رشته های بوکس، کیک بوکسینگ،موی تای و کیوکوشین از رشته های رزمی هستند که وارد کردن بعضی از ضربات به بدن حریف به صورت واقعی ، در آن آزاد است .
اساس امتیاز گیری و برنده شدن در مسابقات این 4 رشته ، تاثیر گذاشتن روی بدن حریف با ضربات قوی و یا از پای درآوردن آن است .
این سوال در بین مبتدیان مطرح می شود که کدام رشته بهتر است ؟!
باید گفت که این سوال از اساس غلط است . چرا که هر رشته ای به منظور خاصی ابداع شده و هر کس بر اساس توانایی ها و علاقه ای که دارد یکی از این رشته ها را انتخاب می کند .
بعضی ها ممکن است به اشتباه ، برتری مثلا یک بوکسور بر یک کیک بوکسینگ کار در یک مبارزه را نشانی بر برتری رشته ی بوکس قلمداد کنند .
چنین مقایسه ای چرا اشتباه است ؟
چون ممکن است مثلا یک کشتی گیر حرفه ای و قوی در یک مبارزه آزاد لحظه ای بتواند کمر یک رزمی کار را بگیرد ، می دانید که با یک سالتو می تواند آن رزمی کار را برای همیشه روی تخت خواب نگه دارد ! با این توضیح آیا می توانیم بگوییم که رشته کشتی قوی تر از مثلا کیوکوشین است ؟!
ممکن است در یک دوره ای یک نفر از فلان رشته همه ی مدعیان رشته های مختلف را شکست دهد ، این نشان نمی دهد که رشته ی اون قویترین رشته ی رزمی است ، چه بسا اگر این فرد در یک رشته ی دیگر فعالیت می کرد به همین موفقیت ها می رسید .
بنابراین هرگز رشته ی رزمی خود را بر اساس این که فلان شخص در این رشته فعالیت دارد ، پس رشته ی برتری است ، انتخاب نکنید .
برای انتخاب رشته به نکات زیر توجه بفرمائید :
1 - فیزیک بدنی و استعداد
شما اگر ذاتا دارای فبزیک بدنی درشت یا به قول معروف چهارشانه هستید ورزش های رزمی مثل تکواندو و کاراته کنترلی مثل سبک شوتوکان به درد شما نمی خورد . چون اساس این رشته ها بر سرعت و چابکی پایه ریزی شده است . بنابراین اگر شما استخوان بندی درشتی و قدرت بدنی بالایی دارید ، حضور شما در رشته های سرعتی چندان جالب نیست چون نمی توانید از قدرتی که دارید استفاده کنید . 
اما رشته های رزمی قدرتی اصطلاحا خوراک شماست ! مثل بوکس ، کیک بوکسینگ ، موی تای و کیوکوشین
2 - سطح دانش استاد
فرض کنیم شما به این نتیجه رسیده ای که رشته ... به درد شما می خورد ، اما در محل سکونت شما مربی باتجربه ای در آن رشته وجود ندارد ، چکار می کنید ؟ زیر نظر یک مربی کم تجربه تمرین می کنید و وقت خود را هدر میدهید یا به رشته ای می روید که مربی بهتری دارد ؟
3 - بالاترین سطح مسابقاتی که می توان در آن شرکت کرد .
اگر به فکر حضور در المپیک و مشهور شدن هستید ، بهتر است بدانید که در بین رشته های رزمی فقط بوکس ، تکواندو و جدیدا کاراته آزاد ( کیوکوشین تحت مدیریت کانچو ماتسوئی ) امکان حضور در المپیک را دارند . این که دیگر سبک های کاراته هم می توانند در المپیک شرکت کنند یا نه ، اطلاع دقیق ندارم .
موفق باشید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل متفرقه (۷۵۸ مطلب مشابه)