سلام 

راستش من می خوام یه چیزی رو مطرح کنم که شاید به نظر خیلی ناچیز بیاد ولی حس می کنم گفتنش ضرری نداره. من برام سواله که چرا ایرانی ها این همه از سیر متنفرن؟ سیر از نظر علمی یه ابر غذا به حساب میاد از بس که خاصیت داره، اون وقت تو ایران یه جوری باهاش برخورد میشه که انگار یه ماده مخدر چندش آوره. 

تو کشورهای دیگه سیر خیلی محبوب تره، اروپایی ها نان سیر دارن، روغن سیر استفاده می کنن تو خیلی غذاهاشون سیر استفاده میشه تو ژاپن و کره جنوبی و کشورهای شرق آسیا و هند و مالزی و .... هم سیر پای ثابت اکثر غذاهاست و مردم عاشق عطر سیرن ولی ایرانی ها یه جوری برخورد می کنن که انگار سیر براشون بوی فاضلاب میده. 

دلیل این تنفری که از بوی سیر دارن مردم ما اینه که بوی سیر برای شامه و مغزشون بوی بیگانه ای هست ولی من قول میدم اگر مردم ذره ذره شروع به استفاده از سیر کنن و به مقدار خیلی کم تو غذاهاشون بریزن بعد از یه مدتی که بوی سیر براشون جا افتاد عاشق عطر سیر میشن. 

این رو همین جوری الکی از خودم نمی گم از نظر علمی درسته خود من دلیل اینکه عاشق سیر هستم اینه که سال ها پیش وقتی بچه بودیم برادرم زیاد مریض میشد و مادرم همه ش دنبال این بود که بفهمه چه چیزی بریزه تو غذا که بچه ها بدن شون قوی بشه و یکی از چیز هایی که دکترا بهش توصیه کردن این بود که سیر استفاده کنه و مادرم تو هر غذایی سیر می ریخت، اوایل بدمون می اومد و به زور تحمل می کردیم ولی الآن خانواده ما عاشق عطر سیرن و اصلا غذایی که سیر نداشته باشه حس می کنیم یه چیزیش کمه. 

می خوام بگم حیفه که خودتون رو از یه بمب خاصیتی مثل سیر محروم می کنید به خاطر اینکه تصور می کنید بوش بده. بوش در واقع خیلی هم عالیه این شمایید که عادت ندارید بهش. کلا یه سری از مواد هستن که در وهله اول بدبو به نظر میان ولی وقتی عادت میکنی خیلی هم خوشبو میشن برات. 

مثلا عادت غذایی خانواده و فامیل های نزدیک ما یه جوری بوده از همون اول که فلفل دلمه ای مصرف نمی کردیم، من وقتی وارد خوابگاه شدم دیدم بچه ها خیلی زیاد فلفل دلمه ای تو غذاها و سالادهاشون مصرف می کردن اوایل خیلی رنج می بردم از بوی فلفل دلمه ای، ولی دیگه یواش یواش بر اثر تعامل با بچه های خوابگاه اون بیگانگی که با بوی فلفل دلمه ای داشتم از بین رفت و عاشق فلفل دلمه ای شدم و کاری کردم خانواده م هم که از فلفل دلمه ای بیزار بودن بهش عادت کردن و الآن هم خام می خوریم هم تو خیلی از غذاها می ریزیم، حتی یه املت ساده رو هم توش فلفل دلمه می زنیم و کلی لذّت می بریم. 

اون اوایل که با فلفل دلمه ای بیگانه بودم بوش برام خیلی تیز و مثل بوی گریس و روغن های صنعتی می اومد و وقتی می خوردم به زور تحملش می کردم ولی الآن حسم کاملا عوض شده. شاید پست من به نظرتون بی اهمیت بیاد ولی می خوام بگم سعی کنید ذره ذره خودتون رو به سیر عادت بدید و از خواص این ماده پرخاصیت بهره مند بشید قول میدم بعدا چنان عاشق بوش بشید که تو همه غذاهاتون بریزید خیلی بده که مردم با سیر یه جوری برخورد می کنن انگار که بوی فاضلاب میده. 

من یه بار داشتم با اتوبوس مسافرت می کردم مادرم برای بین راهم کتلت گذاشته بود و توش سیر ریخته بود به محض اینکه می خواستم کتلتم رو بخورم کمک راننده با عجله اومد گفت غذات سیر داره برو بیرون بخور ماشین بو می گیره! امّا جالبه که خودش و بعضی مسافرها داشتن سیگار میکشیدن و بوی گند و مضر سیگار همه جا رو پر کرده بود اون اشکالی نداشت ظاهرا. 

خیلی ظلمه که مردم با بوی مضر و سرطان زای سیگار مشکل ندارن ولی با عطر سیر پرخاصیت این برخورد رو می کنن. نه تنها تو اتوبوس آزادی عمل نداریم غذایی بخوریم که سیر داشته باشه حتی تو خونه خودمونم ظاهرا آزادی عمل نداریم که سیر استفاده کنیم چون از نظر بعضی ها مصرف سیر جرمه انگار. 

چند وقت پیش تو خونه مون داشتم یه نوع سالاد درست می کردم توش یه حبه سیرم ریختم عموی من برای یه کاری یه دقیقه اومد خونه مون همون وهله اول چنین جا خورد و حرفش رو قطع کرد با یه لحن بازخواست گونه گفت سیر ریختید تو غذاتون که انگار ماده مخدره و مصرفش یه ننگ و جرم بزرگه. 

بابا همه جای دنیا سیر رایجه حیفه ایرانی ها از یه چیز پرخاصیتی مثل سیر خودشون رو محروم می کنن. سعی کنید ذره ذره خودتون رو بهش عادت بدید و از خواصش بهره مند بشید و از عطر و بوش لذّت ببرید. 


آشپزخانه:

دستور پخت اکبر جوجه، یک غذای اصیل مازندرانی

طرز تهیه کاچی (تافته)

درخواست آموزش درست کردن ته دیگ ترد

دستور پخت آش عباسعلی

طرز پخت خورشت خلال بادام، یک غذای اصیل کرمانشاهی

طرز پخت شیرینی گل محمدی (شیرینی دانمارکی)

آموزش پخت کشکاب

طرز تهیه دسر پاناکوتا برای سفره افطار

طرز تهیه یه کیک کاکائویی ساده

طرز تهیه یه کیک ساده و خوشمزه بدون استفاده از فر


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)