سرکوفت زدن در زمینه تحصیلی نه تنها بهبود اوضاع درسی فرزندتان را در پی نخواهد داشت بلکه موجب تخریب رابطه شما و فرزندتان خواهد شد. 

وضعیت تحصیلی نوجوانتان را با شروع سال تحصیلی جدی بگیرید

شروع ماه مهر برای دانش آموزان دوره متوسطه آبستن تغییرات قابل توجهی است. اغلب والدین در مورد تحولات جسمانی و روانی فرزندشان در این دوره از اطلاعات کافی برخوردار نیستند و این مسئله موجب افزایش تنش در روابط متقابل بین آن ها خواهد شد، برای برقراری ارتباط سازنده با فرزندتان لازم است نسبت به  تغییرات دوران بلوغ آگاه باشید و خود را با شرایط جدید سازگار کنید.

دوران طولانی هیجانات

تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، نوجوان را به فردی غیر قابل پیش بینی تبدیل می کند و تلاطم و بروز خشم یکی از ویژگی های دوران بلوغ است که موجب نگرانی والدین می شود.

واکنش تند به نصیحت

نوجوانان از نصیحت بیزارند. اگر تاثیر نصیحت های خود بر فرزندتان را بررسی کنید، متوجه خواهید شد  که یک گوش آن ها در و گوش دیگرشان دروازه است. سعی کنید با او همراه شوید تا بتواند با درک درست از مسائل آنها را حل و فصل کند.

سرکوفت زدن در زمینه تحصیل

سرکوفت زدن نه تنها بهبود اوضاع درسی فرزندتان را در پی نخواهد داشت و موجب تخریب رابطه شما و فرزندتان خواهد شد، افزود: سرکوفت زدن پادزهری برای مشکلات تحصیلی فرزندتان نیست و تنها دستاورد شما با به کار بردن این شیوه، به وجود آمدن حس خشم و انتقام در وجود او خواهد بود.

مقایسه با همسالان

نوجوانان به ندرت مقایسه شدن با همسالان خود را فراموش می کنند. رنج ناشی از مقایسه شدن در دوره نوجوانی بسیار چشمگیر است و می تواند موجب بروز مشکلات خلقی و رفتاری مختلفی شود.

افسردگی فصلی

با فرارسیدن پاییز روزها کوتاه می شوند و همچنین شدت نور کاهش می یابد، این تغییر آب و هوایی می تواند موجبات افسردگی نوجوانان را فراهم آورد؛ از جمله علائم افسردگی نوجوانان می توان به پرخوابی یا بی خوابی، پرخاشگری، گوشه گیری بیش از حد و تغییر اشتها اشاره کرد. در این شرایط او را درک کنید و در تنگنای بلوغ با او همراه شوید.

نوجوانی دوره پرفشاری است که اعضای خانواده را با چالش های قابل توجهی مواجه می کند؛ در این شرایط آگاهی والدین از ویژگی های نوجوان سرنوشت ساز و بسترساز سلامت روان نوجوان خواهد بود.

سید شهرام علیزاده روانشناس و مشاور کودک و نوجوان "

منبع : باشگاه خبرنگاران


مرتبط:

توصیه به جوانان برای داشتن یه آینده موفق

من یه توصیه میکنم، شما هم یه توصیه بکنید

توصیه های خواهرانه برای دختران

کارم از توصیه و نصیحت و راهکار دادن گذشته

به دختری که داره 20 ساله میشه چه توصیه هایی دارید

۱۵ توصیه به پسر ها در ارتباط با ازدواج، کار و زندگی

تجربیات شما در مورد نصیحت های دیگران

با نصیحت های خیرخواهانه مرهمی باشید برای زخم هام

نصیحت کنید تا زمان پیری احساس نکنم عمرم الکی گذشته

برای رسیدن به موفقیت، روزانه چند ساعت تلاش می کنید ؟

چیکار کنم که هم آرامش داشته باشم هم موفق بشم

چند نکته ی ساده برای موفقیت در زندگی


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
جهت اطلاع پدران و مادران (۱۵۸ مطلب مشابه) مسائل والدین (۵۴ مطلب مشابه)