سلام

البته که در این مسئله طیف گوناگونی از فرهنگ‌ها و جوامع وجود دارند که در این مطلب فقط به ۳ مورد  اون هم بسیار خلاصه اکتفا می‌کنم، امیدوارم که با دو مورد اول بتونم دامنه‌ی طیف محدودیت رو مشخص کرده و به طور کلی به فرهنگ‌ها اشاره کرده باشم.

1- روابط زن و مرد آزاد است، در این جوامع روابط انسان‌ها با یکدیگر به طور آزادانه یک حق محسوب می‌شود و هرگونه نفی آن در انظار عمومی نقض کننده مفهوم آزادی می‌باشد. و این حق مانند حق داشتن شغل، حق حیات و ... کاملاً مورد قبول جامعه بوده و اصولاً در جامعه از ارزش‌ها محسوب می‌شود.

خانواده از اهمیت چندانی برخوردار نبوده و در این گونه کشورها مسائل جنسی با کمی محدودیت (مثلاً پورنوگرافی کودکان یا رابطه جنسی در اماکن عمومی) آزاد بوده و مسائلی مانند روابط دختر و پسر، پورنوگرافی، گرایش‌های جنسی متفاوت و ... تا حدی که موجب تضییع حقوق دیگران از منظر قانون نباشد، شاید از لحاظ ارزشی ارزش محسوب نشود اما قطعاً ضد ارزش نیز نیست و جرم تلقی نمی‌شود.

در این کشورها برقراری رابطه جنسی و یا عاطفی که از نیازهای اولیه هستند در جامعه امری کاملاً بدیهی، معقول و پذیرفته می باشد و در اولویت های زندگی به عنوان "دغدغه" از آن یاد نمی شود.

این نوع فرهنگ تقریباً قالب کلی فرهنگ جوامعی که بر حسب ماتریالیسم بنا نهاده شده اند را تشکیل می دهد که البته در مطالعه موردی بنده به طور خاص آمریکا، کانادا و چندین کشور از آمریکای جنوبی را مد نظر قرار دادم.

2- در این نوع فرهنگ روابط زن و مرد محدود است، به طور مشخص باورهای مذهبی در میان مردم این کشورها نفوذ بیشتری دارد، تمام موارد ذکر شده در بالا اعم از پورنوگرافی یا گرایش‌های جنسی یا ... در این کشورها بر اساس قواعد دینی و عرف جامعه محدود است، حتی می‌توان گفت در این فرهنگ‌ها روابط زن و مرد در خارج از چارچوب ازدواج کاملاً منع شده است.

بر همین اساس سن ازدواج در این کشورها دارای میانگین پایین تری از سایر جوامع بوده و نیازهای افراد در این نوع از جوامع تنها در چارچوب ازدواج تامین می‌گردد و بنیان خانواده‌ها از استحکام بالایی برخوردار است. و در این کشورها نیز از نیازهای جنسی و عاطفی به عنوان "دغدغه" یاد نمی‌شود.

به طور کلی این نوع از دیدگاه که در جوامعی که باورهای دینی رو به متقدم بر سایر امور می‌شمارند وجود دارد و به طور موردی مطالعه بنده در مورد کشورهای اندونزی، مالزی و فرهنگ سده‌های گذشته در گستره‌ای  از کشورهای  اروپایی، آمریکای شمالی و  آسیا بوده است.

3- و دیدگاه سوم دیدگاه کاملاً عجیبی است که نتیجه الگو برداری در مدرنیسم بدون داشتن پایه و اساس فرهنگی می‌باشد، که البته پذیرفتن مدرنیسم صرفاً بر مبنای مادی گرایی و علوم تجربی، و بدون در نظر گرفتن ارزش های بنیادین جامعه امر مطلوبی نیست.

در این دیدگاه روابط زن و مرد مطابق قانون و سنت حاکم بر جامعه محدود است، اما در عرف جامعه با توجه به تفاوت فرهنگی اقشار گوناگون می‌تواند پذیرفته یا ناپذیرفته باشد، در چنین جامعه‌ای روابط مطابق قانون و سنت محدود است و می‌تواند با مشکلاتی همراه گردد، این  روابط نوعاً با الگوگیری از سایر فرهنگ‌ها و بومی سازی آن در کشورهایی رشد یافت که در این مورد هم به دلیل ناسازگاری با ریشه‌های فرهنگی جامعه مشکلاتی به وجود می‌آید، افرادی که به روابط آزادانه زن و مرد مبادرت می‌ورزند را "دخترباز / پسرباز"، به دختران یا پسرانی که طبق همین فرهنگ که الگوی جامعه قرار گرفته با ظاهری نامتناسب و نامتعارف با فرهنگ ایران در جامعه حضور دارند نیز با عباراتی اشاره می‌شود که از بیان آنها معذورم.

ازدواج نیز امری سطح پایین یا به نوعی یک تابوی ذهنی تلقی میگردد و استقبال چندانی از آن به عنوان یک سبک زندگی صورت نمی گیرد.

در این جوامع افرادی که زود مبادرت به ازدواج ورزند "هول" نامیده میشوند و افرادی که هنوز اقدامی برای ازدواج انجام نداده اند را اصطلاحاً "ترشیده" می نامند، افرادی که به ازدواج مشتاق هستند را "ندید بدید"، دخترانی را که به دنبال همسر مناسب هستند را "لنگ شوهر" و مردانی متاهلی را که برای همسرشان احترام و اهمیت قائلند را "زن ذلیل" می نامند.

 و مثلاً در همین کشور خودمان دولت و مردم دست به دست هم برای بالا بردن سن ازدواج و کمک برای سرکوب نیازهای جوانان تلاش می‌کنند، خدا خیرشان دهد! 

متاسفانه در این کشورها روابط جنسی و عاطفی از دغدغه‌های مهم برای افراد می‌باشد. این فرهنگ در کشورهای با باورهای مذهبی و سنتی که در طی مسیر تجدد خواهی (بخوانید غرب زدگی) در تلاش تکاپو هستند وجود دارند، کشورهای از خاورمیانه، شرق، حتی بخش‌هایی از اروپا که سابقه فرهنگی زیادی پیش از قرون وسطی برخوردار بوده اند، و مطالعه موردی بنده با تاکید بر ایران، بخش‌هایی از هند، پاکستان و افغانستان بوده است.

این که کدام فرهنگ درست یا غلط است مورد بحث من نیست اما مسئله این است که فرهنگ ما در این زمینه قطعاً دارای نقایص زیادی است و این خودمان هستیم که تصمیم میگیریم که فرهنگ در زمان ما و آیندگان ما چگونه باشد و با رفتارمان تا حدودی به آن سر و شکل می دهیم.

موفق باشید.


پرکاربردترین پست های خانواده برتر :

بهترین درسی که می تونید به یه نوجوان بدید چیه؟

بهترین درسی که در عمرتون گرفتید چی بوده؟

اگه پسری رو در رو ازم خواستگاری کرد چی بگم؟

چیکار کنیم که خواستگار بیاد برامون؟

چگونه آراسته تر و خوش تیپ تر به نظر برسیم؟

چطور خودارضایی و اعتیاد به فیلم های مستهجن رو برای همیشه ترک کردم

چی میشه که بعد از یه مدت عشق کمرنگ میشه و بعد از بین میره؟

انواع برخورد با غریزه ی جنسی در دوران مجردی

من زنم، مردهای هیز و خانم های بدحجاب رو حلال نمی کنم

چکار کنیم که ظاهر همسرمان را با دیگران مقایسه نکنیم؟

مجردها، به جای سرکوب میل جنسی، آن را مدیریت کنید

روش کسب شناخت قبل از ازدواج

چیکار کنم شوهرم بهم وابسته بشه؟

متن سخنرانی های سمینار ازدواج موفق دکتر فرهنگ

در مورد سادیسم اجتماعی


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اجتماعی روز جامعه (۶۳۴ مطلب مشابه)