این مطلب در سوم فروردین 1399 مصادف با 27 رجب (مبعث پیامبر گرامی اسلام) نگاشته شده است در حالی که جهان درگیر ویروس کرونا است، ولی تا همیشه و همه ایام قابل استفاده است و این مساله که نیاز به ارتباط با خدا و گرفتن آرامش داریم، فقط به یک سال و یک شرایط خاص محدود نمی شود. 

حداقل برای 5 سال آینده هم کاربردی و مناسب است چرا که در 5 سال آینده ماه رمضان در ماه های فرودین و اردیبهشت خواهد بود. از تکرار مکررات می پرهیزم و به ذکر این نکته می پردازم که فستینگ (روزه داری) فوایدش امروزه در کشورهای غیراسلامی و جوامع پزشکی نیز اثبات شده است. 

اساسا پرهیز از هر چیزی مثل پرهیز از افراط در امور جنسی، پرهیز از شهوت خوردن و غذا، سختی دادن به بدن، پرهیز از گناه و امثال اون در دنیا اثبات شده که دارای فوایدی جسمی و روحی است اگر اصولی باشد و درست انجام پذیرد. 

برخی مطالعات، پرهیز از خوردن به مدت طولانی به صورت روزانه یا هفتگی یا چند روز در ماه را درمان برخی بیماری ها دانسته اند (به علت فعل و انفعالاتی که در بدن در هنگام گرسنگی سلولی رخ می دهد). 

از بحث علمی و پزشکی عبور می کنم چون هدف در این جا اثبات فواید علمی و جسمی و روحی روزه داری نیست. در این مقاله کوتاه تنها به عزیزانی که باور و اعتقاد دارند می گوییم اگر تمایل دارید به ثواب بزرگی دست پیدا کنید به خداوند سبحان نزدیک تر شوید و یا حاجتی دارید و آرامش می خواهید این روزهای مبارک رجب و شعبان را غنیمت بشمارید. خداوند به همه ما رحمت کند.

ثواب روزه در ماه رجب:

هر که در ماه رجب یک روز روزه بدارد و چهار رکعت نماز گزارد بخواند در رکعت اول صد مرتبه آیة الکرسی و در رکعت دوم دویست مرتبه قل هو الله أحد نمیرد تا جاى خود را در بهشت ببیند یا دیده شود براى او . (در هر روز از ماه رجب قابل انجام است)

ثواب روزه روز اول ماه رجب:

روز اول رجب، روز شریفی است و در آن چند عمل است؛ اول روزه گرفتن روایت شده که حضرت نوح علیه السلام در این روز به کشتى سوار شد و امر فرمود کسانى را که با او بودند روزه بدارند هر که این روز را روزه بدارد آتش جهنم یک سال راه از او دور شود و از حضرت رسول (صل الله) مروی است که هر که روز اول رجب را روزه دارد بهشت او را واجب شود

ثواب روزه در ایام البیض ماه رجب:

روز سیزدهم اول أیام البیض است و ثواب بسیارى براى روزه این روز و دو روز بعد وارد شده و اگر کسى خواهد عمل ام داود بجا آورد باید این روز را روزه بگیرد و در این روز بنا بر مشهور بعد از سی سال عام الفیل، ولادت با سعادت حضرت امیرالمومنین علیه السلام در میان کعبه معظمه واقع شده است.

ثواب روزه 26 ام رجب:

از امام رضا علیه السلام منقول است که هرکه روز بیست و ششم ماه رجب را روزه بدارد حق تعالى روزه او را کفّارۀ هشتاد سال گناه او گرداند.  (اقبال الاعمال)

ثواب روزه 27 ام رجب:

 (ثواب روزه گرفتن در روز مبعث) روز بیست و هفتم رجب از جمله اعیاد عظیمه است و برای آن چند عمل ذکر شده است دوم روزه و آن یکى از چهار روزى است که در تمام سال امتیاز دارد براى روزه گرفتن و برابر است با روزه هفتاد سال (مفاتیح الجنان)

ثواب روزه 28 ام رجب:

به سند معتبر از حضرت امام رضا علیه السّلام منقول است که هرکه روز بیست و هشتم ماه رجب را روزه بدارد کفّارۀ نود سال گناه او گردد. (اقبال الاعمال)

ثواب روزه 29 ام رجب:

به سند معتبر از حضرت امام رضا علیه السّلام منقول است که هر که روز بیست و نهم را روزه بدارد کفّارۀ صد سال گناه او باشد. (اقبال الاعمال)

ثواب روزه روز آخر رجب (30 ام رجب):

روز آخر ماه، روزه در این روز سبب آمرزش گناهان گذشته و آینده می گردد.

فضلیت دو روز روزه داری در ماه شعبان:

«هر کس  دو  روز از شعبان را روزه بدارد، گناه هلاکت‌ بارش مى‌ریزد.»

فضلیت روزه داری سه روز آخر شعبان:

از حضرت رضا علیه السّلام روایت شده هر که سه روز آخر ماه شعبان را روزه بدارد و آن را به ماه‏ مبارک رمضان پیوند دهد حق تعالى ثواب روزه دو ماه پى‏ در پى را براى او بنویسد.

روزه سه روز اول ماه شعبان:

سیّد بن طاووس ثواب بسیاری نقل کرده از حضرت رسول صلی الله علیه و آله برای کسی که سه روزِ اول این ماه را روزه دارد و در شب های آن دو رکعت نماز کند، در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید یازده مرتبه.

روزه روز اول ماه شعبان:

روز اول‏ روزه ‏اش فضیلت بسیار دارد و از حضرت صادق علیه السلام روایت است که هر که روزه بگیرد روز اول شعبان را واجب شود براى او بهشت. (مفاتیح الجنان)

اعمال مختلف و ثواب روزهای مختلف این دو ماه بسیار بیش تر است و این تنها مختصری از روزهای گرامی بود که ان شا الله همه عزیزان بتوانند از آن بهره ببرند. برای دیدن اعمال عام و خاص و روزه های این دو ماه به منابع دیگر می توان رجوع کرد.


مرتبط:

یک شب طلایی بجای چهل شب

اگه یک دعای مستجاب داشته باشید اون چیه ؟

برای حاجت های همدیگه دعا کنیم

30 راهکار عملی دعا کردن صحیح

چرا وقتی بارون میباره آدم دوست داره دست به دعا برداره؟!

دعا در حق دیگری زود مستجاب میشه

احساس میکنم چون گناه میکنم خدا دعامو مستجاب نمیکنه

عاقبت به خیر نشد کسی جز به دعای خیر پدر و مادر

روش درست دعا کردن و موانع استجابت آن (1)

اعمالی که باعث عدم استجابت دعا می شوند

مطمئن باشین که با دعا کردن هیچی عوض نمیشه !

دعا کردن در حق دیگری چقدر تاثیر داره در اون فرد ؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)