:  خانم ها ی جوان تخمک شان را  فریز کنند./اگر خانم‌ها سلول‌های بنیادی خون قاعدگی‌ خود را ذخیره کنند، در آینده می‌توانند از آن برای باروری، کاهش عوارض یائسگی و حتی درمان برخی بیماری‌ها استفاده کنند./ آقایان می‌توانند با مراجعه به مراکز  برای فریز اسپرم اقدام کند.

جنین‌شناس و رئیس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، گفت:  توان باروری ما به دلایل مختلف، از جمله عوامل بیولوژیک، عوامل محیطی، بیماری‌ها و...، ممکن است در معرض کاهش یا آسیب باشد. عامل سن یکی از عوامل تعیین‌کننده در قدرت باروری افراد به‌ ویژه خانم‌ها است‌. ، بسیار مهم است که خانم‌هایی که در آینده قصد فرزندآوری دارند و فعلاً به هر دلیل امکان ازدواج یا بچه‌دار شدن را ندارند، در سنین طلایی باروری خود، یعنی در سنین ۲۵ تا ۳۵ سالگی برای فریز تخمک اقدام کنند. زیرا پس از ۳۵ سالگی توان باروری، یعنی تعداد و کیفیت تخمک‌ها رو به کاهش می‌رود.

وی افزودالبته مردان نیز باید مراقب باشند چون: پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که افزایش سن باعث کاهش کیفیت اسپرم و افزایش خطر بروز ناهنجاری‌ها و بیماری‌های ژنتیکی در فرزند می‌شود. بنابراین، با افزایش سن آقایان اگرچه تولید اسپرم متوقف نمی‌شود، اما کیفیت اسپرم‌ها کاهش می‌یابد و خطر بروز اختلالات کروموزومی در اسپرم و در نتیجه، ناهنجاری در جنین افزایش می‌یابد.در مورد آقایان، از تکنیک فریز اسپرم استفاده می‌کنیم. یعنی آقا می‌تواند با مراجعه به مرکز و دادن نمونه مایع منی، برای فریز اسپرم اقدام کند.

در پژوهش‌های انجام‌شده، سلول‌های بنیادی خون قاعدگی‌ به تخمدان‌های خانم‌هایی تزریق شد که پاسخ تخمدانی ضعیفی دارند و نتایج آن بسیار مثبت بود؛ سیکل‌های قاعدگی و تخمک‌گذاری این خانم‌ها به حالت عادی برگشت و حتی برخی از آنها توانستند به طور طبیعی باردار شوند.علت ناباروری برخی از خانم‌ها داشتن اندومتر نازک است که مانع لانه‌گزینی جنین می‌شود و استفاده از سلول‌های بنیادی خون قاعدگی‌ می‌تواند به تقویت این بافت کمک کند

اگر خانم‌ها سلول‌های بنیادی خون قاعدگی‌ خود را ذخیره کنند، در آینده می‌توانند از آن برای باروری، کاهش عوارض یائسگی و حتی درمان برخی بیماری‌ها استفاده کنند.


منبع خبر: خبرگزاری مهر- خبر انلاین

https://www.khabaronline.ir/news/1432334


پیشنهاد:

زمان دقیق انعقاد نطفه

تجربیات شما در مورد بارداری با روش های IVF و IUI ؟

سه ماه دیگر قصد بارداری دارم

دو سوال شیوا در مورد بارداری

نشانه های سلامت جنسی زن و شوهر برای بارداری

میترسم از اینکه بارداری خوبی نداشته باشم



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
بارداری و زایمان (۱۱۳ مطلب مشابه) در مورد رانندگی (۱۶ مطلب مشابه)