سلام

توی این پست می خوام از جنبه‌های مثبت و منفی بچه دار شدن بنویسم تا خودتون تصمیم بگیرید که می خواید بچه دار بشید یا نه

از جنبه‌های مثبت شروع می‌کنم

1- بهترین میراث

 بچه مهم‌ترین میراثی هست که می تونید از خودتون به جا بذارید، چون حتی اگه دستآورد مهمی هم داشته باشید، اسم تون برای چند دهه میفته رو زبون ها، ولی بعد فراموش میشید ولی بچه آدم بعد از مرگ شما هم می مونه و باعث میشه فراموش نشید، منظورم اینه که حتی اگه کلی پول یا اکتشافات یا دست آورد مهم هم داشته باشید، اگه بچه‌ای نداشته باشید که این چیزها رو بهش بسپرید، با زمان همه میراث و دست آورد های مهم دیگه ای که به جا گذاشتید با شما می‌میرند. (این مورد بیشتر برای کسانی صدق می کنه که چیز مهمی داشته باشن که بخوان از خودشون به یادگار بذارن توی دنیا وگرنه اهمیت آن‌چنانی برای کسی که هیچی تو زندگیش بدست نیاورده، نداره.) 

2- عشق بدون قید و شرط

این یکی از مهم‌ترین چیز هایی هست که با بچه دار شدن میشه بدست آورد، چون بیشتر عشقی که شما توی زندگی تون تجربه می‌کنید عشق با شروط هست، طوری که گاهی همسر آدم هم فقط تا زمانی آدم رو دوست داره که ملاک هاش رو داشته باشید، عشق بدون قید و شرط چیزی هست که فقط از دو تا جا میشه تجربه اش کرد: مادر و بچه

غیر از این دو مورد بعضاً فقط تا زمانی شما رو دوست دارن که ناامیدشون نکنید، اگر دقت کنید حتی بعضی پدرها قید بچه هاشون رو می زنن وقتی خطای بزرگی از بچه هاشون سر می زنه، ولی مادر و بچه همیشه دوست تون دارن حتی اگه مشکل بزرگی هم داشته باشید شما رو برای چیزی که هستید دوست دارن نه برای چیزی که دارید. (پول، موقعیت، ظاهر و...) ولی بین این دو هم باز بچه‌ها عشق شون حتی از عشق مادر هم واقعی تره و احتمالاً تنها کسانی هستن که همیشه طرف پدر و مادرشون هستند تحت هر شرایطی (کاری به استثناء ها نداریم، می دونم که گاهی بچه‌ها هم ناسپاس میشن ولی در اکثریت مواقع این‌طوری نیست.) تنها زمانی که من دیدم بچه‌ای پدر و مادرشون رو دوست نداشته باشن موقعی بوده که کتک شون می‌زدن یا بهشون ظلم می‌کردن. نزدیک ترین عشق بی قید و شرطی که می تونید تجربه کنید تو زندگی عشقی هست که بچه تون بهتون میده.

3-مسئولیت پذیر تر میشید

با بچه کلی مسئولیت‌هایی میاد که مجبورتون می کنه که تو زندگی کارهایی رو بکنید که شاید حتی برای خودتون هم حاضر نمی شدید انجام بدید.

شاید اگه از شغل تون بیزارید و فقط خودتون تنها بودید خیلی راحت بدون اهمیت به آینده نزدیک استعفا می‌دادید ولی چنین کاری رو موقعی که یه بچه تو خونه داشته باشید که چشم امیدش به شماست که تو خونه نون بیارید نمی‌کنید. موقعی که بچه دارید زندگی خودتون و بچه هاتون رو کمتر به خطر میندازید چون این جوری فقط زندگی خودتون نیست که با تصمیمات تون عوض میشه، زندگی خانواده تون هم تحت تاثیر تصمیمات شما عوض میشه و همین باعث میشه که روی تصمیمات تون بیشتر فکر کنید.

4- موقع پیری تنها نمی مونید

الآن که جوونید این مورد شاید هنوز اون قدر به چشم نیاد ولی وقتی پا به سن بذارید چه بخواید چه نخواید نیاز پیدا می‌کنید که یکی کنارتون باشه که بهتون کمک کنه، الآن که جوونید تنها نیستید چون هنوز توانایی دارید و هنوز دوست و اعضای خانواده مثل پدر و مادر و بردار و... هنوز کنارتون هستن ولی پدر و مادر بالاخره از دنیا میرن و بردار و خواهر و دوستانتون ازدواج می کنن و شما رو فراموش می کنن، اون موقع چه کار می‌کنید؟ البته این هم بگم یه سری از بچه‌ها هستن که ناسپاسن و توی پیری تنهاتون ممکنه بذارن ولی در اکثر مواقع اگه بهشون ظلم نکنید از این بابت نیازی به نگرانی نیست و علاوه بر بچه خودتون کلی نوه و نتیجه هم خواهید داشت که این‌طوری هیچ وقت احساس تنهایی و بی کسی نمی‌کنید، تو این مورد هم بچه‌ها از همه قابل اطمینان تر هستن چون همسر هم ممکنه طلاق بگیره و بره ولی بچه‌ها معمولاً به این راحتی قید پدر و مادرشون رو نمی زنن.

حالا جنبه‌های منفی

1- احتمال داره مجبور بشید توی شغلی که دوست ندارید بمونید که بچه هاتون رو تامین کنید

درسته که بچه آدم رو مسئولیت پذیر تر می کنه ولی از طرفی ریسک پذیری آدم رو میاره پایین‌تر و همه مون می دونیم بدون ریسک کردن پیشرفتی هم در کار نیست، چند نفر رو می‌شناسید که بدون ریسک‌های بزرگ به جاهای بزرگی رسیده باشن؟ تو این حالت دو انتخاب بیشتر ندارید که یا پیشرفت رو بی خیال بشید و قناعت کنید یا زندگی بچه هاتون رو هم با خودتون به خطر بندارید، وقتی فقط زندگی خودتون باشه نیازی نیست از این بابت این قدر نگرانی داشته باشید. اینها همه باعث میشن شما توی یه شغل متوسط گیر کنید که شاید علاقه چندانی هم بهش نداشته باشید ولی احساس مسئولیت هم اجازه نمی ده که ریسک کنید و برید دنبال کار دیگه.

2- بچه مایه دردسره

بچه‌ها با وجود اینکه می تونن شیرین باشن، ولی باید قبول کنیم که اسباب زحمت آدم هستن، به خصوص توی وضعیت اقتصادی الآن هر چی پول دارید باید خرج بچه هاتون کنید، به خصوص بچه‌های کوچک‌تر که به چیزهای بیشتری هم احتیاج دارن، یه روز برای شون کفش می‌خری به یه ماه نرسیده به پاشون کوچک میشه که تازه این یه مثال ساده هست و همه می دونیم بچه‌ها نیازشون خیلی بیشتر از این حرف هاست، بچه‌ها هم که پول در نمیارن و فقط مصرف کننده هستن، سرمایه هاتون صرف بچه تون میشه و نمی تونید پول هنگفتی رو صرف خودتون یا خواسته هاتون بکنید یا سرمایه گذاری کنید و باید فداکاری کنید.

3- به اندازه قبل آزادی نمی تونید داشته باشید

وقتی بچه داشته باشید دیگه نمی تونید مثل زمانی که تنها بودید تنهایی هر جایی خواستید برید یا هر کاری خواستید بکنید بدون اینکه اول یه فکری به حال بچه هاتون بکنید و به یکی بسپاریدشون، شاید الآن به نظرتون چیزه اون قدر مهمی نباشه ولی وقتی توی موقعیتش که قرار بگیرید متوجه منظورم خواهید شد این رو بهتون قول میدم. اگه بچه کوچکی داشته باشید که توی خونه تنها باشه کل فکر و ذکرتون این میشه که چرا تو خونه تنهاش گذاشتید و اگه خدایی نکرده اتفاقی براش بیفته نمی تونید خودتون رو ببخشید ولی اگه مجبور باشید برید سر کار و ... چاره دیگه ای هم دارید؟ 

4- ممکنه به خاطر بچه هاتون مجبور بشید با کسی بمونید که دوستش ندارید

وقتی همسری دارید که خوب نیست یا دوستش ندارید، اگه فقط خودتون دو تا باشید جدا شدن خیلی ساده‌تر هست تا زمانی که بچه داشته باشید، چون بچه‌ها بیشترین آسیب رو در طلاق پدر و مادرشون می بینن، تو این جور مواقع هیچ جوره نمی تونید ببرید، چون یا باید خودتون و پارتنرتون رو فدا کنید که بچه‌ها آسیب نبینن با وجود اینکه می خواید طلاق بگیرید و از زندگی تون راضی نیستید، یا مجبورید بچه هاتون رو فدا کنید و باعث بشید که آسیب هایی رو تجربه کنن که جبرانش سخت خواهد بود.

5- مسئولیت کارهای بچه هاتون با شماست

اگه بچه هنوز زیر ۱۸ باشه، هر کاری که بکنه از چشم شما میبینن، اگه خلاف کار بشه از تربیت نادرست شما میدوننش و احتمال مجازات قانونی شما هم زیاده، این موضوع مخصوصاً در نوجوانی اون ها خیلی اهمیت داره که سرکش میشن و به حرف های شما دیگه گوش نمیدن، اگه زمانی بدون اطلاع شما با ماشین شما کاری انجام بده میفته گردن شما، اگه مواد مخدر یا چنین موارد مشابهی رو تو خونه قایم کنه باز هم مسئولیتش میفته گردن شما، اگه بیرون دعوا کنه یا خسارتی بزنه به کسی یا چیزی هزینه ش رو شما باید بدی، شاید بگید من بچه م رو درست تربیت می‌کنم ولی تربیت شما تنها عامل موثر نیست و جامعه، دوستانش و طرز فکر خودش هم در این مسائل دخیل هستن و این موارد رو هم نمی تونید همیشه کنترل کنید.

عزیزان توجه کنن که من نگفتم بچه دار شدن خوب هست یا بد، و قصدم ندارم بگم بچه دار بشید یا نشید، من فقط یه سری نکته رو گوشزد می خواستم بکنم، اگه محاسن یا معایب دیگه ای به ذهن شما می رسه تو نظرات با بقیه به اشتراک بذارید.


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
تربیت رفتاری پسران (۱۲۳ مطلب مشابه) تربیت رفتاری دختران (۱۱۰ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)