سلام

احتمالاً دوستان عزیز در گروه های مذهبی در این چند روزه به این پیام زیاد برخورد کرده اند:

۱۹ فروردین از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب، شرف الشمس است و خورشید در بالاترین نقطه ی آسمان قرار می گیرد که حاجت ها بر آورده می شود.

سوره شمس را بخوانید و آخر هر آیه بگویید یا شمس الشموس و یا انیس النفوس ادرکنی به نمک یا آب فوت کنید و بخورید. به دوستانتان نیز اطلاع دهید.

همچنین در این روز در انگشتر فروشی ها روی سنگ عقیق زرد رنگ در ساعت خاصی عبارات خاصی را حک میکنند ( معروف به شرف الشمس ) که قائل به این هستند که این عبارت اثرات و برکات خاصی را دارد.

اما در مورد این عبارت باید دانست:

اینکه سوره شمس را بخوانیم خیلی خوب است. در هر زمانی و به هر تعدادی که بتوانیم بخوانیم خوب است ولی این امر ربطی به ۱۹ فروردین ندارد و به ساعت خاصی از این روز هم مربوط نیست و به طور کلی آداب شرف الشمس در منابع معتبر حدیث نیامده است.

حتى یک حدیث ضعیف السند هم در کتب قدیم حدیث نداریم که این آداب را توصیه کرده باشد اما متاسفانه در سایتهای فارسی مطالب بی سند درباره آن فراوان است.

موضوع شرف الشمس از  آداب ابتکاری و سلیقه ای افراد خاصی است و ربطی به دین ندارد و نباید طوری قلمداد شود که مثلا خداوند یا معصومین (ع) توصیه فرموده اند که برای برآورده شدن حاجات در روز ۱۹ فروردین آداب خاصی انجام شود.

همچنین باید بدانیم که برای برآورده شدن حاجات باید تلاش و مشورت کنیم و به وظایفمان متعهد باشیم و در کنار آن به کثرت دعا و صلوات و استغفار و صدقه مواظبت کنیم.

در ضمن، ذکر “یا شمس الشموس” درباره خدای متعال توصیه نشده است و در ادبیات ادعیه اسلامی هیچگاه خداوند را با “شمس” قیاس نمی کنند زیرا که “لیس کمثله” شیء” است.

در ادبیات ادعیه‌ی ما تاکید خاصی وجود دارد که خداوند متعال با خورشید که خدای آفتاب پرست ها است تشبیه نشده و ربط داده نشود.


احتمالا ریشه اصلی آداب “شرف الشمس”  از ستاره پرستان و خورشید پرستانی که در بین النهرین و غیره زندکی می کردند اخذ شده است و بعدها افراد باسلیقه ای آن را با سوره “شمس” ربط داده اند و با ظاهری اسلامی نشر کرده اند تا به ما رسیده است.

" محمد علوی "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه) مطالب محمد علوی (۱۸ مطلب مشابه)