عرض سلام و احترام خدمت اهالی وبلاگ

بوی نامطبوع دهان مشکلی شایع در عین حال ازار دهنده میباشد که معمولا در اغلب افراد با شدت و ضعف خاصی بروز پیدا خواهد کرد .

این اختلال را میتوان برحسب زمان ، شدت و مدت بروز ان ، طبیعی و نرمال یا نشان و هشداری از بروز یک بیماری در حفره ی دهان یا سایر ارگانها قلمداد کرد که در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب  باعث ایجاد اختلال در برخورد اجتماعی ، رنجش و کناره گیری اطرافیان ومهم تر از ان نارضایتی همسران و درنهایت منجر به کاهش عزت نفس در خود فرد خواهد شد .

 پی بردن به علت بروز هالیتوزیس و درمان ان  ملزوم به شناخت فلور نرمال دهان ،عوامل برهم زننده فلور و اختلالات ناشی از ان میباشد که در این مقاله سعی بر ان بوده که به تمام موارد اشاره شود و در نهایت امیدوارم مطالعه ی مطالب برای دوستان مفید واقع شود .

 

فلور نرمال دهان:

طی برسی های انجام شده بر افراد مختلف و دخالت عواملی چون سن ،جنس ژنتیک ، میتوان 20 نوع میکروارگانیسم غیر بیماری زا را که از رشد سایر پاتوژن ها در دهان جلوگیری میکنند را یافت ،این فلورترکیبی از کوکسی های گرم مثبت ،کوکسی های گرم منفی ،باکتری های گرم مثبت ، باکتری های گرم منفی ،قارچ ها میباشد .

 

کوکسی های گرم مثبت :

S.mutan

S.sanguis

S.mitis

S.milleri

S.salivarius

 

کوکسی های گرم منفی :

Neisseriae

Veillonellae

 

باکتری های  گرم مثبت:

Actinomyces

Lactobacilli

Corynobacteria

 

باکتری های  گرم منفی :

Bacteroides

Fusobacteria

Capnocytophaga

Actinobacilli

Speirochetes

B.gingivalis

B.intermedius

Fusobacterium nucleatum

Fusobacterium periodonticum

علاوه بر این ها وجود ترکیباتی چون لاکتوفرین ،لیزوزیم (نوعی انزیم ) ، سیستم لاکتوپروکسیداز ، ایمونوگلوبین ها ، و گلبول های سفید در بزاق ،باعث موثر تر واقع شدن فلور در رویایی با پاتوژن ها خواهد شد .

بر هم خوردن طولانی مدت فلور نرمال دهان ،به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان ،باعث خارج شدن سیکل تکثیر برخی از میکروارگانیسم های فلور از روند طبیعی و شرایط ،برای رشد سایر پاتوژن ها محیا میگردد، در این میان ترکیباتی سولفور دار مانند سولفید هیدروژن و متیل مرکاپتان و دی متیل سولفید که VSC ها یا (Volatile sulfide compounds ) نامیده میشوند ،در نهایت باعث ایجاد  هالیتوزیس یا بوی نامطبوع دهان خواهند شد.

هالیتوزیس( Halitosis) کلمه ای لاتین که از واژه ای به نام Halitus به معنای تنفس و پسوند یونانی Osis گرفته شده است ،در فرهنگ کهن روم و چین و یونان و کشو رهای اسلامی این مساله از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است .

در طب سنتی چین از عصاره ی پوست درخت مگنولیا به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریال و در کشورهای اسلامی از   Siwak که از چوب گیاه خاصی به نام   salvadora persica  برای درمان هالیتوزیس استفاده میشد.

 در سال 1999 میلادی میاآزاکی و همکارانش هالیتوزیس را به سه دسته ی کلی تقسیم بندی کردند:

هالیتوزیس حقیقی (Genuine halitosis)

هالیتوزیس کاذب (Pseudo halitosis)

هالیتوفوبیا  (Halitophobia)

 

هالیتوزیس حقیقی (Genuine halitosis):

این نوع از هالیتوزیس را میتوان به سه  گروه عمده با منشا داخل دهانی ،خارج دهانی (تنفسی ) ،دهانی و تنفسی تقسیم بندی کرد :

 

هالیتوزیس صبحگاهی (Morning bad breath):

نمونه ی شایع و موقتی که در طی خواب به دلیل کاهش جریان بزاق و به دنبال ان کاهش مواد انتی باکتریال طبیعی دهانی ph دهان از  6.5 به  7 افزایش میابد،بروز پیدا میکند و با مسواک زدن و شستشوی دهان ،نوشیدن مقداری اب جریان بزاق را تحریک کرده و به راحتی برطرف می گردد.

 

هالیتوزیس حاصل از گرسنگی :

فرد در مدت روزه داری یا مصرف نکردن چند وعده ی غذایی به ان مبتلا شده که علت ان بازدم ریوی حاصل از متابولیسم پروتئین و چربی سلول ها و البته کاهش بزاق دهان میباشد .

 

هالیتوزیس گذرا  ( Temporary halitosis):

نمونه ی شایع دیگر که بعد از مصرف سبزیجاتی از جمله سیر ،پیاز ،کلم ،تربچه ،گل کلم ایجاد میگردد و میتواند منشا دهانی و تنفسی داشته باشد وباز هم با رعایت بهداشت دهانی و استفاده از نخ دندان به راحتی برطرف خواهد شد.

 

هالیتوزیس ناشی از مصرف دارو:

 امیل نیتریت ، ایزوسورباید دی نیترات ، تتراسیکلین و برخی ویتامینها مثل ویتامین   B6،مترونیدازول از داروهایی هستند که می توانند باعث هالیتوز شوند. این امر احتمالا به علت دفع قسمتی از دارو از طریق ریه است.

 

هالیتوزیس ناشی از قاعدگی:

معمولا از روز قبل از شروع خونریزی شروع خواهد شد و در خانم هایی که قاعدگی دردناک را تجربه میکنند شیوع بیشتری دارد.

نکته ی قابل توجه و جالب :

در حوالی روزهای تخمک گذاری هالیتوزیس حاصل از افزایش مقادیر سولفوردار تنفسی 2 تا 4 برابر افزایش مییابد !

 

علل ایجاد هالیتوزیس حقیقی:

 

 .Aاختلالات زبانی:

همان طور که میدانید زبان به عنوان قوی ترین ماهیچه بدن در دهان قرار گرفته است، در حالت عادی برامدگی هایی کوچک موسوم به پاپیل داشته و درحالت کلی نمای تیپیکی به رنگ صورتی تا قرمز روشن خواهد داشت.

در کنار تشخیص مزه هاکه مهمترین کارکرد این عضو میباشد ، تغییرات حالت ظاهری و رنگ  ،بافت،رطوبت ان آلارم و نشانه ی مهمی برای بروز یک بیماری یا اختلال در بدن میباشد و در اغلب اوقات با بوی نامطبوع دهان بروز پیدا خواهد کرد ،به عبارتی:

 

زبان باردار سفید رنگ:

زبان باردار سفید رنگ

لایه ی نازک سفید رنگ بر روی زبان و در صورتی که به صورت  موقتی ایجاد شده باشد :

1 - نشان از اختلال موقتی در عملکرد انزیم های معده میباشد.

2 - نشان از باقی ماندن ذرات مواد غذایی و سلول های مرده در میان جوانه های چشایی ملتهب میباشد.

3 - نشان از اختلال در عملکرد روده و وجود یبوست میباشد.

4 - نشان از ابتلا به بیماری قارچی دهانی (کاندیدیازیس )میباشد که با مصرف بیش از اندازه ی دهانشویه و یا مصرف طولانی مدت برخی انتی بیوتیک ها ایجاد میشود.

5 - تب و بالا بودن دمای بدن .

 

زبان زرد:

لایه ی ضخیم زرد رنگ که معمولا نشانه ی عفونت قارچی با درجه ی متوسط به بالا بر روی زبان میباشد و اغلب در کودکان و نوجوانان شیوع بیشتری دارد.

 

گلوسیت رومبویید میانی:

گلوسیت رومبویید میانی

ضایعه ای پلاک مانند


مسطح و براق با حاشیه ای ی مشخص در خط میانی انتهایی زبان

شیوع ان در مردان 3 برابر بیشتر از زنان میباشد

اغلب به دلیل وجود عفونت کاندیدایی خفیف ایجاد میشود و در صورت التهاب کام ،نشان از نقص وکاهش عملکرد سیستم ایمنی میباشد .

" Es. aida "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مطالب مرحومه آیدا (۴۴ مطلب مشابه)