سلام
راستش من تا الان از هرکس که پرسیدم گفته آدم هر گناهی بکنه بجز حق الناس و بعدش توبه کنه خدا میبخشش. اما الان یکی از نظرات آقای نجفی رو خوندم که خدا گفته توبه کنید شاید بخشیدم شایدم نبخشیدم.

خدا خودش همش گفته به رحمت من امید داشته باشین. گفته شب قدر شما بخواین من گناهاتونو میبخشم.خب ینی چی شاید نبخشم؟

منی که مثلا یه گناه کردم و ممکنه خدا با همون یه بار ببرم جهنم اصلا بیکارم توبه کنم؟، آقای نجفی میشه لطف کنید منبعش و بهم بگید. والا از دنیا نا امیدم کردین.
من تقریبا پنج ساله توبه کردم و دیگه دنبالش نرفتم ولی حالا که میبینم ممکنه اصلا خدا نبخشیده باشه حس میکنم دیگه آینده م تباه شده .

پاسخ :

سلام

تکرار مکررات هستش ولی در این لحظات پایانی سال خالی از لطف نیست .

آیه 8 سوره مبارکه تحریم :

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى رَبُّکُمْ أَن یُکَفِّرَ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ ...

ای کسانی که ایمان آورده اید ، به درگاه خدا توبه ای راستین کنید ، امید است که پروردگارتان بدی هایتان را از شما بزداید ...

همه ی توبه کنندگان مثل هم نیستند . توبه کنندگان 3 دسته اند :

1 - اون هایی که ندانسته گناهی مرتکب میشن، مثل همین کسانی که میگن ما یه کاری میکردیم و بعد متوجه شدیم داریم خودارضایی می کنیم و مرتکب یه گناه کبیره شدیم. این افراد اگه توبه راستین بکنن، خدا گناهشون رو میبخشه . ( الله اعلم )

2 - اون هایی که با علم و آگاهی مرتکب گناه شدند. یعنی طرف میدونه خودارضایی گناهه، نگاه حرام گناهه، غیبت گناهه و عواقب داره ، ولی انجام میده! عده ای هم هستند که میگن گناه می کنیم و بعد توبه می کنیم! ، خدا این بار آخرمه !!! بعدش توبه می کنم !

کسانی که هی توبه می کنن و زیر قول شون میزنن به هوش باشن ، معلوم نیست زندگی شما با توبه تموم میشه یا گناه ، پس وقتی توبه کردید سعی کنید توبه تون رو نشکنید .

اینو بخونید ← راهکارهایی برای پایداری در توبه

این افراد اگه توبه راستین بکنن، خدا قول صد در صد نداده که حتما این افراد رو میبخشه، فرموده امید است که ... ، نفرموده که حتما و تحت هر شرایطی می بخشم؟!

برداشت بنده اینه که اگه توبه ای که انجام شده واقعی باشه و حقیقتا فرد از کرده ی خودش پشیمون بشه و اون گناه یا گناهان رو دیگه انجام نده، خدا می بخشه. ( الله اعلم )

3 - دسته ی سوم اون هایی هستند که مرگ رو به چشم می بینن و بعد توبه می کنن ، مثل فرعون که وقتی می خواست غرق بشه توبه کرد .

مثل کسی که مثلا تصادف کرده و داره میمیره ، داره عالم برزخ رو میبینه ، فرشته مرگ رو میبینه و توبه می کنه . خدا توبه این افراد رو نمیپذیره . ( الله اعلم )

اگه فرصت توبه کردن برامون وجود داره بهتره که اونو از دست ندیم چون معلوم نیست یه دقیقه ی دیگه چه اتفاقی می افته . مرگ زمانی به سراغمون میاد که اصلا فکرش رو هم نمی کنیم .


در هر حال همیشه باید به بخشش خدا امیدوار باشیم :

سوره مبارکه الزمر آیه 53 :
قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ

بگو اى بندگان من که بر خویشتن زیاده ‏روى روا داشته ‏اید از رحمت‏ خدا نومید مشوید . در حقیقت‏ خدا همه گناهان را مى ‏آمرزد که او خود آمرزنده مهربان است

موفق باشید


مرتبط:

حق الناس از حق الله هم خطرناک تره

توضیح در مورد موقف حق الناس در قیامت

چون از حق الناس نمی گذرم آدم بدی هستم؟

سوال در مورد حق الناس تجرد و استحباب ازدواج

گناه اعتراف به گناه زیاد تره یا حق الناس؟

حق الناس شکستن دل (1)

حق الناس شکستن دل (2)

حق الناس دل شکستن (3)



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مسائل اعتقادی (۱۲۲۸ مطلب مشابه)