بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
از دوستان خواهش می کنم از ایده هایی که خودتون برای تربیت فرزند صالح دارید، یا اگه نکته ای جایی خوندید یا در اطرافیان دیدید اینجا ذکر کنید . برای مثال یکی  از برنامه هایی که خودم برای تربیت بچه هام ، تصمیم به انجامشون دارم اینه :

مسابقه ی مبارزه با هواهای نفسانیمون . این مسابقه رو می تونیم در دوران دبستان و خصوصا نزدیک سن تکلیف    توی خونه برای همه ی اعضای خانواده بذاریم . مثلا مسابقه ی اینکه یک روز حواسمونو جمع کنیم که هر حرفی که‌ دوست داریم اما خدا دوست نداره به زبون نیاریم . و حواسمون  به رفتار همدیگه هم  باشه و اگه برای مثال مادر دید که بچه ش داره از یه همکلاسی غیبت می کنه یا بچه دید مادر یا پدر دارن غیبت می کنن یا یه نفرو مسخره می کنن به هم تذکر بدیم .  کار های درست یا غلطمونو یادداشت می کنیم و در اخر هم پاداش یا تنبیه برای برنده یا بازنده در نظر میگیریم.

این مسابقه رو میتونیم از یه روز شروع‌ کنیم و کم کم روز هاشو بیشتر کنیم تا به چهل روز برسیم .فوایدی که این مسابقه میتونه داشته باشه اینه که:
اول اینکه بچه مبارزه با هوای نفسو یاد میگیره و می فهمه هر حرفی که دوست داشت بگه یا هر کاری که دلش خواست انجام بده  اما خدا اونو نهی کرده نباید انجام بده .
دو با تذکر دادن، نهی از منکر و امر به معروفو یاد میگیره . 
سه اینکه نسبت به رفتار خودش هوشیار تر میشه و سعی می کنه کنترل بیشتری داشته باشه . و چهار اینکه این مسابقه میتونه یه نمونه از زندگی دنیا براش باشه و مفهوم پرهیزکاری  و پاداش و جزا و نتیجه ی عملشو ‌ بهتر درک کنه   .
 گناهان زبانی یه نمونه بود میتونیم این مسابقه رو درباره ی گناهان دیگه یا کار های خوب دیگه انجام بدیم ؛مثلا مسابقه ی نماز اول وقت خوندن .
یکی دیگه اینکه مثلا یه مدت خاص یه عمل مذهبی رو مثلا یک دعا رو هر روز با هم به جا بیاریم یا نماز هامونو به جماعت بخونیم و...
حالا دوستان از ایده ها یا بازی های تربیتی برای اینکه بچه ی صبور تر ، مسئولیت پذیر تر، با گذشت تر ، با تقوا تر ، مودب و با حیا تر،اینکه تمایل و اشتیاق بیشتری به دینداری داشته باشه ، اینکه هدف زندگیشو در سن مناسب درک کنه ،اهل تفکر باشه  یا هر خصوصیت اخلاقی دیگه که در نظرشون هست رو بگن . اگر مذهبی هم نیستید از برنامه هایی که برای بچه هاتون دارید بگید.



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
تربیت رفتاری پسران (۱۲۳ مطلب مشابه) تربیت رفتاری دختران (۱۱۰ مطلب مشابه)