امروزه یادگیری زبان های خارجه یکی از مهم ترین تصمیماتی است که در طول چند سال اخیر در بین خانواده ها در قبال کودکان و از سنین کم رواج پیدا کرده است، اما همیشه سوال این است که بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی و یا به صورت کلی زبان های لاتین چه دوره ای است؟ پیش از شروع مدرسه؟ در حین مدرسه و یا حتی سن بالاتر؟

آموزشگاه زبان در غرب تهران 

سوال اصلی برای والدین این است که آیا باید کودکشان فراگیری زبان انگلیسی را از زیر ده سال یا بالاتر از آن شروع کند؟ مسئله مهم نیز همین است، مکانیزم یادگیری گاهی در انسان ها متفاوت است، این بسته به هوش و ژنتیک آن ها گستره زمانی خاصی را در بر می گیرد. به هر حال باید بگوییم که قطعا زیر ده سال برای 90 درصد انسان ها بهترین سن یادگیری زبان دوم است.

https://backority.ir/images/233101.jpg

محققان می گویند که کودک وقتی پس از ده سالگی شروع به یادگیری یک زبان می کند احتمالش بسیار کم است که درست مانند زبان اول و مادری خود آن را بیاموزد. مسئله هم دقیقا همین است، حافظه کودکان در کم تر از ده سال درست مانند یک لوح فشرده است که اطلاعاتی روی آن ثبت نشده است.

دوره های فشرده آیلتس

سن مناسب برای یادگیری زبان

مسئله مهم دیگر این خواهد بود که زبان انگلیسی قواعد و دستورات زیادی دارد، حتما فرا گرفتن آن مدت زمان زیادی به طول می انجامد و چه بسا که از سن کم تر شروع شود، اما باید علاقه کودک را در این سن در نظر داشته باشید.

احتمالا دیده اید که برخی و حتی استادان دانشگاه ها به زبان انگلیسی مسلط هستند اما در زمینه لهجه عالی عمل نمی کنند؛ حتی وقتی کلمات را ادا می کنند ممکن است با توجه به این که لهجه آن ها خوب نیست به درستی آن را ادا نکنند، مثلا تفاوت میان تلفظ دو کلمه Now و No در نوع گفتار این افراد عموما مناسب نیست.

به هر حال همچنان دانشمندان در تحقیقات جدید خود به این مهم دست یافته اند که علومی مانند زبان که جایگزین دیگری در ذهن کودک داشته اند باید مرتبا تکرار شوند.

یعنی کودک از همان سن کم این امکان را داشته باشد که به دایره لغات خود کلمات جدید تری اضافه کند.

سوال دیگری که پدر و مادر ها را نگران می کند این است که حتی دایره لغات زبان فارسی کودک نیز در سن کم تر از ده سالگی تکمیل نشده است، پس تکلیف چیست؟

فراگیری زبان انگلیسی در سنین کم

مسئله دوم این است که کودک فرصت بیشتری برای آموزش کلمات جدید خواهد داشت، این یادگیری حتی در آموزش زبان مادری اش نیز به او کمک خواهد کرد، این طور نیست که حافظه اش دچار آسیب شده و حتی زبان فارسی را نیز به خوبی یاد نگیرد.

https://backority.ir/images/331232.jpg

بسیاری از پزشکان روانشناس و گفتار درمانی معتقد هستند که یادگیری زبان در سن کم تر از پنج سالگی موجب مشکلات تکلم می شود.

پس به طور کلی پیشنهاد ما این است که سنی بالاتر از 6 سال و حتی هنگام ورود به مرحله اول تحصیل را برای یادگیری زبان لاتین انتخاب کنید. در این صورت شما باید بیشتر روی یادگیری لغات و همین طور تفظ آن ها دقت کنید.

اشتباه ادا کردن کلمات می تواند موجب تمسخر اطرافیان شده و اثرات منفی زیادی را روی روحیه کودک بگذارد. پس بهتر است در این باره تا حد امکان با احتیاط پیش بروید و در این باره تجدید نظر کنید.

حتی بهتر است ابزار هایی که در اختیار کودک قرار می دهید نیز کم کم به زبان انگلیسی باشند، به طور مثال برای او کتاب هایی به زبان انگلیسی بخرید و حتی زبان تبلت و یا تلفن همراهش نیز لاتین باشد.

آموزشگاه زبان کودکان غرب تهران

بهترین دوره برای یادگیری زبان در کودکان

دوران پیش از ورود به دبستان که همان مهد کودک و پیش دبستانی است، دوران ورود به مرحله اول متوسطه و البته دوران دوم متوسطه هر کدام می توانند انتخاب شما برای یادگیری زبان فرزندتان باشند، اما مسئله این است که گاهی آموزش های خارج از مدرسه با زبان انگلیسی کلاس های خصوصی تداخل ایجاد خواهد کرد.

شروع همزمان با مدرسه می تواند بهترین ایده برای فراگیری سریع تر و بهتر زبان لاتین باشد.

فراگیری زبان برای بیشتر ما امری آسان خواهد بود، تصوری است که خودمان از زبان دوم درذهن ساخته ایم؛ فراموش نکنید که همه شما نخست با یاد گرفتن زبان مادری پا به اجتماع گذاشته اید و اگر واقعا قرار بر آموختن نبود احتمالا همان زبان را هم فرا نمی گرفتید. پس نگران این مسئله نباشید.

ربطی به هوش و سطح آی کیو کودک شما نخواهد داشت، او در هفت سالگی نیز می تواند به خوبی یک جوان بیست ساله زبان بیاموزد. مسئله این است که دوره یادگیری و زمان آن برای افراد مختلف کاملا متفاوت است. شاید این مسئله تا حدودی بسته به هوش او و حتی تکرار و تمرین داشته باشد.

نکات مهم درباره یادگیری زبان در سنین کم

بهتر است کودک شما در محیط آموزشگاه زبان با کودکان دیگر که بهتر مسلط به زبان هستند ارتباط برقرار کند، در این صورت او سعی می کند این حس رقابتی را دنبال کند و در نتیجه زبان آموز بهتری خواهد شد، فرا تر از هر چیزی نباید از یاد ببرید که زبان انگلیسی اگر درگیر تمرین و تکرار نشود خیلی زود از حافظه پاک خواهد شد.

در نتیجه منطق حکم می کند که شما زبان آموزی را از هفت سالگی و نهایتا شروع دهه دوم آغاز کنید. ممکن است در سن های بالاتر دقت بالاتری در یادگیری زبان جدید داشته باشد، اما فکرتان آنقدر مشغول است که به همان سرعت کلمات را از یاد می برید.

https://backority.ir/images/461233.jpg

حتی بهتر است برای تکمیل پروسه یادگیری زبان انگلیسی کودکتان سعی کنید ویدیو ها و انیمیشن هایی به زبان اصلی را برای او تهیه کنید. البته باید مطابق سن او بوده و کلمات استفاده شده نیز در رنج ساده باشند. در یوتیوب و رسانه های آنلاین گزینه های زیادی وجود دارد که مطابق رده سنی برای یادگیری زبان توسط کودک شما برنامه ریزی شده اند.

فراگیری قواعد در ابتدا برای کودکان سخت است، آن ها بیشتر در زمینه آموختن کلمات جدید و ساخت جملات می توانند قوی عمل کنند.

آموزش زبان در چه دوره سنی بهتر است؟

بحث انتهایی در این مورد است که آموزش زبان تا چه مرحله ای ادامه داشته باشد؟ اگر کودکتان از سنین کم شروع کرده است، بهتر است تا انتهای این مسیر را پیموده و در واقع یک حرفه اضافه را نیز بیاموزد که در زندگی و آینده اش به طور حتم کاربرد های زیادی خواهد داشت.

ضمن این که انگیزه در کودکان همواره بیشتر است، آن ها وقتی در کلاس های زبان حاضر می شوند دغدغه ای جز یادگیری ندارند و همین مسئله می تواند باعث شود که آن ها دقیق تر به آموزش ها گوش سپرده و حتی تکالیفی که در اختیارشان قرار می گیرد بهتر انجام می دهند.

چون کلمات و عبارات انگلیسی ممکن است برای آن ها شیرین باشد و می توانند به کمک یادگیری زبان انگلیسی احساس قدرت کنند. بعلاوه تمامی این موارد نباید از یاد برد که آن ها حالا می توانند نوشته های لاتین را در هر وضعیتی بخوانند.

باید از آن ها حمایت کنید که از شنیدن و تکرار کردن حتی به غلط ترسی نداشته باشند، آموختن در هیچ سنی دیر نیست، بخصوص جوانانی که هنوز شروع به این کار نکرده اند. در وضعیتی متفاوت جوانان انگیزه بیشتری برای یادگیری زبان با سرعت بالاتر دارند.

ieltsimmigration.ir


برای مطالعه نظرات کاربران در این مورد، کمی پایین تر بروید یا اینجا را (کلیک-لمس) کنید.
خوشحال خواهیم شد اگر اطلاعات یا تجربیاتی که دارید را با ما در میان بگذارید
↓ کپی لینک این صفحه برای ارسال به دیگران ↓
↓ مطالب مشابه بیشتر در دسته بندی(های) زیر ↓ :
آموزش زبان انگلیسی (۴۷ مطلب مشابه) رپورتاژ آگهی (۴۳ مطلب مشابه)