آیا آرزوی مرگ کردن گناه است و آیا خداوند این آرزو را برآورده می کند؟ من گرفتاری های زیادی در زندگی دارم که می خواهم اگر اشکالی نداشته باشد در دعاهای خود آرزوی مرگ بکنم.

 

پاسخ حاج آقا عالی:

در عین حال که در روایات و آیات قرآن آمده که مومن باید مشتاق لقای الهی باشد، اما آرزوی مرگ نداریم. در وسائل الشیعه جلد دو از رسول خدا نقل شده که یک شخصی در نزد ایشان از مشکلات دنیا شکایت کرده و آرزوی مرگ می کرد.

پیامبر به ایشان فرمود: آرزوی مرگ نکن. اگر آدم خوبی باشی با بودن در دنیا خوبی های تو بیشتر می شود. اگر آدم گناه کاری هم باشی می توانی فرصت پیدا کرده و گناهان خود را جبران کنی. تنها سرمایه، عمر تو است. چرا درخواست می کنی که این فرصت از تو گرفته شود. این یک فرصت است .

درست است که سختی هایی دارد اما با همین سختی ها است که شما مراتب را طی می کنید. جای توشه جمع کردن و یا جبران بدی همین جا است. این تنها فرصت است و فرصت دیگری هم نیست.

زمانی می رسد که ما محتاج گفتن یک لااله الا الله باشیم. محتاج فرصت یک استغفرالله بشویم اما به ما نمی دهند.

شاگرد برادر مرحوم علامه طباطبایی با افلاطون ارتباط برقرار کرده بود. افلاطون به او گفته بود ما محتاج یک لااله الا الله هستیم. خوش بحال شما قدر آن را بدانید .

شخصی به نام شعیب نزد امام صادق (ع) آمد و گفت ما کلامی را از ابوذر شنیدیم به این مفهوم که ایشان گفته من سه چیز را دوست دارم که مردم آنها را دوست ندارند. مرگ ، فقر و بلا .

امام صادق (ع) فرمود مقصود ابوذر آن چیزی نیست که تو فهمیده ای. مقصود او این است که مرگ در طاعت خدا را بیشتر از زندگی در معصیت دوست دارم. بلای در طاعت خدا را بیشتر از سلامتی در معصیت دوست دارم. و فقر در طاعت خدا را بیشتر از ثروت در معصیت دوست دارم . بنابراین نه اینکه بیشتر دوست دارم که آرزوی مرگ بکنم. 

پیامبر اکرم (ص) فرمود که سعادت مرد طول عمر است. طول عمر در طاعت خدا است. لذا ما هیچ جایی درخواست مرگ نداریم.

فقط در روایات است که در دو جا درخواست مرگ شده است:

* یک – درخواست شهادت است . چون این مرگ یک نوع جهش است. شما می خواهید در دنیا بمانید که کار کنید. بالاترین کار شهادت است . پیامبر (ص) فرمود: بالای هر خوبی یک خوبی است تا جایی که فرد در راه خدا به شهادت برسد . بالاتر از آن دیگر خوبی نیست .

حضرت زهرا (س) در دعای خود داشتند که خدایا وفات من را زودتر برسان. چون وفات ایشان شهادت در راه خدا بود.

*دومین مرگ نیز در مورد کسی است که عمر و زندگی او مرتع و چراگاه شیطان باشد. یعنی هیچ خیری نداشته و فقط شیطان از او استفاده کند. برای معاویه ، صدام و امثال یزید هر روز زودتر از این دنیا بروند به نفع آنها است.

در دعای مکارم الاخلاق امام سجاد (ع) فرمود که خدایا به من طول عمر بده تا زمانی که در راه تو باشم. اما زمانی که عمر من مرتع و چراگاه شیطان شد که او از من استفاده کند من را قبض روح کن.

 

" مباحث یاد مرگ - حجت الاسلام عالی - برنامه سمت خدا - http://samtekhoda.tv3.ir "


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
مباحث یاد مرگ (۷۹ مطلب مشابه)