بسم الله الرحمن الرحیم

( در پست قبلی ) بحث راجع به ادب نسبت به ساحت مقدس امام زمان علیه السلام بود و مصادیقی شمرده شد یکی از مصداق هایش این که زمان ها و مکان‌هایی که منسوب به حضرت است متعلق به حضرت است، دوستان امام زمان منتظران نباید از آن ها غافل باشند ادب آن زمان­ها و مکان­ها را هم باید حفظ کنند.

به طور کلی زمان­ها و مکان­ها آثار و خصوصیاتی دارد که تاثیر روی حالات انسان دارد باعث این می‌شود که گاهی اوقات در بعضی از زمان­ها و مکان­ها انسان حالات خوشی پیدا بکند یا گاهی اوقات احساس سنگینی یا تاریکی می‌کند، ما حالا خیلی واقعاً اسرار زمان­ها و مکان­ها را نمی‌دانیم ولی شما ببینید چرا با این که برای ما همه‌ی شب ها یکسان است ولی چرا یک شب در بین سال است که اگر کسی آن یک شب را پاس بدارد مراعات بکند به اندازه‌ی یک عمر بالا می‌رود «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» (قدر/3) آن شب هم به ظاهر مثل بقیه‌ی شب ها است دیگر ولی چه سری در آن است؟

معلوم است یک خصوصیتی در آن است یا مثلاً شما نگاه کنید برای ما همه‌ی ساعت­ ها و وقت‌های روز شبیه همدیگر است اما چه خصوصیتی دارد که پیغمبر اکرم به حضرت زهرا سلام الله علیها می‌فرماید که یک ساعتی یک زمانی یک وقتی در روز جمعه‌ است که گنج است که اگر کسی در آن وقت یک خیری را از خدا بخواهد برگشته نمی‌شود 

حتماً مستجاب می‌شود حضرت زهرا سلام الله علیها سوال می‌کند که آن ساعت کی است؟ پیغمبر اکرم فرمود آن زمانی که نزدیک غروب نصفی از قرص خورشید در افق پنهان شده نیمی از خورشید در افق پنهان شده دیگر چیزی نمانده که غروب صورت بگیرد این چند دقیقه بیشتر نیست این زمانی که پیغمبر اکرم می‌فرماید این زمان خیلی خاصی است و ما نمی‌دانیم چه سرّی دارد اما چه گنجی است که پیغمبر این طور اشاره می‌کند و بعد حضرت زهرا خادمشان را می‌فرستند روی بلندی که مثلاً عصر جمعه نزدیک غروب نگاه بکند آن هنگامی که خورشید دارد پنهان می‌شود به ایشان اطلاع بدهد.

این­ها چون اهلش بوده‌اند این چیزها را ارزش قائل بوده‌اند می‌دانستند این خصوصیت خصوصیتی است که تکرار نمی‌شود در هر زمان دیگری این­ها اسراری است که برای ما شاید واقعاً ناشناخته‌است قطعاً ناشناخته‌ است یکی از اصحاب امام هادی علیه السلام می­گوید خدمت حضرت رسیدم جزئیاتی دارد لازم نیست بگویم می‌گوید خدمت امام هادی علیه السلام رسیدم عرض کردم از پیغمبر نقل شده که لا تُعادِلُ اَیّام فَیُاعدیکُم با ایام و روزها سر جنگ نداشته باشید که ایام با شما دشمنی می‌کنند با ایام دشمنی نکنید که آن­ها هم با شما دشمنی می‌کنند یعنی چه؟

امام هادی علیه السلام فرمود که ایام ما اهل بیت هستیم ایام ما هستیم، تا وقتی آسمان­ها و زمین برپاست بعد حضرت فرمود که شنبه اسم پیغمبر است، یک شنبه اسم امیرالمومنین علیه السلام است، دوشنبه امام حسن و امام حسین علیهما السلام، سه شنبه امام سجاد، امام باقر امام صادق علیهم السلام، چهارشنبه امام کاظم امام رضا امام جواد و من هست، پنج شنبه برای فرزندم حسن امام عسکری و جمعه برای فرزند فرزندم امام مهدی علیه السلام که یَجتَمِعُ اِلَیهِ اَهلُ الحَقّ اهل حق دور او جمع می‌شوند جمعه درست است که حالا جمعه بودن‌اش یکی به خاطر این که زمان جمع شدن مردم است مومنین و مسلمین برای نماز جمعه دور هم جمع می‌شوند اجتماعات است ولی یکی از اجتماعات اجتماع دور حضرت ولی عصر علیه السلام است، بعد امام هادی فرمودند پیغمبر که فرمود با ایام دشمنی نکنید یعنی با ما دشمنی نکنید در دنیا پشت به ما نکنید که در آخرت باعث می‌شود که شفاعت ما شامل حالتان نشود باعث می‌شود که طبیعتاً وقتی در محیط ولایت کسی در دنیا نبود در آخرت هم پشت به ما است، طبیعتاً دستش گرفته نخواهد شد.

این­ها اسراری است در زمان­ها یا از آن طرف در رابطه با بعضی از زمان ها دارد که بی‌برکت است نحس است، زمان‌های خوب را ما معمولاً مطرح کردیم که خصوصیتی در آن یک برکتی در آن دارد یک نفحاتی در آن است.

در بعضی از روایات ما است که بعضی از زمان ها بی‌برکت است نحس است در خود قرآن است در قرآن دو جا در سوره‌ی فصلت و در سوره‌ی قمر است که به یک روزهای نحس یک روزهای بی‌برکت و شوم اشاره شده‌ است هر دو جایش هم مربوط به عذاب قوم عاد است که وقتی یک طوفانی به عنوان عذاب بر قوم عاد وارد شد «فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا صَرْصَرًا فِی أَیَّامٍ نَّحِسَاتٍ» (فصلت/16) آن طوفان کوبنده را فرستادیم در یک ایامی که نحس و شوم بود در سوره‌ی قمر دارد «فِی یَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» (قمر/19) در یک روز نحسی که استمرار داشت منتها در قرآن دیگر نیامده که این نحس بودن روز واقعاً مال خود روز است؟

یعنی بعضی از روزها و شب ها ذاتاً خود به خود یک نحوست و شومیتی دارند یا این که یک عملی و حادثه­ ای است که انسان­ها در آن ایجاد کرده‌اند یعنی به تعبیری به خاطر آن مظروفی است که در آن ظرف زمان واقع شده او یک شومیتی دارد او یک نحوستی دارد.

شریعتی: یعنی مثلاً یک روزی ممکن است مبارک باشد فی حد ذاته مبارک باشد اما ما یک کاری را انجام بدهیم که آن روز برای ما نحس باشد.

حاج آقا عالی: بله دقیقاً همین طور است این در قرآن باز نشده ‌است فقط سربسته شده روزهای نحسی که عذاب نازل شده در روایات ما نکات قشنگی است که درسی است از این جهت در روایات در بعضی روایات اشاره به همین مطلب است که خود ما یک کاری کردیم که آن روز را شومش کردیم .

از امیرالمومنین علیه السلام سوال کردند که راجع به چهارشنبه‌ی آخر ماه که این برای چه سفر کردن در آن خوب نیست؟ حضرت امیر علیه السلام فرمود چهارشنبه روزی بوده که قابیل برادرش هابیل را کشت این اتفاق بد در آن رخ داده به اسم زمانش در رفته ‌است عمل بد مال آن آدم بد بوده یا مثلاً فرض کنید در رابطه با روز عاشورایی که بنی امیه این روز را عید می‌گرفتند جشن می‌گرفتند تَبَرَکَت بِهِ بَنو اُمَیّة وَ ابنُ آکِلَةِ الاَکباد که متاسفانه با کمال تاسف باید گفت که در عربستان فرزندان یکی از شاهزاده ­ها در همین روزهای اخیر و ایام اخیری که در اخبار هم گفته شد یکی از فرزندان این شاهزاده ها روز عاشورا را روز عروسی خودش و جشن خودش قرار داد این بوده‌ است ائمه به شدت با این برخورد می‌کردند.

می‌گفتند این روز روزی است که آن حادثه‌ی فجیع در آن رخ داده مصیبت ما اهل بیت است و این روز روزی است که در آن برکت ندارد کار و کاسبی کردن. بی‌برکتی مال آن حادثه ­ای است که در آن واقع شده و فرمودند که در این روز ذخیره نکنید بپردازید به عزاداری، پول و مال و این چیزها را ذخیره نکنید به عزاداری بپردازید .

در بعضی از روایات اشاره به این است که آن حادثه ای که در زمان رخ داده حادثه‌ی شومی بوده‌ است، اما در بسیاری از روایات، روایات متعدد است که مرحوم مجلسی در بحار نقل کرده خیلی­هایش هم سندش خوب است معتبر است بر میاد که خود پاره ای از زمان ها یک خصوصیتی در آن ها است اوضاع فلکی به گونه ای می‌شود که بعضی از زمان ها تاثیر منفی دارد در زندگی آدم در معامله‌ی آدم در مسافرتی که آدم می‌رود تاثیر منفی دارد منتها من تقاضا می‌کنم دوستان بزرگوار خیلی دقت بکنند .

منتها نه به این معنا که آدم فکر بکند حالا که این چنین شد دیگر آن تاثیر فلکی و آن نحوستی که در بعضی از روزها یا ایام و ساعت ها است دست خدا را هم می‌بندد و اگر کسی توکل بر خدا هم بکند مثلاً فرض کنید بخواهد کاری بکند دیگر نه حتماً باید فرض کنید وِردی از کسی بگیرد.

شریعتی: یعنی آن صورت فلکی غالب باشد در اراده و مشیت خداوند.

حاج آقا عالی: بله بر اراده‌ی خدا غالب باشد آن جا هم با توکل و با صدقه و با بعضی از دعاها که عرض خواهیم کرد آن جا رفع می‌شود متاسفانه می‌بینیم ما از سوال‌هایی که از ما می‌شود شاید از خود حضرت عالی هم این نوع سوال را بکنند گاهی مواقع بعضی­ها خیلی وسواس دارند در این زمینه خیلی حساس هستند در رابطه با ساعت دیدن و ساعت­ ها را رصد کردن و ایام را اوضاع فلکی قمر در عقرب نباشد و .. خیلی حساس‌اند جوری که هر کاری که می‌کنند دستشان را انگار بسته می‌بینند خودشان را فلج می‌بینند دست به سیاه سفید نمی‌توانند بزنند و اگر هم آدم به آن­ها بگوید توکل بر خدا بکن مثل این دکترهایی که گاهی مواقع تا یک دوایی از آن­ها نگیری حتما باید یک نسخه ای بنویسند و دارویی تجویز کنند تا خیالت راحت شود اگر به ایشان بگویی توکل هم بکن نمی‌تواند قبول بکند و اتفاقا بعضی از این افراد بیشتر به سرشان می‌آید .

من این را عرض می‌کنم آن‌هایی که حالت بدبینی نسبت به فلک و مَلَک دارند و به حوادث، بدبین به ساعات‌اند بدبین به حوادث‌اند یا گاهی مواقع به شکل دیگری ما را سحر کرده‌اند ما را جادو کرده‌اند بخت ما را بسته‌اند، واقعاً گاهی مواقع این شکل است یعنی تا یک مشکلی پیش می‌آید می‌گویند ما را سحر کرده‌اند این طوری نیست درست است سحر یا جادو ممکن است تاثیر گذار باشد ولی به ندرت.

این بدبین بودن است که بیشتر به سر آدم بلا می‌آورد از امام صادق علیه السلام پرسیدند که بعضی ها هستند که خیلی فال بد می‌زنند بدبین هستند بیشتر بلا سرشان می‌آید، بعضی ها خیلی راحت هستند و خوش بین هستند نه. شما تا به حال شنیده‌اید و اصلاً تا به حال به گوشتان خورده که مثلاً یک مرجع تقلیدی این طور چیزها برایش پیش بیاید سحری جادویی چیزی؟ ابدا این طور نیست چون اعتنا نمی‌کند چون توکل بر خدا دارد.

از امام صادق این را پرسیدند که بعضی ها که خیلی سخت می‌گیرند و همه چیز را بد می‌بینند بیشتر سرشان می‌آید آقا فرمود همین طور است، اگر حوادث را آسان بگیری آسان به سرت می‌آید خوشبین باشید فال خوب بزنید، باران می‌آید از خانه‌ات بیایی بیرون برکت است، می‌آیی بیرون دوستت را می‌بینی رفیقت را می‌بینی می‌گویی امروز خیراتی برای من پیش می‌آید، همه‌اش فال خوب زدن با حوادث یعنی نیمه‌ی پر را دیدن در حوادث این واقعاً ارزنده‌است از جهت روانی تاثیر گذار است بر آدم، اگر سخت بگیری سخت برایت گرفته می‌شود، آن‌هایی که گاهی مواقع نقطه ضعف نشان می‌دهند شیطان ها دنبال همین ها هستند گاهی می‌خواهد بیشتر به سرشان بیاید و نفوذ می‌کنند در این ها و بیشتر به سرشان می‌آید و اگر بی‌اعتنا شوی کاری برایت نخواهد داشت یعنی اگر خوب ببینی خوب برایت پیش می‌آید بد ببینی بد برایت پیش می‌آید بی‌تفاوت و خنثی هم باشی خنثی می‌شود .

بنابراین حساسیت‌های بی‌جا در اوقات و ساعات و روزها و دنبال این که حتماً کسی یک ذکری بدهد و دنبال فلان رمال رفتن و فلان دعا نویس بودن. گاهی مواقع بعضی از این­ها دکان­دار هستند. این ها بیشتر مشکلات برای آدم درست می‌کنند. توکل بر خدا.

امیرالمومنین علیه السلام یک جنگی را می‌خواستند بروند اصحاب و سربازانشان را جمع کرده بودند یکی از همین افرادی که خیلی با نجوم و با همین به هر حال تاثیرات کواکب و این چیزها سر و کار داشت آمد گفت امروز نروید امروز ضربه می‌خورید لطمه می‌خورید شکست می‌خورید حضرت فرمود این حرف­ها چیست که می‌زنی بعد به سربازانش فرمود اِرکَبُوا عَلَی اسمِ الله با اسم خدا سوار شوید، رفتند اتفاقاً با پیروزی بسیار ارزشمند و خیلی کم شهید برگشتند، فاتحانه برگشتند .

امام صادق علیه السلام را کسی از ایشان پرسید، مرحوم مجلسی در جلد 59 بحار نقل می‌کند از امام صادق علیه السلام پرسید روز چهار شنبه مسافرت رفتن چطور است؟ امام صادق علیه السلام فرمود که وقتی خواستید مسافرت بروید صدقه بده آیة الکرسی را بخوان و برو.

خدا رحمت کند مرحوم سید بن طاووس را ایشان یک کتابی دارد به نام امان الاخطار راجع به سفر است آن چیزی که ایمنی از خطرات برای آدم می‌آورد ایشان نکته‌ی قشنگی آن جا گفته، گفته که روز را دوازده ساعت بکنید روز بنا به تابستان و زمستان که بلند و کوتاه می‌شود بالاخره دوازده قسمت بکنید هر قسمت متعلق به یک امامی است که دعایی دارد دعایش را من کاری ندارم ایشان می‌گوید اگر دوازده قسمت بکنید در آن ساعتی که می‌خواهید بروید مسافرت ببینید که وقتی دوازده قسمت کردید ببینید ساعت کدام امام است توسل به همان امام بکنید حامی شما ان‌شاء‌الله در آن سفر است.


" مباحث یادی از امام زمان عج الله - حجت الاسلام عالی - برنامه سمت خدا - http://samtekhoda.tv3.ir "


مباحث مربوط به امام زمان (عج):

آیا در بین یاران خاص امام زمان علیه السلام، خانم‌ها هم هستند ؟

یادی از امام زمان عج الله (1)

توضیح ویژگی زنده بودن امام زمان عج الله

دلایل زنده بودن امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

توضیح در مورد رحمت، رأفت و مهربانی گسترده امام زمان (ع) (1)

توضیح در مورد رحمت، رأفت و مهربانی گسترده امام زمان (ع) (2)

توضیح در مورد ویژگی غایب بودن امام زمان (ع)

دلایل غیبت امام زمان علیه السلام

راه های ارتباطی ما با امام زمان (ع) در عصر غیبت - (1)

راه های ارتباطی ما با امام زمان (ع) در عصر غیبت (2)

رابطه‌ی امام حسین ( علیه السلام ) و امام عصر ( علیه‌السلام )

بررسی عدالت گستری امام عصر(عج) (1)

نقش امام عصر در تقدیر انسانها

وظایف فردی منتظران در عصر غیبت امام زمان عج الله

در محضر امام زمان عج الله بی ادبی نکنیم

تجدید عهد روزانه با امام زمان علیه السلام (1)

چرا امام زمان عج الله به داد فقیران و گرفتاران نمی رسد ؟!

تبعیت از جانشینان امام زمان عج الله (1)

علائم ظهور و وظیفه منتظران (1)


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مباحث یادی از امام زمان (عج) (۴۶ مطلب مشابه)