به نام خدا

سلام به همه

توی این دوره زمونه یکی از مهم ترین معضلات زندگی ما هزینه هاست مخصوصا با این وضعیت گرونی ، حالا برای خیلی ها این سوال پیش میاد که چطوری هزینه های زندگیمون رو کمتر کنیم؟ قبل از اینکه حرف اصلیم رو شروع کنم باید یه ضرب المثل مهم رو گوشزد کنم .

قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود .

مهم ترین چیزی که ما تو زندگیمون نادیده میگیریم اینه که صرفه جویی در زندگی حتی اگه هزارتومن هم باشه بازم ارزشمنده!!! شاید تاثیرش رو به چشم نبینیم ولی کاملا حس میشه . من خودم چند تا راه حل به ذهنم رسیده که بعضی هاشو عملی کردم و بعضی هاشو قصد دارم عملی کنم .

1- میتونیم بعضی از مواد غذایی مثل سبزیجات و صیفی جات که زیاد مصرف میکنیم رو توی خونه پرورش بدیم راه پرورششون هم آسونه نیاز به دستور و العمل خاصی (خاک - آب - نور) نداره . توی خونه های آپارتمانی میشه تو تراس ( بالکن یا اسم دیگه ای که براش به کار میبرن!) پرورش داد حالا اگه تو خونه ای زندگی میکنید که حیاط داره دیگه بهتر .

یه چیزی رو مطرح کنم قرار نیست با این روش چند صد کیلو صیفی جات به دست بیارید قراره کمک غذای منزل تون بشه، این جوری مطمئن تره چون خودتون پرورش دادین . هم یه جور تفریح به حساب میاد و هم به آدم آرامش میده ( باید تجربه کنید تا بفهمید ) .

یه چیزی شاید الان خیلی ها بگن ما برای این کار نیازه هر چند مدت یه بار کود بخریم و ازینا هزینش گرون میشه و ....

لازم نیست کود بخرید میتونین از برگ های ریخته روی زمین یا پوست مواد غذایی ( سیب زمینی سیب خیار و ... ) استفاده کنید البته قبلش باید با آبمیوه گیری چرخش کنید که ی چیزی شبیه خمیر بشه و صد البته از کود شیمیایی سالم تره .

در مورد خونه های حیاط دار هم پیشنهاد میکنم نهال انواع میوه ها ( که قیمتشون هم اکثرا زیاد نیست ) رو بخرید و بکارید این جوری بعد از یه مدت از خرید میوه بی نیاز میشید^_^

2- ماهانه خرید کنید .

به مدت یک ماه یا 2 ماه خرید هاتون رو در نظر بگیرید ببینید از هر چیزی چند تا در ماه مصرف میکنید؟ ( مثلا پودر ماشین لباسشویی)

وقتی میزان مصرفتون دستتون اومد سر ماه خرید کنین از اون جایی که میزان خرید هاتون زیاد میشه مسلما میتونین از فروشنده تخفیف هم بگیرید :)

این نکته رو اضافه کنم پیشنهاد میکنم از بازار های هفتگی شهرتون خرید کنین چون معمولا اجناسی که توی مغازه ها وجود داره رو ارزون تر میدن

3- قبل خرید هر وسیله ای از خودتون بپرسید من الان چقدر به این وسیله نیاز دارم ؟ خیلی مهمه که الان بخرم یا داشته باشمش؟ یا اینکه فقط الان ذوق خریدنشو دارم

4-یادداشت کنید

تمام ورودی و خروجی های مالی تون رو (حتی اگه بستنی کیم باشه!!) با ذکر دلیل خرج شدن ( مثلا 2 هزار تومان بابت شارژ ) رو یادداشت کنید چرا؟ این بهتون توضیح میده مثلا چه جوری کل حقوقتون یهویی پرید!!!

بذارین یه مثال جالب بزنم چند وقت پیش 14 هزار تومن تو حسابم بود ، موقعی که رفتم از مغازه وسیله بخرم (یه چیزی با قیمت 3 تومن ) دیدم هیچی تو حسابم نیست!!! صفر!

برام سوال شد چه جوری پولم پرید! ( بر حسب اون چیزی که توی ذهنم بود با خرید هایی که قبلا کردم باید 6 تومن توی حساب موجود می بود ) پرینت حساب که گرفتم دیدم خیلی شیک و مجلسی این پول ذره ذره خرج شده یعنی 2 تومن 3 تومن تا رسیده به صفر . این یه مثال خیلی سادست .

اینکه یه جا یادداشت کنید چقدر داری چقدر خرج کردی چه جوری خرج کردی براتون یه برتری به ارمغان میاره باید امتحانش کنید تا متوجه بشید .

یه نفری یه حرف خیلی جالبی در مورد این روش زد برگشت گفت من با یادداشت کردن خریدام و هزینه هاشون بعد یه مدت از خریدن کالاهای غیر ضروری زده شدم . موقعی که میخواستم چیزی بخرم از خودم میپرسیدم لازمه حتما اینو بخرم تا توی اون دفترچه ی کوفتی یادداشت کنم ؟ !!! اینم یه جورشه دیگه !

5- پس انداز کنید

همیشه ذره ای از پولتون رو پس انداز کنید لازم نیست حتما ماهیانه یه مبلغ درشت باشه! میتونه ماهی 50 تومن از حقوقتون باشه یا میتونین یه قلک بخرید و روزانه مبلغی که از هزینه ی تاکسی یا کلا هر پول خردی توی جیبتون میمونه بریزین توش

شاید بگین ای بابا مگه میشه این پول خرد ها زیاد بشه لازمه خدمتتون عرض کنم یکی از دوستان با همین روش یه گوشی سامسونگ یک میلیونی خریده !

6-راه هایی رو برای صرف هزینه کمتر پیدا کنید

مثلا شارژ گوشیتون که مغازه ها 2200 میفروشن رو میتونین اینترنتی بخرید 2 تومن ، یا برای چک کردن موجودی حسابتون از نرم افزار های بانکی استفاده کنید .

معمولا برای چک کردن موجودی توسط عابر بانک 100 تومن هزینه از کارت شما برداشت میشه با سیستم اینترنت بانک هم صرفه جویی میکنین هم کاغذ کمتری مصرف میشه و به طبیعت آسیب کمتری میرسه

7- صرفه جویی کنید

در مصرف آب ، برق، گاز و ... صرفه جویی کنید .

شب همه ی برق های خونه رو روشن نکنید و لوازم برقی که نیاز ندارید رو از برق بکشید شاید براتون جالب باشه چند وقت پیش یه آزمایشی انجام شد روی یک مایکرویوو متوجه شدن 99 درصد برقش زمانی مصرف میشه که ازش استفاده ای نمیشه! دلیلش چیه؟ چون دستگاه همیشه در حالت آماده به کاره .

بیشترین زمان هدر دادن آب توی حمومه درست زمانی که ما مثلا داریم سرمون رو شامپو میزنیم شاید بنظر نیاد که داره آب مصرف میشه ولی اینطوری باعث میشه هم هدر رفت آب زیاد بشه ( مخصوصا در شرایطی که ایران در کم آبیه ) هم قبض آبتون زیاد بیاد پس توی این زمان آب رو ببندید . این یه سری راه هایی بود برای کم کردن هزینه ها که بعد انجام دادنشون نتیجش رو حس میکنید .

یه نمونه ی ساده ؛

کاشت نهال میوه رو من خودم تجربه کردم و خدا رو شکر در حال حاضر ما دیگه از بیرون میوه نمیخریم که باعث شده تو بحث مالی کلی جلو بیفتیم . راستی شما هم اگه راه حلی دارید خوشحال میشم زیر این پست به اشتراک بذارید تا بقیه بتونن استفاده کنن :)

پ ن : کامنت های نا امید کننده . بی ربط . سیاسی ممنوع


پیشنهاد:

همسرم  رو از میزان ارثیه م باخبر کنم یا نه؟

رابطه مالی زن و شوهر چطور باید باشه؟

شوهرم در مسائل مالی آینده نگر نیست

مدیریت مالی خانواده ای که زن و شوهر شاغل هستند

تنفر از کمک مالی شوهر به خانوادش

برقراری تفاهم مالی در بین زن و شوهرهای شاغل

احساس میکنم شوهرم مسائل مالی خودش رو از من مخفی میکنه

دلیل مخفی کاری بعضی از مردان در مسائل مالی چیه ؟

اگه مردی مدیریت مالی نداشته باشه زن باید چکار کنه؟

مدیریت مالی خانواده بر دوش مرد باشه بهتره یا زن ؟

آیا مساله مالی هم جز افتدار مرده؟

بیکاری یا مشکل مالی مرد رو عصبی می کنه ؟

آقایون با باجناقی که از خودشون وضع مالی بهتری داشته باشه کنار میان؟

آیا مردها بین حوزه اقتصادی و عشق و علاقه شون مرز میذارن ؟

تجربیات و ایده های شما در مورد مدل مدیریت اقتصادی خانواده

درد شرمندگی مردان در این اوضاع اقتصادی

چطور خرج کردن درست رو به شوهرم یاد بدم؟


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
اقتصاد خانواده (۱۱۵ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)