_حرف باد هواست؛ اما همین‌ که روی کاغذ نوشته شود دست از سرِ صاحبش بر نمی‌دارد. پس هر شب، قبل از خواب، هر آنچه را قرار است فردا انجام‌ دهید، بر روی کاغذ بنویسید.

_حرف باد هواست؛ به همین سبب قراردادها را روی کاغذ می‌آورند تا فراموش نشوند و نقض پیمان سخت‌تر شود. پس هر شب، قبل از خواب، هر آنچه را قرار است فردا انجام دهید بر روی کاغذ بنویسید.

_حرف باد هواست، از همین‌ رو متفکران و صاحب‌ نظران بیش از آنکه سخن‌ ور و صاحب‌ تریبون باشند، نویسنده‌اند و صاحب‌ قلم. پس هر شب، قبل از خواب، هر آنچه را قرار است فردا انجام دهید، بر روی کاغذ بنویسید.

یک توصیه اقتصادیِ کار آزموده: 

هر شب، هر میزان هزینه‌ای را که در همان روز صرف کرده‌اید در یک دفترچه‌ بنویسید. در پایان ماه  که هزینه‌ها را دسته‌بندی میکنید، ممکن است تعجب کنید که بخشی از بودجه‌ی شما صرف مواردی شده که ضرورتی به صرف چنین هزینه‌ای نداشتند. همین باعث میشود در ماه بعد، نسبت به هزینه‌ کردن برای آنها سخت‌گیرتر شوید. 

زمانی‌ که «پدر پولدار، پدر بی‌پولِ» رابرت کیوساکی را میخواندم، این حرف آویزه‌ی گوشم شد: 

«مردم فکر میکنند برای درآمد بیشتر، باید درآمد را بیشتر کرد! اما آن هایی در کسب‌کار موفق‌ترند که درآمدشان را بهتر هزینه میکنند»

اینکه هزینه‌ها را بنویسی، به تو میفهماند که با بودجه‌ات چند چند هستی. این خودش غنیمتی‌ است: کم‌کم در اینکه پولت را کِی و کجا خرج کنی خبره میشوی. چه غنیمتی بهتر از این؟

گفته‌اند « دوصد گفته چون نیم‌کردار نیست». به‌گمانم باید اضافه کنیم دوصد گفته چون «نیم‌خط» هم نیست.

آری، حرف باد هواست؛ اصوات همین که از دهان خارج شوند در فضا گم میشوند. اما جوهر خودکار بر روی کاغذ ماندگار است. پس هر شب ، قبل از خواب، هر آنچه را قرار است فردا انجام دهید، بر روی کاغذ بنویسید.

این توصیه را سه ماه اجرا کنید، اگر نتیجه مثبت آنرا احساس نکردید، این دستان جنابعالی و این همه یقه بنده.

«سیاوش»


مرتبط:

سکوت و نوشتن (1)

سکوت و نوشتن (2)

آیا نوشتن اهداف، تاثیری در رسیدن به اون ها داره ؟

چگونگی نوشتن اهداف در قانون جذب


سایر مطالب نویسنده:

معرفی کتاب‌های خوبی که خوانده‌ام (۱)

پایان تئولوژی

غیرت مردانه و حقوق زنانه

باورهای تاریخی ، باورهای دینی

پَرِش در تاریکی