوت بین این دو را نوشته برایم آنچنان گویا نیست. امیدوارم کسی با مثال بتونه  این تفاوت را روشن کند. در حالی که آنیاگرام من 5w4 هست. و نکته دیگری که می توانم در مورد خودم بگم تا بتوانم نظرات شما را در مورد تیپ شخصیتی خودم بدانم این هست که:  

برخلاف اعضای خانواده م که اعتقادات مذهبی که از پدران شون بهشون رسیده را تا حدی پایبند هستند. اصلاً فرد مذهبی نیستم. نه مثل ریچارد داوکینز که اصلاً میگه خدا نیست نه مثل افراد مذهبی که یقیین دارند هست.  هرگز هم دلم نمی خواد شبیه مادرم باشم اینکه یک زندگی معمولی داشته باشم منظورم از زندگی معمولی همین هست که بیشتر زنان می‌روند دانشگاه شغل مورد قبول خودشون رو انتخاب سپس همسری رو به صورت سنتی بر می‌گزینند و ابراز محبت و تولد بچه که ما هستیم بعد هم ما رو بزرگ می‌کنند تا بریم دانشگاه و بر اساس نظرات اون ها با فردی تنها به دلیل شغل و موقعیت اجتماییش و وضعیت خانواده ش به عبارت دیگه (همون آدم خوبه) ازدواج کنم. 

نکته دیگه که باید بگم این هست که از سرزنش شدن و سرزنش کردن و انتقاد بدم میاد مخصوصاً از جانب مادرم که مرا با بقیه مقایسه می کنه هر موقع این کارها را انجام می‌دهد حدود یک دقیقه گریه می‌کنم. 

بعدش فراموشش می‌کنم. بیشتر آدم‌های دورو برم مخصوصاً جمع زنانه افراد حسی هستند که به نظر من قادر به درکم نیستند به جز دو شخص که افراد شهودی هستند گفت و گو با این اشخاص و صحبت در مورد آینده‌ای که رویاش را در سرم دارم برام لذّت خش هست در حالی که این دو نفر تفاوت سنی زیادی داریم بنده ۱۸ سالم هست و آنها ۱۱ و ۱۳ ساله هستند. سن کمی دارم امّا از بودن در کنار جمع زنانه یا دخترانه که در مورد ازدواج و از پشت اون یکی زن حرف می زنند اون چی خریده این چی هدیه داده بدم میاد.  

فکر می‌کنم هدف از زندگی هیچ آرزویی ندارن. این به کنار از بودن در کنارشون هیچ لذتی نمی برم. مخالف رابطه نیستم امّا وضعیت خانواده م کاملاً مخالف این قضایا هستند. امّا ازدواج نه. در حدی که یک بار برای این قضایا مرا زدند. دیگه خودتون فرض کنید. 

در مدرسه برای همکلاس‌هایم فرد جذابی بودم که همه در نگاه اول از من خوش شون می اومد اول فکر کردم  به خاطر کم حرف بودنم هست یا چهره ام چون قیافه خوبی دارم یعنی بد نیست. نه آنچنان زیبا نه آنچنان زشت.  رفتار و حرکت هام که بچه‌ها بهم می‌گفتند آدم فضایی یا روبات، پروفسوری، مخ یک بار کسی گفت تو (یعنی من) چرا اصلاً حرف نمیزنی؟  یا از حق خودت دفاع نمی‌کنی؟ شخص مقابلم یقین دارم یک estj بود. 

آنجنان اعتماد به نفس داشت که برای من که اعتماد به نفس کمی دارم، ارتباط با او دشوار هست. افراد فکر می‌کردند شخص مرموزیم و این رو بارها برام بیان کردند. احتمالاً دلیل اینچنین فکر کردن شون به دلیل منزوی بودنم می‌بود که ته کلاس به صورت تنهایی می‌نشستم. یا رفتار هام که با هر شخص به گونه تفاوت بود افراد به راحتی بهم اعتماد می‌کردند و از زندگی شون می‌گفتند منم که نمی تونستم نه دلداری شون بدم نه کاره دیگه ای براشون انجام بدم ازم سرد می‌شدند. 

حتی معلمانم و اعضای خانواده م نیز اینچنین فکر می‌کردند که بچه درسخونم در حالی که اینچنین نبود ۳ ساعت کتاب جلوم باز بود و ۱۰ دقیقه می خوندم و 2:50 ساعت دیگه فکرم و خودم جاهای دیگه ای بودم. و همان ۱۰ دقیقه هم نتیجه خودش رو نشون می‌داد و نمره خوبی رو کسب می‌کردم. یک بار با جنس مخالف بازی کردم. 

زمانی که اینستاگرام برام جذابیت داشت سن ۱۶ سالگی یک پیج فیک زدم بازیش دارم بعدکه لو رفتم یه خاطر اینکه نفهمند منم یه پیج فیک دیگه زدم پیج اول رو با استفاده از پیج دوم نابودش کردم و تقصیر و انداختم سراغ پیج فیک سومی که ساخته بودم. در آخر هم کسی نفهمید منم. بعدش یه مدت بعد که قضیه گذشت رفتم اعتراف کردم بهش باز هم نفهمید چون تا اون زمان با یک پسر رو در رو صحبت نکرده بودم صحبتم در حد ۱۰ دقیقه طول کشید. 

باز هم نفهمید که اون منم چون نحوه بیانم خوب نبود. بعدش یک دفعه دیدم عاشق هم شدیم. امّا خوب الآن زوده هر دو نفر مون همسنیم می دونیم اینها بچه بازی هستند. ازهم جدا شدیم. تجربه بدی نبود. امّا اون هنوزم منو دوست داره من واقعی رو نه آدم فیکا رو خیلی هم خجالتی هست بیشتر از من. در حدی که فکر کنم در آینده به ازدواج باهام فکر می کنه. حیف که من نمی خوام با کسی ازدواج کنم.

در مورد mbti هم فکر می‌کنم می‌توانیم با استفاده از چهره افراد حدس بزنیم که کدوم یک از ۱۶ تایپ هستند. مثلاً جوزف منگل اگه در اینترنت سرچ کنید نوع نگاه کردن و خندیدنش رو با سایر intj ها کاملاً مشخص میشه. یا پروفسور مک کلینتاک یک intp ولیز مایتنز یک intj شاید هم اشتباه میکنم. 

این قضاوت رو تنها با دیدن چهره هاشون و اینکه اطلاعات اندکی که در موردشون مطالعه کردم انجام دادم اگر اشتباه گفتم لطفاً اصلاحش کنید.


مرتبط با شخصیت شناسی:

برای تست IQ و mmpi (مینه سوتا) باید کجا برم؟

در مورد اختلال شخصیت مرزی چی می دونید؟

در انتخاب همسر، تیپ شخصیتی رو اولویت اول قرار ندید

ورک شاپ شخصیت شناسی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ اصلاح گر

ورک شاپ شخصیت شناسی، تیپ مددکار

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ موفقیت طلب

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ رمانتیک

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ حامی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ کنجکاو

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ شکاک وفادار

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ خوش باش

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ میانجی

شخصیت شناسی مکتب یونگ به طور خاص MBTI

زئوس تایپ ها، رابطه عشق و قدرت

شخصیت شناسی مکتب یونگ از زبان اسکیزوئید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
شخصیت شناسی (۲۲ مطلب مشابه)