سلام
کم کم داریم به اواخر ماه صفر نزدیک می‌شویم. تا چند سال پیش به این ایام که می‌رسیدیم مذهبی‌ها و متدینین پیامکی را برای هم می‌فرستادند که محتوای پیامک حدیثی از پیامبر (ص) است که هر کسی مرا بخروج ماه صفر بشارت دهد من او را به بهشت بشارت می دهم.
اما با مشاهده مجامع و منابع روایی خودمان متوجه می‌شویم که همچین حدیثی مطلقاً در منابع موجود نیست ولو حدیثی با سندی ضعیف. بلکه این پیامک اقتباسی ناشیانه و ناقص از یک حدیث نسبتاً مفصل بوده است که بخش مورد نظر حدیث این است: «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة»
دوستان عزیز متن کامل حدیث در منابعی همچون معانی‌الأخبار ص 205 و علل‌الشرایع ج1 ص175 آمده است.
خلاصه حدیث این است که این حدیث به اصطلاح علماء علم‌الحدیث قضیة فی الواقعة بوده است. یعنی یک حدیث موردی خاص بوده است و در شأن یک فرد خاص یعنی جناب ابوذر غفاری از صحابی جلیل‌القدر رسول‌الله(ص) ایراد شده است که رسول‌الله(ص) در قالب این بیان می‌خواستند به سایرین بفهمانند که جناب ابوذر یکی از اهل بهشت است.
علاوه بر این بفرض هم که اینگونه نبود؛ پیامبر(ص) فرمودند بخروج آذار. آذار از ماههای رومی است و ماههای رومی نیز به لحاظ تعداد روزهای سال مانند سالهای شمسی و میلادی 365 روزه است. پس در هر سال هر ماه رومی با یکی از ماههای قمری مطابق می شود و اینگونه نیست که همیشه آذار با صفر مطابق باشد. در واقع ماه آذار از حدود یک هفته مانده به اول فروردین شروع می شود و تا یک هفته مانده به اردیبهشت ادامه دارد.
با این مطلب هم خودمان آگاه شدیم؛ هم اینکه اگر امسال در گروه ها همچین حدیثی را مشاهده کردیم می‌توانیم دیگران را نیز آگاه کنیم.

جهت عضویت در کانال کلیک بفرمائید:
 https://telegram.me/joinchat/A3ScEjz1VcXiflnayKJHrA

برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب محمد علوی (۱۸ مطلب مشابه)