اگر بخواهیم هدف از این مبحث را خیلی خلاصه توضیح بدهیم می توانیم بگویم که ما باید به بچه ها کمک کنیم تا شکرگزار استعدادهای کشف شده و نشده ی خودشان باشند. به خاطر کمبود ها و نواقصی که دارند احساس ناراحتی نکنند و در عوض سعی کنند استعدادهای آشکار و پنهان خودشان را تقویت کنند .

شما به عنوان پدر یا مادر چه شناختی از فرزندتان دارید ؟

اگر شناخت شما از او ناقص باشد ، طبیعتا نمی توانید رفتار مناسبی با او داشته باشید . پس در اولین قدم باید شخصیت فرزندتان را کشف کنید و به او کمک کنید تا ویژگی های مثبت و منفی خودش رو بشناسد . فرض کنیم فرزند شما نسبت به دیگران قد کوتاه تری دارد  . اگر حس کردید از این بابت ناراحت است یا توسط دوستانش مسخره میشود ، باید او را راهنمایی کنید که ویژگی های مثبتش را بهتر بشناسد به طوری که غصه ی کوتاه قدیش را نخورد .

این که به فرزندتان کمک کنید تا ویژگی های مثبتش را بشناسد یک امر ضروری و حیاتی محسوب میشود . اگر این اتفاق بیافتد فرزندتان در مقابل ایرادهایی که دیگران از او میگیرند ناراحت نمی شود چون ویژگی های مثبتش را شناخته و به آن ها افتخار کند . 

نتیجه ی بعدی این کار افزایش اعتماد به نفس بچه ی شماست . بچه ای که اعتماد به نفس ندارد و به طور مداوم غصه ی نداشته های خود را می خورد نمی تواند آینده موفقی داشته باشد . نمی تواند مستقل شود و همیشه از لحاظ روحی و روانی در عذاب است .

به یک مثال توجه بفرمائید :
" دختری هستم که بیشتر به خاطر رفتارهای اطرافیان و حرفهایی که میزنند اعتماد به نفسم کم شده و وقتی از حرفی که دیگران به من میزنند ناراحت میشم در آن لحظه کاملا ساکت میشم و  جوابی بهشون نمیدم تا چند وقت به حرف هایی که به من زدن فکر میکنم . وقتی همسالان یا افرادی که چاق و زیبا هستن را میبینم  زوم میکنن رو لاغریم و خیلی رک این حرف را به من میزنند و نظر میدن . این باعث حساسیتم میشه "

اگه این خانم ، دختر شما بود چه رفتاری با او میکردید ؟

طبق چیزی که گفتیم ، والدین این خانم باید به او کمک کنند تا نسبت به توانایی هایی که دارد آگاهی کسب کند . ممکن است این خانم هوش زیادی داشته باشد ، ممکن است استعداد هنری یا ورزشی و ... داشته باشد.

باید به این دختر آموزش داده شود که با استفاده از سایر استعدادهایی که دارد کاری کند که لاغری اون به چشم نیاد . باید به او یاد داده بشود که از استعداد هایش برای تغییر نظر دیگران استفاده کند . 

وقتی این خانم به خاطر استعدادهایی که دارد ارزشمند شد و آن استعداد ها بیشتر از لاغری او به چشم آمد ، اگر کسی لاغریش را به رخش بکشد ، ناراحت نمی شود . ولی اگر استعدادهایی که دارد تقویت نشود و نقطه ی قوتی در خودش مشاهده نکند در مقابل تمسخر و طعنه های دیگران به روح و روانش بهم میریزد .

فرض کنیم پسری قد کوتاهی دارد . می توانیم افراد قد کوتاه و موفق را به عنوان الگو به او معرفی کنیم . به او بگوییم که این ها هم قد بلندی ندارند ولی سایر استعدادهای شان را تقویت کردند . اگر آنها می نشستند و غصه می خوردند الان ... نبودند !

اگر از لاغریش شاکی است شخصیت های معروف لاغر را برایش مثال بزنید ، بگویید آن ها هم جثه ی لاغری داشتند .

اگر در بین آشنایان یا همشهریان شخصی سراغ دارید می توانید آن ها مثال بزنید و در صورت امکان ملاقاتی با آن ها ترتیب بدهید .

بنابراین باید به بچه ها یاد بدیم که به جای غصه خوردن به خاطر خصوصیاتی که نمی توانند آن ها را تغییر بدهند ، به فکر تقویت سایر خصوصیات مثبت شان باشند .

برای این که بتوانید نسبت به افکار فرزندتان در این زمینه شناخت بهتری داشته باشید ، پیشنهاد می کنیم سوالات زیر را از آن ها بپرسید :

چه چیزهایی به شما کمک میکند تا در مقابل سختی ها و دشواری ها مقاومت کنید ؟ ، چه مسئولیت هایی برای خود دارید ؟ ، چه چیزهایی را ارزش می دانید ؟ ، در زندگی خود به چه چیزهایی می بالید و افتخار می کنید ؟ ، چه هدف هایی دارید ؟ ، برای رسیدن به هدف های خود چه فعالیت هایی انجام می دهید ؟ ، چه آرزوهایی دارید ؟ ، چه نیازهایی دارید ؟ ، به چه چیزهایی علاقه دارید ؟ ، از چه چیزهایی بدتان می آید ؟

وقتی پاسخ های این سوالات را از آن ها گرفتیم می توانیم پی به روحیات فرزندمان ببریم .

موفق باشید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
تربیت رفتاری پسران (۱۲۳ مطلب مشابه) تربیت رفتاری دختران (۱۱۰ مطلب مشابه) مطالب محسن نجفی (۱۴۰ مطلب مشابه)