امروزه، بیشتر محیط‌های کاری به توجه ویژه‌ای نیاز دارند و شرکت‌ها موظف به رعایت یکسری ضوابط، جهت حفظ ایمنی در محیط کار هستند. یکی از ملزومات در شرایط شغلی پرخطر استفاده از کفش‌های ایمنی است، چراکه7٪  از صدمات ناشی از حوادث محل کار، مربوط به آسیب‌های پا است. این وظیفه کارفرمایان است که کفش ایمنی مناسب در اختیار کارگران خود قرار دهند و این حق کارگران است که برای حفظ امنیت و سلامت خود، از کفش ایمنی مناسب برخوردار باشند.

از این گذشته، داشتن یک محیط کار ایمن و بی‌خطر اولویت کارفرمایان نیز هست. بااین‌حال، برخی از کارفرمایانی هستند که چنین خطراتی را نادیده می‌گیرند و اقدام به خرید کفش ارزان و بی‌کیفیت می‌کنند. البته که این روش خوبی نیست زیرا این مسئله سبب می‌شود ظرف مدت کوتاهی مجبور به جایگزینی مجدد آن شوند.

بنابراین بهتر است یک مدیر HSE یا کارشناس بهداشت و ایمنی را منصوب کنند تا تجزیه‌وتحلیل خطرات محیط کار را انجام دهد و بر اساس نتایج، کفش کار مناسب برای کارگران را پیشنهاد دهد. در ادامه بیایید نگاهی دقیق به انواع کفش‌های ایمنی مناسب برای محیط‌های پرخطر بیندازیم.

10 نوع کفش ایمنی که از شما محافظت می‌کنند

  1. کفش ایمنی برای رانندگی

تصادفات رانندگی می‌تواند به دلیل بی‌احتیاطی یا حواس‌پرتی رخ دهد. اما کفش‌های نامناسب مانند صندل، کفش پاشنه‌بلند یا فلیپ فلاپ نیز می‌توانند منجر به تصادف شوند. بنابراین، ضروری است که رانندگان یک جفت کفش ایمنی مناسب برای رانندگی داشته باشند که ایمنی، دوام و کیفیت را تضمین کند.

 

کفش ایمنی برای رانندگی

  1. چکمه‌های ایمنی مقاوم در برابر حرارت

کارگران در معرض دمای بالا به کفش‌های ایمنی احتیاج دارند که بتوانند در برابر گرمای شدید مقاومت کند. در غیر این صورت، ممکن است کفش نامناسب آتش بگیرد و فرد حامل را به‌شدت بسوزاند. بنابراین می‌بایست در محیط‌های کارخانه‌ای همچون ذوب‌آهن و ذوب­مس، ​​از چکمه‌های ایمنی ضد آتش برای جلوگیری از چنین صدماتی استفاده کرد.

 

از کفش‌ ایمنی ضد حریق در محیط‌های در مواجه با آتش استفاده می‌شود

  1. کفش‌های ایمنی مناسب در محیط‌های انفجاری

اگر در اطراف مواد منفجره یا مواد بسیار واکنش‌پذیر و قابل اشتعال کار می‌کنید، به کفش‌های رسانای الکتریکی احتیاج دارید. کفش ایمنی رسانای الکتریکی به جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن بر روی کارگر کمک می‌کند. در صورت عدم احتیاط، تجمع استاتیک روی بدن می‌تواند به‌راحتی جرقه ایجاد کند و باعث آتش‌سوزی یا انفجار شود. در چنین محیط‌هایی استفاده از جوراب‌های ابریشمی، پشمی و نایلونی ممنوع است و نباید با این نوع کفش‌ها از این جوراب‌ها پوشید، زیرا این مواد به‌احتمال‌زیاد امکان تولید استاتیک دارند.

 

کفش ایمنی هادی با سیستم انتقال الکتریسیته به کف کفش مانع از ایجاد جرقه می­شود

  1. کفش‌های ایمنی ضد الکتریسیته

کفش‌های ضد الکتریسیته، برای کسانی طراحی شده است که با دستگاه‌های برقی ولتاژ بالا، مدارها، دکل‌های برق، سیم‌کشی و … کار می‌کنند. این کفش‌ها در صورت قرار گرفتن افراد در معرض جریان برق و مدارهای ولتاژ بالا، با کاهش احتمال دریافت شوک الکتریکی، ایمنی ایجاد می‌کنند. انواع مختلفی از کفش‌های ایمنی ضد الکتریسیته وجود دارد که بسته به محیط کار و میزان خطرات احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کفش ایمنی ضد الکتریسیته مانع از ورود جریان برق به بدن انسان می‌شود

  1. چکمه‌های ایمنی سبک

چکمه‌های ایمنی سبک‌وزن برای محافظت از پا به‌اندازه کافی مستحکم هستند اما درعین‌حال سبک نیز هستند و می‌توانند حرکات طبیعی پا را تسریع کنند. از طرف دیگر، هرچند کفش‌های ایمنی سنگین ممکن است محکم و مقاوم‌تر به نظر برسند، اما درواقع، این امر باعث فشار بیش‌ازحد به پا می‌شود. در مشاغلی که نیاز است سرعت عمل بالا باشد و لازم است ساعت‌های طولانی کفش ایمنی در پای کارگر باشد این کفش‌های سبک بهترین گزینه هستند.

 

کفش ایمنی سبک­وزن مناسب استفاده طولانی مدت

  1. کفش‌های ایمنی پنجه فولادی

آیا در محیطی کار می‌کنید که انگشتان پا در معرض خطر هستند؟ اگر این‌طور است پس استفاده از کفش‌های پنجه فولادی در محیط کار برای شما الزامی است. این کفش‌ها از کلاهک‌های انگشتی فولادی، با آلیاژ فلزی یا غیرفلزی ساخته‌ شده‌اند که قسمت انگشتان پای شما را پوشانده و از صدمه دیدن یا آسیب آن‌ها جلوگیری می‌کند. این کلاهک می‌تواند در برابر ضربه تا میزان 200 ژول مقاومت کند. البته نگران کلاهک فولادی نباشید، فضای داخلی کفش با استفاده از یک کامپوزیت سبک و نرم در داخل پنجه پوشش داده شده که می‌تواند در عین حفظ ایمنی، آسایش و راحتی انگشتان پای شما تضمین کند.

کفش ایمنی پنجه فولادی یکی از مستحکم‌ترین کفش‌ها در محیط کار است

 

  1. کفش ایمنی ضد لغزش

لغزش و سقوط می‌تواند در هر زمان اتفاق بیفتد، بنابراین داشتن کفش ایمنی ضد لغزش به‌خصوص در محیط‌های لغزنده و چرب مانند کارخانه‌ها و رستوران‌ها و همچنین برای استفاده در شرایط پرتحرک بسیار ایده ­آل است. کفش‌های ضد لغزش در زمین‌های مرطوب و روغنی بهترین عملکرد را دارند. این کفش‌ها دارای کفی‌های لاستیکی مقاوم در برابر لغزش با چسبندگی بالا هستند که در صورت قرار گرفتن در معرض سطوح آبکی و روغنی از لیز خوردن جلوگیری می‌کنند.

 

با ایجاد چسبندگی مانع از لیزخوردگی در محیط کار می­شود

  1. کفش ایمنی ورزشی

بسیاری از ورزش‌ها همچون کوهنوردی در محیط‌های سخت و خشن انجام می‌شود و نیازمند کفش‌های مقاوم و ایمن هستند. این کفش‌های ورزشی با دقت بالا مهندسی و طراحی شده‌اند و غیرقابل‌تخریب هستند. همچنین این کفش‌ها در بدنه داخل و خارج خود از مواد سبکی تشکیل شده‌اند که در عین انعطاف‌پذیری، محافظت بالایی در برابر خطرات فراهم کنند. این کفش‌های اسپرت نه‌تنها برای شرایط سخت و ورزش‌های سنگین مناسب هستند، بلکه برای استفاده در محیط‌های خشن کاری نیز ایده­آل هستند.

 

یکی از کفش‌های مقاوم و محافظ برای فعالیت‌های ورزشی است

  1. چکمه‌های پی‌وی‌سی

جدا از ناراحت‌کننده بودن شرایط مرطوب پا، کفش‌های خیس احتمال آسیب‌دیدگی و زمین خوردن و سقوط را به حداکثر می‌رسانند. کارگران در شرایط مرطوب و لغزنده به چکمه‌های ایمنی ضدآبی احتیاج دارند که باعث شود علاوه بر جلوگیری از ورود آب به داخل کفش، از لغزش و لیز خوردن نیز جلوگیری کند. کفش ایمنی ساخته شده از مواد PVC، مانع نفوذ آب می‌شوند و به دلیل داشتن کفی لاستیکی، چسبندگی لازم به کف در محیط‌های مرطوب را فراهم می‌کند. بنابراین، کارگران می‌توانند با استفاده از این چکمه‌های ساق بلند، بدون نگرانی از خیس شدن و آزردگی، به‌راحتی در محیط مرطوب و پر از آب حرکت کنند.

 محیط‌های پر آب و مرطوب استفاده می‌شود

 

  1. کفش‌های ایمنی مقاوم در برابر سرما

کار در شرایط سرد مستلزم پوشیدن لباس مناسب برای گرم نگه داشتن بدن است و کفش‌ها نیز از این امر مستثنا نیستند. اگر در محیط کاری خود، در معرض شدید سرما قرار دارید، استفاده از چکمه‌های عایق شده و ضد سرما ضروری است چراکه چنانچه پاها به‌درستی در برابر سرما عایق نشوند، در معرض سرمازدگی و سایر خطرات مرتبط با سرما قرار می‌گیرند.

فروشگاه اینترنتی تجهیز محیط


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
رپورتاژ آگهی (۴۳ مطلب مشابه)