سلام

تو این مطلب میخوام به صورت خیلی خیلی خلاصه و خیلی سریع در مورد یه قسمت کوچکی از بورس توضیح بدم؛
راستش یه کمی وقت آزادم کمه، ولی خودم خیلی دوست داشتم بهتون یاد بدم تا شما هم بهره ببرید ان شاء الله، لطفا خوب دقت کنید مفیده براتون، (البته عرضه اولیه سهام هجرت که فرداست هم بستر مناسبی شد برای ارائه این مطلب)

ببیند بازار سرمایه (بورس) یه محلی هست واسه خرید و فروش سهام شرکت ها (البته کارهای دیگه ای هم میشه توش انجام داد که الان در موردش نمیخوایم بحثی بکنیم).
شرکت ها برای ورود به بورس راه های مختلفی دارن، پذیره نویسی اولیه، یا عرضه اولیه سهام و غیره، تو پذیره نویسی یه شرکتی از ابتدا میخواد تاسیس بشه و آگهی میده و خلاصه برگه سهم منتشر میکنه که به این مطلب اینجا ربطی نداره. اما صحبت ما الان در مورد عرضه اولیه سهام هست.

تو عرضه اولیه شرکت هایی که همین الان وجود دارن و کار میکنن و سود ده هستند و تمایل دارن بزرگتر از گذشته بشن و مثلا از سهامی خاص تبدیل بشن به سهامی عام و افزایش سرمایه بدن و از مزایای حضور در تالار شیشه ای بهره مند بشن میان و قسمتی از سهام خودشون رو (حداقل 10 درصد) در بازار عرضه میکنن.
یه سری شرکت و کارشناس خبره هم نشستن و با روش های علمی شرکت رو حسابرسی و نرخ گذاری میکنن که بحثش مفصله بازم ازش میگذریم.

اما اونی که دقیقا الان براتون نیازه که بدونیدش و باهاش نتیجه ملموس بگیرید رو پایین مینویسم:

تو روز عرضه اولیه میان اون 10 درصد رو بین تمامی متقاضیان تو اون بازه قیمتی که قبلا محاسبه شده سرشکن میکنن و شبیه کوپن قند و شکر واسه همه تقسیم میکنن که معمولا هم قیمت بازارش زیر قیمت واقعی سهمه و ارزش خرید داره

بسته به نوع بازار، تو بورس یک سهم میتونه مثبت منفی 5 درصد نوسان داشته باشه و سهام عرضه اولیه معمولا بیش از یک هفته روزی 5 درصد افزایش پیدا میکنه! یعنی در مجموع مثلا 30 درصد افزایش تو یک هفته ده روز

البته سهامی که روز اول عرضه بهتون تخصیص میدن مقدار محدودی هست و الان هم با افزایش تعداد شرکت کننده که حدودا 600 هزار نفرن این سرانه نسبت به گذشته ها خیلی کمتر هم شده.
و از فرداش باید برید تو صف خرید و از بازار، سهام رو بخرید که معمولا چیزی بهتون نمیرسه ، پس به همون روز اول اکتفا کنید.

ولی به فرضِ حضور در عرضه اولیه، بازم ممکنه نفری بین  10 هزار تومن تا یک میلیون تومن بسته به بزرگی و کوچکی شرکت سود کنید.

واسه این کار باید تو سایت سجام ثبت نام کنید (از طریق اپلیکیشن آپ هم میشه) و یک کارگزاری رو برای خودتون انتخاب کنید.

من خودم کارگزاری مفید رو بهتون پیشنهاد میکنم، اولین کارگزاریه و بهترین و با کیفیت ترین خدمات رو ارائه میده و خودم هم فکر کنم 10-12 ساله دارم ازش استفاده میکنم.
ولی صد مدل کارگزاری بانک ملت، بانک کشاورزی، کارگزاری آگاه و غیره هم هستند، مفید اگه 90 باشه ... 75 هست و ... 60 !!!، دیگه تصمیم با خودتون .
البته واسه شماها زیاد فرقی هم نداره، باید مدرک تون بالای دیپلم باشه، حتما ایمیل و موبایل و این چیزها داشته باشید، شناسنامه کارت ملی، یه فرم ساده باید پر کنید، ببینید شعبه شهرتون کدومه ، یه بارم برای وریفای شدن اکانت تون باید حضوری برید اونجا ثبت نام کنید تا بقیه ش رو تو مسیر کم کم بهتون یاد بدم. ضمنا من سود مادی و مالی از بابت این مطلب نمیبرم، (واسه هر 10.000 تومنی که سود کردید میتونید یه شکلات کوچولو به نیت من تو همون محل زندگی تون خیرات بدید).

ببخشید که وقتم کمه و سریع تایپ کردم، سعی کردم به ساده ترین روش ممکن توضیح بدم و بعدا که یه بار عملی اجرا کنید خودتون میبینید که چه راحته، تقریبا تو روز عرضه اولیه فقط 5 دقیقه زمان تون رو میگیره، سایتای خوب رو براتون میذارم ، بعدا در موردشون توضیح میدم.

تابلو بازار :
http://www.tsetmc.com/Loader.aspx?ParTree=15

کارگزاری مفید:
http://www.emofid.com

سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) :
https://www.sejam.ir

"Amir💤 🚀aaa"

مرتبط با فعالیت در بورس:

راهنمایی در مورد روش وارد شدن به بورس و ماندن در آن

به بورس میشه به عنوان یه کار فکر کرد ؟

می خوام وارد بورس بشم

میخواستم سرمایه گذاری در بورس رو یاد بگیرم

تجربه های شما در مورد کلاس های آموزش فعالیت در بورس



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
کسب و کار (۵۷۶ مطلب مشابه) مطالب کاربران (۸۹۱ مطلب مشابه) بورس (۹ مطلب مشابه)