بسم الله الرحمن الرحیم
ما درست است که یک فرد منتظر را خصوصیاتش را معمولاً میشنویم، ولی خصوصیات یک جامعهی منتظر خصوصیات یک جمع منتظر را هم باید بدانیم چون میدانید که ظهور حضرت بقیة الله یک پدیدهی اجتماعی است .
حضرت که برای فرد ظهور نمی
کند برای جامعه ظهور میکند، جامعه هم باید یک سری شایستگیها، شرایط و
وظایفی را ایفا بکند تا جامعهی منتظر باشد متاسفانه یکی از آسیبهایی که
ادبیات انتظار ما اصلاً و دیدگاه مهدوی ما دارد یکی از آسیب هایمان این است
که نگاهمان فردی است.
شما نگاه کنید نوع کتابهایی که در مسئلهی مهدویت نوشته شده را نگاه کنید اشعار را ببینید سخنرانیها را ببینید که معمولاً وقتی گفته میشود منتظر چه کسی است؟ میگویند آن کسی که معرفت داشته باشد، دلدادهی امام زمان باشد، امیدوار به ظهور باشد، صبر داشته باشد، اینها همه خصوصیات فردی است.
نوعاً غفلت است و حال این که ببینید به فرض اگر یک فرد مثلاً حتی سید بحرالعلوم باشد، سید بن طاووس باشد، ولی امام زمان تشریف نیاوردند فرد هر چه قدر هم که خوب باشد ولی وقتی جامعه آن آمادگی را نداشته باشد حضرت تشریف نمی آورد، ظهور حضرت یک پدیدهای است که نیاز دارد یک بستر اجتماعی فراهم شود.
بنابراین از این جهت این خیلی مهم است، چیز
عجیبی است من واقعاً گاهی مواقع فکر میکردم که ما دست پری داریم در معارف
مهدویت، شما نگاه کنید حدود سی صد آیه و چیزی شاید بیش از شش هزار روایت
راجع به حضرت ولی عصر علیه السلام و ظهور امام زمان است که خیلی شفاف به
جزئیات مسئلهی امام زمان و ظهور و جامعهی پیش از ظهور و هنگام ظهور و پس
از ظهور و همهی اینها پرداخته، چرا ما نتوانسته ایم با این معارف عمیق
جامعه پردازی منتظران را بکنیم؟
چرا نتوانستیم مختصات یک جامعهی منتظر که باید جهت گیریاش به آن سمت باشد را داشته باشیم؟ یعنی ببینید ظهور و جامعهی مهدوی ایده آل ما است، مختصاتش چه است که ما یواش یواش به سمتش برویم؟ عملیاتی بکنیم یک راه بردی و یا به تعبیر امروزیها استراتژی برای رفتن به آن سمت ترسیم بکنیم؟ تبدیل بکنیم به سیاست و برنامه و برنامه ریزی و به آن سمت برویم؟
گاهی مواقع فرد فرد خوبی است ولی جامعه هنوز آمادگی را ندارد، بازار هنوز آمادگی را ندارد، هنر یک جامعه هنوز آمادگی اش را ندارد، آن وقت شما فرد شما میگوید یا حجه بن الحسن عجل علی ظهورک، جامعهی شما میگوید نیا، میگوید من آمادگی اش را ندارم، که بیایی من تحمل عدالت شما را ندارم، من هنوز ولایت پذیر نشدهام من هنوز قانون مند نشدهام من هنوز رعایت حقوق دیگران را نمیکنم.
ببینید همین با عمل اجتماعی مان میگوییم نیا از این جهت است که من یک چیزی را با تاسف بسیار عرض بکنم که متاسفانه از این جهت دشمنان جهان اسلام از ما جلوتر افتادهاند یعنی آنها دیدگاه های آخر الزمانیشان را که بسیار مبهم است، بسیار با موهومات مخلوط است و منابع اصیلی ندارند، اما همان دیدگاه های موهوم غیر شفاف را آن چنان عینی کردهاند، عملیاتی کردهاند، و تبدیل کردهاند به سیاستهایی که حتی در سیاست های خارجی شان حتی در لشکرکشی هایشان که من یک اشارهای خواهم کرد در تمام اینها دخیل است، در هنرشان در تبلیغشان در تمام عینیت زندگیشان وارد شده است.
ما آن معارف غنی نوعاً قلبی و عاطفی با امام زمان برخورد میکنیم، یعنی در عینیت اجتماعمان نیامده آنها، جامعهشان را با همان باورها و به همان سمت سوق داده اند. من اشاره بکنم شما نگاه بکنید صهیونیستها اعم از صهیونیستهای یهودی یا صهیونیستهای مسیحی که یک پدیدهی تقریباً نو ظهوری است در این قرن های اخیر، صهیونیست های مسیحی یا همان مسیحی های افراطی یا راستگرا که یک فرقهای است به نام ایوانجلیس که همان مبشران مسیح یا مسیحیان افراطی یا راستگرا که حدود شصت میلیون فقط در آمریکا طرفدار دارد، یعنی یک پنجم جمعیت آمریکا طرفدار دارد و در بسیاری از افراد هیئت حاکمهشان نفوذ دارد یعنی آنها طرفدار این فرقهاند، ریگان، کارتر، و بسیاری از اینها طرفداران این فرقه بودند من اصلاً بحثم بحث سیاسی نیست یک بحث با نگاه دینی است اینها توانستهاند دیدگاه های خودشان را راجع به آخرالزمان را عملیاتی بکنند و در سیاست هایشان و حتی لشکر کشیهایشان بیاورند.
ببینید یهود از دیر باز قهرمان پیشگویی هایی که در آینده میخواهد اتفاق بیفتد دنبال آن پیشگوییها رفتن و آینده را شناختن و خود را آماده کردن بر آینده بوده، یهود قهرمان این کار بوده متخصص این کار بوده که خودش را آماده کند بر آینده در قرآن نمونه هایش را نگاه کنید وقتی که حضرت موسی میخواست به دنیا بیاید هنوز به دنیا نیامده بود کاهنان فرعون پیشگویی کرده بودند که یک کسی خواهد آمد متولد خواهد شد در همین سرزمین مصر که بساط تو را به هم خواهد زد بساط فرعون را جمع خواهد کرد فرعونیان به دست و پا افتادند زنان باردار را بچه هایشان را میکشتند بسیاری از پسرها را میکشتند که به هر حال آن طفل به دنیا نیاید .
در قرآن در سورهی قصص یک اشارهای شده که مادر حضرت موسی او را خائفاً به دنیا آورد، یعنی با خوف و پنهان و وقتی هم به دنیا آورد او را در آیه 7 سوره قصص است، خدا فرمود ما وحی کردیم «وَأَوْحَیْنَا إِلَی أُمِّ مُوسَی أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ» (قصص/7) و اگر ترسیدی بر جانش چون فرعونیها دنبالش بودند او را در رود نیل بینداز، خدا فرمود که ما او را نجات میدهیم «اِنّا رآدّوهُ اِلَیکِ وَ جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین» برش میگردانیم، راجع به پیغمبر اکرم قبل از این که پیغمبر اکرم متولد شود .
در روایت امام صادق علیه السلام است که یهود از مناطق دیگر روی حساب پیشگوییهایی که میدانستند پیغمبری در منطقهی حجاز به دنیا میآید، آمدند در منطقهی حجاز و مدینه ساکن شدند زمینهایی را خریدند و حتی قلعهی خیبر را درست کردند به عنوان این که آن پیغمبری که این جا به دنیا خواهد آمد طرفدار یهودیها باشد و نژاد یهود را به آقایی برساند، از این جهت برای این که حمایت نظامی را از او بکنند قلعه ی خیبر را برایش درست کردند، ببینید از قبل آماده کرده بودند چقدر عینی کردهاند آن آینده را و آماده کردهاند .
وقتی پیغمبر اکرم متولد شد این در قرآن در سورهی بقره است بعد از یک مدتی که پیغمبر مبعوث شد و دعوت کرد مردم را به هدایت، دیدند نه این پیغمبر اولاً دعوی نژادی و دعوتش قومی و نژادی نیست برای هدایت همه ی بشریت است، این طور نیست که فقط یهود باشد از این جهت در مقابلش ایستادند، قرآن در سورهی بقره آیه ی 146 خدا میفرماید «یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ» یهودیها میشناختند پیغمبر اسلام را، همان طور که بچه هایشان را میشناختند این قدر شناخت داشتند نسبت به او، آن وقت همین پیغمبر را میشناختند «فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ» (بقره/89) وقتی این پیغمبری که میشناختند آمد و فهمیدند که این برای داعیهی نژاد اینها نیامده کفر به او ورزیدند و در مقابلش ایستادند.
این تخصص یهود بوده است یک نوع پیش بینی آینده را از طرق مختلف میکرده و خودش را آماده میکرده، الآن شما نگاه کنید صهیونیستها دقیقاً همین کار را میکنند صهیونیست های مسیحی که در واقع مسیحیت مصادره شده به نفع یهود است، در واقع به گونهای در خدمت یهود قرار گرفته شده است که کشیش های بسیار افراطی هم دارد که بعضاً قرآن سوزی کردهاند، کشیش های همین راست گراهای مسیحی یا مسیحیت افراطی صهیونیست های مسیحیاند، اینها جزء اعتقاداتشان این است که برای این که مسیح بیاید یا به تعبیر مسیحیها دوباره بیاید، چون میگویند مسیح یک بار آمده برای این که بار دوم بیاید باید چند تا اتفاق بیفتد.
یک: زادگاه مسیح اورشلیم همین
بیت المقدس باید پاک سازی شود از غیر یهودیها، هر چه غیر یهودی است یا
بروند بیرون یا از بین بروند؛
دو: باید هیکل سلیمان یا معبد سلیمان از زیر
مسجد الاقصی و مسجد الصخره باید بیاید بیرون استخراج شود یعنی این دو مسجد
خراب شوند تا این دو معبد سلیمان بیاید بیرون که مال بنی اسرائیل بود؛
سه: نبرد بسیار سنگینی بین سپاه خیر و شر سپاه خیر یعنی خودشان سپاه شر یک زمانی وقتی شوروی سابق بود شر را به آنان میزدند وقتی فروپاشی شوروی شد و انقلاب اسلامی ایران به مسلمین و محور شرارت را ایران بررسی میکردند، باید یک نبردی این جا در بگیرد این دیدگاهها، دیدگاههایی است که همان آخرالزمان و دیدگاه های خودشان را عملیاتی کردهاند مسیحی های صهیونیست میگویند یهودیها این جا باید ساکن شوند این جا را بگیرند تا وقتی حضرت مسیح آمد همه بگروند و اعتقاد به او پیدا کنند و همه مسیحی شوند.
شما نگاه بکنید بی خود نیست که آن وقت وقتی که هزاران تُن بمب را روی سر فلسطینیها میریزند از قبل ذهن بسیاری از مردم خودشان را در سال های قبل آماده کردهاند که چارهای نیست این جا باید پاکسازی شود یعنی حتی نسل کشی هم اگر بشود ذهن هایشان را آماده کردهاند، و این جزئی از آماده سازی آمدن مسیح است جزئی از همان است این که شما میبینید که نسبت به ایران به این صورت چون ایران را به هر حال اینها جزء 21 علامتی که برای آن آخرالزمان خودشان ترسیم کردهاند .
قدرت گرفتن پرشیا یعنی ایران است که قدرت پیدا میکند و با دوازده لشکر به سمت منطقهای به نام آرماگدون، که همان اطراف فلسطین و اردن است که همان جنگ نهایی بین سپاه خیر و شر رخ میدهد ایران میآید آنجا، لذا باید تضعیف شود باید مقابله شود ببینید اینها دیدگاه های خودشان را عینی کردهاند، عملیاتی کردهاند دهها فیلم آخرالزمانی ساخته شده، هزاران صفحه مقاله و کتاب در موردش نوشته شده، صدها سایت در این زمینه است، دهها شبکه تلویزیونی است که کشیشها ساعتها دارند تبلیغ و به یک معنا بمباران میکنند مردم خودشان را، اینها دیدگاههای خودشان را این طور عملیاتی کردهاند در هنرشان در سیاست هایشان آمدهاند وارد کردهاند، حالا این که واقعا سردمداران و حاکمان صهیونیستها آیا واقعاً آدم های دین داریاند که به خاطر مسئلهی دین دارند این کارها را میکنند، یعنی عقیده اینها را کشیده به این سیاستها یا این سیاستها شده که استفادهی ابزاری از دین بکنند و برای تحمیق مردم خودشان از این مسائل دینی استفاده بکنند، هر چه که هست دارند این کار را میکنند یعنی عملیاتیاش کردهاند و البته شکی نیست که ما معتقدیم که این راه باطل یعنی این نسل کشی و این شیوهی ظلم طبق سنت های الهی هیچ باقی نمیماند.
به هر حال معتقدیم که این ظلم پایدار نخواهد بود ولی آن چه که من خواستم بگویم این است که اینها منتظر ننشستهاند که عقایدشان فقط و فقط در کتاب باشد یا در قلبشان باشد، اینها را تبدیل کردهاند، و این حیف است برای دوستان ولی عصر علیه السلام که در چنین موقعیتی به سری مسائل جزئی و اندک بسنده کنند، با این غنائی که در منابع داریم از این جهت است که من فقط و فقط این آخر یک جمله از حضرت ولی عصر بگویم این بخش را تمام کنم .
حضرت در نامهای که به شیخ مفید نوشتهاند
در آن توقیعشان فرمودهاند «ولو أنّ أشیاعنا، وفّقهم الله لطاعته، على
اجتماع من القلوب فی الوفاء بالعهد علیهم؛ لما تأخّر عنهم الیمن بلقائنا»
اگر شیعیان ما که خدا به آنها توفیق بندگی و طاعت بدهد یک دل و یک پارچه
به صورت جمعی و با دل متحد، هم دل اگر در وفاء به عهد ما بودند فرج ما
تاخیر نمی افتاد، بنابراین این مسئله میخواهد اجتماعی دلها به هم نزدیک
شود، یک پارچگی و همدلی در شیعه به وجود بیاید فردی فقط جلو رفتن کافی نیست
و این نیاز دارد که عرض کردم خدای نکرده به آن حالتی نرسیم که فرد ما
بگوید یا حجه بن الحسن عجل علی ظهورک در مساجد و مراسمات اما در بازار ما
بگویند که آقا نیا، هنر و سینمای ما فریاد بزند که آقا نیا، مدیریت های ما و
اداره جات ما فریاد بزند که آقا نیا، به این حد نرسیم ان شاء الله که
بتوانیم وظایف اجتماعی مان را انجام دهیم.
یک اجازه میخواهم قبل از جمع بندی کتابی است راجع به همین بحثی
است که من در رابطه با صهیونیستها و دیدگاه های آخرالزمانیشان دیدگاه های
موهوم آخر الزمانیشان که اینها تبدیل کردهاند به سیاستها.
شریعتی: اینها خودساخته است یعنی خودشان ساختهاند؟
حاج
آقا عالی: ببینید یک چیزهایی در عهد عتیق و در کتبشان بوده است ولی بسیار
مبهم و تطبیق دادنش به این شکل دیگر من در آوردی است این دیگر توسط همان
علمایشان که متاسفانه در خدمت سیاست بازهایشان قرار گرفتهاند توسط آنها
جعل شده است این دو تا کتاب را من تقاضا میکنم معرفی کنید.
یکی کتاب
«میراث اسطوره ها»ست در این کتاب همان دیدگاه های مسیحیت افراطی راست گرا
یا صهیونیست های مسیحی و پیوندشان با صهیونیست های یهود را کاملاً ذکر
میکند یا به تعبیری به خدمت در آوردن مسیحیت برای یهودیها این را این جا
ذکر کرده است و این کتاب «آرماگدون»، محلی بین فلسطین و اردن است که اینها
جزء اعتقاداتشان است که یک نبرد نهایی بنی سپاه خیر و شر در این جا رخ
دهد، در منابع ما نیست اما در بعضی از روایات به صورت اسرائیلیات هست
اشارههایی است اما سند محکم و درستی ندارد این فقط در همان دیدگاه های
صهیونی یا به تعبیری دیدگاههایی است که اینها از عهد عتیق یک جوری در
آوردهاند و به نفع سیاست های خودشان مصادره کردهاند.
شریعتی: پس
حاج آقا عالی از جلسات آینده ما ان شاء الله به صورت جزئیتر به اهم وظایف
منتظران خواهیم پرداخت و بعد هم چشم اندازی که از جامعهی مهدوی شما ترسیم
خواهید کرد .
حاج آقا عالی: به تعبیری وظایف فردی که فرد منتظر باید
داشته باشد و وظایفی که جامعهی منتظر باید داشته باشد به تعبیری جامعهی
پردازی انتظار که آمادهی ظهور شوند من چیز خیلی گذرایی عرض میکنم خدا را
شکر میکنیم که تا حدی بعد از انقلاب بعضی از این مباحث اجتماعی انتظار تا
حدی صورت گرفته این که میبینید بحث دکترین مهدویت یا راهبرد و عملیاتی
کردن جامعه به سمت ظهور اینها نشانههایی است ولی هنوز خیلی ما احتیاج
داریم که به این مبحث پرداخته شود، ان شاء الله ما به اندازهی خودمان و در
فرصت خودمان چند تا خصوصیت جامعهی منتظر یا شرایط اجتماعی انتظار را عرض
خواهیم کرد.
شریعتی: ان شاء الله رابطهمان هر روز با امام زمان عجل
الله تعالی فرجه الشریف بیشتر و بیشتر شود خود حضرت میفرمایند و لا ناسین
لذکرکم، حضرت همیشه به یاد ما هستند منتها ما غافل هستیم ان شاء الله این
غفلت برداشته شود، چشم به هم زدیم روزهای پایانی ماه مبارک از راه رسید و
چقدر هم زود گذشت انگار دیروز بود که من تبریک میگفتم حلول ماه مبارک
رمضان را و حالا باید پیشاپیش عید سعید فطر را به همهی دوستان خوبمان
تبریک بگوییم از این باقیماندهی ماه مبارک رمضان حاج آقای عالی چگونه
میشود بهترین استفاده را کرد؟
حاج آقا عالی: من به نظرم میرسد
خیلی خوب است که دوستان اهل بیت بتوانند دعای وداع امام سجاد علیه السلام
را نه به عنوان صرفاً خواندن دعا به عنوان مضامینش را جلو جلو ببینید،
دیدگاهی که امام سجاد میخواهد بدهد دیدگاهی که امام سجاد در دعای ورود به
ماه مبارک دعای 44ام صحیفهی سجادیه که اول ماه مبارک خوانده میشود این
دیدگاه که خدا چه نعمتهایی را دارد در اختیار ما قرار میدهد مبادا غافل
شویم، میخواهد متذکر بکند دیدگاهی که در این دعای وداع امام سجاد میخواهد
بدهد در دعای 45ام صحیفهی سجادیه امید است به رحمت که فرصتهایی که اگر
در شب فرصت سوزی شد شب قدر اگر استفاده نکردیم از آن ماهی است که ببینید
امام سجاد وقتی که وداع میکند انگار با عزیرترینش وداع میکند، چقدر
گناهها پاک شد و ریخت چقدر رشد پیدا شد در این ماه اما با این وجود امام
در این دعای وداع یک امیدواریهایی که درست میکند کهای خدایی که تو جزا
نمی خواهی برای این که به کسی ببخشی میبخشی یک جوری میکند که اگر در این
شب آخری که دیر هم رسیده باشی هم بی نصیب نمانی بتوانی یک چیزی بگیری، این
خیلی قشنگ است دیدگاه اهل بیت با دعاهایشان دیدگاه درست میکند چطور به ما
گفتهاند قبل از گناه کردن خدای نکرده اگر کسی بخواهد به سمت گناهان برود
یک دید باید داشته باشد این دید را که مبادا این گناهی که مرتکب میشوم
گناهی باشد که دیگر بخشیده نشوم چون در روایات است که بین گناهان گناهی است
که اگر کسی انجام دهد شاید توفیق توبه پیدا نکند قبل از گناه آدم باید این
دید را داشته باشد ولی بعد از گناه آدم باید این دید را داشته باشد که خدا
همهی گناهان را میبخشد هر گناهی را میبخشد نا امید نشو دیدگاه قبل و
بعد فرق میکند اهل بیت به ما به این شکل یاد میدهند، در دعای ورود به ماه
مبارک و دعای وداع این دو دیدگاه را درست میکند، در ورود نعمتها را به
رخ میکشد که خدا در این ماه باران نعمتها را میباراند، مبادا از دست
بدهیم فرصتها را در آخر ماه رمضان میگوید حالا اگر هم از دست دادی
امیدوار باش حتی در لحظات آخرش حتی در شب عید فطرش که در روایت است که خدا
به مقداری که در طول ماه میبخشد در شب عید فطر یا شب آخر ماه میبخشد از
این جهت به هر حال از صمیم قلب ما اولاً التماس دعا داریم ثانیاً سعی بکنید
یکی سری اعمال را ما توانسته ایم جزء عادات خودمان قرار دهیم، سحر بلند
شدن را هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود، یک
بزرگی بود میگفت من هنوز یادم است پدرم مادرم را صدا میزد بچه بودم این
طور صدا میزد خانم جان دم سحر بود بلند شو آنقدر بخوابیم که کسی صدایمان
نزند بلند شو، سحرهایی که عادت کردیم اینها را از دست ندهیم پنج دقیقه ده
دقیقه قبل از اذان صبح بیدار شویم قرآنی که عادت کردیم مقدار زیادی بخوانیم
یک جزء بخوانیم حداقل به اندازهی نیم جزء دو حزب را در روزهای دیگر ادامه
دهیم، مراقبتهایی که کردهایم، نماز اول وقتمان، نماز جماعتمان را،
زبانمان، چشممان به خدا قسم شدنی است حیف است کسی که این بار سنگین را روی
سرش بلند کرده است الآن بندازد زمین نه این سهل میشود از این به بعد اگر
کسی این را ادامه دهد شیرینیها و لذتها و جذبه های خدا به کامش مینشیند
دعا میکنیم که خدایا همان دعایی که شما کردید و این دعا بسیار زیبا بود
پیغمبر اکرم به جابر بن عبدالله انصاری این دعا را یاد داد فرمود از خدا
بخواه «اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیَامِنَا إِیَّاهُ
فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما»
پیغمبر فرمود که این دعا یکی از دو چیز را برایت دارد یا خدا تا ماه رمضان
سال بعد نگهت میدارد همان طور که گفتی خدایا من را آخرین ماه رمضانم قرار
نده یا اگر مقدر شده در طول امسال ما از این دنیا برویم خدا تو را جزء
مرحومین جزء کسانی که مورد رحمتش قرار گرفتهاند قرار میدهند، ان شاء الله
این دعا شامل حال همه مان شوند.
شریعتی: خیلی ممنون و متشکر از توجهتان، گفت:
روزهی هجر تو از پای در آورد مرا * * * کی شود با رطب روی تو افطار کنم.
اللهم عجل لولیک الفرج
" مباحث یادی از امام زمان عج الله - حجت الاسلام عالی - برنامه سمت خدا - http://samtekhoda.tv3.ir "
پست های موضوع یادی از امام زمان عج الله:
← مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) ← مباحث یادی از امام زمان (عج) (۴۶ مطلب مشابه)
- ۱۶۲۶ بازدید توسط ۱۲۶۸ نفر
- جمعه ۲۷ شهریور ۹۴ - ۱۲:۰۰