از دعاهای انحضرت است در اشتیاق به درخواست امرزش از خداوند جل جلاله:
خداوندا درود بر محمد و ال او فرست
و ما را به سوی توبه هدایت فرما که محبوب تست
و از اصرار برگناه دور دار که مغبوض تست
خداوندا ا
نجا که به ناچار یا دین ما کاستی میگردد یا دنیای ما ،
کاستی را در آن قرار ده که زودگذر است
و هر گاه اهنگ دو چیز کنیم، که یکی تو را خشنود سازد و دیگری تو را به خشم ارد ،
دل ما را جانب ان کِش ، که تو را از ما خشنود سازد
و نیروی ما را از انچه موجب خشم توست ،سست گردان
و ما را به خود و اختیار خود وامگذار،
که نفس ، باطل را بر میگزیند ،مگر تو توفیق دهی
و به بدی امر میکند مگر تو رحمت اری
خداوندا
ما را ناتوان افریدی
و بنیاد ما بر سستی نهادی
و از ابی حقیر و پست ، افرینش ما را اغاز کردی
جنبش ما به نیروی تست
و از خود نیرو نداریم مگر به مددکاری تو
پس ما را ، به توفیق مدد کن
و بر راه صواب استوار دار
و چشم دل ما را از هر چه دوست نداری ، نابینا گردان
و نافرمانی را در هیچ یک از اعضای ما راه مده
خداوندا
درود بر محمد و ال او فرست
و چنان کن
که اندیشه دل و جنبش اندام
و بینش چشم و گفتار زبان ما
همه در موجبات ثواب تو گردد ،
چنانکه هیچ عمل نیک که موجب پاداش تو است از دست ما به در نرود
و هیچ کار زشت که مستوجب عقوبت تو باشد، برای ما نماند
امین یا رب العالمین.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اندکی برای تامل :
امیرمومنان حضرت علی علیه السلام در اندرز به مردی که خواستار نصیحت بود فرمودند:
مباش کسی که بی عمل و کردار در عبادت و بندگی، به اخرت امیدوار است ،
و با امید دراز ،توبه و بازگشت از معصیت و نافرمانی را به عقب میاندازد
درباره ی دنیا گفتارش ،گفتار پارسایان
و رفتارش، رفتار خواستاران است
اگر از کالای دنیا به او داده شود ، سیر نگردد
و اگر به او نرسد قناعت نکند و به بهره ی خود خرسند نماند
ناتوان است از سپاس گزاری انچه از نعمت هایی که به او داده شده است
و می جوید زیادی را در انچه نرسیده و به او داده نشده است
باز می دارد و خود از انچه نهی می نماید دست بر نمیدارد
و فرمان میدهد به انچه خود به جا نمی اورد
نیکوکاران را دوست دارد وکردارشان را انجام نمیدهد
و گناهکاران را دشمن دارد و خود یکی از انهاست
از جهت زیادی گناهان از مرگ کراهت داشته و بدش می اید
و ایستادگی میکند بر گناهانی که سبب کراهت از مرگ شده
اگر بیمار شود از بدرفتاری اش پشیمان گردد
و چون تندرستی یابد اسوده و غافل ماند
هرگاه از بیماری اسایش یابد خودپسند شود
و چون گرفتار گردد نومید و پژمرده شود
اگر بلا و سختی برایش پیش اید با نگرانی دعا و زاری نماید
و چون راحتی و خوشی به او دست دهد از روی غرور و فریب به کالای دنیا ،دوری گزیند
نفس اماره بر او مسلط است به انچه گمان دارد
و مسلط نیست به انچه باور دارد از مرگ و عذاب جاوید.
بر دیگری به گناه ، به کمتر از گناه خود ، میترسد و گناه او را بزرگ میشمارد
چون به توانگری رسد شاد شده و در فتنه و گمراهی افتد
و چون تنگدست گردد از رحمت خدا نا امید شه و در عبادت و بندگی سستی نماید
و اگر طاعت و بندگی نماید کوتاهی کند و درست انجام ندهد
و چون درخواست کند و از خداوند حاجت طلبد اصرار و کوشش دارد
اگر به او شهوت و اسایش و خوشی رو اورد نافرمانی پیش گرفته
و توبه و بازگشت را پشت سر اندازد
و اگر به او اندوهی رسد از دستور های دین که شکیبایی و بردباری و پناه به خدا به هنگام سختی میباشد ،دوری می گزیند
برای مردم عبرت و پند گرفتن از دیگران را بیان میکند و خود عبرت نمیگیرد
در اندرز دادن میکوشد و خود پند پذیر نیست
پس او به گفتار مینازد وکردارش اندک است
برای دنیا و کالای فانی کع نابود میگردد کوشش می نماید
و برای اخرت وانچه در ان است سهل انگاری میکند
غنیمت و سودِ اطاعت و بندگی خداوند در نظرش غرامت و تاوان می اید و زیان پندارد
و غرامت و تاوان ِ معصیت و نافرمانی ، غنیمت و سود
از مرگ ترسان است
و پیش از انکه فرصت از دست برود با اعمال صالح و کردار خداپسند نمی شتابد
بزرگ میشمارد از نافرمانی دیگری ،معصیتی را ،که بزرگتر از ان را از خود ،خُرد میپندارد
و از بندگی خویش بسیار میشمارد ،طاعتی را ،که از دیگری اندک داند
پس او به مردم سختگیر است و به خود سهل انگار
بیهوده گویی با توانگران را بیشتر دوست دارد از یاد خدا با تنگدستان
برای سود خود به زیان دیگری حکم میکند اگر چه نادرست باشد
و برای سود دیگری به زیان خود حکم نمی کند اگر چه درست باشد
دیگری را راهنمایی میکند و خود را گمراه میسازد
پس از او پیروی میکنند و خود معصیت مینماید
حق خود را تمام میستاند و حق دیگری را تمام نمی دهد
و از مردم می ترسد نه در راه پروردگارش ،
بلکه از ترس انان کاری را انجام میدهد که خداپسند نیست
و در کار مردم از پروردگارش نمیترسد
به انان زیان میرساند و از خداوند بیمی ندارد .
← مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)
- ۱۰۴۰ بازدید توسط ۶۹۴ نفر
- يكشنبه ۸ اسفند ۹۵ - ۲۲:۰۸