سلام
هم در اسفند 94 که مقارن انتخابات مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری بود هم الان که مقارن انتخابات ریاست جمهوری است به وفور و کرات متنی به عنوان حدیث انتخاباتی در گروهها دست به دست میچرخد که همچین حدیثی صحت ندارد.
در حقیقت این متن ترجمهی بسیار ناشیانهای از روایتی در باب اختلاف حدیث هست که در نزد علما و فقهاء به مقبولهی عمر بن حنظلة شهرت دارد که اصالتاً در باب قضاوت و شرایط قاضی کاربرد دارد؛ اما برخی از علما از این روایت به عنوان یکی از دلایل اثبات ولایت فقیه نیز بهره میبرند. متنی که در سایتها و گروهها به وفور مشاهده میشود به قرار زیر است:
✅ حدیث انتخاباتی
🔹شخصی از امام صادق(ع) پرسید:بین دو حاکم درتردیدم چه کنم؟
◀️امام فرمود:
- عادل ، صادق ، فقیه و با تقواترین را انتخاب کن
- اگر به تشخیص نرسیدی؟ ببین افراد متدین به کدام متمایلند؟
- اگر نفهمیدی؟
- بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می پسندد او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر خشمگینشان میکند او را برگزین.
متن کامل این حدیث نسبتاً مفصل به همراه ترجمهی آن در سایتهای زیادی قابل دسترسی است.
اما اشکالات این متن:
اولاً در اینکه مقبوله دلالت بر ولایت فقیه هم داشته باشد بین آقایان اختلاف هست و برخی آقایان نمیپذیرند این دلالت را و میگویند مقبوله صرفاً در مورد قضاوت است.
ثانیاً به فرض پذیرش دلالت بر ولایت فقیه این استفاده دیگر به هیچ طریقی از مقبوله استنباط نمی شود؛ به چند دلیل:
اولاً در مقبوله اولین شرط قاضی عرفان به حلال و حرام شرع انور است یعنی فقیه باشد که خب بدیهی است تا کنون هیچ فقیهی کاندیدای ریاست جمهوری نشده پس از اساس این امر باطل است. و نمیتوان به این حدیث استناد کرد در امر انتخابات.
ثانیاً میگوید حالا اگر بین 2 فقیه گیر کردیم چه کنیم که امام صادق(ع) مرجحات را یکی پس از دیگری میفرمایند. #مرجحات یعنی اینکه اگر بین 2 فقیه گیر کردیم با کدام ملاکی یکی از این دو فقیه را برگزینیم مثلاً امام (ع) میفرمایند در صورت اختلاف نزد کسی برویم که ورعش بیشتر است یا نزد کسی بروید دینشناستر است و ...
حال یکی از آن مرجحات این است که که ببین کدام یک از 2 فقیه حکمی که میدهد مخالف عامه یعنی اهل تسنن است.
پس: اولاً در مورد حکم صادره است نه خود شخص
ثانیاً مخالفت با عامه مد نظر است نه هر دشمنی نه استکبار جهانی مثلاً و ... پس می بینیم مقبولة به کل بیگانه است از این استنباط.
همه این مطالب با فرض صحت سند است و میدانیم برخی آقایان ولو اندک حتی در سند روایت بابت خود عمر بن حنظلة تشکیک کردند چون این شخص هیچ توثیق صریحی ندارد و باید با قرائن دیگر صحت سند روایت اثبات شود.
جهت عضویت در کانال کلیک بفرمائید:
https://telegram.me/joinchat/A3ScEjz1VcXiflnayKJHrA
← مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) ← مطالب محمد علوی (۱۸ مطلب مشابه)
- ۱۸۴۰ بازدید توسط ۱۳۰۴ نفر
- پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۹۶ - ۲۱:۲۵