سلام وقت همگی بخیر

من یه پسر 20 ساله ام و دانشجوی ترم 3 . خدا رو شکر قبلا همیشه به خاطر تحصیل و کنکور خانواده منو از تکنولوژی و ابزار های فضای مجازی دور نگه داشتند .برای همین هم شاگرد اول مدرسه در تمام ادوار بودم و کنکورم رو هم خوب دادم. همیشه پسری اهل مطالعه و کتاب خوان هم درسی و هم غیر درسی بودم. تا اینکه بعد از کنکور، چون کنکور رو خوب داده بودم، از خانواده ام خواستم یه گوشی هوشمند و لپ تاب واسه م بخرند. چون دیدم همه ی دوستام از این ها دارند و من ندارم.

بعد از این ماجرا من به تکنولوژی به شدت وابسته شدم تا حدی که گوشی جزئی از دستم شده و همیشه تو دستمه و بی خود و بی جهت تو تلگرام و اینستاگرام و واتس اپ می چرخم حتی بدون اینکه کار خاصی انجام بدم، بی خودی چت هامو با دیگران میخونم، میرم آنلاین آفلاین بودن دیگران رو می بینم، عکس های پروفایل شون رو چک میکنم. میرم بی خودی و از رو فضولی کامنت های دیگران رو میخونم تو پست های مختلف. انگار چشم هام به صفحه گوشی اتصالی داره.

اصلا شرایط جوریه که صبح که از خواب پا میشم اول سراغ گوشیم رو میگیرم و دنبال گوشیم میگردم. همه جا گوشیم رو با خودم میبرم حتی توی دسشویی هم با گوشی ور میرم.

این فرایند رو حتی همزمان با کار های دیگه هم انجام میدم. سر کلاس دانشگاه میرم ته کلاس میشینم که اینستا چک کنم. حتی وقت هایی که مجبورم جلو بشینم و مجازی چک نکنم، دستم هی میره سمت گوشی به بهانه ساعت نگاه کردن!

انگار یه تیک رفتاری دارم. دیگران وقتی این رفتارهای منو میبنن فکر میکنند من با افراد زیادی چت میکنم و دوست دختر دارم. در حالی که اصلا اینطوری نیست و من فقط اعتیاد به مجازی دارم.

حتی اعتیاد به تکنولوژی گاهی اوقات با لپ تاب هست. یعنی میشینم با لپ تاب بیخودی سایت های مختلف رو میگردم، قیلم های تکراری رو مبیبنم. یعنی مثلا این اواخر نشستم جومونگ رو برای هزارمین بار دیدم. لپ تاب رو کردم آرشیو صدا و سیما و میشینم فیلم های تکراری میبینم. حتی جالب باشه همزمان با فیلم میشیینم اینستا چک میکنم. تعجب آور تر اینه پول میدم برم سینما فیلم ببینم ولی همزمان با فیلم سرم تو گوشیه.

من دو سالی میشه که این اعتیاد رو شدیدا دارم، در این مدت نه تونستم مهارتی در خودم به وجود بیارم و تقویت کنم و نه کتاب زیادی بخونم. در حالی که میتونستم کلی مهارت بدست بیارم و کلی کتاب بخونم ولی اصلا به خاطر اعتیادم نتونستم. یعنی میام ده خط از کتاب رو بخونم، یهو دستم میره سمت گوشی

این اتفاقات حتی زمان های امتحان و درس رو هم تحت تاثیر قرار داده و باعث لطمه شدید به درسم شده توی این مدت دانشجویی هم جزء دانشجو های ضعیف کلاس بودم و همیشه به سختی از مشروط شدن فرار کردم.

برای ترک این اعتیاد هم چند باری اقدام کردم ولی موثر نبوده، چند بار اینستا رو دی اکتیو کردم ولی بعدش به تلگرام و لپ تاب چشم هام اتصال کرد. بعد 10 روز هم اینستا رو اکتیو کردم چون نمیتونم تحمل کنم دوری از فضای مجازی رو. بار ها گوشی رو کنار گذاشتم، ولی دوباره بعد چند روز رفتم سمتش. 

ممنون میشم راهنماییم کنید


مرتبط:

راه اندازی اینترنت ملی چه توجیهاتی داره؟

قطعی اینترنت چقدر زندگی تون رو دچار تغییر کرده؟

عصر ارتباطات یا عصر انزوا؟

چی میشه که یه پسر یه دفعه فضای مجازی رو کنار میذاره؟

چه جوری وابستگی و عادتم رو به اینترنت کم کنم؟

دختری هستم که معتاد اینترنت شدم

به چت کردن با پسران معتاد شدم

اعتیادی به نام گوشی های هوشمند و گروه های اجتماعی

دو سال هست که به چت اعتیاد دارم



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل پسران جوان (۱۵۳۹ مطلب مشابه) فرهنگ حضور در فضای مجازی (۱۳ مطلب مشابه)