السلام علیک یا فاطمه الزهرا

در مقاله ی قبلی ( حضرت فاطمه ( س ) ، الگویی برای یک زندگی بهتر ( 1 ) ) توضیح داده شد که چگونه بانوی بزرگ اسلام با پذیرش نقشهای متعدد در زندگی سراسر خیر و برکتشان می توانند الگویی برای برای زندگی همه انسان ها باشند در این مقاله سعی می شود به طور خلاصه در مورد یکی از رفتارهای ارزشمند و انسانی ایشان صحبت شود.

۲) نیکو صدا کردن افراد

الف) پدر خودر را چگونه صدا می کردند؟

حضرت زهرا (س) همیشه رفتاری سرشار و آمیخته از ادب و تواضع و فروتنی نسبت به پدر داشتند.گرچه رابطه ایشان بسیار عاطفی و سراسر محبت و صمیمیت بود ، اما این مانع احترام و تواضع ویژه ایشان نسبت به پیامبر(ص) نمی شد. نقل است از حضرت فاطمه (س) که فرمود: وقتی بر پیامبر (ص) آیه نازل شد (که پیامبر(ص) را با نامش خطاب نکنید :نور ،۶۳)، هیبت پیامبر (ص) مرا گرفت ، بطوری که نتوانستم به ایشان "یا ابة" بگویم و یا رسوا الله خطابشان می کردم.حضرت از من روی گرداند. چند بار به همین ترتیب صدا کردم و او جواب نداد. سپس فرمود: دخترم این آیه درباره تو و خاندان تو نازل نشده است. تو از منی و من از تو هستم. این آیه درباره اهل جفا و تکبر و کسانی که فخر می ورزند نازل شده است. تو "یا ابة" بگو. چون برای قلب من محبوب‌تر و برای پروردگار رضایت‌بخش‌تر است.(۱)
نکته ی در خور توجه این است که ایشان پدرشان را با دو لفظ « ابتا یعنی پدرجان یا ابه  یعنی بابا جون» صدا میکردند. حضرت رقیه سلام الله علیها نیز به پدر بزرگوارشان یا ابه می گفتند که تقریبا معادل پدر قشنگم و یا پدر نازم در زبان فارسی است.(۲)
دخترها با بکار بردن این دو لفظ در واقع از پدرشان دلبری می کنند و با این عمل قلب پدر را تسخیر می کنند. 
متاسقانه این روزها بعضی  فرزندان پدرانشان را به اسم صدا می کنند و این را نشانه ی صمیمیت می دانند ، حال ان که روانشناسان چنین چیزی را رد می کنند. از طرفی دیگر برخی نیز از ان طرف بوم می افتند و پدرشان را با القاب خاصی صدا میزنند و به گمانشان با گفتن حاج اقا و از این دسته کلمات حتی در خلوتشان ،کار کاملا صحیحی انجام داده اند ! حال ان که در سیره اهل بیت فرزندان علاوه بر رعایت کمال ادب و احترام پدرانشان را پدر خطاب می کردند.این بیان لفظ پدرجان یا امثال ان صمیمیت عجیبی بین پدر و فرزند ایجاد می کند. خصوصا که دختران میتوانند الفاظ زیباتری هم در کنار لفظ بابا و پدر بیاورند و دل پدر بیچاره را آب کنند!!
برخی از خانم ها از این مطلب شکایت دارند که همسرشان در خانه گرم و صمیمی رفتار نمیکند! به این خانم ها باید گفت ، دوست عزیز دختر در خانه دارید یا خیر ؟! اگر بگویند بله ، در این صورت جای بسی تعجب است که با وجود دختر هنوز فضای خانواده ی انها گرم و صمیمی نیست !!!
مادران عزیز! بگذارید در گوشی نکته ای به شما بگویم . شاید کمی طنز آلود به نظر برسد اما اگر خوب دقت کنید دستتان می اید که قضیه چیست.
قلب یک مرد قادر است برای چهارزن هم زمان بتپد و جان فدا کند!! 
مادرش ، خواهرش ، همسرش و دخترش .اما ، امان از این اخری که تکمیل کننده ی محبتهای قبلی است و میشود سوگلی قلب مرد!!
پس قدرت محبت دخترانتان را دست کم نگیرید زیرا او بیشتر از هر زنی می تواند بر قلب مرد حاکم باشد! به دخترانتان یاد بدهید که چگونه از پدرشان دلبری کنند و با آوای کودکانه شان بر قلب پدر فرمان روایی کنند. مطمئن باشید در این صورت پدری که عاشق دخترش هست حتی اگر از شما کدورتی به دل داشته باشد، بخاطر دل دخترش هم که شده برای رفع کدورتها قدم بر می دارد و اجازه نمی دهد مطلبی موجب نا ارامی دخترش شود!
پس این مطلب را جدی بگیرید و همین امروز در راستای بهتر شدن روابط دختر پدری ، قدم بردارید و در صورت موفقیتتان میشود گفت که شما یکی از سیاستهای زنانه را به خوبی و هنرمندانه به کار برده اید!
موفق باشید 
ادامه دارد....
« م.یگانه»

۱) http://www.farsnews.com/newstext
و رک: محمد بن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج 3، ص 320، مؤسسه انتشارات علامه، قم، 1379 هـ ق
۲) رک: سید محمد جواد ذهنی تهرانی، مقتل الحسین ( ع) از مدینه تا مدینه

برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مشورت در شوهرداری (۸۱۱ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه) مسائل زناشویی خانم ها (۵۴۹ مطلب مشابه)