سلام و وقت بخیر

امیدوارم همگی در صحت و سلامت باشید.امروز می خواستم درباره موضوعی من باب کرونا و وضعیت کنونی حرف بزنم.

همون طور که می دونید و نیازی به تکرار مکررات نیست، اوضاع خوب نیست و حتما همگی شما کسانی رو می شناسید که جون نازنین خودشون یا عزیزان شون یا سلامتی شون رو از دست دادند یا بابت درمان کرونا فشارهای روحی و روانی و حتی مالی زیادی رو متحمل شدن.

ستاد کرونا مدام به رعایت بهداشت، ماسک زدن، شستشوی دست ها و از همه مهم تر عدم حصور در اجتماع و مراسم ها توصیه می کنه امّا همچنان جملاتی مانند پیوست رو مدام می شنویم. بیاین برخی از این تصورات غلط درباره کرونا رو با هم مرور کنیم:

"اشکال نداره بریم خونه شون نه اون ها کرونا دارن نه ما"

-از کجا می دونید نه شما کرونا دارید نه اون ها؟ 

" نه اون ها علائم دارن نه ما"

-علائم کرونا همیشه سرفه و عطسه و تنگی نفس و زمین گیری نیست. آیا شما کسانی که به قول خودتون علائم ندارن رو تب سنجی می کنید؟ درد های عضلانی و خستگی هم از علائم کرونا می تونه باشه، آیا ازشون میپرسید که جدیدا بدنشون درد نمی کنه؟علائم گوارشی هم می تونه نشانه کرونا باشه، آیا به فردی که معدش درد می کنه مشکوک میشید؟ یک عده از افراد مبتلا به کرونا به اصطلاح در دوره کمون هستند و علائمی ندارن، اون ها رو چه کار می کنید؟ یا ممکنه سیستم ایمنی شون این قدر قوی باشه که علائم قابل توجهی نداشته باشن امّا ناقل باشن، اون ها رو چه کار می کنید؟

"غریبه نیستن فامیلن فقط چند نفریم"

-آیا کرونا فقط از غریبه ها منتقل میشه؟ آیا یک نفر بیمار برای بیمار کردن شما کافی نیست؟

"پروتکل ها رو رعایت می کنیم"

-رعایت کردن پروتکل ها بسیار هم عالیه امّا دقت کنید برای کسانی که چاره دیگری برای دوری از اجتماع ندارن. مثل کسانی که باید برن سر کار، کسانی که خریدهای روزمره انجام میدن، کسانی که به هر دلیل ضروری دیگری ناچارن در اجتماع حضور داشته باشن؛ امّا چه اجباری در دورهمی ها فامیلی و دوستانه و انجام مراسمات مختلف هست؟ رعایت پروتکل ها از جمله ماسک زدن، شستن مداوم دستها، عدم تماس دستها با صورت، رعایت فاصله اجتماعی و.. شانس بیمار نشدن شما رو تا حد زیادی بالا می بره امّا به 100 نمی رسونه و این در حالیه که تمام افراد اون جمع پروتکل ها رو رعایت کنن. آیا شما می تونید تضمین کنید در مهمونی خانوادگی تون همه با هم 1 الی 2 متر فاصله داشته باشن، ماسک بزنن و هوای آزاد در جریان باشه؟

"ما قبلا کرونا گرفتیم دیگه نمیگیریم"

-تحقیقات علمی ثابت کردن کووید 19 مثل بیماری هایی همچون آبله مرغان نیست که هر فرد یک بار فقط در عمرش بگیره. حتما شما هم از آشنایان و اطرافیان تون شنیدید که کسانی برای بار دوم یا حتی سوم به کرونا مبتلا شدن. کرونا گرفتن فقط برای یک مدت چند ماهه به شما مصونیت میده. اگر از اطرافیان تون کسی رو ندارید که دو و سه باره به کرونا مبتلا شده باشه، داستان خانم بازیگر شقایق دهقان رو بشنوید.

"ما جوونیم هیچیمون نمی شه"

-درسته که اکثر فوتی ها در آمار کرونا متعلق به افراد میان سال و سن بالاست امّا چیزی به نام مصونیت قطعی وجود نداره.اگر مرگ هم نباشه، درد و رنج بیماری هست، عوارض بعد کرونا هست، عوارض جانبی داروهای استفاده شده در دوران بیماری هست، استرس و فشار روحی برای نه فقط بیماری بلکه برای پیدا کردن دارو، یک تخت خالی در بیمارستان و.. هست. استرس الوده کردن عزیزان و اعضای خانواده که در یک جا با ما زندگی می کنند و خدای نکرده درد و رنج و مرگ اون ها هست. به ریسکش می ارزه؟

"من دیگه واکسن زدم پس می تونم به زندگی قبل کرونا برگردم"

-با توجه به اینکه اکثر مخاطبین این سایت جوانان هستن و تا حالا بیشتر برای کادر درمان و افراد بالای 50 سال واکسن زده شده، احتمال اینکه این مورد برای شما صدق بکنه کمه ولی به هر حال صفر نیست.

اولا هیچ واکسنی مصونیت صد در صد از بیماری کرونا نمی ده. خیالتون راحت.بعضی از واکسن ها مصونیت بیشتری میدن و برخی کمتر ولی هیچ کدوم مصونیت صد به شما نمی ده. در ضمن اکثر واکسن ها دو دوز دارن و بعد تزریق ذوز اول این طور نیست که بدن شما بلافاصله نسبت به کرونا مقاوم بشه بلکه باید یک مدت ( دو هفته حداقل) بگذره تا یک ایمنی نسبی ایجاد بشه و بعد از یک مدت دیگه هم دوز دوم نیازه. خیلی از افرادی که واکسن زدن و باز هم کرونا گرفتن در فاصله همین دو هفته مبتلا شدن چون با زدن دوز اول همه پروتکل ها رو کنار گذاشتن.

یک تفکر غلط دیگه که وجود داره اینه که کسانی که واکسن زدن فکر می کنن واکسن مثل یک دژ دفاعی عمل می کنه و از ورود ویروس به بدن چلوگیری می کنه. نه دوستان. واکسن مثل یک متحد کارازموده عمل می کنه که اطلاعات کافی از دشمن بدن شما(ویروس) رو داره و به عنوان یه متحد اون اطلاعات جنگی رودر اختیار بدن شما می ذاره تا وقتی دشمن وارد دژ شد سربازان بدن شما بتونن دشمن رو شکست بدن. دشمن هنوز می تونه وارد بشه و این به این معناست که افرادی که واکسن زدن حتی اگر دز دومشون هم کامل دریافت کرده باشن می تونن در صورت تماس با بیماری، ناقل اون به دیگران باشن. خودشون بیمار نمیشن یا خفیف بیمار میشن امّا می تونن باعث بیماری شدید یا مرگ در دیگران بشن. افرادی که واکسن زدن می تونن با هم ملاقات های معمولی مثل دوران قبل کرونا داشته باشن امّا ملاقات افراد واکسن زده با افراد واکسن نزده تفاوتی با ملاقات افراد واکسن نزده با هم نداره و چه بسا به خاطر تو هم سلامت خطرناک تر هم باشه

"فلانی کرونا گرفت هیچیش نشد مثل یه سرماخوردگی ساده بود"

درسته بعضی ها کرونا می گیرن و واقعاً هم انگار فقط سرما خوردن و بعد چندروز حال شون مساعد میشه، بدارین جالبترش کنم بعضی ها کرونا می گیرن و حتی متوجه نمیشن که گرفتن مگر اینکه با تست پادتن یا پی سی ار تستشون مثبت بشه، امّا چرا کسانی رو نمی گید که کارشون به بیمارستان و دستگاه اکسیژن و ونتیلاتور و کما و مرگ رسیده؟ چرا از کسانی نمی گید که با وجود نجات از مرگ بدترین روزهای زندگی شون رو گذروندن و هنوز که هنوزه علائم کرونای طولانی مدت رو دارن؟ چرا از کسانی نمی گید که به خاطر مصرف داروهای استروئیدی برای کاهش التهاب ناشی از کرونا، مستعد بیماری های چشمی و قارچی از جمله قارچ سیاه ( که در هند شابع شده بود) شدند و چشمهاشون رو تخلیه کردن؟ از کجا مطمئنید که شما چزوه این افراد نخواهید بود؟

و...

***

دوستان همه ما روزهای سختی رو می گذرونیم. برای بعضی هامون بسیار سخت تره و کرونا شده قوز بالای قوز بالای قوز بالای قوز بالای... امّا فراموش نکنید که هر کدوم از ما در قطع کردن این زنجیره نقش داریم.فقط واکسیناسیون کافی نیست فقط قرنطینه کافی نیست فقط محدود کردن مرزهاو.. کافی نیست، همه اینها وقتی معنا پیدا می کنن که با هم انجام بشن. بیاین بخشی از راه حل که دست ماست رو درست انجام بدیم. هر چه ویروس در یک جمعیّت بیشتر بچرخه نه تنها افراد بیشتری رو بیمار می کنه و به کام مرگ می فرسته بلکه با تولید مکرر ویروس های جدید، شانس جهش و تولید سویه جدید مثل کرونای افریقایی هندی انگلیسی و.. رو بیشتر می کنه و در نهایت ویروس با قدرت سرایت، ابتلا و کشندگی بیشتری به خودمون بر می گرده. 

ما در برابر هم مسئولیم



برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
بهداشت فردی (۳۹ مطلب مشابه)