سلام، خسته نباشید بزرگواران
بنده دانشجوی سال سوم مهندسی کامپیوتر هستم و ان شاء الله سال بعد هم قصد دارم برای ارشد هوش مصنوعی اقدام کنم مشکلی که برام پیش اومده اینه که با وجود اینکه فرد بسیار پایبند به دین هستم ولی مساله هوش مصنوعی یکسری شبهات برای من به وجود آورده.

قبلش یک توضیح مختصری بدم که ما در تکامل هوش مصنوعی اساساً دو مرحله داریم؛

یکی مرحله هوش مصنوعی ضعیف (Weak artificial intelligence) هست یعنی سیستم کامپیوتری که تنها توانایی انجام یک یا چند کار محدود رو داره و فاقد سطح عقلی مشابه انسان هست که نمونه‌های متعددی داره، از دوربین‌های تشخیص چهره تا خلبان خودکار هواپیمای مسافربری و حتی بازی کامپیوتری شطرنج، همه ما با این نمونه از هوش مصنوعی سالهاست که آشنا هستیم.

گام دوم که در حال ورود به اون هستیم و برای من شبهه ایجاد کرده مرحله هوش مصنوعی عمومیه (Artificial general intelligence)، یعنی سیستم هوشمندی که قابلیت این رو داره که هر کاری که انسان انجام میده رو انجام بده و از نظر توانایی استدلال، تفکر و تصمیم گیری نه تنها در سطح انسانه بلکه می تونه فراتر از انسان هم باشه.

به عنوان مثال الآن چت جی پی تی ۴ مصداق نزدیک به هوش مصنوعی عمومی هست یعنی در اکثر مهارت های انسانی از خود انسان در حال پیشی گرفتنه، از تشخیص بیماری های پزشکی که از خود پزشک بهتر انجام میده تا کدنویسی و حتی دادن مشاوره های مالی.
با سرعت ناگهانی پیشرفت هوش مصنوعی در چند سال اخیر ما به احتمال بسیار زیاد بین ۷ تا ۱۰ سال آینده سیستم هایی رو خواهیم داشت که در هر نوع تفکر پیچیده ای هم رده انسان هستند و دلیل ترس بسیاری از اهالی فناوری هم همینه، اما مشکل اصلی بنده بعد اعتقادی موضوع هستش.

مگر نه اینکه خداوند متعال در سوره حج آیه ۷۳ می فرمایند که اگر همگی هم جمع شوید فاقد توانایی خلق حتی یک مگس هستید؟ پس چطوره که انسان در حالی ایجاد سیستم های هوشمندی هست که نه تنها از مگس بلکه به زودی از انسان هم بسیار پیچیده تر و هوشمندتر خواهند بود؟ 

مگر نه اینکه خداوند انسان رو اشرف مخلوقات می نامه؟ پس چطوره که اشرف مخلوقات در حال خلق مخلوقی برتر از خودشه، خواهش می‌کنم جواب هایی مثل اینکه انسان نمی تونه سیستم های کامپیوتری هوشمندتر یا به هوشمندی خودش خلق کنه ندید چون با پیشرفت های اخیر این جواب کاملاً بی ارزش شده.

با سپاس
 


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
تفکر در قرآن (۳۴ مطلب مشابه)