سلام

می‌گویند امام زمان علیه السلام فریاد رس شیعیان و بیچارگان است و خود ایشان فرمودند که ما شما را فراموش نکرده‌ایم وگرنه بلا بر شما نازل می‌شد پس چرا باز این همه بلا بر سر مسلمین و شیعیان نازل می‌شود چرا این همه فقیر و گرفتار وجود دارد و حضرت به داد این‌ها نمی‌رسند.

حاج آقا عالی: در نامه یا توقیعی که حضرت ولی عصر علیه السلام به شیخ مفید نوشتند و مرحوم طبرسی در احتجاج نقل کردند آن توقیع را که شروع‌اش هم با یک تعبیر بلندی است که امام زمان به شیخ مفید دارد که  سَلَامٌ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمَوْلَى الْمُخْلِصُ سلام بر دوست مخلص خیلی تعبیر بلندی است در آن جا امام زمان علیه السلام طبق این روایت این چنین فرمودند که همان جمله‌ی معروف إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ که ما شما را فراموش نکردیم ما به یاد شما هستیم توجه به شما داریم مراعات‌تان می‌کنیم .

اگر این چنین نبود که بلاها شما‌ها را از بین برده بود و دشمنان شما را ریشه کن کرده بودند در این جمله‌ی حضرت یک نکته‌ای است که کاملا معلوم است که مقصود حضرت از این که ما بلا گردان شیعه هستیم آن بلاهایی است که کیان شیعه را به خطر می‌اندازد یعنی ریشه کن می‌کند .

تعبیر این است که اگر مراعات ما و توجه ما به شما نبود دشمنان شما را ریشه کن می‌کردند و بلاها نازل می‌شد دشمنان شما را ریشه کن می‌کردند بلاهایی که بنیان شیعه و بنیان مسلمین را از بین ببرد در چنین مواردی است که حضرت ورود پیدا می‌کنند اما گرفتاری‌های شخصی بلاها و مشکلات روزمره‌ای که لازمه‌ی عالم دنیاست عالم دنیا همین است عالم دنیا با همین سختی‌ها و مشکلات و بلاها کم و زیاد برای افراد دارد با همین‌ها کوره‌ی امتحان الهی را گرم می‌کند.

شریعتی: یک وقت‌های مقیاس‌اش خیلی بزرگ‌تر می‌شود مثلا اتفاقاتی که در عراق و فلسطین و لبنان است.

حاج آقا عالی: باز هم اگر در جایی است که باعث ریشه کن شدن شود حضرت ورود پیدا می‌کند اما آن جایی که نه محک‌هایی است که انسان‌ها خوب یا بد نشان می‌دهند و حوادثی است که در تاریخ به وجود می‌اید مگر برای خود معصومین این گرفتاری‌ها نبوده؟ خودشان مشکلات داشتند بیشترین سختی‌ها را آن‌ها داشتند فقر داشتند تبعید داشتند دوری از وطن داشتند زندان داشتند  فَقُتِلَ مَنْ قُتِلَ وَ سُبِیَ مَنْ سُبِیَ وَأُقْصِیَ مَنْ أُقْصِیَ  بلاهایی که در دعای ندبه اشاره به بلاهای معصومین دارد که بعضی‌ها با شمشیر کشته شدند بعضی‌ها تبعید شدند بعضی‌ها به زندان رفتند آتش بر سر بعضی‌ها ریخته شد.

امام سجاد علیه السلام در کاروان اسرا که بود از بالای بام‌ها آتش می‌ریختند ولی این چنین نبود که کن فیکون بکنند عالم را به هم بزنند مقصود از این مواردی که ولی خدا ورود پیدا می‌کند چنان مواردی است .

این را قبلا هم گفته بودم از زبان یک سفیری از سفرای انگلستان در سال‌های پیش که ایشان می‌گفت من مطالعه روی تاریخ ایران خیلی کردم که اگر حوادثی که بر ایران وارد شد توطئه‌های داخلی و خارجی و هرج و مرج‌های متعددی که در طول تاریخ دوران مغول‌ها دورانی که جنگ‌های متعددی بود جنگ جهانی اول دوم قحطی‌ها و امثال این‌ها محل تاخت و تاز بوده هفده بار من آن طور که بررسی کردم ایشان می‌گفت ایران باید از روی نقشه محو می‌شد اما هر دفعه حادثه‌هایی پیش آمده که ایران پا برجا مانده سرّش را نمی‌دانم چیست !


سرّی که او نمی‌داند چیست همان دست مقدس است

ولی در رابطه با گرفتاری‌های شخصی هم خودشان داشتند هم کسانی که می‌آمدند زمان خود معصومین طرف فقیر بوده این طور نبوده که تا بیاید حضرت پول هنگفتی به او بدهد نه اول توصیه می‌کرد برو تلاش کن برو زحمت بکش اگر می‌دید که احیانا تنبلی پیشه کرده و تکدی گری را می‌خواهد حرفه‌ی خودش بکند یا کسانی بودند کوتاهی کردند خودشان در زندگی یک جایی توصیه می‌کردند.

یک کسی آمد پیش امام صادق علیه السلام ظاهرا دست‌اش معیوب بود گفت من مشکل دارم نمی‌توانم کار بکنم از جهت مالی حضرت فرمود سرت با سرت چون به هر حال یک شغل‌هایی آن موقع بود سینی یا طبق را روی سر گذاشتن گفت با سرت می‌توانی کار بکنی یک طوری یاد داد که با سرت می‌توانی کار بکنی او هم رفت همین کار را کرد تا جایی که می‌شد این چنین نبود که عادت بدهند و پول بدهند .

بله یک جاهایی که واقعا کسی ورشکست شده بود حقیقتا در زندگی به مشکل برخورده بود خودش تقصیری نداشت برایش یک بلایی پیش آمده بود کمک می‌کردند پس سنت خدا این است که در عالم دنیا است البته در همین مورد هم امام زمان علیه السلام کمک می‌کنند بالاخره دعا بکند و از حضرت بخواهد که حضرت برایش دعا بکند در همین گرفتاری‌های شخصی‌اش خیلی ارزشمند است .

من این را عرض کنم خدمت دوستان بزرگوار خسته نشویم اگر احیانا دو بار آدم یک جایی یک دعایی کرد فکر نکند که دیگر جواب داده نشد تمام شد نه گاهی مواقع یک خاصیتی در دعا یا یک عمل یا یک توسلی است که در آن خاصیت شما نتیجه می‌توانی بگیری گفت از هر کرانه تیر دعا کرده‌ام رها باشد کزان میانه یکی کارگر شود حافظ می‌گوید.

به هر حال توسلات خیلی ارزشمند است بعضی‌ها چله‌هایی که مسجد جمکران می‌دهند چهل هفته می‌روند یا من توصیه می‌کنم به دوستان بزرگوار این نماز استغاثه به حضرت حجت را که خیلی مجرب است .

مرحوم محدث قمی در مفاتیح آورده و بزرگان دیگری هم اشاره به این کردند دو رکعت نماز بیشتر نیست می‌توانند دوستان به عنوان نماز استغاثه به حضرت حجت این را ببینند مثل نماز صبح است و بعد‌ش نیم صفحه دعا دارد که سَلامُ اللَّهِ الْکَامِلُ التَّامُّ این را بخوانند و حاجت‌شان را بخواهند یا عریضه نویسی .

مرحوم مجلسی نقل کرده مرحوم محدث نوری در نجم الثاقب نقل کرده مرحوم محدث قمی در مفاتیح آورده بزرگان ما مشکلات‌مان را بگوییم شما عرض حال بکنید مشکل را بنویسید این یک شیوه است نگویید که ما شفاهی می‌گوییم عیبی ندارد شفاهی هم بگویید این را هم بگویید انواع مختلف توسل است این کار را بکنید .

مرحوم سید بن طاووس این را نقل کرده که بنویسید عرض حال بکنید استغاثه بکنید به حضرت و بعد این را یا در ضریح معصومین یا در آب روان انداخته شود یا در جایی که در دسترس نباشد هر کسی این را نبیند .

خدا رحمت کند مرحوم آیت الله گلپایگانی این مرجع بزرگ کسانی که همراه ایشان بودند خیلی‌ها هستند آن زمانی که موشک باران بود در ایران در جنگ تحمیلی بود این بزرگوار راهی جمکران شده بود و عریضه‌ای نوشته بود خودش طبق همان چیزی که در نجم الثاقب دستورش آمده بود خود ایشان کتاب را برداشته بود در اتاق و طبق آن عریضه را نوشته بود با یک خلوص نیت و پاکی که مخصوص خود ایشان بود عریضه را داده بود یکی از همراهان ببرد این را بیندازد جایی که او می‌گفت .

من این کار را کردم بعد یکی از خوبان بدون این که خبر داشته باشد از این قضیه آمد گفت که آقا در خواستی از حضرت داشتند؟ ظاهرا حضرت فرمودند تا سه روز دیگر درست می‌شود که این حل هم شد من وارد جزئیات نمی‌شوم منظور من این است که از این عریضه نویسی‌ها و نتیجه گرفتن‌ها غافل نشویم که این بوده در هر حال حضرت آن بلاهایی که کیان شیعه و بنیان شیعه را به خطر می‌اندازد را ورود پیدا می‌کند گرفتاری‌های شخصی اگر فرد به اضطراری برسد دعا بکند مصلحت‌اش باشد حضرت دعا برایش می‌کنند.

شریعتی: از دعای فرج مرحوم آسد علی آقای قاضی گفتند در ماه ذی القعده غافل نشویم که ان شاء الله دوستان این دعا را مکرر بخوانند یک اتفاقی می‌افتد که واقعا اگر عرض حاجت بکنیم گرفتاری‌ها را بگوییم دعا بکنیم اگر آن مشکل ما حل نشود یک آرامشی به قلب ما القاء می‌شود این خودش نکته‌ی کمی نیست.

حاج آقا عالی: بدون تردید اگر کسی دعایی بکند در خانه‌ی خدا یا اولیاء خدا را واسطه قرار بدهد بی جواب نمی‌ماند خدا هیچ دعایی را بی پاسخ نمی‌گذارد.

شریعتی: حتی اگر آن مشکل ما به ظاهر حل نشود.

حاج آقا عالی: حتی اگر به ظاهر حل نشود تقرب ایجاد می‌شود بهتر از آن به ما داده می‌شود این وعده است ما در بعضی از روایات داریم که وقتی فرد دعاهای مستجاب نشده‌ی دنیا را آن طرف می‌بیند که خدا چه در ازای آن داده می‌گوید خدایا کاش هیچ کدام از دعاهایم مستجاب نمی‌شد و گاهی مواقع دیرتر داده می‌شود این فقط مال آدم‌های معمولی نیست انبیاء گاهی مواقع دعایشان دیر جواب داده می‌شد در قرآن وقتی حضرت موسی از خدا درخواست کرد خدا فرمود دعایت مستجاب می‌شود در روایت دارد که سال‌ها بعد چهل سال بعد مستجاب شد یعنی این فقط این طور نیست که اگر مستجاب نشد بگوییم من آدم بدی‌ام نا امید شود آدم برای انبیاء و اولیا هم این اتفاق می‌افتاد.

شریعتی: همین که دست عنایت‌شان روی سینه‌ی ما بگذارند و آن آرامش و سکینه به قلب ما القاء شود این خودش نعمتی است خیلی ممنون نکات خیلی خوبی را شنیدیم


" مباحث یادی از امام زمان عج الله - حجت الاسلام عالی - برنامه سمت خدا - http://samtekhoda.tv3.ir "


مباحث مربوط به امام زمان (عج):

آیا در بین یاران خاص امام زمان علیه السلام، خانم‌ها هم هستند ؟

یادی از امام زمان عج الله (1)

توضیح ویژگی زنده بودن امام زمان عج الله

دلایل زنده بودن امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

توضیح در مورد رحمت، رأفت و مهربانی گسترده امام زمان (ع) (1)

توضیح در مورد رحمت، رأفت و مهربانی گسترده امام زمان (ع) (2)

توضیح در مورد ویژگی غایب بودن امام زمان (ع)

دلایل غیبت امام زمان علیه السلام

راه های ارتباطی ما با امام زمان (ع) در عصر غیبت - (1)

راه های ارتباطی ما با امام زمان (ع) در عصر غیبت (2)

رابطه‌ی امام حسین ( علیه السلام ) و امام عصر ( علیه‌السلام )

بررسی عدالت گستری امام عصر(عج) (1)

نقش امام عصر در تقدیر انسانها

وظایف فردی منتظران در عصر غیبت امام زمان عج الله

در محضر امام زمان عج الله بی ادبی نکنیم

وظایف منتظران – ادب زمان و مکان (1)

تجدید عهد روزانه با امام زمان علیه السلام (1)

تبعیت از جانشینان امام زمان عج الله (1)

علائم ظهور و وظیفه منتظران (1)


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مباحث یادی از امام زمان (عج) (۴۶ مطلب مشابه)