خانم ها بر اساس مختصات فیزیولوژی که دارن ، یه نوساناتی در محبت کردن شون وجود داره . اصلا بعضی ایام هست ممکنه بدشون بیاد از آقاشون ! خدا این طوری قرار داده . تو اون زمان آقاشون منت شون رو بکشه و آقاشون از در محبت فوق العاده وارد بشه . 

آقا پسرها ببخشن ! این قدر بعضی پسرهای جامعه ی ما نادان هستند ، بعضی وقت ها از ابتدایی ترین اخبار مربوط به زن ها خبر ندارن . خیلی عذرخواهی می کنم که بد صحبت می کنم ،‌ حتی من شده جوونه میاد میگه من با یه کسی دوستم . حالا ازدواجم نیست ، داغوون بهم ریخته ! اعصاب خورد ! میگه دور روزه به من نگاه نمی کنه ! میگه من بدم میاد برو کنار !

حاج آقا این درسته ؟! انگار داره مساله شرعی از من می پرسه ! بهش میگم عزیز من ،‌خانم ها بعضی وقت ها از شوهرشون بدشون میاد ، شما که هیچ کاره ای !!! این یه وضع طبیعیه ،‌ میگه هاااااا می بینم مامانم گاهی اوقات با بابام بد میشه !

کسی توجیه نکرده ، این نوسانات روح زن ،‌اصلا برای مرد لازمه ، امان از مردهایی که یه کمی دختر خانم بار اومدن . می خواد مثل یه دختر خانمی مثلا خانم شون مثل مامان نازشون کنه همیشه ، بابا حوصله ی تو رو نداره الان ، چه کارت بکنه یه کمی برو اون ور تر . بذار نفس بکشه راحت باشه .

مرد الان باید انعطاف داشته باشه . ببنید این مساله ساده ای هستش که من عرض کردم . اینقدر عامل درگیری ها میشه ! بذارید یه روایت بخونم .

امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند که ،‌ خانم ها دو ویژگی دارن ، همون قدر که زیبایی دارن و حجاب باید اون رو بپوشونن ، همون قدر هم خدا بهشون زبان تند و تلخ داده . وقتی این زبان رو به کار گرفتند شما سکوت کنید و عکس العمل نشون ندید . حالا خانم ها دور بر ندارن در ادامه حساب اون ها رو هم می رسیم !

خانم یه دفعه شروع می کنه ناشکری کردن و وقتی ناراحت میشه از شوهرش یه دفعه کلا حذفش می کنه . اصلا تو دو زار برای من ارزش نداری ! این خودش میدونه که این طور نیست ولی الان این جوری خودش رو خلاص می کنه از اون فشار هیجانی . امیر المومنین می فرماید که این خاصیت طبیعی خانم هاست . وقتی خاصیت طبیعی شد ، خانم بدی نیست این جوریه . 

البته خب خانم هر چه خودشون رو به تکامل برسونن ، وضع تغییر پیدا می کنه . ولی مرد کمبود محبت دار رو ببین ! تو چرا قاطی کردی ؟ وقتی خانمت باهات بد برخورد می کنه ، نقش پدری نسبت به دختر سه ساله ی خودش رو باید بازی کنی ؟!خب خب کوچولوی من ، باشه باشه !

نه حاج آقا ! غرور اجازه نمیده ، ما باید ... ! غرور تو اونایی هست که دنبال عشق نیستند دنبال یه چیزهای دیگه هستند که باید در موردشون صحبت کرد . خوبه که خانم ها بد زبانی طبیعی شون رو کنترل کنن . آقا ، بد زبانی طبیعی رو تلقی می کنه به نبودن عشق ! 

اوایل زندگی ،‌ آقا نگاه می کنه خانمش داره تلویزیون نگاه می کنه غرق فیلم شده ، خب اون جا آقایی داره نقش بازی می کنه ، میگه زیاد نگاه نکن داره به غرور من بر می خوره ! حالا نگاه بد همیشه بده فرقی بین زن و مرد نداره . دوباره باید به این آقا پسر آموزش داد که آقا پسر ،‌ این که شما با یه نگاه وا میری ! خانم ها این طوری نیستند ! اون ممکنه از 10 نفر تعریف کنه اصلا ذهنش نره دنبال یه همچین چیزهایی . انگار داره از چوب کبریت تعریف می کنه ! 

شما چه تلقی از خانم ها داری ؟ خانم ها ظرفیتش فرق می کنه با آقایون . حالا شما هم زیاد شلوغش نکن . غیرت خیلی چیز خوبیه نباشه زن از اون مرد بدش میاد ،‌ نبود غیرت در مرد ، اون رو برای زن بی مزه می کنه . البته غیرت اضافه هم اذیت کننده است . 

همه ی این نوسانات باعث میشه که اون عشق خیالی مخدوش بشه . چنین عشقی مخدوش شد ، کینه و نفرت شروع میشه ،‌سر چی ؟ سر چیزهای خیلی ساده که شما بزرگترش رو از رفقا می بینی کینه پیدا نمی کنی . 

یه آقا و خانمی دعوا کرده بودند اومده بودن پیش ما ، گفتند بفرمائید . آقا گفت اول خانم بگه ، خانم شکاست هاش رو کرد . بعد آقا برگشت گفت که ببینید چقدر غیر منطقی صحبت می کنه ؟ گفتم چه اشکالی داره ؟ گفت واقعا ؟! 

گفتم می خوای این خانم مرد باشه و فقط سیبیل نداشته باشه ؟! زن همینه ! اگه زن مثل تو منطق ذهنیش عین تو بود ، حوصله تون سر نمی رفت ؟! 

گفت واقعا این طوریه ؟ گفتم بله ! اصلا دوست داره یه وقتایی از منطق بزنه بیرون . ببینه تو چه جور با اون رفتار می کنی ؟ گفت پس ما هیچ مشکلی نداریم با هم ! من همیشه اصرار داشتم ایشون منطقی باشه . گفتم همیشه غیر منطقیه ؟ گفت انصافا همیشه نیست .  گاهی اوقات ... ! گفتم در اون زمان داره احساساتش رو ابراز می کنه . تو در مقابل احساسات او چه جوری عکس العمل نشون میدی ؟ می خواد آقا ، رعایت نکنه ! وقتی داره غیر منطقی حرف می زنه تو منظورش رو بفهم !

وقتی خانمی می خواد که غیر منطقی صحبت بکنه یه لحظه ای پیش تو ،‌ مبالغه آمیز صحبت بکنه ، تو باید اون رو درک بکنی . خیلی وقتا دختر خانم ها نادونن . واقعا میگم .  نادونه ، خانم آقا رو نمی شناسه ،‌ بنده ازدواج های نزدیک به طلاق فراوانی رو فقط با این سخن حضرت علی علیه السلام درستش کردم که آقا اگه خانمت با تو مبالغه آمیز برخورد کرد اون تو دلش هیچی نیستاااا ! این اون جا لحظه ی رهایی اونه انگار داره شعر میگه ،‌میگه آقا اون شعرو ور میگه ! میگم نه قشنگ نگاه کن ! 

خب از اون طرف می بینید که خانم ها آقایون رو نمیشناسن . میگه چرا داد می زنه ؟ چرا این جوری برخورد می کنه ؟ بابا اینم بیچارگیش یه چیزه . این که خانم ها نقطه ضعفشون محبوبیته ،‌آقایون نقطه ضعفشون مغرور بودنه . اون داد و بیداد می کنه ؟ سر و صدا میکنه ؟ بد خلقی می کنه ؟ بهش بگو سلطان من امر بفرمائید !!! اون میگه آخیییییش ! به تمام خواسته هاش میرسه . آروم میگیره ، میگه به اون سلطنتی که می خواستم رسیدم . 

بابا یه کلمه سلطان من ؟! آره ! من دارم به شما میگم . آقایون مواظب باشید اگه عرضه داشتید و ازدواج کردید ،‌ دل خانم تون رو نشکنید . ظرف ها رو بشکنید ،‌سرش رو بشکنید !!! اما دلش رو نشکنید . دل برای خانم خیلی مهمه . خانم ها ، ان شاء الله ازدواج کردید ،‌یه مرد لایقی شایستگی شما رو پیدا کرد اومد در خونه ی شما رو زد و ازدواج کردید مواظب باشید غرورش رو نشکنید . سرش رو بشکنید ! شیشه ماشینش رو بشکنید ،‌غرورش رو نشکنید .

وقتی بزرگی مردی رو میشکنی دیگه خودت ازش لذت نمی بری ،‌خب البته همه این ها محدودیت داره ،‌شنونده باید عاقل باشه . آقا دیگه شما قرار نیست با غرورت سلطنت بکنی واقعا ! حالا ایشون گفت سلطان من ، شما دیگه جدی نگیر ! پادشاه نشو دیگه . یا خانم با دلش هر کاری که نباید بکنه . من دلم میشکنه هاااا . یالا رو چهار دست پا قرار بگیر من سوار شم ! شما دلت دیگه برای هر چیزی که نباید بشکنه ، شما هم خودت رو کنترل کن . شما می فهمید منظورم چیه . آقا من به خاطر دل خانم هر کاری باید بکنم ؟ من به خاطر غرور مردم هر کاری باید بکنم ؟ نه طبیعتا این ها محدودیت هایی داره . آدم نباید ظلم کنه و ... .

برگردم به اصل مساله . اولین آسیب که وارد دومین آسیب هم شدیم این بود که ، ‌عشق رو به معنای این که ایشون بیاد من یگانه بشم باهاش ، بدون اون نفس نکشم و ... ! یعنی چه ؟ مبالغه آمیز چرا برخورد می کنی ؟ آخه حاج آقا نمیشه من عشق رو خیلی دوست دارم ! 

تو عزیزم کمبود محبت داری ! مامانت به اندازی کافی محبت نکرده ، بابات محبت نکرده ... ! وابستگی زیادی خوب نیست . نه این که بد اخلاقی بکنه ، بد رفتاری بکنه ، بی مهری بکنه بعد بگه که من می خوام متعادل باشم . 

رواشناس های غربی تو آمریکا بررسی کردند ، پایدارترین خانواده ها ، خانواده هایی هستند که با عشق شروع نکردند ، به توصیه ی پدر و مادرهاشون زندگی رو شروع کردند . 70 درصد این جوری بوده ! با یه منطقی شروع کردند . 

دومین آسیبی که بهش پرداختیم اینه که دختر و پسر نسبت به هم نادان هستند . کلید طلایی زندگی مشترک خوب اینه ،

نباید به زن و شوهر بگیم همدیگه رو دوست داشته باشید . محبت در زن و مرد متفاوته . 

مرد بیشتر اطاعت می خواد ، زن بیشتر محبت . 

لذا وزنه ی روابط حقوقی به سمت مرد سنگینی می کنه و وزنه روابط عاطفی به سمت زن تمایل داره .

ما با هم فرق می کنیم . وقتی فرق می کنیم باید فرق ها رو به رسمیت بشناسیم . میگن زن و مرد با هم فرق می کنن ولی فرق ها رو منتقل نمی کنن . منتقل نمی کنن فاجعه میشه . 

خانم ها باید بدونن که وقتی شوهرش اومد خونه باید بهش ابراز عشق بکنه . اول تو باید شروع کنی ، چون قدرتش رو داری . خدا قدرت انعطاف پذیری رو در تو قرار داده . 

خانم گاهی باید نقش مادر رو برای شوهر بازی کنه . شوهر گاهی باید نقش پدر رو نسبت به یه دختر 3 ساله بازی کنه . 

خانم ، تو که می خوای شوهرت محل اتکاء تو باشه ، غرورش رو نشکن . دیگه هیچی براش باقی نمی مونه . آقا ، اگه می خوای خانمت تو رو غرق عاطفه بکنه دلش رو نشکن . اینا به اون معنی نیست که اگه غرور زن رو بشکنی ایراد نداره . دل مردی رو بشکنی ایراد نداره . دارم اولویت ها رو میگم . 

یکی از آسیب های مهم ازدواج در جامعه ی ما اینه که زن و مرد همدیگه رو نمیشناسن . از روایات اهل بیت خبر ندارن . مرد سلطان خانه است ، زن ملکه ی خانه ، مرد خوبه که اطاعت بشه ، زن خوبه محبت بشه ، اینا اولویت ها هستند . 

حالا معناش این نیست که هر چی مرد گفت همون بشه . یه روایت براتون بگم . فرمودند که مرد مومن با مرد منافق تفاوتش اینه که ، مرد مومن به میل خانواده اش غذا می خوره . مرد منافق خانواده اش به میل اون غذا می خورند . گفتند آقا سلطانه نه این که سلطنت بکنه که . اون سلطان باشه و انعطاف داشته باشه . این مزه میده به اهل خونه . 


تایپ شده از روی سخنرانی آقای پناهیان با موضوع ، " نیم نگاهی به آسیب های زندگی مشترک در ایران "
منبع صوت : بیان معنوی

مرتبط:

چرا بعضی از زنان دوست دارند شوهرشون اقتدار داشته باشه و مطیعش باشند

احساس میکنم اگه بخوام مطیع باشم از شوهرم متنفر میشم

مقابل همسرم تبدبل به یه دختر آروم و مطیع میشم

آقایون، ممکنه که از یک زن مطیع، دلزده و خسته بشید ؟



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مشورت در زن داری (۳۳۷ مطلب مشابه) مشورت در شوهرداری (۸۱۱ مطلب مشابه) محبت بین زن و شوهر (۵۱ مطلب مشابه) مسائل زناشویی خانم ها (۵۴۹ مطلب مشابه)