سلام
بحث مربط به زن بودن که در پست های قبل بهش پرداختیم موضوعی هست که این چند سال اخیر بنده کارگاه ها و کتاب های مختلفی راجع بهش دیدم و شنیدم و به نوعی می شه گفت بحث روز هست . یکی از افرادی که به خوبی به این موضوع پرداخته و من بیشتر از همه ایشون رو قبول دارم دکتر علیرضا شیری هستن .

متن زیر بخشی از سخنرانی ایشون هست در شهرداری منطقه 9 تهران به مناسب روز زن ، تحت عنوان "راز های زنانگی "  که فایل کامل این سخنرانی رو می تونید از طریق این لینک ( رازهای زنانگی )تهیه کنید .

در ادامه قسمتی که مربوط به بررسی چهار جنبه ی شخصیتی در حضرت زهرا (س) هست رو براتون آوردم  . البته همینجا لازم به توضیح هست لحن صحبت ایشون محاوره و شوخ طبعی هست و من هم سعی کردم همون سبک رو رعایت کنم

در مورد حضرت زهرا (س) ، مشهور ترین چیزی که احتمالا همه شنییدم این جمله است که «کانَتْ فاطِمَهُ اُمُّ اَبیها». یعنی مثلا قبل از بعثت که به پیامبر (ص) توهین و بدرفتاری می شد حضرت زهرا (س)  تو سن خیلی کم پدر رو پرستاری می کرد و انرژی مادری رو زندگی می کرد. یا در جنگ احد گفته شده که جز پرستار ها بودن . ( انرژی مادری)  

اما آیا فاطمه (س) فقط ام ابیها است !؟

قرائت شخصی من می توانه طوری باشه که او رو فقط همین جلوه بدم و گزاره های دینی رو هم طوری استننباط کنم که تایید کننده ی فقط همین جنبه  زنانه باشه . ( صحبت های قبلی دکتر شیری این بود در کشور ما وزن جنبه ی مادری به تمامی جنبه های دیگه ی زنانه می چربه و یه طورایی منظورشون این بود این جنبه رو به شدت بولد می کنیم و فقط همین . حالا این قسمت صحبتشون هم اشاره به همون صحبت ها داره )

در حالی که مسئله اینجاست مگر می شود زنی فقط ام ابیها باشد و در عین حال توان مدیریتی هم  داشته باشه ؟ مثلا فدک رو مدیریت کنه ؟؟! نه ، نمی شه

الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ . زن گل هست برای قهرمان بازی آفریده نشده . این جمله معروف از امیر المومنین هست .

خب پس همسر خودشون چی ؟ مدیریت فدک داشتن ( مدیریت مالی کارگران و سرمایه گذرای های مربوط به اون و هزینه ها به عهده ی حضرت زهرا بوده)، مدیرت منزل داشتن ، یا کسی اگر خطبه حضرت زهرا در مسجد النبی رو  خونده باشه ،این خطبه بسیار جالبه به ویژه به خاطر ذهن فوق العاده مرتب ایشون . که این زن طوری فلسفه ی همه چیز رو فراهم میکنه و قدرتمند صحبت می کنه اونهم  در یک فضای متشنج ( به لحاظ شرایط جامعه و ... در اون دوره ی خاص ) با ذهن فوق العاده مرتب  و اشاره به آیات قرآن و غیره ، خیلی جالبه .این ها یعنی این زن معنویت، درک عمیق، حواس جمع و تاثیر گذاری اجتماعی داشته . این رفتار ها از زنی برمیاد که حضور در اجتماع داشته وگرنه از زنی که گوشه نشین بوده که بر نمیاد ! حواسش به جامعه و مردم بوده که از عهده ی این کار بر می اومده . یا مثلا  اینکه می رفت خونه ی افراد مختلف به یادآوری بیعت با امیر المومنین و نقض بیعت و ... این مصداق جنگجویی و تکاپو هست .

 یک سوال : کاراکتر معشوقه  در حضرت زهرا (س)  چطور بوده ؟

استغفرالله ربی و اتوب علیه ! آقای دکتر خواهشا اینو بیخیال شید!

یعنی چـــــــی ؟!

اگر یک نفر الگو هست باید یه ویژگی هایی داشته باشه دیگه.  حضرت زهرا (س) الگوی زن ها هست  و این ویژگی شخصیتی رو اگر اصلن نداشته باشه که  یعنی تعادل در شخصیت ایشون نبوده !؟!! خب نمی شه  که !!!

من با حجت الاسلام برمایی راجع به این جنبه مطالعه کردیم

نتیجه اینکه این جنبه در کشور ما کاملا سانسوره . در حالی که واقعیت اینه در تاریخ اسلام بررسی کنیم اینطور نیست.

به نقل از حجت الاسلام برمایی  : حضرت زهرا شب عروسیشون برای حضرت علی (ع) شعر می گفتن .( اشعاری با مضمون عاشقانه ) خب  این مصداق لوندیه !  

در کتب اهل تسنن اشعاری هست در توصیف زیبایی ظاهر حضرت زهرا (س)

در مورد آراستگی ،  یک سوم هزینه ی مراسم ازدواج ایشون صرف خرید عطر و این ها شده

وقتی این جنبه ها رو هم ببینیم تازه  کامل دیدمش و  تازه واقعی می شه . در حالی که ما این جنبه ها رو به بهانه ی حیا سانسور می کنیم !

 این ظلم به ماست که این شخصیت با این جنبه های مختلف و متنوع و متعادل ، خلاصه شده باشه در شنیدن یک سری حرف ها مربوط به جریان اینکه پشت در لگد خورد و گریه کرد و از این دست داستان ها . واقعا باید به شیعه بودنمون بابت وجود چنین زنی به این بزرگی  افتخار کنیم و از شیعه بودن فعلی به خاطر درک ناقصی که داریم  متاسف بود  .باید به شناخت این آدم بزرگ رسید .

 پ ن : اول از همه متاسفم برای خودم که مطالعه ی کمی داشتم تو این زمینه

وقتی این صحبت ها رو گوش می کردم برای بار دوم که خلاصه ش رو اینجا بیارم برام جالب بود یادآوری بحث هایی که در پست های قبل مطرح شده بود . مثلا خاطرم هست به بحث آمازون که رسیده بودیم چند نفر از اقایون گفتن خدا زنی با این انرژی نصیب نکنه ! در حالی که این جنبه هم یک موهبت و انرژی با ارزش هست ! مثال بارز ترش برای ما شاید حضرت زینب باشن با تمام داستان هایی که از شجاعت و حمایت ایشون تو تاریخ آورده شده.

چی باعث می شه ما یک جنبه هایی از شخصیت و یک دسته ویژگی ها رو منفور بدونیم وطرد کنیم ؟ در حالی که هر چیز به جای خودش نیکوست .جز اینه که ما با تفکر کلیشه ای  امکان رشد و بالنده گی سالم رو از خودمون گرفتیم ؟! به نظرم جای تامل داره

" الی خانم "


پیشنهاد:

زن بودن و زنانه بودن (1)

زن بودن و زنانه بودن (2) - معشوقه

زن بودن و زنانه بودن (3) – مادونا

زن بودن  و زنانه بودن (4) – مادونا، معشوقه

زن بودن و زنانه بودن (5) – مادری

زن بودن و زنانه بودن (6) - زن آمازون