در قرآن ازدواج موقت (صیغه) وجود نداره.
کسانی که گمان میکنند در قرآن ازدواج موقت وجود داره به جمله
«فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً» استناد می کنند که جمله ای از آیه 24 سوره نساء است. در سوره نساء در آیه 23 افرادی را که نمیشود با آنها ازدواج کرد یکی یکی نام برده و در آیه 24 آنرا ادامه داده، و در ادامه آن چنین گفته: «... وَأُحِلَّ لَکُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِکُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِکُمْ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِیضَةِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا ».
این آیه از ازدواج صحبت می کند. نوع خاصی از ازدواج را مطرح نمی کند و زمان در آن نیست. کسانیکه این جمله از آیه را مربوط به ازدواج موقت میدانند یکی از دلایلی که مطرح می کنند اینه که «استمتاع» بمعنی لذت بردن است، و ازدواج موقت (صیغه) هم برای لذت بردنه. این دلیل البته غلطه. هم از این نظر که در ازدواج دائم هم لذت هست و هم از این نظر که «استمتاع» بمعنی «لذت» نیست. در زبان عربی دو تا واژه به یک معنی وجود ندارد. هر واژه ای معنی و کاربرد خاص خودشو داره. واژه هائی که معانی زیادی دارن و در معنی دوم خود معانی مشترکی دارن هم دقیقاً به یک معنی نیستند، بلکه با هم فرق می کنه و فرق اونا به معنیِ اصلیِ مصدر آنها بر می گردد. در زبان عربی بجای واژه های مترادف واژه های هم خانواده وجود داره.
واژه «لذت (لذة)» به مفهومی که ما آنرا بهتر درک می کنیم بمعنی: کیف کردن است. «استمتاع» بمعنی: بهره مند و برخوردار شدن از چیزیه که حق ما نیست. مثلاً کسی ما را مهمان می کنه و به ما غذا میده. ما از غذا و مهمانیِ برخوردار و بهره مند میشیم و این حق ما نیست (یعنی وی ملزم به چنین کاری نبوده، چنین کاری وظیفه او نبوده، از طرف ما چنین حقی به گردن او نبوده است، ما چیزی از او طلب نداشته ایم. با این حال از کار و دارائی وی برخوردار و بهره مند شدیم. اینگونه برخورداریها و بهره مندیها استمتاع نامیده میشود).
دلیل دیگری که گفته میشود این آیه مربوط به ازدواج صیغه است اینه که در آیه گفته شده اجر آنها (یعنی اجر زنان) را بدهید و در ازدواج دائم اجر وجود ندارد. این دلیل هم البته غلط است. اَجـر دادن در آیات دیگری هم مطرح شده . از جمله: در آیه 5 سوره مائده که از ازدواج با زنان اهل کتاب صحبت می کند ـ و در آیه 10 سوره ممتحنه ـ و در آیه 6 سوره طلاق که از زنان طلاق گرفته که بچه شیر خوار دارند و بچه را شیر میدن صحبت میکنه. «اجر» بمعنی: «دادن مزد یا پاداش بنابر قرار داد قبلی» است.
و معنیِ جمله « فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِـهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً» چنین است: هر گاه از چیزی از آنها (یعنی از کار زنان نه خودِ آنها) که حق شما نیست (یعنی آنها ملزم به انجام آن نیستند) بهره مند و برخوردار شدید پاداش آنها را بنابر قرار قبلی خود که تعهد شما است بپردازید. و بدنبال آن گفته: « وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِیضَةِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا » یعنی: اگر پس از تعهدی که پذیرفته اید به اتفاق هم چیزی از آن قرارداد را کم یا زیاد کنید اشکالی ندارد. خدا مسائل شما را میداند و با حکمت کار میکند».
خلاصه اینکه آیه از ازدواج صحبت می کند (و چیزی مبنی بر ازدواج موقت در جمله و در آیه نیست)، و به مردان می گوید در قبال بهره مندیها و برخورداریهای خود از آن دسته از کارهای زنان، که زنان فراتر از وظیفه و مسئولیت زندگی زناشوئی خود برای همسران خود انجام میدهند، بنابر قراردادی که با هم می بندند، به قرار و تعهد خود عمل کنند و پاداش زنان را بدهند. و پاداش دادن به زن مقوله ای است میان دو نفری که با هم ازدواج میکنند (که مهریه نامیده میشود) و یک الزام مذهبی نیست.
حالا این سوال پیش میاد که پس حکم صیغه چیه؟
براتون اثبات کردم که ازدواج موقتی که امروزه توی ایران هست متعه نیست این دقیقا همون زناست منتهی ممکنه بعضی افراد متوجه کارشون نباشند
ازدواج موقتی که در زمان امامان ما و پیامبران صورت میگرفت به قصد لذت نبود
امام حسن (ع) خانم های شیعه ازدواج موقت داشتن تا این خانم ها تا زمان ازدواج دائم
از سوی بعضی انسان ها مورد آزار و اذیت قرار نگیرند و حتی روایت داریم که خیلی از این خانم ها را امام حسن اصلا ملاقات هم نمی کردند و فقط یه اسم بود که روی اون خانم بود تا زمانی که براشون همسر مناسبی پیدا بشه و اصلا ارتباط جنسی با اون خانم ها نداشتند..
شرایط زمانشون ایجاب میکرد و برای لذت جنسی این کارو رو نمی کردند..
متعه این نیست که یه پسر 25 ساله بخاطر فشار جنسی بره یه خانم 40 ساله رو برای 1 شب صیغه کنه و بعدش بره دنبال کارش..
این همون زناست و کلاه شرعیه و متعه این نیست
فرض کنیم که این آیات متعه رو حلال دونسته و متعه وجود داره
آیه سوره نساء بسیار واضح هست
و فرموندن که: صبر بر ما بهتر است .
آیه جوان ها رو به صبر دعوت میکنه نه به متعه...
هر چند که من مطمئن هستم و برای شما هم اثبات کردم که منظور آیات از متعه این قانونی که توی ایران اجرا میشه نیست حتی اگر باشه هم خداوند صبر و ازدواج دائم رو برای ما بهتر میدونن....
هر کسی خواست میتونه حرف های من را قبول نکنه
هر دو حالت را براتون توضیح دادم
من عقیده ام را به کسی تحمیل نمی کنم
فقط این ها را نوشتم و قضاوت رو به عهده خودتون میذارم
نظر شخصی خودم رو هم در یک آیه خلاصه می کنم که هر کس مایل بود بهش میگم..
همه شما قدرت تفکر و تعقل و قدرت تشخیص حق و باطل رو دارید..
حرف های من جای هیچ بحثی نداره و از کسانی که طرفدار قانون خود در آوردی صیغه هستند خواهش می کنم عقایدشون رو برای خودشون نگه دارند و با من بحث نکنند سعی نکنند که دین رو تحریف کنند و بعدش هم مظلوم نمایی و فرافکنی کنند...
به این افراد باز هم میگم که :
لکم دینکم ولی الدین
نویسنده : ---
مرتبط:
اگر پسری بیاد خواستگاری تون که قبلا صیغه داشته جوابتون چیه؟
موقع ازدواج باید به شوهرم بگم که قبلا صیغه کردم؟
آیا به همسر آینده ام بگم که با چند خانم ازدواج موقت کردم ؟
اگر ازدواج موقت عاقلانه باشد ضرر نخواهد داشت
ازدواج موقت=زنا؟ بله یا خیر؟ "مسئله این است"
نظر پسران در مورد دختری که شرعا ازدواج موقت کرده
چند تا سوال در مورد ازدواج موقت
بین من و دختری که تن به ازدواج موقت داده فرقی نیست ؟
ازدواج موقت چه وقت هایی خوبه ؟
← مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) ← مسائل مربوط به ازدواج موقت (۳۹ مطلب مشابه)
- ۱۳۰۰۳ بازدید توسط ۹۵۶۹ نفر
- سه شنبه ۲۰ آبان ۹۳ - ۱۹:۰۲