سلام.

وقت تون بخیر.

من شخصاً با ازدواج موقت با رعایت شرایط خاصش مشکلی ندارم و کسی که واقعاً توانایی ازدواج دائم رو نداره این حق مسلم اونه چه آقا چه خانم.

شما در ازدواج موقت هم باید مهریه بپردازید. احتمال اینکه نتونید یک خانم مطلقه رو و مشکلات و گذشته اش رو درک کنید بالاست. احتمال بچه دار شدن تون هست، احتمال پشیمون شدن تون از اینکه چرا نرفتم سراغ کسی که مثل خودم همه چیزش از عشق و ... تجربهٔ اولش باشه و به جاش رفتم سراغ فردی که قبل از من همه چیز یک بار براش اتفاق افتاده. و اینکه با توجه به عرف جامعهٔ ما باید این ازدواج رو دائم از اطرافیان مخفی نگه دارید. احتمال اینکه اگر به هم علاقمند شدید خانواده هاتون مخالفت کنن هست و ...

شاید فکر کنید دارم زیر پوستی شما رو از ازدواج موقت میترسونم. نه ...

تنفر دارم از کسی که عرفی رو که معلوم نیست ساخته و پرداختهٔ کدوم ذهن بیماره بر دستور خدا مقدم می دونه و جای حلال و حرام رو عوض می کنه. ازدواج موقت اگر به جا انجام شده باشه مستحب هم هست ...

امّا به نظر من بهتره قبل از اینکه خودتون رو درگیر پیدا کردن معرف ازدواج موقت کنید، یه کم پرس و جو کنید ببینید دختری هست که با شرایط شما موافق به ازدواج دائم با شما باشه یا نه؟! فراموش نکنید که ازدواج موقت برای مواقعیه که همهٔ راه‌ها رو رفته باشید و تنها و تنها راهی که براتون مونده ازدواج موقت باشه... 

شاید اطلاعات تون کامل باشه ولی پیشنهاد می‌کنم دربارهٔ شرایط عقد موقت سایت‌های اطلاع رسانی مذهبی رو از نظر بگذرونید.

با این حال خیلی از دخترها و خانواده هاشون هستن که شرایط اقتصادی آقایون رو درک می کنن و انتظارات آن‌چنانی ازشون ندارن... اطرافیان شما هم اگر قدرت پرداخت مهریهٔ بالا نداشتن خب نباید قبول می‌کردن... این جور دخترها همون اول دارن خودشون رو نشون میدن امّا پسرها .... به نظرم این جور طلاق‌ها نتیجهٔ تحقیق بسیار ناقص و شناخت بسیار محدود از طرف مقابله! 

مورد سراغ دارم دختر خانوم از همین الآن داره نامزدش رو تهدید می کنه که اگه وقتی ازدواج کردیم، فلان کار رو نکنی یا فلان اجازه رو بهم ندی ازت طلاق می‌گیرم! خب همین اول کاری مشخصه اون دختر تصورش از ازدواج یه زندانه! مشخصه برای چی داره ازدواج می کنه! شکی درش نیست!!! امّا آقا پسر چشمش رو بسته روی حقایق و...

پسری که بتونه با کمترین امکانات همسرش رو دوست داشته باشه و خوشحالش کنه و اون دختر خانوم هم درک داشته باشه و با چشم باز انتخابش رو انجام بده دیگه مجبور به طلاق دادن و طلاق گرفتن نیستن که! 

درک می‌کنم این افکار چرا به ذهن بعضی ها خطور کرده و تا حدودی بهشون حق میدم، امّا مطمئن باشید بخش زیادیش تحت تأثیر محیط و زیرفشارهای مختلف قرار گرفتنه...

عده ای مشکلات مالی دارن و میگن ازدواج موقت می‌کنیم و اگر به هم علاقمند شدیم تبدیلش می‌کنیم به دائم... خب من درست متوجه نشدم که چطور مشکلات مالی شما ممکنه اون موقع حل بشه ولی اگر با یه دختر مجرد نامزد کنید هرگز حل نمی شه؟ از طرفی مگه حتماً باید چند سال با یه نفر زندگی کنید که بدونید به درد هم می‌خورید یا نه؟! 

دوران نامزدی و عقد خب برای همینه دیگه! درسته کوتاه تره ولی وقتی کارشناسی شده جلو برید و شخصیت طرف تون رو کامل بررسی کنید احتمال شکست تون خیلی پایینه. شما حتی اگر هم بخواید با همسر موقت تون مدتی در ارتباط باشید، نتیجه همین میشه، با این تفاوت که در مورد ازدواج موقت هورمون‌ها هم دخیل میشن و به مراتب انتخاب رو غیرمنطقی‌تر می کنن! چون وابستگی پیش میاد به احتمال زیاد. 

وابستگی حاصل از هورمون عشق! چیزی که باعث افزایش آمار طلاق در غرب شده... اول رابطه برقرار می کنن بعد ازدواج می کنن... هورمون‌ها هم در طول زمان کم کم تأثیرش از بین میره و. .. ولی وقتی دختری رو از دور دوست دارید بدون اینکه از جسمش بهره‌ای برده باشید، احتمال غیرمنطقی تصمیم گرفتن تون خیلی کمه.

اتفاقاتی که اطراف تون رخ داده رو کامل تجزیه و تحلیل کنید ببینید اون ازدواج‌ها بر چه مبنا و اساسی شکل گرفتن؟! معاملهٔ بدن با پول بودن یا هوس و علاقه زودگذر یا اشتراک سختی و راحتی بین زوجین و درک متقابل؟ 

ببخشید که این حرف رو می زنم، شما من رو خواهر بزرگترتون بدونید. امّا با وجود اینکه بهتون احسنت میگم بابت حد و حدودی که برای ازدواج موقت قائلید، حس می‌کنم هنوز دید واقع گرایانه و پخته ای نسبت به ازدواج دائم و موقت ندارید و بیشتر ترسیدید تا اینکه منطقی باشید.

ولی اوضاع انتظارات دخترها اونقدرها هم بد نیست که شما فکر می‌کنید... قبلاً هم گفتم، خانوادهٔ من خدا رو شکر از نظر مالی مشکلی نداره امّا پدرم همیشه گفتن و میگن که نهایتاً ۱۴ سکه... یعنی بالاتر امکان نداره بگن. خب! 

من یه نمونهٔ دختر مجرد بدون انتظارات آن‌چنانی هستم. قصد هم دارم وقتی ازدواج کردم، کل درآمدم رو برای هر دو نفر مون بذارم. اصلاً هم قصد ندارم جهیزیهٔ میلیاردی ببرم و عروسی لاکچری بگیرم. برای خونهٔ همسرم هم رؤیاپردازی نمی‌کنم! 

پس مطمئن باشید اگه توی شهر خودتون هم نشد، شهرهای دیگه دخترهای نجیب زیادی هستن که نخوان برای شما کیسه بدوزن! نا امید نشین! خیلی‌ها هستن که مثل شما به زندگی از دیدگاه مادی نگاه نمی کنن و حال و حوصلهٔ طلاق و طلاق کشی رو هم ندارن... فقط یه دل خوش می خوان و کلی محبت دوطرفه! به نظرم الآن بهترین وقت برای انتخاب همسر قانعه چون قناعت خودش رو در شرایط سخت نشون میده نه در رفاه... 

موقعیت الآن موقعیتی نیست که پسر بتونه یک زندگی کامل فراهم کنه پس به خودتون واجب نکنید که من باید بتونم همه چی رو فراهم کنم بعد ازدواج کنم! قدیم خرید خونه و... کار سختی نبود. می‌خریدن، دختر خانوم هم مجبور نبود کار کنه. 

امّا الآن قضیه فرق می کنه. یا باید انتظارات پایین باشه یا اینکه دوتایی کار کنن.

به هر حال قبل از اینکه یک راست برید سراغ ازدواج موقت، یه کم پرس و جو برای دائم بد نیست.

موفق باشید.

"Eliza"

برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل پسران جوان (۱۵۳۹ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه)