← مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)
- ۴۰۰۷ بازدید توسط ۲۸۰۴ نفر
- پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۳ - ۱۰:۰۳
اقای علوی شما طرفدار صیغه هستی هیچ اشکالی نداره زندگی و راه و روش خودت و تو باید در مقابل عملت پاسخگو باشی
اما برای دیگران روش پافشاری نکن برادر من دختر و پسر ها رو درس عبرت نکن
وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ کِتابَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ أُحِلَّ لَکُمْ ما وَراءَ ذلِکُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِکُمْ مُحْصِنینَ غَیْرَ مُسافِحینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَریضَةِ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیماً حَکیماً (24)
وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلاً أَنْ یَنْکِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ مِنْ فَتَیاتِکُمُ الْمُؤْمِناتِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإیمانِکُمْ بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَناتٍ غَیْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ فَإِذا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَیْنَ بِفاحِشَةٍ فَعَلَیْهِنَّ نِصْفُ ما عَلَى الْمُحْصَناتِ مِنَ الْعَذابِ ذلِکَ لِمَنْ خَشِیَ الْعَنَتَ مِنْکُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَیْرٌ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ (25)سلام آقای علوی...
1/ببخشید شما خودتون صیغه را تجربه کردین؟ چند بار؟
2/اگر شما چند بار صیغه را تجربه کردین؛ آیا حالت دلبستگی و محبت بین شما و اون خانم به وجود نیامده؟
3/آیا بعدا ازدواج می کنید؟
4/ آیا اگر ازدواج کنید می توانید خانومتون را با خانم های قبل مقایسه نکنید؟
5/ آیا اگر برای صیغه ضرورت تعیین نشود به نظر شما موجب تنوع طلبی در آقایون نمی شود؟
آیا سبب نمی شود همین جوری مردها تا خانومشون یکم پیر شد برن با یه زن دیگه همبسر بشن و خانومشون براش جذابت نداشته باشه؟
6/ در شرایط عادی جامعه(مثلا وقتی جنگ نیست و...) تعداد خانم ها و آقایون برابر هستند. آن وقت اگر یک مرد به جز خانومش با یک زن صیغه کند آقایون دیگه چی؟ اگر پسرهای مجرد با خانم ها ی متعدد صیغه کنند آن وقت دخترای مجرد که منتظر خواستگار هستند چی؟
7/ببینید من حکم شرعی متعه را قبول دارم ها! ولی می گم باید شرایط را سنجید و نمیشه همین طوری برای هر کسی تجویز کرد... و همه چیز باید در حد اندازه خودش استفاده بشه .نه مثل آب خوردن... باید حساب و کتاب داشته باشه...
8/راستی شما عشق و محبت واقعی را قبول دارید؟ اصلا به عشق اعتقاد دارید؟
اگر بله عشق هیچ وقت موقتی نیست. دائمی هست.... دل می تواند عاشق یک نفر شود.....
براتون آرزوی خوشبختی می کنم... فقط خواهشی ازتون دارم که حتما با دختری ازدواج کنید که همین تفکرات شما را داشته باشد... چون در غیر این صورت فقط عذاب می بیند و بچاره واقعا گناه دارد....
موفق باشید
9/ این سوال هم جا ماند...
شما می دانید خانمها از نظر احساسی عاطفی هستند؟ می دانید لطیف هستند؟ می دانید وقتی با کسی محرم می شوند به او دل می بندند؟ می دانید دل دارند؟
اگر خانمی صیغه موقت کرد و مدت صیغه تمام شد؛می دانید چه ضربه روحی به او می خورد؟ آیا فکر می کنید مثلا یه چند وقت صیغه می شه و بعدش تمام... نه برادر دلبسته می شه... دلش می شکنه... تحمل دوری از اون آقا را نداره...
شما می دانید خانم ها از عشق به میل جنسی می رسند؟ یعنی وقتی می توانند با طرف رابطه ج برقرار کنند که او را دوست داشته باشد...
اون وقت دوست داشتن را چه به موقتی بودن؟
به نظر من رایج شدن صیغه به شکست عشقی و ضربات روحی در دختر و پسر به خصوص به دختران می شود....
صیغه در حد ضرورت مثلا واقعا وقتی راهی نیست و موجب می شود که گناهی صورت نگیره... مثلا زنا صورت نگیره و فرد راهی ندارد خوب هست ولی رایج شدنش اصلا خوب نیست. اصلا!!! بی حساب و کتاب نمیشه برادر عزیز که...
لطفا یکم بیندیش...
معذرت
آقای نجفی آیا در ازدواج جذابیت جنسی تو خواستگاری مهمه؟ چه طوری باید درنظر گرفته بشه؟
برای دختر و پسر چه تفاوتی داره؟
مثلا پسرها می فهمند که خانم جذابیت جنسی داره براشون؟ یعنی با افزایش جلسات خواستگاری میل جنسی دارند نسبت به اون خانم؟
دخترها چی؟ مثلا من شنیدم بعضی دخترها برای پذیرش خواستگارشون تردید می کنند و می گن مثلا نسبت بهش کشش جنسی ندارند. منظورشون چیه؟
میشه در این مورد توضیح بدین؟
جالبه اصولاً همه ی احادیث شما معتبره و احادیث دیگران که از منابعی که بسیار دانششون در زمانه ی علوم دینی بیشتره نامعتبر؟
من فقط سوالم اینه: چرا "نومن ببعض و نکفر ببعض؟"
سلام
آقای علوی بحث من اصلاً بحث دینی قضیه نیست، حکم خدا رو می پذیرم. بحث سر عرف شدن مسئله هست که شما فرمودید. من سه تا ایراد به صحبتتون دارم.
1-اینکه مرد به بکارت حساس نباشه، میدونید که بکارت از شروط عقده و اگر دختر باکره نباشه و بگه باکره ام مرد میتونه عقد رو باطل کنه. برداشت من اینجا اینه خداوند هم میدونستند برای مردان زیادی این موضوع اهمیت داره و تمام قوانین مطابق فطرت ماست، پس حرف شما مبنی بر عادی شدنش صحیح نیست، جوامع غزبی هم از فطرتشون فاصله گرفته اند. حالا این وسط کی ضرر میکنه؟ مشخصاً دختری که حلال خدا رو انجام داده اما هنگام ازدواج دائم موقعیتهای بیشماری رو به خاطر همین موضوع باید از دست بده، دین اسلام ضرر رو به هیچ عنوان نمی پذیره.
2-شما فرمودید چه اشکالی داره ازدواج دائم کمرنگ بشه؟ اولا ازدواج موقت برای دختران باکره مکروهه و صیغه ی غیرمدخوله هم به شرط اذن پدره، که بگید کدوم پدری حاضر به این کار میشه؟ بنابراین پسرهای جوان با زنان بیوه ازدواج موقت می کنند و از شانس ازدواج دائم تعداد زیادی از دختران کاسته میشه؟ این دخترا این وسط چیکار کنن که نه فرصت ازدواج دائم رو دارند نه اذن پدر برای ازدواج موقت؟ فقط دخترها باید عفت پیشه کنند؟
3-و این یکی واقعا مهمه. خودتون هم اشاره کردید تولید نسل بیشتر در ازدواج دائمه، در شرایطی که مقام معظم رهبری شیعیان رو به افزایش جمعیت شیعه و تولد فرزندان بیشتر ترغیب می کنند می دونید با ترویج ازدواج های مخفی چی به حال جمعیت شیعیان میاد؟
آقای علوی چرا جواب چند سوال از جناب علوی و سوالی دیگر از جناب علوی را ندادین؟
سوالاتش خیلی خوبه.....
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنِّی لَأُحِبُّ لِلرَّجُلِ أَنْ لَا یَخْرُجَ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَتَمَتَّعَ وَ لَوْ مَرَّةً وَ أَنْ یُصَلِّیَ الْجُمُعَةَ فِی جَمَاعَةٍ.
امام صادق(ع) فرمود: من دوست دارم که مرد از دنیا نرود تا اینکه متعه کند ولو اینکه یکبار باشد و در نماز جمعه شکرت کند.
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: یُسْتَحَبُّ لِلرَّجُلِ أَنْ یَتَزَوَّجَ الْمُتْعَةَ وَ مَا أُحِبُّ لِلرَّجُلِ مِنْکُمْ أَنْ یَخْرُجَ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَتَزَوَّجَ الْمُتْعَةَ وَ لَوْ مَرَّةً.
امام صادق(ع) فرمود: متعه کردن برای مرد مستحب است و من دوست ندارم مردی از شما از دنیا برود؛ تا اینکه متعه کند ولو یکبار.
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ لِی تَمَتَّعْتَ قُلْتُ لَا قَالَ لَا تَخْرُجْ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى تُحْیِیَ السُّنَّةَ.
امام صادق(ع) به محمد بن مسلم میفرماید: تا کنون متعه کرده ای؟ محمد میگوید خیر. امام(ع) میفرماید: تا سنت را احیاء نکرده ای از دنیا نرو
عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِیِّ قَالَ: قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع تَمَتَّعْتَ مُنْذُ خَرَجْتَ مِنْ أَهْلِکَ قُلْتُ لِکَثْرَةِ مَا مَعِیَ مِنَ الطَّرُوقَةِ أَغْنَانِی اللَّهُ عَنْهَا قَالَ وَ إِنْ کُنْتَ مُسْتَغْنِیاً فَإِنِّی أُحِبُّ أَنْ تُحْیِیَ سُنَّةَ رَسُولِ اللَّهِ ص.
اسماعیل بن الفضل میگوید: امام صادق(ع) به من فرمود: از زمانی که از نزد خانواده ات خارج شده ای متعه کرده ای؟ اسماعیل میگوید: بخاطر کثرت روابط جنسی ای که دارم نیازی به این کار ندارم و خدا مرا بی نیاز کرده است. امام(ع) میفرماید: هر چند نیاز نداری؛ اما متعه کند چون دوست دارم سنت رسول الله(ص) را احیاء کنی.
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمُتْعَةِ فَقَالَ إِنِّی لَأَکْرَهُ لِلرَّجُلِ الْمُسْلِمِ أَنْ یَخْرُجَ مِنَ الدُّنْیَا وَ قَدْ بَقِیَتْ عَلَیْهِ خَلَّةٌ مِنْ خِلَالِ رَسُولِ اللَّهِ ص لَمْ یَقْضِهَا.
بکر بن محمد میگوید: از امام صادق(ع) در مورد متعه سوال کردم. امام(ع) فرمود: خوش ندارم و اکراه دارم که مرد مسلمانی از دنیا برود و سنتی از سنتهای رسول الله(ص) باقی مانده باشد که او انجام نداده باشد.
قَالَ الصَّادِقُ ع إِنِّی لَأَکْرَهُ لِلرَّجُلِ أَنْ یَمُوتَ وَ قَدْ بَقِیَتْ عَلَیْهِ خَلَّةٌ مِنْ خِلَالِ رَسُولِ اللَّهِ ص لَمْ یَأْتِهَا فَقُلْتُ فَهَلْ تَمَتَّعَ رَسُولُ اللَّهِ ص- قَالَ نَعَمْ وَ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَةَ وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِیُّ إِلى بَعْضِ أَزْواجِهِ حَدِیثاً- إِلَى قَوْلِهِ ثَیِّباتٍ وَ أَبْکارا
راوی میگوید: امام صادق(ع) فرمود: من خودش ندارم و اکراه دارم که مردی بمیرد و سنتی از سنت های رسول الله(ص) باقی ماند باشد که انجام نداده باشد. سپس راوی میگوید: به امام(ع) عرضه داشتم: آیا رسول الله(ص) نیز متعه کرده بود؟ امام(ع) میفرماید: بله و آیات ابتدایی سوره تحریم را قرائت کردند.[کنایه از اینکه شأن نزول این آیات متعه رسول الله(ص) بوده و آن راز که یکی از همسران به آن همسر دیگر گفته است این بوده که رسول الله(ص) متعه کرده است.]
سلام
آقای علوی میتونم بپرسم چرا جواب سوالات من رو ندادید؟ بی منطق بود یا حاوی توهین؟!
وقتی کلید یک بحث رو می زنید موظفید پاسخگوی بازخوردها هم باشید.
سلام
البته من که پاسخ سوالات قبلیم رو نگرفتم اما...
به جز مقام معظم رهبری سایر مراجع تقلید هم حکمی صادر نکردند، آیا اونها هم مصلحت ندونستند؟یا متوجه ضرورت نشدند؟! از شرایط مرجع تقلید شجاعته و وقتی آمار به قول شما تا این حد تکان دهنده ست حکمی رو برای مصلحت محفوظ نگه نمی دارند.
اینکه افراد دلشون چی میخواد مجوز اجرای هیچ حکمی نیست. می بینید که، تعداد زیادی آزادی میخوان، بدحجابی میخوان، بی بند و باری میخوان! زنهای زیادی فساد اخلاقی دارند، آیا نعوذ باالله باید حکم کنیم پس آزادند؟ شاید این به قول شما خصیصه کثره الطروقه مردان سبب بشه طمع زن شوهردار کنن، باید هرچی خواستن بهشون بدیم که لذت ببرن؟! حرفهاتون در بسیاری از زمینه ها تخصصی نیست. اینکه فرمودید کثرت رابطه جنسی برای زن ضرر داره، اتفاقا دقیقا بر عکسشه و برای مرد ضرر داره. اگر بن بر طبیعت مرد حکم صادر می کنید که حکم باید برعکس می بود؟ این زن هست که دیرتر ارضا میشه، زن هست که چندین بار متوالی به اوج لذت میرسه، این مرد هست که پس از ارضا تا ساعتها آمادگی برای رابطه مجدد نداره. در همین وبلاگ بگردید و آمار شکایت خانومها از کمرنگ بودن روابط شوهرانشون رو بخونید تا متوجه بشید.
به هر حال، احکام اسلان ضامن سلامت و آرامشه و اگر کسی در زندگیش نیاز به آرامش میکنه و خداوند اون مودت و رحمت رو توسط همسرش بهش بخشیده نیازی نیست این آرامش رو بر هم بزنه! این حکم خدا هم در مواقع لزوم اجرا بشه، حلال خداست، واجب خدا که نیست. اینقدر زنان و مردان ما رو بی ایمان جلوه ندید. از دل همین مردم جوشیدند کسانی که موقع جنگ اونطور جانفشانی کردند و مادرهای شهدا همین زنان بودند که بعضیهاشون شوهر و چندین فرزندشون رو راهی میدون کردند برای احیای دین خدا. این مردم هنوز هم منتظر یک اشاره ی رهبرشونند تا...
دیدید که، به جز خانومها کم نبوند آقایونی که مخالفتون بودند. کسی که از اجازه خدا برای لذت حلال خودش استفاده نمیکنه، حتما به لذت و آرامش بزرگتری دست پیدا کرده که حاضر نیست عوضش کنه.
یا علی
«کسانی که مالک شهوت خود نباشند، مالک عقل خود نخواهند بود.»
الحدیث، جلد دوم، ص316
امام علی (علیه السلام) فرمودند:
«آن کس که در شهوات، تند روی کند، آفات و بلا نیز با سرعت بسوی او می شتابد.»
الحدیث، جلد دوم، ص213
مام صادق (علیه السلام) فرمودند:
«دورترین فاصله از خداوند برای آدمی موقعی است که همانند حیوان جز پرکردن شکم و ارضاء شهوت، همت و هدفی نداشته باشد.»
الحدیث، جلد دوم، ص209
سلام
جناب علوی رهبر حکمی صادر نمی کنند چون ممکن است مردم اطاعت پذیری نشان ندهد؟! در اسلام دفاع از سایر مسلمین بر هر مسلمانی واجب است. فکر نمی کنید شاید مسلمین زیادی که در جهان درگیر جنگ و خونریزی هستند نیاز به کمک ما داشته باشند و رهبر به این دلیل که مردم اطاعت نکنند حکم جهاد نداده اند؟ نمیخواهید به کمکشان بشتابید؟ بله حق با شماست، در خیلی از امور مردم توجه نمی کنند، نمونه اش خود شما که می فرمایید چه اشکالی دارد حتی اگر همه ازدواج موقت کنند و کسی سراغ ازدواج دائم نرود؟ و تولید نسل شیعه را بی اهمیت می دانید.
من هم عرض کردم اگر شما فکر می کنید حکمت حدیث را فهمیده اید که چون رابطه جنسی زیاد برای زن ضرر دارد مرد باید برود متعه کند تا روابط جنسی اش زیاد باشد اینطور نیست و خطر زیاد بودن آن برای مردان بیشتر است و به قلب مردان آسیب می رساند.
بوعلی سینا می گوید : منی، مایه حیات و قوت جان شماست. پس در جماع رعایت حد اعتدال باید کرد .
امام صادق علیه السلام می فرمایند: حلالی لذت بخش تر از همبستر شدن با همسر نیست، ولی زیاده روی در این امر نارواست، میانه روی در آمیزش سلامت آدمی را می افزاید و عمر را زیاد می کند. همچنین آن حضرت می فرمایند: من اراد البقاء و ... فلیقل غشیان النساء، کسی که عمر بیشتری می خواهد، باید با همسرش کمتر آمیزش کند.
شما جوری فرمایش می کنید انگار مردان متاهلی که نیازی به متعه کردن نمی بینند و با همسرشان به آرامش رسیده اند مرتکب حرام شده اند و این احساس آرامش کاذب است! نخیر، اتفاقاً همسر خودم بارها بهم گفته بعد از ازدواج که به آرامش رسیده و فکر و ذهنش از درگیری های جنسی آزاد شده فرصت بیشتری برای ارتباط به خدا و انجام اموری که دین اسلام به اونها سفارش کرده پیدا کرده. من نگفتم اگر کسی آرامش ندارد به دستورات الهی عمل نکرده، بلکه گفتم اگر کسی آرامش دارد به دستورات الهی عمل کرده است. هیچ گناهکاری دارای آرامش نیست و همیشه احساس پوچی می کند، اما خداپرستان واقعی حتی در مصیبتها ردپای خدا رو می بینند و قلبشون آروم میگیره.
سلام
بوی یاس عزیز منظور منم همینه، اگر ترویج ازدواج موقت ضرورته، ترویج فرزندآوری هم ضرورته، حفظ حجاب هم ضرورته. نمیشه اونقدر به یکیش بها بدیم تا موارد دیگه رو دچار خطر کنیم. اگر بی انصاف نباشیم افرادی که به فرمان رهبر لبیک گفتند کم هم نبودند. رهبر فرمودند شرایط ازدواج دائم جوانها رو فراهم کنید. با ازدواج این همه جوان دم بخت خب مسلماً آمار تولد فرزندان هم رشد میکنه، علاوه بر سایر فواید جسمی و روحی که در ازدواج هست. اما اینکه بگیم نه، ازدواج موقت را واجب کنیم که پسرها به جای تلاش برای تشکیل خانواده صیغه کنند و به قول آقای علوی اگر سراغ ازدواج دائم نرفتند هم اشکالی نداشته باشد و دخترهای بیچاره ی در شان همین پسرها هم گوشه ی خونه بنشینند و عفت پیشه کنند (که متاسفانه تعداد زیادیشون به راههای نادرست کشیده می شوند) آیا دوای مشکل جامعه ست؟
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سئوال جمعی از استادان و فضلای حوزه علمیه قم در زمینه مرجعیت آقای صانعی اعلام کرد : آقای صانعی فاقد ملاک های لازم برای تصدی مرجعیت است
از این رو گروه اجتماعی « فردا » با توجه به درخواست کاربران خود و پاسخ به شبهات ایجاد شده در مورد تقلید از آیت الله صانعی در تماس با دفتر مراجع نظرات دیگر آیات عظام را در این خصوص جویا شد.
به گزارش « فردا » دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به این موضوع رجوع به یکی از مراجع تقلید و نظر این مراجع را در این خصوص یادآور شده است .
همچنین دفتر آیت الله سیستانی با اشاره به اینکه جامعه مدرسین مرجع تشخیص صلاحیت مراجع نیست گفت : در این موارد نظر شخص مقلد ارجح است اما دفتر آیت الله سیستانی ابتدا شخص آیت الله سیستانی را اعلم برای مرجعیت می داند و بعد از ایشان نیزآیت الله وحید خراسانی را معرفی می نماید.
آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید نیز ادامه تقلید از آیت الله صانعی را بلامانع عنوان کردند.
در پاسخ دفتر آیت الله نوری همدانی درباره این موضع نیز آمده است : به سادگی نمی توان صلاحیت یک مرجع تقلید را زیر سوال برد اما اگر شخص مقلد با تحقیقات از آیت الله صانعی پیروی می کند می تواند ادامه دهد تا زمانی که فسق مرجع مورد نظر اثبات شود.
همچنین در پی تماسی که با دفتر آیت الله مکارم شیرازی گرفته شد اعلام گردید : در ادامه پیروی از آیت الله صانعی ایرادی وارد نیست و همانطور که امام خمینی دیدگاههای سیاسی آیت الله منتظری را مردود می دانستند اما به مرجعیت ایشان خللی وارد نشد و ایشان هم چنان مقلدانی داشتند در موضوع آیت الله صانعی نیز به همین گونه برخورد شود.
دفتر آیت الله وحید خراسانی نیز عنوان کردند که در این باره نمی توانند نظر دهند و از اعلام نظر خودداری کردند ولی در عین حال خواستار تماس با دفتر مقام معظم رهبری شدند.
در پایان نظر آیت الله جوادی آملی نیز در این خصوص توسط دفتر ایشان به این صورت اعلام شد : در این موضع تشخیص به عهده خود مقلد است و اگر قول و حرف جامعه مدرسین برای مقلد حجت است باید از پیروی از آیت الله صانعی برگردد.
بیانیه مجمع روحانیون مبارز درباره آیت الله صانعی
مجمع روحانیون مبارز در پی اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره مرجعیت آیت الله صانعی بیانیه ای صادر کرد.
به گزارش ایسنا در این بیانیه آمده است :
بسم الله الرحمن الرحیم
الفقها امنا الرسل ...... پیامبر اکرم (ص )
در پی حوادث اخیر و اظهارنظرهای بعضی از روحانیون درباره صلاحیت مرجعیت حضرت آیت الله صانعی لازم می دانیم به اطلاع متدینان و مومنان عزیز برسانیم که معظم له به لحاظ فقهی مورد تایید حضرت امام خمینی (س ) بوده اند و آن حضرت درباره ایشان فرموده اند : « من آقای صانعی را مثل یک فرزند بزرگ کرده ام این آقای صانعی وقتی که سالهای طولانی در مباحثی که ما داشتیم تشریف می آوردند ایشان بالخصوص می آمدند با من صحبت می کردند و من حظ می بردم از معلومات ایشان . و ایشان یک نفر آدم برجسته ای در بین روحانیون است و یک مرد عالمی است و متوجه مسائل است و مخالف این انحرافاتی که در این کشور موجود بوده است از قبیل منافقین ـ نمی دانم ـ و غیره و ایشان مخالف سرسخت آنهاست . » (صحیفه امام جلد 17 صفحه 231 )
در ادامه این بیانیه آمده است : عدالت و اخلاص آیت الله صانعی مورد تایید عالمان برجسته حوزه های علمیه و خیل عظیمی از مقلدان بوده و هست و ایشان دهها سال است که به عنوان استاد برجسته فقه آل محمد(ص ) در حوزه علمیه قم شاگردان فاضل و متعهد زیادی را تربیت نموده اند و از زمانی که به عنوان مرجع تقلید در جامعه اسلامی ایران مطرح گردیدند همواره بر مقلدان ایشان افزوده شده است و امروز جای هیچگونه تردیدی در مرجعیت ایشان نیست و این مرجعیت با بیانیه یک گروه مورد پذیرش مقلدان قرار نگرفته است که با بیانیه گروهی دیگر از اعتبار بیفتد.
در پایان این بیانیه آمده است : عالمان برجسته حوزه های علمیه همواره بر حفظ حرمت مراجع بزرگ تقلید تاکید داشته اند. مجمع روحانیون مبارز نیز انتظار دارد که گروه های سیاسی در کشاکش منازعات گروهی نهاد مقدس مرجعیت را دستخوش اینگونه اختلافات نکنند که مطمئنا به نفع حوزه های علمیه مراجع عظام و جامعه متدین کشور نیست .
بیانیه مجمع مدرسین درباره تصمیم اخیر جامعه مدرسین
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره تصمیم اخیر جامعه مدرسین مبنی بر اعلام عدم صلاحیت مرجعیت آیت الله صانعی بیانیه ای صادر کرد.
به گزارش ایسنا در بخشی از این بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از سرمایه های اجتماعی حوزه و در عین حال تصمیم اخیر آن موجب تعجب خوانده شده و آمده است : اظهارنظر اخیر درباره مرجعیت شخصیتی صورت می گیرد که پس از سالها تدریس خارج فقه و اصول افتا و نشر رساله عملیه و اعزام بعثه به حج و تقسیم شهریه و با سابقه تصدی دو سمت از سوی امام راحل (قدس سره ) که موقوف بر اجتهاد و عدالت است به عنوان مرجع تقلید از سوی عده ای از مومنان پذیرفته شده و حتی گواهی تایید ایشان ملاک احراز اجتهاد برخی از مقامات جمهوری اسلامی بوده است .
سنت سلف صالح و سیره مستمر حوزه های علمیه همواره روندی مردمی برای رجوع به مراجع عظام بوده است . عالمان و فقیهانی که با تدریس و تالیف و پرورش شاگردان در ساحت علمی حضور می یابند کم کم در ارتباطات خویش با مردم شناخته شده و مومنان پس از فحص و تحقیق از متخصصان فن و مورد اعتماد به عنوان وظیفه شرعی مرجع تقلید خود را شناسایی و از وی تقلید می کنند. سابقه نه چندان دور نشان داده است معرفی هایی که از سوی نهادها و تشکل هایی با صبغه سیاسی صورت گرفته است چندان موثر نبوده و نیز تجربه نشان داده عده زیادی از مردم به مراجع تقلید خارج از فهرست های ارائه شده مراجعه کرده اند.
در ادامه این بیانیه آمده است : موقعیت مرجعیت مثل مناصب حکومتی نیست که شخص گروه نهاد و تشکلی برای خود حقی در نصب و عزل آن قائل باشد. در جایی که امام راحل (قدس ) شناخت افراد واجد صلاحیت برای نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری را وظیفه شخصی معرفی می کند و می فرماید « معرفی گروه ها و احزاب مسقط مسئولیت افراد نیست » در مسئله مرجعیت به طریق اولی تکلیف فرد مقلد است که صلاحیت مرجع خود را احراز نماید.
مقتضی است حضرات آقایان به عواقب نگران کننده چنین اقداماتی عنایت فرمایند; چرا که نهاد مرجعیت از محکم ترین پایگاه های دینی و حوزوی و از سرمایه های ماندگار جهان تشیع است و حفظ حریم آن بیش از هر کس بر عهده ماست . عدول از سنت سلف صالح و روآوری به اراده ها و مسائل خارج از حوزه و دخالت جهت گیری های سیاسی در آن آینده ای نگران کننده را ترسیم می کند و ممکن است برای روحانیت و حوزه های علمیه عواقب غیر قابل جبرانی به بار آورد. »
مطالب پیشنهادی از بایگانی خانواده برتر برای آشنایی در مورد نحوه ی نظر دادن و تائید آن ها