سلام

همه ی ما میدانیم تصمیمات از دو حالت خارج نیستند  : تصمیمات عقلی و تصمیمات احساسی

تصمیمات عقلی منشا آن عقل و تصمیمات احساسی از ادراکات حسی مانند شنوایی ، بینایی و ... سر چشمه میگیرد . هر کدام تاثیر بسزایی در سرنوشت و سرگذشت انسانها دارد .

اما تصمیمات و اراده چطور میشود که به یکی از این دو قوه گرایش میکند و به صورت یک فعل و عمل در ما نمایان میشود ؟ چرا موقع ایجاد یک تصمیم عقلی همان موقع به قوه احساس گرایش نداشته یا بالعکس ؟

قوه احساس و قوه عقلی دو قوه متضاد هم در انسان هستند هر کدام که در انسان قدرت بیشتری داشته باشد بر عمل و کردار و سرنوشت ان شخص تاثیر بیشتری دارد .قوه و تصمیمات عقلی شاخه هایی دارد : مشورت کردن ، تفکر ، عبرت گیری از گذشته ، و ...

مطمئنا تقویت قوه عقلی به تضعیف قوه احساس بستگی دارد ( این به معنی ترد احساس در وجود انسان نیست بلکه دور کردن ان از تصمیمات است ) . خواندن سرگذشت ها ، عبرت گیری از تاریخ ، حیا و ... باعث تقویت قوه عقلی میگردد.
اما احساس و تصمیمات احساسی بدترین خطر را برای اینده ما دارد و موسیقی بیشترین سهم را در تشدید احساس آدمی دارد .

همه ما بدون شک حس و حال شنیدن موسیقی مورد علاقمان را میدانیم . از تشدید احساسات درونی تا خیالات و پوچ نگری و ایجاد هوس و گرایش های هوس انگیز ( به لفظ عام عشق ) . و مطئنا با ایجاد و تشدید احساساتمان این در کردار ما تاثیر زیادی میگذارد .از خشم ها و ناصبری ها گرفته تا عاشق شدن ها ( هوس) و تصمیمات اشتباه و ...

یکی از بارزترین نمونه هایی که میتوانم مثال بزنم شکل گیری ازدواج ها در سنین کم و بدون در نظر گرفتن شرایط هست که بعد از ازدواج هم آن دختر و هم پسر به اشتباه خود پی میبرن . قبل ازدواج چشم دختر و پسر نسبت به نواقص طرف مقابل کور میشود و مشکلات را نمیبینند و با شنیدن موسیقی های عاشقانه و ترسیم رویاهای پوچ بعد ازدواج و تشدید احساسات با مخالف به والدین خود و اطرافیان به این ازدواج افشاری میکنن .

موسیقی حالتی اغوا کننده و نگرش هایی با خود دارد که به روح و روان انسان رسوخ میکند .من خود مدتها عاشق موسیقی های کلاسیک و شاهکاری های موزیک غربی بودم ولی الان مدت هفت سال هست که هر نوع موسیقی را ترک گفته ام و تاثیر ترک ان را را کاملا متوجه هستم.

موسقی دقیقا مثل مواد مخدر هست ارامشی مانند مواد مخدر دارد و خماری شبیه مواد مخدر نیز با خود دارد .درک مشکلات و صدمات موسیقی بسیار سخت است و ممکن هست بسیاری از صدمات را به انسان وارد کند ولی باز انسان به تاثیر ان پی نبرد .مقوله موسیقی بسیار مفصل هست و در چند سطر نمیگنجد ولی هر کس طالب واقعیت هست از خدا بخواهد تا واقعیت موسیقی را بهش نشان بدهد .
اینها تجربیاتی شخصی درمورد موسیقی بود بدون آن که نقل قول کسی باشد .
موفق باشید .

"علی جنوب"


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اجتماعی روز جامعه (۶۳۴ مطلب مشابه) خودسازی در دختران (۵۳۷ مطلب مشابه) خودسازی در پسران (۲۳۱ مطلب مشابه)