سلام مرسی از محبت همه دوستانی که زیر پست های قبلی ابراز لطف کردن

همه مثال هایی که توی دو تا پست قبل زدم یه تفاوت خیلی بزرگ بین زن و مرد رو نشون میده که اگه اهل مطالعه و یادگیری باشیم حتما میدونیم!  اونم اینکه خانم ها لفافه گو و اقایون رک گو هستن و همین تفاوت ساختاری  باعث خیلی دلخوری ها میشه بیاین یه مهارت خیلی بزرگ رو کسب کنیم اگه اقا هستیم لفافه گویی و اگر خانم هستیم رک گویی  ولی هر دو در سطح تعادل .

فرض کنیم یه اقا میخواد به خانمش بگه براش چایی بیاره از کدوم جملات زیر استفاده میکنه ؟

1.        خانم یه چایی بیار

2.       خانم لطفا (بی زحمت ) یه چایی بیار

3.       خانم پس یه چایی دم نکردی؟

4.       خانم میشه لطف کنین یه چایی بیارین ؟  یا یه چایی مارو مهمون کنید

5.       وای الان چقدر یه چایی کنار خانمم میچسبه

و ...........  خب اکثر خانم ها دو جمله اخر رو بیشتر میپسندن و راغب میشن در هر شرایطی  هستن برای شوهرشون چایی اماده کنن و دقیقا  بیشتر اقایون بدون توجه، جمله اول رو انتخاب میکنن  ( لطفاً لفاظی یاد بگیرین )  سه جمله اول کاملا امری هستش!!!!!!!!! اغلب  ادم ها  بلافاصله بعد از ( جمله امری ) جبهه میگیرن ، دلخور میشن و حتی لجبازی و کم محلی میکنن  ، توصیه میکنم جمله اخر یا حتی جملات بهتر از این رو  امتحان کنین تا ببینید به ثانیه ای درخواستتون پاسخ داده میشه

حالا اگه برعکسش پیش بیاد خانم ها میگن :

چقدر خستم ، امروز کلی کار داشتم ، چقدر کارای خونه تنهایی سخته ، شوهر فلانی انقدر کمک به حالشه ، چقدر هوا سرده ، کاش یه چیز گرم بود میخوردم خستگیم میرفت و….  خب کشتیمون یه کلمه بگو اقای خونه من خستم زحمت بکش شما یه چایی دم کن تازه بعدش اگه اقا متوجه نشه درد سریست بس عظیم!!! که تو متوجه حرفای من  نمیشی ، اصلا به من توجه نمیکنی خسته شدم از این زندگی  و.......... 

یا خانم از چیزی دلخوره اقای همسر میپرسه چی شده ؟ میگه تو خودت باید بفهمی!!! یخورده به کارهات فکر کن خودت می فهمی!  خب بنده خدا از کجا بدونه شما سر چه موضوعی دلخوری؟؟  عزیز من ، خانم ، بانو ، اقایون با اون همه مشغله فکری  و دل مشغولی روزانه  متوجه منظور شما نمیشن، رک و راست بگو چی میخوای !!!!!!!!!  ساختار ذهنی اقایون برای این همه لفافه ساخته نشده کمتر اقایونی هستن که متوجه این عکس العمل های شما بشن

مثالی که زدم از دید خانم ها و اقایونی که کاملا مهارت کلامی دارن خیلی ساده است  در صورتی که توی هر جنبه  ای از زندگی این موضوعات پیش میاد و اگه اقا یا خانم مهارت و شناخت نداشته باشن زندگیشون همیشه یه طعم گس داره .

بعد از دوره لیسانس، ارشد شهرستان قبول شدم، خبر قبولی دادم  و از پدرم جواب جالبی گرفتم:

اگه تصمیم گرفتی و  قصد رفتن داری بگو که خونه رو اجاره بدیم و من و خواهرت کارای انتقالمون رو برای رفتن به شهرستان انجام بدیم .

راستش این همون جواب منفی بود چون من حاضر نمیشدم خانوادم چنین کاری بکنن  ولی کاملا  ماهرانه و در لفافه یه جوری که بدون تحمیل ، من تصمیم خودم رو گرفتم و راضی بودم و خانوادمم به خواسته خودشون رسیدن! ، گفتن یک نه خیلی راحت تره جمله پدرم بود ولی مطمئناً تاثیر متفاوتی داشت.  که اگه به جز این بود،  شاید برخورد من توی اون سن طور دیگه ای میشد....

خب حالا همه  حرفامو یه گوشه از ذهنتون نگه دارین .............

 قرار گذاشتیم خانم ها مهارت رک گویی کسب کنن ، ولی نه اینکه  وقتی دلخور و عصبانی هستین یا میخواین نکته ای رو به همسرتون گوشزد کنین رک و راست برین بهش بگین تو فلان ایراد رو داری یا فلان کار و رفتارت اشتباه بود .

یا اقایون میخوان در لفافه صحبت کنن به خانمش میگه به نظرت الان کدوم کانال هیجانش بیشتره ؟ جواب اونی که فوتبال داره!

خانم بیچاره هنگ میکنه چرا همسرش این طوری شده ؟ بیاین ایده ال رو بسازیم طی چند سال خیلی از همسران به قلق همسرشون عادت میکنن و دستشون میاد منظور طرفشون از فلان حرف یا رفتار چیه ولی کووووو تا اون چند سال بگذره و متاسفانه  میبینیم که اکثر طلاق ها توی همین چند سال اول رخ میده  


و از طرفی حالا که یه تفاوت ساختاری  بزرگ رو میدونیم،  بانو اگه همسرت هر چیزی رو رک و راست بهت میگه دلخور نشو چون بلد نیست یا نمیدونه جمله درست چیه تو یادش بده  و از اون طرف اقای محترم  یکم بیشتر دقت کن تا بفهمی  وقتی خانمت بهونه الکی میگیره منظورش دقیقا چیه ،ازش با محبت پرس و جو کن و هر از گاهی  بهش بگو من منظورت رو اینطوری متوجه نمیشم لطفا ساده تر بگو چی میخوای و از چی دلخوری  ؟

شروع کنین و ببینید که  چقدر زود تر به چیزهایی که میخواین میرسین نظرهاتون رو بگین  مثال هایی که برای خودتون پیش اومده و با لفافه گویی و لفاظی حل شده بگین تا هممون بیشتر یاد بگیریم .

نویسنده " ناشناس "


مطالب قبلی نویسنده :

ایده آل وجود نداره ، ایده آل رو بساز (1)

ایده آل وجود نداره ، ایده آل رو بساز (2)

ایده آل وجود نداره ، ایده آل رو بساز (4)

ایده آل وجود نداره ایده ال رو بساز (5)

ایده آل وجود نداره ایده ال رو بساز (6)


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مشورت در زن داری (۳۳۷ مطلب مشابه) مشورت در شوهرداری (۸۱۱ مطلب مشابه) مسائل زناشویی خانم ها (۵۴۹ مطلب مشابه)