سلام

دوستان عزیز این سوال رو بیشتر قشر مذهبی جواب بدن بهتره هر چند قشر غیر مذهبی هم میتونن جواب بدن اما سوال در مورد قشر مذهبی هست.

اما در مورد بحث روابط با نامحرم و حد و مرزهای اون خب یه عده از آدما که کلاً بی خیال دین و شرع و حد و حدودهایی که برا رابطه با نامحرم گذاشته هستن و هر کاری میکنن و پسرخاله عین برادرش میمونه و دخترخاله عین خواهرش به هم دست میدن پیش هم حجابو رعایت نمیکنن ممکنه با هم برقصن و ... . خب من اینجا کاری به این دسته از آدما و دلالیلشون برا این کارا ندارم.

اما در مورد قشر مذهبی اونایی که در این زمینه حد و حدود شرعی رو رعایت میکنن هم باز بین نحوه رفتارشون خیلی تفاوت وجود داره.

عده ای هستند و منم از اینطور آدما میشناسم که خیلی بسته و محدود عمل میکنند در زمینه ارتباط با نامحرم. یعنی اگه میزان روابطشون صفر مطلق نباشه صفر حدی هست.

یعنی در این حد که مثلاً برخیا میگن ما فقط تو مهمونی دختر خاله دختر عمو رو می بینیم اونم فقط یه سلام اولش یه خدافظ آخرش خلاص دیگه هیچ کاری به کار هم نداریم. 

برخی که میگن حتی سلام هم نمیکنیم و فقط اگه سلام کردن از باب وجوب رد سلام جواب میدیم. برخی از اینم بالاتر میگن مثلاً میگن ما ۱۰ ساله ۱۲ ساله مطلقاً دختر خاله دختر عمه رو ندیدیم به نحوی که اگه تو جایی دختر خاله رو ببینیم نمیشناسیم ( و واقعاً در مرحله عمل برای برخی این افراد این اتفاق افتاده یعنی نشناختن ) و اگه یه زمانی ضرورتی به معنای واقعی کلمه اقتضاء کرد که با نامحرمی حرف بزنن در اقل میزان ممکنی که اون ضرورت برطرف بشه حرف میزنن نه بیشتر یعنی مثلاً اگه میشه با 10 کلمه حرف زدن اون نیاز برطرف بشه به 12 کلمه کشیده نمیشه و ... .

یا مثلاً اگه چند تا خانواده از این تیپ مهمونی باشن خونه یکیشون زن و مرد جدا میشینن و سایر مثالها که حاکی از خیلی بسته و محدود بودن میزان روابط با نامحرم داره در بین این عده.

اما برخی دیگه هم هستن که میگن نه در عین حفظ حدود و چارچوب ها ولی اینقدرم محدود نیستن به هر حال تو مهمونی یه سلام علیک نسبتاً خوبی هم میکنن یه احوالپرسی هم میکنن ممکنه 4 کلام با هم حرف هم بزنن مثلاً از اوضاع درس و بحث همدیگه بپرسن یا اگه سوالی دارن بپرسن حتی ممکنه این وسط مثلاً پسره یه شوخی ای هم با دختر عمش بکنه یا دختره یه شوخی ای با پسر داییش بکنه یا فلان مرد یه شوخی ای هم با همسر رفیقش بکنه و ... . البته نه شوخی زننده و رکیک. نه از همین شوخی های معمولی و روتین که هیچ فساد و مسأله ای رو بوجود نمیاره مثلاً وسط بحث هست یا یه اتفاقی افتاد مثلاً طرف یه چیزی هم به دخترخالش بگه مثلاً یا به چهره طرف مقابل هم نگاه میکنند و ... .

حالا دوستان مذهبی اولاً بگن خودشون نحوه رفتارشون چطوری هست؟ مثل تیپ اول مذهبی هایی که گفتم هست یا مثل تیپ دوم یا یه نوع دیگه هست؟ و ثانیاً کدوم نوع رفتار رو بیشتر میپسندند ؟


ارتباط با نامحرم :

چطور از دست دادن با دختران نامحرم طفره برم؟

نوع رفتار در برابر نامحرمانی که بزرگتر یا کوچکتر از ما هستند

فرهنگ غلط محرم تلقی کردن پسرخاله، شوهر عمه و ...

چطور به نامحرم های فامیل بفهمونم که دوست ندارم دست بدم

نحوه ی برخورد با خانم های محرم که پوشش مناسب ندارند

3 توصیه برای مدیریت روابط با نامحرم

نمیتونم تحمل کنم خانمم با یک مرد نامحرم گرم بگیره

آیا دست دادن دو تا نامحرم گاهی بدون اشکال میشه ؟!

سطح ارتباط با نامحرم در بین مذهبی ها

انتظار خدا از یه دختر مذهبی در برخورد با نامحرم ها چیه ؟

خانمم ازم می خواد که به رابطه ی گرم اون با نامحرم ها عادت کنم

خواستگاری دارم که در خانواده ی اونا محرم و نامحرم معنی نداره

بعضی ها اشتباها دست دادن به نامحرم را نشانه احترام می دانند

جاری من محرم و نامحرم سرش نمیشه

دست دادن دختر به مرد نامحرم

می خوام رفتارم رو با شوهر خواهرم اسلامی تر کنم


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)