سلام

من متولد اویل دهه ۶۰ هستم، یک برنامه تو اوایل دهه ۷۰ از تلویزیون شبکه ۱ هر پنج شنبه شب ها پخش میشد به نام مسابقه هفته با اجرای "زنده یاد منوچهر نوذری"، که عموما سوالات درباره اطلاعات عمومی بود.

افرادی که تو اون مسابقه شرکت می کردن از دیپلم بود به بالا و از مشاغلی مثل خونه دار تا کارمند ،به بالا بود، با این حال سطح معلومات و اطلاعات شرکت کننده ها خیلی بالا بود.

ولی تو این زمانه سطح اطلاعات عمومی جوانان و نوجوانان خیلی پایین آمده نسبت به ۲۰ سال پیش، در اوایل دهه ۷۰ نه اینترنت، نه کامپیوتر و نه شبکه مجازی مثل الان نبود ولی مطالعه و سطح اطلاعات  جوانان در حد بالا بود.

یادمه سال ۹۴ یک مسابقه از شبکه دو بعد از افطار پخش میشد به نام مسابقه ثانیه ها که اون سال استثناء با مجری گری داریوش کاردان اجرا شد، یعنی سوالات پیش پا افتاده هم که پرسیده میشد خیلی  از شرکت کننده بلد نبودن، مثلا (همسایگان ایران که به دریای خزر راه دارند؟)، هیچ کدوم نتونستن جواب بدن با اینکه این مطلب بر میگرده به درس جغرافی دوره ابتدایی.

یا همین برنامه دور همی با مجری گری مهران مدیری وقتی که از یک آقا و یک خانم میخواد که به سوالات جواب بدن ۸۰٪ قادر نبودن به سوالات جواب بدن، شاید شما بگین حالا اینها استثناء هستند.

مخاطبین خانواده برتر اکثرا یا جوانند یا نوجوانند می تونید چند تا سوال پیش پا افتاده معلومات عمومی  از دوستان  یا اقوام هم سن و سال بپرسید اکثرا جواب درستی ندارن.

به طور مثال می تونید بپرسید فرق شهر با شهرستان چیست، من این سوال رو از هر کی  می پرسم یک جواب درستی نداره (این مطلب بر میگرده به جغرافی سال اول دبیرستان).

ولی در عوض شما درباره طلاق و ازدواج فلان بازیگر، خواننده و یا فوتبالیست بپرسین، همه بلدند، علتش تا حدودی معلومه اکثر قشر جوان تو شبکه های مجازی دنبال حاشیه اند، حواشی که یک عده درست کردن تا سر جوانان گرم بشه و از مسائل اصلی که مورد نیاز هر نوجوان است دور باشه.

حتی خیلی از نوجوان و یا جوانان مسائل اعتقادی و دینی خود رو خوب بلد نیستند، مثلا شما بپرسید فروع دین چند تاست اکثر میدونند که ۱۰ تاست ولی بلد نیستند نام ببرند یا اگر هم بلد باشند فقط چهار پنج تاش رو یاد دارند. حالا خیلی ها شاید با خودشون بگن خیلی داری سخت می گیری، من به واسطه کارم با افراد اهل تسنن زیادی مراوده داشتم.

تو جمع جوانان و نوجوانان اون ها که قرار میگیرید متوجه میشوید که نسبت به مسائل دینی، اعتقادی و مذهب خودشون بیشتر اشراف دارند تا نوجوان و جوانان اهل تشیع.

حالا یک عده نیان اینجا مثل همیشه جبهه بگرین که آی در حال حاضر مشکل جوانان ازدواج و شغل و همین طور شیوع بیماری کرونا است، بله من هم در همین کشور زندگی میکنم و با این مشکلات آشنا هستم 

پایین بودن سطح اطلاعات عمومی جوانان و نوجوانان رو میشه با یه کم مطالعه و تحقیق برطرف کرد فقط با یک کم تشویق میشه این میل و حس کنجکاوی و دانش پژوهی رو هر جوانی زنده کرد. احادیث زیادی درباره این موضوع روایت شده ولی متاسفانه اکثرا بجای مطالعه کتاب یا مقالات به درد بخور همه ش دنبال این هستند که فعالان بازیگر با کی ازدواج کرده یا کی از کی طلاق گرفته؟

بدیهی است که در جامعه ای که ذهن نسل جوان که آینده سازان این مملکت هستند اگر به جای معلومات و اطلاعات به درد بخور دنبال حواشی بیهوده باشه پیشرفتی هم حاصل نمیشه.

پیشاپیش ولادت با سعادت فرزند برومند امام حسین (ع) حضرت  "علی اکبر" که درود خدا بر این جوان رشید باد تبریک میگویم، حتما می دانید که در تقویم ایران روز یک شنبه یازدهم شعبان روز  ولادت این جوان بزرگوار بنام "روز جوان" نامگذاری شده لذا روز جوان رو بر همه جوانان این مرز و بوم تبریک میگویم و با آرزوی بهترین ها برای شما آینده سازان ایران عزیز

ارادتمند شما کاربر شماره ۳۱۳


مرتبط با فرهنگ سازی:

چرا بعضی ها موفقیت رو فقط در جون کندن و کارگری کردن میدونن؟!

با تجمل گرایی دل محرومان رو نسوزانیم

جامعه خانواده ی بزرگتر ماست، آبروی جامعه مون رو حفظ کنیم

از کجا و به چه منظوری به فاحشه ها لقب خاله داده شد؟

زندگی در دنیا مثل یک بازی است

چرا رفتارهای محترمانه من نتیجه معکوس داره؟

دارم از دست بعضی از مردم دچار جنون میشم

امان از این موجود دو پا ...

تا کی ظاهر پرستی منهای اخلاق!

مرد ها همه اینجوری اند! خانوما همه اونجوری اند!

چی می شد اگه ما ایرانی ها ...

باید سبک زندگیم رو عوض کنم که دیگران غصه نخورن؟

ترویج فرهنگ کتابخوانی

چرا به خوانندگان و بازیگران، بیشتر از دانشمندان و کار آفرینان توجه میشه؟

در اکثر مسائل ما زن ها داریم همدیگه رو نابود میکنیم

فضای مجازی رو جدی نگیرید

چرا آدم ها سعی میکنن مشکلات رو جنسیتی مطرح کنن؟

آمار؛ ارجاعاتِ بی‌محل و لباس زیر


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)