با عرض سلام خدمت دوستان خانواده برتر 

خیلی دوست داشتم یه مطلبی تو حیطه زئوس تایپ ها بذارم، امیدوارم مفید باشم. 

در واقع زئوس به عنوان خدای خدایان تجسمی از ضمیر ناخودآگاه جمعی مردم یونان از حس اقتدار گرایی هستش . در این سایت که احساس کردم خیلی از کاربرها فکر می کنند حس اقتدار گرایی در همه آقایون هست در واقع این حس فقط در مردهایی وجود داره که انرژی زئوس در اون ها آزاد شده، راه شناختن این مردها خیلی راحته، این آقایون ذاتا از نه شنیدن متنفرند و نه شنیدن تو زندگی می تونه اون ها رو دچار عقده و بروز بیماری های روانی بکنه، خوبه که هم آقایون و هم خانم ها توانمند سازی بشن برای مواجه مناسب با این انرژی که تو مردهای ایرانی که کم نیست (گاها این انرژی در زن ها هم وجود داره) به همین دلیل بیشتر به مشکلات روانی این مردها می پردازم و بعضا خصلت های خوب شون. برای درک بهتر موضوع نیازه که یک تجربه شخصی خودم رو با شما به اشتراک بذارم.

چند سال پیش یه همکلاسی داشتم توی دانشگاه لپ تاپش رو با من و چند نفر دیگه که لپ تاپ نداشتند سر یه کلاس خاصی سهیم شده بود یه لحظه رفت با استاد حرف بزنه بچه ها گفتند پروژه ش رو باز کن ببینیم خودش رو چی می خواد کار کنه، پروژه ما طوری بود که باید چند تا عکس می آوردی از استاد تایید می گرفتی بعد تو نرم افزار کار می کردی. 

دیدم یه پوشه ای رو دسکتاپ داره به نام ax، متاسفانه بازش کردم چون فولدر های داخلی به صورت ماتریکس بود متوجه شدم داخل این فولدرها پر از عکس خانوادگی هستش که خانم ها لباس مناسب ندارند و بلافاصله فولدر رو بستم و به چیز دیگه ای دست نزدم، وقتی صاحب لپ تاپ اومد اتفاقی که افتاده بود رو واسه ش توضیح دادم و معذرت خواهی کردم و هشدار هم دادم که این عکس ها جاش اینجا نیست.

گفت اشکالی نداره برو کنار بذار خودم عکس ها رو بهت نشون بدم، فکر کردم می خواد پروژه ش رو نشون بده ولی همون فولدر ax رو باز کرد، تصورم این بود که خودشم نمی دونه داره چی کار می کنه بلافاصله فولدر بعدی که اسمش رو نمی تونستم بخونم رو باز کرد و سپس عکسی را دیدم که عکسه خودشه با یه دختر با سرو وضع ناجور، همین جور هم عکس ها رو جلو می زد و داستان آشناییش و یه سری جزئیات از شخصیت دختره تعریف می کرد.

البته حرف های دیگه ای رو زد که تو این سایت جالب نیست بگم، داستان زمانی جالب شد که فولدر بعدی باز شد، عکس ها تو همون مکان با همون زاویه دوربین، بساط چیپس و پفک و کالباسی که کنار شیشه مشروب روی میز چیده شده بود هم دقیقا همون طوری بود، فقط دختره عوض شده بود و یه نفر دیگه بود با یه داستانه دیگه، ازش پرسیدم اینجا کجاست؟ 

گفت اینجا ویلامون توی رامسره، اون موقع بود به اسم فولدر ها نگاه کردم و متوجه شدم اسم هر فولدر اسم یه دختره که فینگلیش نوشته شده بود، شاید ۱۵ تا ۱۶ تا فولدر اون جا بود. با توجه به حرف هایی که می زد متوجه شدم بعضی از اون دخترها با هم خواهرند. بعضی ها دوستند. بعضیا فامیل هستند، در واقع همکلاسی من مثل یه جنگجو که جای زخمها و ترکش هاش رو نشون میده و از تعریف  دلیری های خودش و همرزم هاش توی جنگ های مختلف به وجد میاد، از تعریف کردن از روابط متعددش به هیجان اومده بود.

او نجا بود که من و یه نفر دیگه حوصله مون سر رفت و خواستیم از پای لپتاپ کنار بریم با واکنش  هیستریک همکلاسی مون مواجه شدیم که اصرار داشت بایستیم  و عکس هاش رو تا آخر نگاه کنیم. از اون جا که زیاد باهامون صمیمی نبود خودش رو سریع جمع کرد و از اصرار اضافی امتناع کرد.

بعدا درباره اون اتفاق از کسانی که عکس هارو دیده بودند پرسیدم نظرشون چیه؟ اکثرا می گفتند که احتمالا نسبت به جنس مخالف خیلی ضعف داره و حتی بعضی ها ازش حمایتم می کردند (دمش گرم من و تو اگر پول اون رو داشتم از اون بدتر می کردم) ولی من کاملا مطمئن بودم که این رفتار جنون بوده و  تحقیقات و بررسی هایی که کردم به یه اصطلاح روانشناسی برخوردم به اسم (سندروم شکارچی) ؛ در واقع یکی از مراحل رشد هر انسانی اثبات وجود خوده که با غلبه بر احساس تحقیر همراه انسان هایی هست که توسط جنس مخالف شون تحقیر شدند؛ برای اثبات وجود خود وارد رابطه با افراد متعدد جذاب (خانم ها) و ثروتمند (آقایان)  میشوند.

در توضیحات اومده بود که در آقایون زئوس تایپ ها و در خانم ها افرودیت تایپ ها به این سندروم دچار میشند، از همون جا تصمیم گرفتم سایر رفتارهای دوست مون رو با مشخصات زئوس تطبیق بدم، این دوست مون با ماشین باراباس میومد دانشگاه، البته من نمی دونستم ارزش ماشینش چقدره ولی در آون زمان پراید صفرش ۷ میلیون بود البته تو پارکینگ دانشگاه ماشینش رو نمی ذاشت و می برد تو دو تا کوچه پشت دانشگاه که مثلا من نمی خوام ثروتم رو به رخ تون بکشم، ولی اگر باهاش چند کلمه صحبت می کردی کلا درباره رستوران های گرون و ماشین های های لوکس و دخترهای خوشگل صحبت می کرد در واقع هدفش از گذاشتن ماشینش تو پشت دانشگاه ایجاد حساسیت بود همه بیان بگن یه وقت کسی روش خط نندازه، اونم بگه فدای سرت در واقع هوش و سیاست زئوس تایپ ها رو کامل داشت بدون اینکه حس نفرت رو در کسی به وجود بیاره ثروت خودش رو به رخ می کشید و سعی می کرد با آدم های قدرتمند به نظر خودش معاشرت کنه .

دونستن رابطه قدرت از منحصر به فرد ترین خصلت هاشونه، همان طور که برخی در عین اینکه چشم ندارند مافوق خودشون رو ببینند ولی با اون ها رابطه حسنه برقرار می کنند، برگردم به برقراری رابطه باقدرت توسط همکلاسی خودم، آدم های ضعیف و آدمای قوی از نظرش تقسیم می شدند به آدمایی که دوست دختر نداشتند و آدمای که دوست دختر داشتند و قدرتمند ترین ها کسانی بودند که در یک زمان با چند نفر دوست بودند یکی از پسرهای خیلی جذاب دانشگاه با یه دختره تو فیسبوک رل زده بود که می گفتند دختره تو نروژ مدل بوده و این همکلاسی ما رفاقت با اون پسر جذاب رو بزرگترین دستاورد زندگیش می دونست. البته ناگفته نمونه که از اون بچه پولداری که از باباش پول تو جیبی می گرفت نبود و خودش یه بیزینس موفق داشت و انصافا بچه اهل کار بود و به قول معروف پول پارو می کرد.

مستقل بودن یک خصلت مثبت زئوس تایپ هاست، اصولا اون ها از سن کم رو پای خودشون می ایستند که می تونه یک نکته جذاب برای آتنا تایپ ها باشه، به جزء مستقل بودن، پوشیدن لباس های رسمی و استفاده از ساعت مچی باعث جذابیت مردها میشه (ساعت مچی برای آتنا تایپ ها نشانه وقت شناسی مرد تلقی میشه) مرد زئوسی اصولا از ساعت برای فخر فروشی استفاده می کنه، این دسته از آدم ها حتی اگر ثروتمند هم نباشند پرستیژ آدم های ثروتمند رو مثل استفاده از عینک آفتابی ،عطر و گوشی گرون و در صورت سیگاری بودن از سیگارهایی لوکس و یا حتی پیپ استفاده می کنند. 

اصولا تو حوزه کار آدم خیلی موفق و سخت کوشی هستند (راه پولدار شدن رو می دونند) و خیلی از اطرافیان برای سرمایه گذاری و مدریت منابع مالی شون از ایشون مشورت می گیرند، چیزی که هیچ وقت زیر پا نمی گذارند عزت نفسشونه که در مواجه با خانم ها می تونه تبدیل به نقطه ضعف هم بشه . شاید تو نظرات آقایون همین سایت مشهود باشه که بعضی از اونها با پیش قدم شدنه مطلق آقایون در رابطه مشکل دارن در واقع فکر می کنند این مسئله عزت نفس یا غرورشون رو خدشه دار می کنه .

در ناخودآگاه شون ابراز علاقه به یک زن مساوی هست با گدایی عشق که در واقع اون ها رو در موضع ضعف قرار میده، برای تحلیل بهتر این مسئله به یک تیکه از گفته یک ژئوس تایپ رجوع می کنم (ایشون خودش تو این قضیه مطالعه داشته و می دونسته انرژی زئوس در اون فعاله) البته فقط قسمتیش رو باز گو می کنم (توی دانشگاه پیشنهادات زیادی از طرف خانم ها به من میشده و حتی بعضی هاشون از من بزرگتر بودند ولی من  ردشون می کردم) شاید اولین چیزی که در این نظر به ذهن تون می رسه فخر فروشی مبنی بر کنترل حس شهوت و همچنین خود جذاب پنداریه . 

منظور این گفته فخر فروشی هست ولی به واسطه کنترل حس اقتدار طلبی نه چیز دیگه ای. در واقع خانم هایی که معتقدند میتونند خودشون به آقایون پیشنهاد بدهند باید این مسئله رو در مردان زئوس تایپ مد نظر قرار بدند، ممکنه اون آقا جواب مثبت بده ولی نه بواسطه عشق متقابل بلکه قرار گرفتن اون خانم در موضع ضعف و متقابلا قرار گرفتن آقا در موضع قدرت که میتونه در آینده مورد بهره برداری شون قرار بگیره . ولی اینکه چطور اون آقا میتونه در مقابل وسوسه های خودش بایسته سه تا دلیل میتونه داشته باشه ؛

اول اینکه اون خانم ها آتنا تایپ بودند، دوم اون خانم ها از خودش بزرگتر بودند (ممکنه در رابطه با اون ها حس اقتدار ارضا نشه) و سوم که به نظر خود من مهم ترین دلیلشه وجود انرژی آپولو در ایشونه که باعث نگاه خطی در ایشون میشده . 

به طور مثال آقای ... یه زئوس تایپه، همسر قبلی شون خانم ... خودش رفته به ... پیشنهاد داده، ولی میبینید که در آینده آقای ... نمی تونه از این مسئله بهره برداری کنه و خواسته ش رو مبنی بر بچه دار شدن تحمیل کنه و کارشون به جدایی میکشه، همسر بعدی آقای ... به خاطر نقش هایی که قبلا بازی کرده و همچنین میمیک صورت تو ناخودآگاه هر مردی نقش یک زن مطیع رو مجسم میکنه و خانم ... بلافاصله بعد ازدواج واسه آقای ... یک بچه به دنیا میاره . 

ولی باید توجه داشته باشیم زئوس تایپ ها ذاتا مرد خانواده و مهیا کننده رفاه زن و بچه شون هستند (ارزش های مرد زئوسی رو می تونید در دیالوگ های دن کورلئونه دریابید) و حاضرند برای رفاه زن و بچه شون هر سختی رو به خودشون بدهند، ولی ارضا شدن این حس اقتدار خیلی مهمه . گاهی اوقات اگر حس اقتدار گرایی در جامعه ارضا نشه مرد زئوسی بلافاصله تصمیم به ازدواج و تشکیل خانواده می گیره و هرم قدرتی خودش رو در خونه تشکیل میده .

شاید توی بعضی مهمونی های خانوادگی دیده باشید، بعضی خانم ها واسه شوهرشون میوه پوست می کنند یه لحظه شوهرشون هواسش پرت میشه چایی شون از دهن میفته سریع می روند چایی شوهرشون رو عوض می کنند یا اول مهمونی میرند آشپزخونه چک میکنند غذایی که میزبان تدارک دیده باب میل شوهرشون باشه توی مهمونی شوهرشون رو با لفظ آقا و استفاده از ضمیر مخاطب جمع (به نشانه احترام) خطاب می کنند ( دل مجرد ها رو آب می کنند که از خدا می خوان یه چنین گوهری نصیبشون کنه) در واقع مناسب ترین همسر برای زئوس تایپ ها خانم های هرا تایپ هستند و برعکس چون مردهای زئوسی زیاد اهل همدردی و دلسوزی برای دیگران نیستند یا به دلیل پایین بودن سطح آنیما رابطه خیلی صمیمی با خانم های دیگر ندارند حس حسادت رو در خانم های هرا تایپ شون خاموش نگه می دارند حتی در اقوام نزدیک مون یه مرد زئوسی می شناسم که مدیر مجموعه بزرگ دولتی هستش که تمام داراییش رو به اسم خانم کرده و گاهی ممکنه بعد از ۱۵ سال زندگی مشترک مرخصی ساعتی بگیره ۵۵ دقیقه رانندگی کنه که فقط ۵ دقیقه بتونه خانم شو ببینه . 

البته کسی نمی تونه این مرد رو سرزنش کنه چون هر کسی جاش بود این کار رو می کرد چون خانمش یه هستیا تایپ هستش .شاید سوال باشه چرا زئوسی که آنیموس بالایی داره و ذاتا میتونه حس حمایتگری رو واسه هر خانمی داشته باشه؛ حتی با خانم هایی که آنیموس بالایی دارند مثل آتنا تایپ ها به مشکل بر می خوره . 

آنیموس روانی بالا باعث میشه مرد همه زن ها رو زیبا و فرشته ببینه و نسبت به اون ها حس حمایت گری داشته باشه ولی بالا بودن آنیما بیشتر باعث به وجود آومدنه حس همدردی و همدلی نسبت به خانم ها میشه و حس حمایتگری شون متوجه خانمی میکنه که جلوه های زنانه یا آنیمای روان بالا داشته باشند مثل افرودیت تایپ ها .

مرد زئوسی وقتی مردهای دیگر رو میبینه دنباله یک خانم صرفا به خاطر جلوه گری و عشوه گری افتاده اون مرد رو فاقد ارزش و قابل سرزنش میدونه و البته نفهم نسبت به شناخت خانمها و سایر نیازهای زنان ( چیزی که باعث میشه یک آقا و یا خانم در رابطه با جنس مخالف پیش قدم بشه بالا بودن سطح آنیموس در روانه با اینکه مرد زئوسی آنیموس بالایی داره ولی ترس از نه شنیدن و احتمال خدشه به حس اقتدار میتونه باعث بروز رفتارهای متناقض در رفتارشون بشه، حالا برید بگید مردها پیچیدگی شخصیتی ندارند ).

اما درباره رابطه زئوس و آتنا من خودم ذاتا آدم مذهبی نیستم ولی این حدیث امام صادق (ع) رو خیلی دوست دارم که می فرمایند اگر انسانی ،انسانی را برای گناهی سرزنش کند نمیرد مگر آنکه خود آن گناه را انجام دهد. البته کسانی تو حیطه روانشناسی مطالعه دارند می دونند که این حرف کاملا اثبات شده ست و آدما ایرادی که خودشون دارند رو در دیگران به صورت برجسته می بینند.

یکی از کاربرهای زئوسی این سایت از لفظ عقل کل برای آتنا تایپ ها استفاده می کنه در واقع عقل کل ایرادیه که خود زئوس تایپ ها هم دارند ( منظور از عقل کل دونستن داشتنه شخصیت کنترل گره آتنا و زئوس می باشد) البته گاهی اوقات ایرادی که تو خودمون هست رو به همه ی آدمای دیگه نسبت میدیم کارل یونگ واسه این مسئله از واژه (فرافکنی سایه) یاد می کنه همون طور که ملاحظه می کنید مردهای اقتدار گر ذاتا حس اقتدار گری رو به همه مردهای دیگه تعمیم میدن .

جالبه بدونید خانم بولن هم در کتاب انواع مردان معتقده گاها زئوس تایپ ها در ازدواجشان  تصمیم قلبی جایگاهی نداره و با در نظر گرفتنه ثروت خانواده دختر تصمیم به ازدواج می گیرند و همین تعمیم حس اقتدار گرایی به مردهای دیگه باعث میشه بدون اطلاع از روان دیگر مردها اونها تشویق به ازدواج های اینچنینی توسط زئوس تایپ ها بشوند .

داشتن نگاه ابزاری به دیگران باعث میشه انرژی زئوس یک مدیر کارآمد و مقتدر رو در یک انسان به وجود بیاره ولی گاها نرسیدن به جایگاه مدیریتی مطلوب چه در خانواده و چه در زمینه تخصصی نوعی عقده حقارت رو در این مردان به وجود میاره که باعث میشه هر پست مدیریتی که بهش پیشنهاد میشه بدون توجه به تخصص خودش قبول کنه مثالی که خانم شینودا بولن در کتابش می زنه  نحوه مدیریت جنگ ویتنام توسط سیاستمداران کاخ سفیده که هیچ اطلاعی از کیفیت جنگ کردن سربازهای آمریکایی نداشتند و با غرور خودشون جنگ رو ۲۰ سال طول دادند و آخرش هم با سرافکندگی اعلام آتش بس کردند.

البته نمونه وطنی هم هست مثلا یه آقایی با لیسانس جامعه شناسی تو سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت مسکن، ستاد اقامه نماز و ... پست مدیریتی داشته، در واقع فکر می کنند مدیرت یه امر درونی خودشونه و نیازی به تخصص حیطه کار اصلی اون سازمان نیست به تعبیر خانم شینودا بولن جنگل رو می بینند ولی درخت رو نمی بینند و بدتر اینکه به هیچ رسانه و یا سازمانی خودشون رو ملزم به پاسخ گویی نمی دونند چون ذاتا اعتقادی به وجود مشکل در سازمان تحت امر خودشون ندارند.

در واقع عدم انتقاد پذیری و خود رای بودن باعث میشه اصلاح کردن این دسته آدما کار خیلی سختی بشه . ضعیف بودن روحیه انتقاد پذیری آفته بزرگه امروز جامعه چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی شده . خانم بولن برای اوج حس غرور و تکبر مردان زئوسی اشاره به داستان لباس جدید امپراطور میکنه .

جالبه بدونید یکی از آرکاتایپ های غالب فروید زئوس بوده یه خانواده پرجمعیت داشته و حتی درون گرایی رو بیماری روانی می دونسته و انتظار داشته که یونگ راه فروید رو بره و اصلا بهش اجازه نمی ده در زمان حیاتش نظریه آرکاتایپ ها رو عنوان کنه و با این که یونگ رو مثل پسرخودش دوست داشته همیشه فکر می کرده یونگ منتظره تا بمیره و جایگاهش رو در امپراطوری روانشناسی بگیره، یونگ با دونستن این مسئله در تعریف کردنه خواب هاش برای فروید دروغ می گفته چون می دونسته فروید اصرار داره بعضی از نشانه های خواب یونگ را تعبیر به مطلوب کنه در واقع آرکاتایپ زئوس آنقدر می تونه مخرب باشه که یکی از بزرگترین روانشناس های دنیا رو تحت تاثیر قرار بده و حتی وقتی که یونگ در نامه ای به فروید گوشزد میکنه شخصیت تو باعث شده کسی جرئت مخالفت باهات رو نداره و فروید در جوابش میگه ممکنه من هم بیماری های روانی داشته باشم . 

البته این نامه نگاری ها به مشاجره تبدیل میشه و فروید رابطش رو با یونگ تا آخر عمر قطع می کنه.

راه نجات زئوس رجوع به درون(درونگرایی) و آزاد گذاشتن دروازه احساس می باشه وگرنه حرص دنیا میتونه زئوس رو در میان سالی مستعد حمله قلبی و یا مغزی کنه و درس خیلی بزرگی بهشون بده و یا حتی اونو از پا در بیاره .خلاصه مطلب اگر حس اقتدار در یک زئوس تایپ ارضا نشه میشن یه همسر مزخرف ولی اگر حس اقتدار ارضا بشه میشند بهترین همسر دنیا .

"علی"


مرتبط با شخصیت شناسی:

ورک شاپ شخصیت شناسی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ اصلاح گر

ورک شاپ شخصیت شناسی، تیپ مددکار

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ موفقیت طلب

ورک شاپ شخصیت شناسی ، تیپ رمانتیک

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ حامی

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ کنجکاو

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ شکاک وفادار

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ خوش باش

ورک شاپ شخصیت شناسی - تیپ میانجی

شخصیت شناسی مکتب یونگ به طور خاص MBTI

شخصیت شناسی مکتب یونگ از زبان اسکیزوئید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه) رفتارشناسی پسران برای ازدواج (۶۸۷ مطلب مشابه) رفتارشناسی دختران برای ازدواج (۶۰۴ مطلب مشابه) شناخت قبل از ازدواج (۱۵۲ مطلب مشابه) قبل از ازدواج لازم است بدانید (۲۹۶ مطلب مشابه) رفتار شناسی پسران (۹۹ مطلب مشابه) رفتارشناسی دختران (۴۷ مطلب مشابه)