اختلال شخصیت پارانوئید که فرضیه اصلی آن بدبینی و شکاکی است، ریشه در دوران کودکی دارد. معمولا افرادی که دوران کودکی مراقبت با کیفیت نشده اند یا شاهد رفتارهای آسیب زا از سوی پدر و مادر خود بوده اند به طور مثال خیانت و روابط فرا زناشویی، در ذهن کودک پردازشی شکل می گیرد که دنیا ایمن نیست و از نوجوانی دچار سوءظن و بدبینی نسبت به دیگران می شود.

این افراد برای درمان مراجعه نمی کنند، فقط زمانی که در زندگی زناشویی دچار تعارضات شدیدی شوند و این تعارضات منجر به طلاق می گردد، برای مشاوره زوج درمانی مراجعه می کنند. در فرآیند زوج درمانی مشاور متوجه می شود این آقا یا خانم دچار اختلال پارانوئید است و با درمان های بینش مدار کمک به حل این مشکل کمک می کند.

این افراد باید با مدیریت کردن فضای صمیمی خانه، از کارشناسان و متخصصین مربوطه اطلاعات کسب کنند و در برابر بدبینی و شکاکی همسرشان خود را کنترل کنند و از هرگونه گاردگیری، تعارض و انتقام جدا خودداری کنند. همچنین با ایجاد رابطه ای گرم و منعطف همسرشان را به درمان دعوت کنند.

داوود ذوالفقاری روانشناس و مشاور "

منبع : باشگاه خبرنگاران


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل رفتاری دوران عقد (۴۷۲ مطلب مشابه) مشورت در زن داری (۳۳۷ مطلب مشابه) مشورت در شوهرداری (۸۱۱ مطلب مشابه) روابط عاطفی در دوران عقد (۷۴ مطلب مشابه) مسائل زناشویی خانم ها (۵۴۹ مطلب مشابه) روابط عاطفی زن و شوهرها (۸۱ مطلب مشابه)