سلام مجدد به خواننده ی گرامی

حالا بریم سراغ عدالت : اول سوال بپرسم، شما با شنیدن این کلمه یاد چی می افتید؟؟؟
-اِوووم خب بعضیا یاد مسائل قضایی   بعضیا یاد  حقوق افراد نسبت به هم  میافتن.

اما عدالــــت  از نگاه امیر امومنین (ع):
ایشون میفرمایند:عدالت نیز 4 پایه دارد:
1)فهمیدن  امر مشکل (دقت در فهمیدن)
2)رسیدن به حقیقت دانش 
3)روشنی حکم(داوری)
4)خرمی و شکیبایی: قابل توجه افرادی  که به بهانه ی  با ایمان بودنشون بیشتر وقتا اخمو هستن  واای  اصلا نمیشه بری طرفشون.

امیر المومنین (ع)میفرمایند:پس هر که بفهمد همه دانش را تفسیر کند ،و هر که بداند  ابگاه های  داوری را بشناسد  و هرکه بردباری ورزد در کارش زیاده روی نکند و میان مردم ستوده زندگی نماید .

 بریم سراغ جهاد :با شنیدن کلمه ی جهاد یاد چی میافتید ؟؟؟
-اوووم       جنگ وشمشیر  و..........

بریم ببینیم از دیدگاه حضرت علی (ع)  جهــــاد   چگونه معنا میشود:
ایشون میفرمایند:جهاد نیز 4   پایه دارد:
1)امر به معروف
2)نهی از منکر
3)راستگویی در هر حال
4)دشمنی با بدکاران

قبل از این که سخنان  امیر المونین رو درباره ی جهاد مطرح کنم اجازه بدید چند نکته درباره ی عبارت امر به معروف کردن و نهی از منکر بگم:
ببینید من خودم اوایل جزو کسایی بودم که تا حرفی از این مساله میشنیدم چیزی جز الفاظ ثقیل وسنگین دستگیرم نمیشد  اخه به نظرم خیلی سخت توضیحش میدن حالا به این کار ندارم ،  امام ما فرمودند اگه بخوای جزو درجه دارهای ایمان باشی  باید بلد باشی چه طوری این این عبارت رو اجرا کنی،  چیزی که من فهمیدم این هست که همه ی ما وظیفه داریم این عمل رو اجرا کنیم اما اجـــــــــــــــازه بدید ی لحظه ،نه به هر قیـــــــــــمتی  نه از هر راهـــــــــــ   غیر منطقی ،منظورم اینه که این عبارت اصل کلمش  معناش این هست: من نوعی ی طوری با طرف مقابلم صحبت کنم  که خودشـــــــــــــ راغب بشه به سمت سعادت حرکت کنه  ،پس صحبت صحبت اثر گذاشتنه درستـــــــــه ؟؟؟ 
پس یسری اداب میخواد :یعنی قبلش ما بایـد تکلیف خودمون رو روشن کنیم ،اگه قراره ازش به عنوان ی حربه استفاده کنیم برای فحاشی کردن ،برای پرده دری کردن،برای عقده گشایی ،برای اثبات برتر بودنمون نسبت به دیگران برای تحقیر شخصیت دیگران خب مطمئنا به اندازه سر سوزنی هم حرفمون اثر نداره .
اما اگه نه ،میخوایم ازش استفاده کنیم که با زبون رفاقت و دوستی طرف مقابل رو جذبش کنیم به سمت سعادتمند شدن خب باید راهو بلد باشی.
خب چی کار کنیم: من نوعی باید روانشناس باشم ،منظورم صرف مدرک داشتن نیست ،یعنی مطالعه در این زمینه داشته باشم چرا؟؟؟ تا بتونم طوری صحبتمو  با ارامش با نرمی با مهربونی بیان کنم که که بیشترین تاثیر در قلب طرف مقابلم داشته باشه  ،که جذب بشه .باید زمان شناس باشم تا بدونم چه وقت حرفم رو بزنم که بهترین تاثیر رو در طرف مقابلم  بذاره  و در اخر هم شک نداشته باشم به این مساله که تا زمانی که خودم بـــــاور به عملی نداشته باشم روضه خوندنم برای دیگران هیچ فایده ای نداره .

حالا صحبت امام درباره ی جهاد:
ایشون میفرمایند: هر که امر به معروف کند ،مومن را یاری کرده و پشتش را محکم نموده و هر که نهی از منکر کند ،بینی منافق را بخاک مالیده واز نیرنگش ایمن گشته ،هر که همه جا راستگوید ،وظیفه ای که ب او بوده انجام داده است و هر که با بد کاران دشمنی کند برای خدا خشم نموده و هر که برای خدا خشم نماید ،خدا هم به خاطر او خشم نماید ،اینست ایمان و پایه هایش و ... 

خیلی ممنون از این که وقت گذاشتید و صحبت های منو خوندید ،بسیار مایلم نظرات و  انتقادهای  تک تک  کاربرای  عزیز رو رو درباره ی مطالب گفته شده بدونم .
                                                                                         
سعادتمند باشید
 ایدا

برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)