بسم الله الرحمن الرحیم

مرحوم محدث نوری هم نجم الثاقب این را نقل کرده از سید بن طاووس در همان کتاب امان الاخطارش است، توسل، توکل، صدقه دست خدا را که این چیزها نمی‌بندد یکی از اصحابش به نام حسن بن مسعود آمد پیش امام هادی این روایت در تحف العقول آمده می‌خواست برود خانه‌ی امام هادی در راه دو سه تا حادثه برایش پیش آمد انگشتش یک جایی گیر کرد زخمی شد بعد در راه که داشت می‌آمد یک اسب سواری از پشت آمد خورد به شانه‌اش و خیلی ضربه‌ی محکمی به او زد و صدمه دید در بین جمعیت یک جایی هم که بود لباسش گیر کرد پاره شد .

گفت امروز دیگر خیلی روز شومی است از در و دیوار برای ما می‌بارد، خدا نحوست این روز را از ما رفع بکند آمد خدمت امام هادی تا آمد امام هادی علیه السلام فرمود یا حَسَن هذا وَاَنتَ تَخشانا تو این افکار را داری و با ما نشست و برخاست می‌کنی؟ کسی که با ما است این طور فکر می‌کند؟ به این شکل بدبین است به همه چیز؟

بعد حضرت فرمود چوبی که در زندگی از اعمالتان می‌خورید را چرا تقصیر روزها می‌گذارید؟ ما ذَنبُ الاَیّام گناه ایام چیست؟ حَتّی تَشَعَّمُ بِها که فال بد می‌زنید بد بین هستید به آن تَرمی بِذَنبِکَ لِما لاذَنبَ لَه گناهت را می‌اندازی گردن کسی که گناهی ندارد؟

بعد حضرت فرمود که تعبیری که آقا کرده‌اند این بود که فرمودند شما به هر حال جایی که چیزی می‌خواهید بروید توکل بر خدا بکنید توکل بر خدا داشته باشید این چیزها را به آن اعتنا نکنید .

بنابراین این را عنایت بفرمایید اگر هم در بعضی از روایات برای بعضی از ساعات و ایام یک نحوست و شومی شمرده شده که هست این طور نیست که دست خدا را ببندد ملک را خدا دارد آدم با توکل بر خدا حلش می‌کند.

شریعتی: در واقع جمع بین فرمایشات شما در همه‌ی مواردی که گفتید و استثنائاتی که مطرح شد این است که ما توکل کنیم و توسل کنیم به اهل بیت و صدقه بگذاریم و آیة الکرسی را بخوانیم.

حاج آقا عالی: و دعاهایی که ‌است با توکل بر خدا و بدبین نبودن. انصافاً این در روایات ما است حالا من کاری ندارم که دیدگاهی که بعضی از روان­شناسان که دارند در این زمینه مساعد همین است ما بحث روایی‌مان را می‌کنیم در بحث روایی این است که به حوادث خوش بین که باشید به حوادث و نیمه‌ی پر لیوان را ببینید همان به سرتان می‌آید خوب برایت مقدر می‌شود و بدبین اگر باشید چون شیاطین دنبال نقطه ضعف می‌گردند آن کسی که خودش را آماده کرده برای حوادث بد چه بسا بد هم ببیند.

در رابطه با مکان­ها هم همین است اسرار مکان­ها را درست است ما خیلی نمی‌دانیم ولی واقعاً بعضی از زمین­ها و مکان­ها در آن آدم قرار می‌گیرد احساس نشاط می‌کند احساس سبکی می‌کند یک نورانیتی در آن است و بعضی از زمین ها این طور نیست.

من توصیه می‌کنم خدمت دوستان بزرگوار اهل بیت در خانه ها در مغازه ها این جاها را نورانی بکنید در روایت است که لاتَتَّخِذوا بُیوتَکُم قُبورا خانه‌ی خودتان را مثل قبر قرار ندهید که هیچ چیزی نیست مثل زمینی است که افتاده در بیابان. یعنی این که قرآن بخوانید، یعنی در آن روضه بگیرید، روضه‌ی اهل بیت را بعضی از بزرگان وقتی یک جایی می‌دیدند می‌گفتند این جا تاریک است احساس تاریکی می‌کنیم می‌فرمودند روضه این جا بگیرید حدیث کساء بخوانید حدیث کساء را اگر در خودش ببینید در خود حدیث کساء یکی از آثارش نزول برکت و رحمت و نورانیت است ملائکه در این جاها رفت و آمد می‌کنند .

به هر حال مکان­ها را که می‌تواند آدم نورانی‌تر و با نشاط‌تر بکند چرا ما در حرم‌های معصومین وقتی وارد می‌شویم همه‌مان این تجربه را کرده ­ایم همین که وارد حرم یکی از معصومین و مشاهد مشرفه می‌شویم آدم حس می‌کند فضا عوض شد حس می‌کند این جا یک هوای دیگری است، واقعاً این را بالوجدان همه درک می‌کنند سبک است با نشاط است چون آن جا علاوه بر این که محل نزول ملائکه ‌است، علاوه بر این که ذکر همه‌اش گفته شده آن جا عنایت خود معصوم است قبر مطهر خود معصوم است .

در روایت است که بهترین زمین‌های روی زمین و مکان ها آن زمینی است که قبر معصوم در آن است لا یُعصَ الله فیهِ اَبَداً معصیت خدا ابدا در آن نیست حتی حیوانی به حیوانی در آن ظلم نکرده، یعنی آن قدر زمین نورانیت دارد واقعا این چنین است .

در روایتی است که هر جایی که مسجدی است خانه‌ی خدا بنا شده هر جایی لیاقت مسجد شدن را ندارد هر جایی که مسجدی است روایت است یا شهیدی در آن جا افتاده در طول تاریخ یا خونی از شهید آن جا ریخته. این مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام در قم، قمی­ ها که خب همه می‌دانند از جاده قدیم تهران به قم که وارد می‌شوند ورودی قم است مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام این مسجد داستان عجیبی دارد در همین سال‌های نزدیک نه دور که به دستور حضرت ولی عصر علیه السلام ساخته شده.


مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری خیلی به این مسجد عنایت داشتند یکی از مراجع بزرگوار فعلی ایشان در کتابشان امامت و مهدویت از آن فردی که دستور ساخت را از حضرت گرفته بوده خودش شنیده و در کتابش نقل کرده که این فرد می‌گوید حضرت را در این جا که آن موقع بیرون قم بود، بیابان بود می‌گوید دیدم سیدی را این جا بعدها با نشانه­ ها فهمید حضرت است که فرمود این جا مسجد خواهد شد این جا شهیدی از عزیزان فاطمه افتاده‌ است و این قسمت خونی ریخته که محراب خواهد شد قطراتی از خونش ریخته که محراب خواهد شد، زمین ها خصوصیت دارند ما اسرارش را نمی‌دانیم چون گوشمان آشنا نیست با این چیزها گفت

تا نباشی آشنا زین پرده رمزی نشنوی * * * گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش

ولی واقعاً این چنین است مکان­ها با هم فرق می‌کند حالا ببینید در رابطه با حضرت ولی عصر علیه السلام یک زمان‌هایی و مکان‌هایی است که ارتباط با حضرت در آن جا بهتر و بیشتر است که آن زمان­ها و مکان­ها را دوستان حضرت ولی عصر منتظرین حضرت باید بدانند و ادبش را حفظ بکنند.

شریعتی: در واقع آن زمان ها و مکان ها برجسته‌تر‌ند برای ما راحت‌تر می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم .  با توجه به نکاتی که در بخش اول ما شنیدیم درست است که شما اشاره کردید ما واقعاً اسرار این زمان ها و مکان‌هایی را که ویژگی خاصی دارد را نمی‌دانیم و واقعاً چرا اتفاق افتاده ولی احساس می‌کنم که آن چه که هست تفضل خداوند متعال است نسبت به ما برای این که قدر این زمان ها را بدانیم و قدر بدانیم و ان‌شاء‌الله به سمت خودش حرکت بکنیم و فرصت فرصت و دقیقه دقیقه‌ی این لحظات را و آن مکان‌هایی که در آن جا قدم می‌گذاریم را مغتنم می‌شماریم برای بندگی کردن احساس می‌کنم امتیاز ویژه ای برای خود ماست و برای بندگی ماست.

حاج آقا عالی: واقعاً همین است هم امتیاز است که زمان­ها و مکان‌هایی را متعدد قرار داده که هر کسی در این تورها می‌افتد یک بهانه ­ای باشد هم این که به ما خبرش را داده‌اند گاهی مواقع ممکن است واقعیت‌هایی بوده و به ما نگویند یا در گوشی فقط به بعضی­ها بگویند نه خبرش را هم به ما رساندند همین آیه را الآن خواندیم می‌فرمادی بالغدو و الاصال این دو وقت را نگه دار یا آن چیزی که از پیغمبر عرض کردم مثلاً برای جمعه این چیزهایی که گنج است خبرش را به ما داده اند. آدرس آن گنج داده‌اند باید جمع کنیم.

شریعتی: در بحث ادب نسبت به زمان ها و مکان ها کلیاتی را حاج آقای عالی در بخش قبلی گفتند و حالا آن زمان ها و مکان‌هایی که ارتباط ما را با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بیشتر می‌کند ما را نزدیک‌تر می‌کند به حضرت.

حاج آقا عالی: من در جلسه‌ی قبل یک فهرستی را خیلی سریع گفتم فقط اشاره می‌کنم از زمان­ها دوشنبه ­ها و پنج شنبه ­ها که اعمال عرضه می‌شود شب‌های جمعه و روز جمعه که گفتیم متعلق به حضرت است شب‌های قدر و روزهای قدر روزهای عید روز عید فطر روز عید قربان روز عید غدیر به خصوص که تجدید عهد است با ولی خدا.

روز عرفه که به گونه ­ای تتمه‌ی ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر است که اگر کسی احیاناً آن جا یک خبط و خطاهایی داشته و کمبودهایی در عرفه گفته‌اند آن جا می‌شود جبران کرد روز و شب نیمه‌ی شعبان که کاملاً مشخص است متعلق به حضرت است این­ها ایام است .

منتها من برای این که دوستان اهل بیت کاربردی یک عملی را انجام بدهند راجع به ایام و هر زمان هم این برایشان پیش می‌آید یکی از ایام متعلق به امام زمان علیه السلام صبح­ها یعنی اول روز و آخر روز است نزدیک غروب است.

همین بالغدو و الآصال ای که در این آیه گفته هر روز صبح یعنی بعد از اذان صبح که نماز صبح است تا طلوع آفتاب که بین الطلوعین می‌گویند این صبح که همان غدوه یا بکره یا همین تعبیری که الآن در قرآن خواندیم غدو و همچنین عصر یعنی طرف غروب موقعی که قرص خورشید پنهان می‌شود و موقع غروب است که آن زمان هم اصیل می‌گویند بکرة و اصیلا در آیات قرآن متعدد این دو وقت آمده ‌است، یکی‌اش همین است که الآن خواندیم در سوره‌ی اعراف در سوره‌ی طه آمده «قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا» (طه/130) این جا واضح‌تر آمده‌است در سوره‌ی احزاب آیه‌ی 41 آمده «اذْکُرُوا اللَّـهَ ذِکْرًا کَثِیرًا، وَسَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَأَصِیلًا» آن جا آمده مواردش متعدد است در این جا ذکر خدا سر جای خودش است که در این دو وقت گفته شود اما چه نسبتی به امام زمان دارد؟

چه ربطی این دو وقت به امام زمان دارد؟ ما در روایاتمان داریم که در این دو وقت هم پرونده‌های اعمال عرضه می‌شود صبح و شام، اول روز و آخر روز، روایت از امام رضا علیه السلام در جلد 23 را جلسه‌ی قبل هم من خواندم آمد خدمت امام رضا برای سلام گفت آقا برای من و خانواده ام دعا کنید حضرت فرمود مگر من دعا نمی‌کنم؟ بعد امام رضا فرمود در هر روز و شب اعمال شما به ما عرضه می‌شود که آن وقت دقیقش در بعضی از روایات همین اول روز و اول شب یا آخر روز به تعبیری دم غروب این دو وقت بر ولی زمان اعمال عرضه می‌شود و در زمان ما به وجود مقدس امام زمان علیه السلام او اگر اعمال خوب ما را ببیند دعا می‌کند اگر گناهی ببیند استغفار می‌کند، به پاس این که امام زمان علیه السلام با اعمال ما مواجهه یا دعا می‌کند یا استغفار می‌کند این پدر بزرگوار و مهربان غافل نباشیم این دو وقت را حتی اگر شده یک وقتش را حالا اگر کسی هر دو وقت را نتوانست حواسش را به حضرت داشته باشد یکی‌اش را فکر نکند که مثلاً اگر دم غروب را نتوانست دیگر صبحش هم هیچ می‌شود یا صبح را نتوانست دم غروبش هیچ می‌شود نه ولو یکی‌اش را شما صبح به خصوص بعد از نماز صبح که تعقیبات نماز صبحتان را می‌توانید یک سلام به حضرت قرار دهید .

در اول روز یک دعای عهد حالا آن دعای عهد طولانی اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ وَ رَبَّ الْکُرْسِیِّ الرَّفِیعِ آن دعای عهد معروف هم به فرض اگر نه یک دعای عهد مختصری است که مرحوم محدث قمی بعد از دعای ندبه آن را نقل کرده و اگر چند بار خوانده شود این حفظ می‌شود به اندازه‌ی نصف صفحه‌ی مفاتیح است که با اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلایَ صَاحِبَ الزَّمَانِ شروع می‌شود این دعا را دعای عهد مختصر اول صبح آخر روز هم مرحوم سید بن طاووس در کتاب جمال الاصول از امام صادق علیه السلام نقل کرده که هر روز صد تا صلوات اگر کسی بتواند هدیه کند به ائمه صد تا صلوات یعنی یک دور تسبیح آدم دم غروب هدیه کند به امام زمان علیه السلام.

این یکی از چیزهایی است که می‌تواند عمل به همین مسئله باشد که صبح و شب به یاد حضرت هستیم و در روایاتی است که خیلی روایت زیبایی است برای آن‌هایی که اهل عمل‌اند امام صادق علیه السلام فرمود اگر عملی را شروع می‌کنید سعی کنید تا یک سال ادامه بدهید یک عمل مستحبی را این ملکه می‌شود ولو کم باشد آن عمل قلیل باشد ولی یَدوم باشد دوام داشته باشد تا یک سال که شب و روز قدر را در آن قدر بکنیم آن وقت اگر کسی این کار را انجام بدهد آثار عمل را خوب می‌بیند این کار از همان کارها است .

خدا رحمت کند مرحوم سید کریم کفاش را من یک مرتبه نقل می‌کردم این آدم با عظمت که حدود پنجاه شصت سال پیش بود سید کریم محمودی تهرانی، ایشان که از مشتاقان حضرت ولی عصر علیه السلام بود خیلی کارهایی را انجام می‌داد که مثلاً بتواند خدمت حضرت برسد یک مرتبه پیغمبر اکرم را در خواب دید از پیغمبر سوال کرد که یا رسول الله یا جداه من می‌خواهم خدمت امام زمانم برسم چه کار بکنم؟

حضرت فرمود صبح و شب بر حسینم گریه کن این عمل را گفت، سید کریم کفاش البته من نمی‌خواهم این را بر همه بگویم ایشان این طور دستور را داشت می‌گفت من تا یک سال این کار را کردم که بعد از یک سال در باز شد که تشرفات عجیبی خدمت امام زمان علیه السلام داشت و خیلی از بزرگان تهران از علمای تهران ایشان را کاملاً باور داشتند .

در این زمینه این راجع به اوقات، راجع به مکان­ها هم که مکان‌های منسوب به حضرت است و دوستان می‌دانند مثل مسجد کوفه مسجد سهله که منزل گاه حضرت در زمان ظهور خواهد بود در روایت است، مثل سرداب مقدس در سامراء که منزل امام زمان علیه السلام خانه‌ی امام عسکری و امام هادی این جا بوده‌ است امام زمان این جا متولد شده محل عبادتشان بوده خیلی از خوبان در سرداب مقدس خدمت حضرت ولی عصر علیه السلام رسیده‌اند یکی هم مسجد جمکران این که دیگر در دسترس است، که این مسجد جمکران را من تقاضا می‌کنم دوستان بزرگوار به هر حال سندش را ببینند سندش بسیار موثق است .

همان طور که ما روایات اهل بیت را سلسله سند داریم راجع به این مسجد جمکران هم همین طور است اصل مسئله را در بیداری نه در خواب که بعضی­ها متاسفانه شبهه می‌اندازند در بیداری حسن بن مصلح جمکرانی که مال ده جمکران بود بیدارش کردند خدمت حضرت در همین زمین مسجد که آن موقع مسجدی نبود رسید حضرت دستور داد که این جا را بساز و مردم رغبت کنند این جا زمین عزیزی است و در آن چهار رکعت نماز دو رکعت نماز تحیت دو رکعت نماز صاحب الزمان انجام بدهند آن وقت مرحوم شیخ صدوق در کتاب مونس الحزینش این قضیه را نوشته تمام علماء مراجع و بزرگان ما تمام آن­ها در این هزار سال اخیر حدود هزار سال پیش مسجد جمکران ساخته شده هزار سال قدمت دارد البته چندین دور تجدید بنا شده تمام بزرگان استثناء ندارد عنایت داشتند و می‌رفتند.

مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری، مرحوم آیت الله بروجردی می‌گفت از قطعیات است، حضرت امام می‌رفتند، آیت الله بهجت، آیت الله آقای مرعشی نجفی چهل شب را خودشان در مصاحبه‌شان می‌فرمود من چهل شب چهارشنبه بیتوته داشتم و کراماتی دیدم، مرحوم آیت الله گلپایگانی عریضه می‌نوشتند که بعداً بحث عریضه را خواهیم کرد عنایت داشتند .

بنابراین مسجد جمکران را دوستانی که قم مشرف می‌شوند بعد از زیارت دختر بزرگوار موسی بن جعفر حضرت معصومه سلام الله علیها این مسجد را هم از آن استفاده بکنند و از برکاتش قدر بدانند ده ها صدها هزاران نفر نتیجه گرفته‌اند بتوانند ان‌شاء‌الله استفاده بکنند.

در کتاب نجم الثاقب هم مفصل آورده بودم که بخوانم منتها فرصت نیست در کتاب نجم الثاقب مرحوم محدث نوری که صد تا حکایت از کسانی که خدمت حضرت ولی عصر مشرف شده‌اند را نقل کرده اولین حکایتش مربوط به مسجد جمکران است، مربوط به همین مسجد است مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری استاد مقام معظم رهبری بودند بسیار دقیق النظر مرجع خیلی با عظمتی بود، ایشان می‌گفت من خیلی این طور نیست که به نقلیات این و آن اعتنا بکنم یک آدم دقیقی بود، ایشان گفت ولی این مسئله از قطعیات است، هیچ کدام از فقها بزرگان ما نبودند که تشکیک بکنند در آن متاسفانه بعضی­ها جهالتی کردند یا خدای نکرده قصد و غرضی اگر بوده نسبت به این مسجد کم اعتنا اگر باشند این صحیح نیست دوستان بزرگوار اهل بیت از زمان ها و مکان‌های متعلق به حضرت استفاده بکنند.

شریعتی: ان‌شاء‌الله نکات خیلی خوبی بود شنیدیم خدا خیرتان بدهد و ان‌شاء‌الله از برکاتش همه‌ی ما بهره­مند شویم فردا اگر توفیقی بود با حضور حاج آقای فرحزاد خدمت شما خواهیم رسید اگر موافق باشید دعا بکنید همه ما آمین بگوییم.

حاج آقا عالی: دعای من رفع گرفتاری ها است از همه‌ی مسلمین از همه‌ی مومنین در همه‌ی کشور ها مسلمان­ها و مومنینی که در عراق‌اند به خصوص در فلسطین هستند در هر جایی که هستند و همچنین کشور امام زمان علیه السلام خدا را قسم می‌دهیم به حق ولی عصر علیه السلام همه‌ی مشکلات را برطرف بکند و ان‌شاء‌الله حاجات دوستان حضرت ولی عصر علیه السلام برآورده و به خیر قرار دهد

شریعتی: ان‌شاء‌الله خیلی ممنون از توجهتان مثل همیشه بهترین­ها را برای همه‌ی شما آرزو می‌کنم ان‌شاء‌الله خداوند همه جا پشت و پناهتان باشد و الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.


" مباحث یادی از امام زمان عج الله - حجت الاسلام عالی - برنامه سمت خدا - http://samtekhoda.tv3.ir "

پست قبلی : وظایف منتظران – ادب زمان و مکان (1)


مباحث مربوط به امام زمان (عج):

آیا در بین یاران خاص امام زمان علیه السلام، خانم‌ها هم هستند ؟

یادی از امام زمان عج الله (1)

توضیح ویژگی زنده بودن امام زمان عج الله

دلایل زنده بودن امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

توضیح در مورد رحمت، رأفت و مهربانی گسترده امام زمان (ع) (1)

توضیح در مورد رحمت، رأفت و مهربانی گسترده امام زمان (ع) (2)

توضیح در مورد ویژگی غایب بودن امام زمان (ع)

دلایل غیبت امام زمان علیه السلام

راه های ارتباطی ما با امام زمان (ع) در عصر غیبت - (1)

راه های ارتباطی ما با امام زمان (ع) در عصر غیبت (2)

رابطه‌ی امام حسین ( علیه السلام ) و امام عصر ( علیه‌السلام )

بررسی عدالت گستری امام عصر(عج) (1)

نقش امام عصر در تقدیر انسانها

وظایف فردی منتظران در عصر غیبت امام زمان عج الله

در محضر امام زمان عج الله بی ادبی نکنیم

وظایف منتظران – ادب زمان و مکان (1)

تجدید عهد روزانه با امام زمان علیه السلام (1)

چرا امام زمان عج الله به داد فقیران و گرفتاران نمی رسد ؟!

تبعیت از جانشینان امام زمان عج الله (1)

علائم ظهور و وظیفه منتظران (1)


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مباحث یادی از امام زمان (عج) (۴۶ مطلب مشابه)