سلام

ممکن است فردی هیچ کدام از قرص های ضد بارداری را برای پیشگیری از بارداری انتخاب نکرده باشد  و رابطه ی محافظت نشده نیز داشته باشد, در این شرایط  فرصت دارد  تا 72 ساعت بعد از رابطه مصرف نماید. قرص های  پیشگیری اورژانسی عبارت اند از :

با توجه به ورود لونژیل = لوونروژسترول = اووسیز  در بازار دارویی کمتر کسی از ال دی یا اچ دی به عنوان پیشگیری اورژانسی استفاده میکند ،این قرص ها در بسته های دوتایی موجود میباشند ،اساس مصرف ان به این گونه است که هر دو قرص را که در جمع 1.5 میلی  خواهد شدبه منظور افزایش تاثیر به صورت همزمان مصرف گردد ،اما میتوان همین قرص بعد از رابطه یک عدد و قرص بعدی 12 ساعت بعد از ان مصرف شود.

قرص ال دی نیز = 4 قرص بعد از رابطه و 12 ساعت بعد 4 قرص دیگر

قرص اچ دی نیز = 2 عدد بعد از رابطه و 12 ساعت بعد 2 قرص دیگر

قرق تری فازیک = 4 عدد قرص بعد از رابطه و 12 ساعت بعد 4 قرص دیگر 

شایع ترین عارضه ی این قرص ها تهوع و استفراغ می باشد که اگر  قبل از دو ساعت از مصرف اتفاق افتد ، قرص خورده شده تاثیری بر پیشگیری ندارد و باید دوباره مصرف شود ،؛ اما برای کاهش این اختلال میتوانید نیم ساعت تا یک ساعت قبل از مصرف یک عدد  قرص متوکلوپرامید و 4-6 ساعت بعد از ان نیز یک عدد دیگر مصرف نمایید ،قرص ویتامین b6 و یا 25 قطره قطره ی پرازیل نیز کارساز میباشد. و تنها منع مصرف این ضد تهوع برای افراد مبتلا به صرع میباشد.

دومین راه جلوگیری اورژانسی استفاده از ای یو دی کاپرتی میباشد که میتواند 5 تا 7 روز بعد از ارتباط در رحم جای گیرد و مانع بارداری شود ،اما به هیچ عنوان در خانم هایی که فرزندی ندارند، انجام ان توصیه نمی شود.

نکات کلی درباره ی استفاده از تمام این قرص ها :

برخی از زوجین بعد از رابطه برای جلوگیری از بارداری قسمت واژینال را با آب و یا محلول دیگری شست و شو میدهند که این روش نه تنها از حاملگی پیشگیری نمیکند بلکه فشار مایع حرکت اسپرم را به سمت رحم راحتر و سریع تر کرده و باکتری های مفید موجود که قدرت دفاعی بدن محسوب میشوند را از کارکرد صحیح خارج میکنند ،پس بهتر است یک نوع از قرص های بالا تحت نظر پزشک و ازمایشات به عمل امده برای تعیین نوع قرص بر اساس شرایط شما، استفاده شود.

قبل از هر نوع جراحی باید مصرف ان متوقف گردد. هر 3 ماه یکبار ازمایش چربی خون و قند خون تکرار شود.

مصرف 3 تا 6 ماه این قرص ها معمولا مشکلی به وجود نمیاره و بهتر است از قرص هایی با دوز پایین مثل یاسمین، یاز ، بلارا و مارولون  استفاده شود اما مصرف  طولانی مدت و بدون توقف  این قرص ها اثر ضد بارداری و سقط را به دلیل نازک شدن ضخامت اندومتر افزایش میدهد. توصیه میشود این قرص ها با فواصل 3 ماه استفاده 1 ماه توقف 6 ماه استفاده و 2 ماه توقف استفاده شود  و در کل بیش از 4 سال قرص مصرف نکنید.

ممکن است در برخی افراد به دنبال مصرف این قرص ها هورمون پرولاکتین  افزایش یابد و فرد دچار امنوره یا عدم پریود شو د که معمولا بعد از چند هفته قطع قرص برطرف میگردد در غیر این صورت حتما بررسی هورمونی لازم میشود.

تنها یک بار در یک سیکل جنسی مجاز به استفاده از قرص اورژانسی می باشید و در صورتی که در طی سال تعداد دفعات استفاده از این قرص ها  5 بار بیشتر شود ،اثرات سوء بر بدن خواهد گذاشت.

در صورتی که تمایل به بارداری داشتید یک ماه قبل از قطع قرص ها مصرف اسید فولیک را اغاز کنید.

" Es. aida "

مرتبط با پیشگیری از بارداری:

خانم ها و آقایون از چه روش پیشگیری استفاده میکنین ؟

شما از چه روشی برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنید ؟

دو سوال در مورد پیشگیری از بارداری و کاندوم

آموزش مصرف قرص ماروِلون ( دایسینل ) برای پیشگیری از بارداری

پیشگیری از بارداری با آی یو دی ( IUD )

پیشگیری از بارداری با اسپرمیسید ( اسپرم کش )

پیشگیری از بارداری با دیافراگم

معرفی پنج وسیله برای پیشگیری از بارداری

پیشگیری از بارداری با آمپول های تزریقی

پیشگیری از بارداری با استفاده از ایمپلنت



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
بارداری و زایمان (۱۱۳ مطلب مشابه) مطالب مرحومه آیدا (۴۴ مطلب مشابه)