الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ سوره ی مبارکه نساء آیه ی 34 

مردان سرپرست زنان هستند . در لفظ عامیانه به کی میگیم سرپرست ؟ به کسی که وظیفه ی مراقبت و رسیدگی به امورات یک یا چند نفر رو داشته باشه . 

خدا این طور پسندیده که در زندگی زناشویی ، مرد سرپرست باشه . یعنی وظیفه داره موجبات راحتی و رشد مادی و معنوی زن و فرزندانش رو فراهم کنه . این وظیفه بر اساس توانایی هایی که خدا در وجود مرد قرار داده ، بر عهده ی اون گذاشته شده . بنابراین شما به عنوان مرد خانه باید مسئولیت برخی از امورات خانواده رو که برای انجام اونا نیاز به توانایی های مردانه وجود داره به عهده بگیرید . 

آیا این آیه میگه که شما برتر از زنان هستید ؟! چون شما سرپرست همسرتون هستید و وظیفه ی مراقبت از اون به عهده ی شما گذاشته شده ، به این معنی هستش که از اون بالاتر و برتر هستید ؟ خیر . چنین برداشتی نکنید . 

بر اساس توانایی هایی که دارید یه سری وظایف بر عهده ی شما گذاشته شده . این وظایف هر چند سخت هستند ولی خارج از توان شما نیستند . در عوض یه سری وظایف بر عهده ی همسر شما قرار داده شده که شما با توجه نوع خلقت تون ، در شرایط عادی نمی تونید به خوبی از عهده ی اونا بر بیاید . 

خدا مرد رو زن رو طوری خلق کرده که در کنار هم می تونن چاله چوله های امورات همدیگه رو پر کنن و به آرامش برسند . پس هرگز خودتون رو بالاتر و برتر از اونا ندونید . 

درسته که تصمیم نهایی در زندگی زناشویی با شماست ولی هیچ کس از مشورت کردن بی نیاز نیست . چه اشکالی داره اگه همسرتون نظر خوبی داد به اون عمل کنید . بعضی ها نظرشون اینه که زنان ناقص العقلند و نباید با اونا مشورت کرد . آیا شما ناقص العقل نیستید ؟ آیا عقل شما کامل کامله ؟ می تونید در مورد همه ی موضوعات نظر کامل و درستی بدید ؟!

تکیه ی اونا به خطبه ی شماره 80 نهج البلاغه است . سوالی که پیش میاد اینه ، آیا منظور حضرت علی علیه السلام از بیان چنین حرفی ، همین چیزی هستش که برخی تصورش رو کردند ؟! زنان ناقص العقند و نباید با اونا مشورت کرد ؟!

آیا ایشون حضرت فاطمه سلام الله علیها رو نمی دیدند ؟! آیا نمی دونستند که در آینده عده ای از زنان پزشک ، مهندس ،‌معلم ، وکیل ، مشاور و ... خواهند شد ؟ اگه حضرت زینب سلام الله علیها نبودند ، فرهنگ عاشورا با چه کیفیتی به دست ما می رسید ؟!

این طور که بعضی ها از فرمایش مولی برداشت کردند پس الان باید مادران شهدا وجود خارجی نداشته باشند ! نمی دونم شاید حق با اونا باشه ! آخه مگه میشه یه آدم عقل سالمی داشته باشه و بچه هاش رو بفرسته جلوی گلوله ؟؟؟!!!

به هر حال وقتی این تناقضات رو می بینیم به نفع ماست که در حرف زدن جانب احتیاط رو رعایت کنیم تا خدای نکرده چیزی رو به دروغ به حضرت علی علیه السلام نسبت ندیم . مخصوصا الآن که ماه رمضانه و چنین کاری باعث باطل شدن روزه میشه .

پس آقایون محترم ؛

همسرتون رو در تصمیماتی که می گیرید دخیل کنید . مخصوصا موضوعاتی که به خانم یا دخترتون مربوط میشه . فرض کنید قصد دارید که یه چیزی برای خانم تون بخرید ، میرید با برادرتون مشورت می کنید یا با مادر و خواهرتون ؟! طبیعی هستش که مادر بهتر می تونه نظر بده تا پدر . اصلا چرا راه دوری بریم ؟! اگه آقایی با همسرش مشکل داشته باشه ، این جا نظر آقایون رو می پرسه یا خانم ها رو ؟!

اگه می خواید از این طریق هم محبوب دل همسرتون بشید می تونید به موارد زیر عمل کنید :

1 - خودتون رو مالک جان اون ندونید .

2 - موقعی که نظری میدن ، تحقیرشون نکنید .

3 - در تصمیمات مهم نظر اونا رو هم بپرسید .

4 - اگه خواستید مسافرت یا مهمونی برید در مورد مقصد با اونا مشورت کنید .

5 - اگه بر خلاف نظر اونا عمل کردید و به بن بست رسیدید ، شجاعت معذرت خواهی کردن رو داشته باشید .

6 - ورزش کنید . چون یه مرد قوی هیکل مومن بهتر از یه مرد ضعیف الجثه مومن هستش . 

7 - بهتره که در یه زمینه ای سر باشید تا خانم تون به شما افتخار کنه .

8 - هرگز از زور بازو برای به کرسی نشوندن حرفتون استفاده نکنید . 


ویرایش : 10 مرداد 93

این بحث عقل رو نمی دونم چرا این قدر کش میدید ؟ 

فرض کنیم حضرت علی علیه السلام چنین چیزی رو بیان کرده باشند . آیا منظور حضرت علی علیه السلام از بیان این جملات تحقیر همه ی زنان بوده ؟ یا وقتی لفظ ناقص العقل رو بیان کردند منظورشون یه چیز دیگه بوده ؟ مثلا بعضی ها برای توضیح این عبارت کلمه ی "تفاوت" رو بکار بردند .

ببینید خود حضرت علی علیه السلام از عقل چه تعریفی دارند :

حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : عقل بر دو قسم است ، اول عقلی که به طور طبیعی و بر اساس سنت آفرینش ، نصیب بشر می شود و دیگری عقلی که از راه شنیدن سخنان دیگران و فرا گرفتن معلومات این و آن ، عاید می گردد، ولی برای کسیکه عقل طبیعی و سالم ندارد شنیدن مقالات علمی، سودبخش نیست، مانند کسی که چشمش نابینا است نمی تواند از پرتو نور آفتاب استفاده کند و موجودات را ببیند.

منبع : عین الیقین فیض، ص 243

عقل نوع اول رو امام می فرمایند بر اساس سنت آفرینش به بشر داده شده . زن هم جزء بشر به حساب میاد !!! بحثی هم از کمبود و نقص و این جور چیزها نیست . 
عقل نوع دوم رو هم معتقدند که از راه یاد گرفتن عاید افراد میشه . هر که تلاش بیشتری در یاد گرفتن بکنه عقل نوع دومش کامل تر خواهد شد . باز هم حرفی از زن و مرد در میون نیست !
یه جای دیگه حضرت می فرمایند : 
عقل از سرمایه های فطری بشر است که با علم آموزی و تجربه اندوزی افزایش می یابد.

بر فرض که امام فرموده باشند زنان ناقص العقل هستند . منظورشون کدوم عقل بوده ؟ نوع اول یا دوم ؟ یا هر دو ؟ به قول علامه جعفری این یک معمای بزرگ به حساب میاد .
قطعا نوع اول نبوده چون امام صراحتا می فرمایند چنین عقلی به طور طبیعی و بر اساس سنت آفرینش به مردم داده میشه و قابل افزایش یا کاهش نیست !!! 
یکی از کاربردهای این عقل ، کشش ذاتی انسان به سمت خداست . میشه گفت تمام توانایی های ذاتی ما از این عقل سرچشمه میگیره . یه نوزاد وقتی به دنیا میاد ، کی بهش مکیدن رو یاد میده ؟! کی بهش گفته هر وقت گرسنه شدی گریه کن ؟! یا وقتی سیر شدی سینه ی مادر رو رها کن ؟! این همون عقلی نیست که امام می فرمایند به طوری طبیعی به انسان ها داده میشه ؟! این همون ضمیر ناخودآگاه ی ما نیست که کنترل اعضای درونی بدن و اعمال غیر اردادی ما رو به عهده داره ؟ 
فرض کنید چنین عقلی ضعیف آفریده بشه ! چه بلایی سر انسان میاد ؟
آیا منظور امام این بوده که این عقل زن ها ناقص و معیوب هستش ؟! 
می مونه عقل نوع دوم ، 
طبیعتا این عقل نمی تونه ثابت باشه ! چون با کسب دانش تغییر می کنه . می تونه در یک مقطع زمانی در یه عده ای کم باشه و در یه مقطع دیگه زیاد بشه . 
گفته میشه حضرت علی علیه السلام فرمودند که همه ی زنان ناقص العقل هستند ، طبق تعریف خود حضرت از عقل ، ( به نظر بنده ) قطعا منظور امام ، عقل نوع اول نیست . پس لابد منظورشون عقل نوع دوم هستش !
ولی مگه خود امام نفرمودند که عقل نوع دوم با یاد گرفتن افزایش پیدا میکنه ؟! اگه ناقص هم باشه با تحصیل ،‌ مسافرت ، مشورت و ... قدرت و کیفیت اون افزایش پیدا می کنه ؟؟؟!!! 
پس چرا صراحتا باید این جمله رو بگن که همه ی زنان ناقص العقل هستند ؟!
دو جواب میشه به این سوال داد :‌ 
اول این که بگیم حضرت علی علیه السلام چنین حرفی نزدند . یا منظورشون اون چیزی نیست که ما تصور می کنیم . شاید می خواستند بگن که بین عقل مردان و زنان تفاوت وجود داره !
دوم این که بگیم خطاب حضرت علی علیه السلام ، زنان حاضر در جنگ جمل بودند یا نهایتا این که بگیم منظور حضرت علی علیه السلام  زنان همون دوره بودند نه همه ی زنان تاریخ ! چون زنان اون دوره به دلیل شرایط اجتماعی امکان حضور در جامعه و یا تحصیل رو نداشتند . برای همین از اطلاعات کافی برای مشورت دادن برخوردار نبودند . بنابراین عقل نوع دوم اونا نسبت به مردان ناقص بوده و امام اونا رو از مشورت کردن با اون زنان نهی فرمودند . 

آقای قرائتی در پاسخ به سوال ، آیا زن ها ناقص العقل هستند ؟ ، چنین پاسخی دادند  :
همه ما شنید‌هایم که می‌گویند زن «ناقص العقل» است، آیا واقعا اینچنین است؟ قرآن می‌فرماید «الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ» (همان کسى که هر چیزى را که آفریده است نیکو آفریده/ آیه 7 سوره سجده)، بنابراین امکان ندارد زن ناقص العقل آفریده شده باشد. پس این جمله حضرت علی(ع) یعنی چه؟ پاسخ این است که «نقص» در اینجا به معنای «تفاوت» است؛ تفاوت یعنی اینکه انگشت شست از اکثر انگشت‌ها کوتاه‌تر است اما وجودش از بقیه ضروری‌تر است.
منبع نقل قول : mashreghnews.ir

آیت الله جوادی آملی می فرماید: اگر پیمودن راه عقل و تفکر برای مردان هموارتر باشد, راه دل برای زنان هموارتر خواهد بود. و راه دل از راه عقل و تفکر به هدف نزدیک‌تر است.اگر دین اسلام زنان را ناقص العقل می دانست، این همه آنان را برای رسیدن به قله های ایمان و مراحل بالای تقوا تشویق نمی کرد. منبع نقل قول : bahaiat.com

موفق باشید


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب محسن نجفی (۱۴۰ مطلب مشابه) آموزش تصرف قلب زن (۱۳ مطلب مشابه)